Hirdetés

Radeon HD 6670 teszt

Kipróbáltuk a legújabb, középkategóriás Radeon grafikus kártyát Asus és Sapphire kivitelben.

A kódneve: Turks

Az AMD tavaly ősszel indította útjára a Radeon HD 6000-es sorozatot. Első körben a Barts kódnevű GPU-kra épülő HD 6850 és HD 6870 jelent meg, majd decemberben követte őket a Cayman elnevezésű grafikus processzort alkalmazó HD 6950 és HD 6970. A sor folytatása gyanánt márciusban az immáron két Cayman-t felvonultató HD 6990 típusjelzésű csúcskártyáról is lehullott a lepel. A legújabb sorozat úgynevezett mainstream kategóriába szánt modelljeit a sor végére hagyta a gyártó, név szerint a HD 6570 és HD 6670 kártyákat. Mai tesztünk elsősorban az utóbbi képességeire próbál fényt deríteni.


[+]

A HD 6670 a Turks kódnevű GPU-ra épül, mely továbbra is a TSMC 40 nm-es gyártósorairól kerül le. A 32 nm-es csíkszélesség törlésének, valamint a 28 nm-es gyártástechnológia csúszásának okán a tervezőnek továbbra is a már két éve alkalmazott, változatlan méretű csíkszélességgel kell boldogulniuk. Ebből kell kihozni a lehető legnagyobb teljesítményt bizonyos határokon belül, ami elsősorban a lapka méretére és fogyasztására vonatkozik.


Íme a viszonylag kis területű Turks [+]

A Turks mérete egészen pontosan 118 mm², melybe 716 millió tranzisztort sikerült belepasszírozniuk a mérnököknek. Ez a mennyiség 480 shader processzort és 24 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát is magában foglal. A lapkában két darab ROP-blokk található, amelyek összesen 8 blending és 32 Z mintavételező egységet tartalmaznak. A lapka méretének különösen nagy jelentősége van, hisz a HD 6670-et a 100 dolláros árkategóriába szánják. Érdekességképpen a közvetlen előd, HD 5670 Redwood XT kódnevű GPU-ja 104 mm² volt és 627 millió tranzisztort tartalmazott. Ez méretben bő 13%-os növekedést jelent. Az AMD hivatalos adatai alapján az üresjárati fogyasztás 3 wattal alacsonyabb lett (15-ről 12 wattra csökkent), míg a maximális TDP 2 wattal (64-ről 66 wattra) nőtt. Ebből következik, hogy továbbra sincs szükség kiegészítő tápcsatlakozóra, hisz a kártya energiaigénye nem haladja meg a PCI Express slot által nyújtani képes limitet.


A Turks logikai felépítése

A memóriavezérlő 128 bites, melyhez csak GDDR5 szabványú memóriákat pakolhatnak a gyártók, így talán szerencsére már nem érhet minket kellemetlen meglepetés, ha nem vagyunk elég figyelmesek a vásárlásnál, ugyanis a HD 5670-ból GDDR3 és GDDR5 típusú chipekkel szerelt modellek is születtek. Talán nem is kell mondani, hogy az előbbi teljesítménye alacsonyabb volt, mint az utóbbié.


[+]

Egy új lapkáról lévén szó a HD 6670 tartalmazza az UVD 3 névre keresztelt dekódert, így kezeli a H.264/AVC, az MPEG-2/4, a VC-1, a DivX és az XviD videók gyorsítását akár Ultra HD, azaz 7680x4320 pixeles felbontásig. A megjelenítéshez tartozik, hogy egy megfelelő számú kimenettel felszerelt kártya esetében és az Eyefinity közreműködésével egy időben akár négy darab megjelenítővel is használhatjuk a VGA-t.


Fent a Sapphire, lent az Asus HD 6670 káryája [+]

Az Asus és a Sapphire kártyája is meglátogatta szerkesztőségünket. Jól látható, hogy egy felsőkategóriás kártyához képest mennyire elenyésző a különböző alkatrészek száma és a NYÁK mérete. A kártyák hossza alig több mint 20 centiméter, és a GPU-n, valamint a memóriachipeken kívül nem sok említésre méltó részegység van rajtuk. Ez utóbbi, H5GQ2H24MFR-T2C típusjelzésű lapkák most is a Hynixtől származnak. Üzemi feszültségük 1,35 volt, ami alapján 4 GHz-es effektív órajelre lehetnek képesek.


Hátulról [+]

Ez természetesen nem is véletlen, hisz a referencia szerint pont ekkora memória-órajele van a 6670-nek. A Turks kódnevű GPU órajele itt 810 MHz-en ketyeg. A hűtés a kártyák többi paraméteréhez idomodik, ami egy kisebb alumíniumbordát és egy 8 centis ventilátort takar. A megjelenítők csatlakoztatásához mindkét kártya esetében három kimenetet találhatunk, pontosabban egy DVI-t, egy HDMI-t és egy DisplayPortot.

Specifikációk, tesztkonfiguráció


[+]

Jelenlegi tesztünk elsősorban a Turks és a közvetlen előd Redwood XT összehasonlítására fókuszál, de hogy mégse maradjon ki a konkurencia, bekerült a tesztbe egy éppen nálunk járt GTS 450 is, mivel egyelőre árban viszonylag nincs messze a HD 6670-től. A későbbiekben várható egy nagyobb, az aktuális VGA piacot jobban átfogó teszt, amelyben több versenyző is helyet kaphat majd.


Leadtek GTS 450 [+]

Specifikációk
VGA megnevezése Radeon HD 6670 Radeon HD 5670 GeForce GTS 450
GPU kódneve Turks Redwood XT GF106
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 716 millió 627 millió 1,17 milliárd
GPU mérete 118 mm2 104 mm2 238 mm2
GPU/shader órajele terhelve 810 MHz 775 MHz 783 MHz
1566 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 100 MHz 157 MHz 51 MHz
101 MHz
Számolóegységek száma 480 darab stream processzor 400 darab stream processzor 192 db (4 x 48) skalár stream processzor
Textúrázók száma 24 textúracímző és -szűrő 20 textúracímző és -szűrő 32 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 2 blokk (8) 4 blokk (16)
Geometriai teljesítmény órajelenként 1 háromszög órajelenként 1 háromszög
Memóriavezérlő 128 bites hubvezérelt 128 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1000 MHz (GDDR5) 900 MHz (GDDR5)
Max. memória-sávszélesség 64 000 MB/s 57 600 MB/s
Memória órajele üresjáratban 150 MHz 300 MHz 67 MHz
HD film lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD
(UVD 3)
AVIVO HD
(UVD 2)
Purevideo HD (VP4)
TDP 66 watt 64 watt 106 watt
Tesztkonfiguráció
Videokártya / meghajtóprogram ASUS HD 6670 1024 MB (@ 810/1000 MHz) / Catalyst 11.5 WHQL
ASUS HD 5670 1024 MB (@ 775/1000 MHz) / Catalyst 11.5 WHQL
Leadtek WinFast GTS 450 1024 MB (@ 783/1566/902 MHz) / Forceware 270.61 WHQL
Processzor Core i7-870 (2,93 GHz)
EIST / C1E / C-state / Turbo Boost bekapcsolva
Alaplap MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset
Memória 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel
Háttértárak Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
  • F1 2010 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)

A kártyákat 1680x1050-es és 1920x1080-as felbontásban teszteltük, mert ezek a felbontások manapság az elterjedtek; az olcsóbb 24 colos TFT LCD monitorok natív felbontása 1920x1080, így aki ilyen megjelenítőhöz szeretne VGA-t vásárolni, annak ez egy fontos szempont lehet. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Hirdetés

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél immáron a benchmark toolt használtuk, ahogyan az Aliens vs. Predator, Metro 2033, BattleForge, Stalker: Call of Pripyat, Just Cause 2 és F1 2010 esetében is. Az Avatar és a Battlefield: Bad Company 2 duójánál egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. Az Aliens vs. Predator és Just Cause 2 esetében FRAPS-szel is mértünk, hogy legyen minimum fps-es eredményünk is. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 és a BattleForge is sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

Fogyasztás, egyebek

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 mérőkészülékkel mértük le. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A tesztek alatt tapasztaltak miatt itt a Metro 2033 benchmark került lefuttatásra 1920x1080-ban.

A HD 6670 terheletlenül 100/150 MHz-re veszi vissza az órajeleket, ezzel meglehetősen alacsony üresjárati fogyasztása van a kártyának. Terhelve is látható némi csökkenés az elődhöz képest, így elmondható, hogy ezen a téren sikerült előrelépést elérni a HD 5670-hez képest. A trió tagjai közül játékok alatt a GTS 450 fogyasztja a legtöbbet, így talán nem is véletlen, hogy egy kiegészítő 6-tűs tápcsatlakozó is található a kártyán.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is. Ehhez az Asus kártyáját vettük alapul, mivel a Sapphire HD 6670 ventilátorának fordulatszámát nem lehet monitorozni, mert a légkavaró csatlakozója csak kétszálas. Egy nagyjából 20 °C-os szobában, asztalon tesztelve a 6670-en található GPU üresjáratban kb. 32 °C-ig melegedett fel. Alaposan terhelve ez az érték 48 °C-ig kúszott fel. Ezek mellett az Asus gyári hűtéssel nem nevezhető túlságosan halknak, a Sapphire kártyája valamivel csendesebb.

Jól látható, hogy az Asus sem szabályozta a fordulatszámot, sőt még terhelésnél lett alacsonyabb ventilátor forgási sebessége, ami talán annak köszönhető, hogy ilyenkor a GPU fogyasztása megnő. Mindenesetre kifinomultnak egyáltalán nem nevezhető ez a fajta kivitelezés sem, sőt. A HD 6670-ből várható teljesen passzív kiadású modell is, így aki végül majd ilyen kártya mellett tenné le voksát, és fontos számára a csend, annak mindenképpen érdemes lesz egy ilyen megoldáson elgondolkoznia.

Egy gyors pillantást vetettünk a kártya tuningolhatóságára is. Az Asus kártyájának GPU-ját 940 MHz-re sikerült stabilan felemelni, ami durván 18%-os plusz. A memóriával 1150-ig jutottunk, ami kereken 15%. A Sapphire kártyájából egy 930/1140 eredményt préseltünk ki. Az Asus kártyája esetében azt is megvizsgáltuk, hogy ez milyen hatással van a számítási teljesítményre.

Crysis, Avatar, Just Cause 2

Az új HD 6670 mindenhol nagyjából ugyanannyival gyorsabb az elődnél, de a GTS 450-et így sem éri utol jóformán sehol. A tuning leginkább csak az átlag FPS-re volt hatással.

HAWX, F1 2010, BFBC2

HAWX-ben eléggé elhúz a GTS 450, de F1 2010 alatt már jóval kisebb az előny. Full HD-ban a HD 6670 alapon még mindig nem tud játszható szintet produkálni. Ezen változtatott a tuning, ami után már egy jobban élvezhető szintet produkált a játék. A BFBC2 egy érdekes eredményt adott, itt minimum képkockák számában a HD 6670 állt az élre, átlagban viszont a GTS 450 volt a jobb. Mindenesetre ebben a játékban és ezekben a felbontásokban, valamint ilyen részletesség mellett makulátlan játékélményt egyik kártya sem volt képes nyújtani.

STALKER, AvP, Metro 2033, BattleForge

A S.T.A.L.K.E.R. alatt elhúz a GTS 450. AVP alatt ismét kisebb a különbség, itt a tuning segítségével beéri a 450-et a 6670. A Metro 2033-ban elég kis különbségek vannak, de sajnos ez nem jelenti azt, hogy játszható szintet tudnának produkálni ezek a kártyák. A BattleForge hasonló képet fest, mint a S.T.A.L.K.E.R.

Összegzés

A HD 6670 átlagosan 15%-kal gyorsabb, mint az előd HD 5670. Tekintve, hogy a gyártástechnológia nem változott, és a fogyasztás még egy kicsit mérséklődött is, ez annyira nem rossz eredmény. Ennek ellenére, aki Full HD felbontásban szeretne játszani, annak ez a kártya kevés lesz. 1680x1050 mellé (és alá), alacsonyabb részletesség és élsimítás nélkül még megfelelő lehet.

Az 1 GB-os HD 6670 jelenlegi ára 23 000 és 24 000 forint környékén mozog. Kicsivel többért akár már találhatunk szintén 1 GB-os GTS 450-et, amely néhol 20%-kal is gyorsabb a HD 6670-nél, igaz, a nagyobb számítási teljesítmény mellé magasabb fogyasztás is párosul. Amennyiben ez minket nem zavar, akkor jelenleg érdemesebb inkább a GeForce-ot választani. A HD 6670 ennyi pénzért egyszerűen nem éri meg, bár egy alig egy hónapos kártyáról beszélünk, aminek talán még nem teljesen állt be az ára. Mindenesetre ezzel a teljesítménnyel egy valamivel 20 000 forint alatti árcímke dukálna neki. Ezek fényében csak annak lehet jó választás, aki Full HD alatt játszik és a fogyasztás/teljesítmény mutató a fontos számára, vagy esetleg a közeljövőben érkező Socket FM1-es platformra ácsingóznak, mivel a HD 6670 képes lesz Llano grafikus magjával Hybrid CrossFire-ben üzemelni. Az utóbb említett APU érkezésével, valamint a Sandy Bridge és a jövőre érkező Ivy Bridge megjelenésével egyre inkább háttérbe fognak szorulni a belépőszintű, low-end kártyák, mivel ezek gyakorlatilag a processzor részét fogják képezni. Ennek okán idővel a jelenlegi mainstream kategóriás megoldások (mint a mostani HD 6670) kerülnek majd a diszkrét kártyák palettájának aljára.

A teljesítmény mellé párosuló aktuálisan magas ár miatt a kártya semmiképpen sem lehet jelenleg ajánlott, de a meglehetősen jó fogyasztás/teljesítmény mutató miatt:


HD 6670

Oliverda

A Sapphire HD 6670-et a Sapphire biztosította, az Asus HD 6670-et az Asustól kaptuk, a teszt többi videokártyáját pedig a Computer Emporium Kft. adta kölcsön.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények