AMD Radeon HD 7990: a legújabb trónkövetelő

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk

A mérésekhez a Radeon HD 7990 mellől nem hiányozhatott a HD 7970, valamint a két ilyen kártyából alkotott CrossFire konfiguráció sem. A konkurencia oldaláról a GTX 690 és a GTX TITAN került a meccsbe, mivel ezek tartoznak árban, illetve teljesítményben is a 7990 súlycsoportjába.

Tesztkörnyezet
Videokártyák AMD Radeon HD 7990 6144 MB (Catalyst 12.102.3.0)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 13.3 beta3)
Sapphire Radeon HD 7970 DUAL-X 3072 MB (Catalyst 13.3 beta3)
ASUS GeForce GTX TITAN 6144 MB (Geforce driver 320.00)
MSI GeForce GTX 690 4096 MB (Geforce driver 320.00)
Processzor Core i7-3770K (3,60 GHz) – túlhajtva 4,3 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap MSI Z77 MPOWER (BIOS: V17.5) – Intel Z77 chipset
AHCI driver: Intel 11.5.0.1207
Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 320 160 GB SSDSA2CW160G310 (SATA 3 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó úgy döntöttünk, hogy a Core i7-3770K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretein belül 4,3 GHz-re emeljük, ami mellé a 16 GB G.Skill márkájú memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re srófoltuk fel. Ami a különféle meghajtóprogramokat illeti, a főszereplő az AMD-től kapott driverrel üzemelt, ami viszont nem boldogult semmilyen más Radeonnal, így a HD 7970 kártyát/kártyákat a legújabb beta meghajtóval működtettük. A GeForce-ok az NVIDIA vadiúj, 320-as jelzésű driverével kerültek beüzemelésre, melynek végeleges verziója csak a napokban lát majd napvilágot.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban teszteltük. A képminőséget maximálisra vagy ahhoz nagyon közelire állítottuk. Az AMD és az NVIDIA meghajtóprogramjaiban mindent alapértelmezett beállításokon hagytunk, az anizotropikus szűrést, illetve az élsimítást pedig mindig az adott játékban aktiváltuk.

Játékok

  • Anno 2070 (DirectX 11) - motor: InitEngine / műfaj: stratégia
  • Battlefield 3 (DirectX 11) - motor: Frostbite 2.0 / műfaj: FPS
  • BioShock Infinite (DirectX 11) - motor: Unreal Engine 3 / műfaj: FPS
  • Crysis 3 (DirectX 11) - motor: CryEngine 3 / műfaj: FPS
  • DiRT Showdown (DirectX 11) - motor: EGO Engine / műfaj: autóverseny
  • Hitman: Absolution (DirectX 11) - motor: Glacier 2 / műfaj: TPS
  • Metro 2033 (DirectX 11) - motor: 4A Engine / műfaj: FPS
  • Sleeping Dogs (DirectX 11) - motor: United Front Engine / műfaj: TPS/akció
  • Tomb Raider (DirectX 11) - motor: Crytal Engine / műfaj: TPS/kaland

A mérésekhez eddig használt játékok palettáját újfent megváltoztattuk némileg. Továbbra is fontosnak tartjuk, hogy viszonylag naprakész és/vagy népszerű címeket alkalmazzunk, így most néhány korábbi játékot menesztve újabbak kerültek be a csomagba. A Nexuiz szerepét a Tomb Raider legújabb kiadása tölti be, a Batman: Arkham City helyére a Crysis 3 került, míg a Sniper Elite V2-t a BioShock Infinite váltotta.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Sleeping Dogsnál a benchmark toolt használtuk, ahogyan a BioShock Infinite, Metro 2033, DiRT Showdown, Hitman: Absolution, valamint Tomb Raider esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, az Anno 2070 esetében az első pálya elején található demót vizsgáltuk hasonló módon, míg a Crysis 3-nál a Canyon nevű pálya elején található demó jellegű részt mértük. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 rendszerint hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, mely a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Fogyasztás szempontjából a HD 7990 nem szerepelt túl fényesen. Bár terhelve a HD 7970 CrossFire-nél kevesebbet kért a főszereplő, de a GTX 690-et már majd 100 wattal szárnyalta túl, ami már egy tetemes többlet.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.


AMD Radeon HD 7990

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció az asztalon volt összeállítva. Üresjáratban csendben volt a kártya, így ebből a szempontból nem találtunk kivetnivalót. Masszív terhelés alatt a HD 7990 GPU hőmérséklet tekintetében jól szerepelt, 70-75 Celsius-fok között mozgott az érték. Zaj tekintetében sem volt rossz az új csúcs Radeon, legalábbis a teljesítményéhez képest. Szerintünk a TITAN-nál hangosabb, míg a GTX 690-nél valamivel halkabb a HD 7990.

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást, melyhez most jobb híján most is csak a Catalyst, azaz az AMD saját szoftvere állt rendelkezésünkre.

Utóbbi nem nyújtott túl nagy mozgásteret számunkra, így az éppen elérhető maximális, 1100/1575 MHz-es órajeleket vettük célba, melyeket különösebb gond nélkül sikerült is elérnünk.

VGA megnevezése Radeon
HD 7990
Radeon
HD 7970
GeForce
GTX TITAN
GeForce
GTX 690
Kódnév Malta Tahiti XT GK110 2 x GK104
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra GCN Kepler
Tranzisztorok száma 2 x 4,31 milliárd 4,31 milliárd 7,1 milliárd 2 x 3,54 milliárd
GPU lapka mérete 2 x 365 mm2 365 mm2 551 mm2 2 x 294 mm2
GPU/Turbo órajele 950/1000 MHz 925 MHz 837/876 MHz 915/1019 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 300 MHz 324 MHz
Shader processzorok típusa multiprecíziós vektor stream
Számolóegységek száma 2 x 2048 2048 2688 2 x 1536
Textúrázók száma 2 x 128 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
224 textúracímző
és -szűrő
2 x 128 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 2 x 8 blokk (32) 8 blokk (32) 12 blokk (48) 2 x 8 blokk (32)
Memória mérete 2 x 3072 MB 3072 MB 6144 MB 2 x 2048 MB
Memóriavezérlő 2 x 384 bites hubvezérelt 384 bites hubvezérelt 384 bites crossbar 2 x 256 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1500 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 1502 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 162 MHz
Max. memória-sávszélesség 2 x 288 000 MB/s 264 000 MB/s 288 384 MB/s 2 x 192 260 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11
Dedikált HD transzkódoló VCE NVENC
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP ~375 watt 250 watt 250 watt 300 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés