Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk
A mérésekhez a Radeon HD 7990 mellől nem hiányozhatott a HD 7970, valamint a két ilyen kártyából alkotott CrossFire konfiguráció sem. A konkurencia oldaláról a GTX 690 és a GTX TITAN került a meccsbe, mivel ezek tartoznak árban, illetve teljesítményben is a 7990 súlycsoportjába.
Videokártyák | AMD Radeon HD 7990 6144 MB (Catalyst 12.102.3.0) AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 13.3 beta3) Sapphire Radeon HD 7970 DUAL-X 3072 MB (Catalyst 13.3 beta3) ASUS GeForce GTX TITAN 6144 MB (Geforce driver 320.00) MSI GeForce GTX 690 4096 MB (Geforce driver 320.00) |
---|---|
Processzor | Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset AHCI driver: Intel 11.5.0.1207 |
Memória |
G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL |
Háttértárak | Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps) Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Tápegység | Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit |
Csúcskategóriás kártyákról lévén szó úgy döntöttünk, hogy a Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a különféle meghajtóprogramokat illeti, a főszereplő az AMD-től kapott driverrel üzemelt, ami viszont nem boldogult semmilyen más Radeonnal, így a HD 7970 kártyát/kártyákat a legújabb beta meghajtóval működtettük. A GeForce-ok az NVIDIA vadiúj, 320-as jelzésű driverével kerültek beüzemelésre, melynek végeleges verziója csak a napokban lát majd napvilágot.
A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban teszteltük. A képminőséget maximálisra vagy ahhoz nagyon közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.
Játékok
- Anno 2070 (DirectX 11) - motor: InitEngine / műfaj: stratégia
- Battlefield 3 (DirectX 11) - motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
- BioShock Infinite (DirectX 11) - motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS
- Crysis 3 (DirectX 11) - motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
- DiRT Showdown (DirectX 11) - motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
- Hitman: Absolution (DirectX 11) - motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
- Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
- Sleeping Dogs (DirectX 11) - motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
- Tomb Raider (DirectX 11) - motor: Crytal Engine / műfaj: TPS/kaland
A mérésekhez eddig használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk némileg. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. A Nexuiz szerepét a Tomb Raider legújabb kiadása tölti be, a Batman: Arkham City helyére a Crysis 3 került, míg a Sniper Elite V2-t a BioShock Infinite váltotta.
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a BioShock Infinite, Metro 2033, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, az Anno 2070 esetében az első pálya elején található demót vizsgáltuk hasonló módon, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.
A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.
Fogyasztás szempontjából a HD 7990 nem szerepelt túl fényesen. Bár terhelve a HD 7970 CrossFire-nél kevesebbet kért a főszereplő, de a GTX 690-et már majd 100 wattal szárnyalta túl, ami már egy tetemes többlet.
Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.
AMD Radeon HD 7990
A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Üresjáratban csendben volt a kártya, így ebből a szempontból nem találtunk kivetnivalót. Masszív terhelés alatt a HD 7990 GPU hőmérséklet tekintetében jól szerepelt, 70-75 Celsius-fok között mozgott az érték. Zaj tekintetében sem volt rossz az új csúcs Radeon, legalábbis a teljesítményéhez képest. Szerintünk a TITAN-nál hangosabb, míg a GTX 690-nél valamivel halkabb a HD 7990.
Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez most jobb híján most is csak a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.
Utóbbi nem nyújtott túl nagy mozgásteret számunkra, így az éppen elérhető maximális, 1100/1575 MHz-es órajeleket vettük célba, melyeket különösebb gond nélkül sikerült is elérnünk.
VGA megnevezése | Radeon HD 7990 |
Radeon HD 7970 |
GeForce GTX TITAN |
GeForce GTX 690 |
---|---|---|---|---|
Kódnév | Malta | Tahiti XT | GK110 | 2 x GK104 |
Gyártástechnológia | 28 nm (TSMC) | |||
Mikroarchitektúra | GCN | Kepler | ||
Tranzisztorok száma | 2 x 4,31 milliárd | 4,31 milliárd | 7,1 milliárd | 2 x 3,54 milliárd |
GPU lapka mérete | 2 x 365 mm2 | 365 mm2 | 551 mm2 | 2 x 294 mm2 |
GPU/Turbo órajele | 950/1000 MHz | 925 MHz | 837/876 MHz | 915/1019 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 300 MHz | 324 MHz | ||
Shader processzorok típusa | multiprecíziós vektor | stream | ||
Számolóegységek száma | 2 x 2048 | 2048 | 2688 | 2 x 1536 |
Textúrázók száma | 2 x 128 textúracímző és -szűrő |
128 textúracímző és -szűrő |
224 textúracímző és -szűrő |
2 x 128 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 2 x 8 blokk (32) | 8 blokk (32) | 12 blokk (48) | 2 x 8 blokk (32) |
Memória mérete | 2 x 3072 MB | 3072 MB | 6144 MB | 2 x 2048 MB |
Memóriavezérlő | 2 x 384 bites hubvezérelt | 384 bites hubvezérelt | 384 bites crossbar | 2 x 256 bites crossbar |
Memória órajele terhelve | 1500 MHz (GDDR5) | 1375 MHz (GDDR5) | 1502 MHz (GDDR5) | |
Üresjáratban | 150 MHz | 162 MHz | ||
Max. memória-sávszélesség | 2 x 288 000 MB/s | 264 000 MB/s | 288 384 MB/s | 2 x 192 260 MB/s |
Támogatott DirectX | 11.1 | 11 | ||
Dedikált HD transzkódoló | VCE | NVENC | ||
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) | Purevideo HD (VP4) | ||
Hivatalos TDP | ~375 watt | 250 watt | 250 watt | 300 watt |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!