A kódneve: Turks
Az AMD tavaly ősszel indította útjára a Radeon HD 6000-es sorozatot. Első körben a Barts kódnevű GPU-kra épülő HD 6850 és HD 6870 jelent meg, majd decemberben követte őket a Cayman elnevezésű grafikus processzort alkalmazó HD 6950 és HD 6970. A sor folytatása gyanánt márciusban az immáron két Cayman-t felvonultató HD 6990 típusjelzésű csúcskártyáról is lehullott a lepel. A legújabb sorozat úgynevezett mainstream kategóriába szánt modelljeit a sor végére hagyta a gyártó, név szerint a HD 6570 és HD 6670 kártyákat. Mai tesztünk elsősorban az utóbbi képességeire próbál fényt deríteni.
A HD 6670 a Turks kódnevű GPU-ra épül, mely továbbra is a TSMC 40 nm-es gyártósorairól kerül le. A 32 nm-es csíkszélesség törlésének, valamint a 28 nm-es gyártástechnológia csúszásának okán a tervezőnek továbbra is a már két éve alkalmazott, változatlan méretű csíkszélességgel kell boldogulniuk. Ebből kell kihozni a lehető legnagyobb teljesítményt bizonyos határokon belül, ami elsősorban a lapka méretére és fogyasztására vonatkozik.
Íme a viszonylag kis területű Turks [+]
A Turks mérete egészen pontosan 118 mm², melybe 716 millió tranzisztort sikerült belepasszírozniuk a mérnököknek. Ez a mennyiség 480 shader processzort és 24 darab Gather4-kompatibilis textúrázó csatornát is magában foglal. A lapkában két darab ROP-blokk található, amelyek összesen 8 blending és 32 Z mintavételező egységet tartalmaznak. A lapka méretének különösen nagy jelentősége van, hisz a HD 6670-et a 100 dolláros árkategóriába szánják. Érdekességképpen a közvetlen előd, HD 5670 Redwood XT kódnevű GPU-ja 104 mm² volt és 627 millió tranzisztort tartalmazott. Ez méretben bő 13%-os növekedést jelent. Az AMD hivatalos adatai alapján az üresjárati fogyasztás 3 wattal alacsonyabb lett (15-ről 12 wattra csökkent), míg a maximális TDP 2 wattal (64-ről 66 wattra) nőtt. Ebből következik, hogy továbbra sincs szükség kiegészítő tápcsatlakozóra, hisz a kártya energiaigénye nem haladja meg a PCI Express slot által nyújtani képes limitet.
A Turks logikai felépítése
A memóriavezérlő 128 bites, melyhez csak GDDR5 szabványú memóriákat pakolhatnak a gyártók, így talán szerencsére már nem érhet minket kellemetlen meglepetés, ha nem vagyunk elég figyelmesek a vásárlásnál, ugyanis a HD 5670-ból GDDR3 és GDDR5 típusú chipekkel szerelt modellek is születtek. Talán nem is kell mondani, hogy az előbbi teljesítménye alacsonyabb volt, mint az utóbbié.
Egy új lapkáról lévén szó a HD 6670 tartalmazza az UVD 3 névre keresztelt dekódert, így kezeli a H.264/AVC, az MPEG-2/4, a VC-1, a DivX és az XviD videók gyorsítását akár Ultra HD, azaz 7680x4320 pixeles felbontásig. A megjelenítéshez tartozik, hogy egy megfelelő számú kimenettel felszerelt kártya esetében és az Eyefinity közreműködésével egy időben akár négy darab megjelenítővel is használhatjuk a VGA-t.
Fent a Sapphire, lent az Asus HD 6670 káryája [+]
Az Asus és a Sapphire kártyája is meglátogatta szerkesztőségünket. Jól látható, hogy egy felsőkategóriás kártyához képest mennyire elenyésző a különböző alkatrészek száma és a NYÁK mérete. A kártyák hossza alig több mint 20 centiméter, és a GPU-n, valamint a memóriachipeken kívül nem sok említésre méltó részegység van rajtuk. Ez utóbbi, H5GQ2H24MFR-T2C típusjelzésű lapkák most is a Hynixtől származnak. Üzemi feszültségük 1,35 volt, ami alapján 4 GHz-es effektív órajelre lehetnek képesek.
Ez természetesen nem is véletlen, hisz a referencia szerint pont ekkora memória-órajele van a 6670-nek. A Turks kódnevű GPU órajele itt 810 MHz-en ketyeg. A hűtés a kártyák többi paraméteréhez idomodik, ami egy kisebb alumíniumbordát és egy 8 centis ventilátort takar. A megjelenítők csatlakoztatásához mindkét kártya esetében három kimenetet találhatunk, pontosabban egy DVI-t, egy HDMI-t és egy DisplayPortot.
Specifikációk, tesztkonfiguráció
Jelenlegi tesztünk elsősorban a Turks és a közvetlen előd Redwood XT összehasonlítására fókuszál, de hogy mégse maradjon ki a konkurencia, bekerült a tesztbe egy éppen nálunk járt GTS 450 is, mivel egyelőre árban viszonylag nincs messze a HD 6670-től. A későbbiekben várható egy nagyobb, az aktuális VGA piacot jobban átfogó teszt, amelyben több versenyző is helyet kaphat majd.
VGA megnevezése | Radeon HD 6670 | Radeon HD 5670 | GeForce GTS 450 |
---|---|---|---|
GPU kódneve | Turks | Redwood XT | GF106 |
Gyártástechnológia | 40 nm (TSMC) | ||
Tranzisztorok száma | 716 millió | 627 millió | 1,17 milliárd |
GPU mérete | 118 mm2 | 104 mm2 | 238 mm2 |
GPU/shader órajele terhelve | 810 MHz | 775 MHz | 783 MHz 1566 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 100 MHz | 157 MHz | 51 MHz 101 MHz |
Számolóegységek száma | 480 darab stream processzor | 400 darab stream processzor | 192 db (4 x 48) skalár stream processzor |
Textúrázók száma | 24 textúracímző és -szűrő | 20 textúracímző és -szűrő | 32 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 2 blokk (8) | 4 blokk (16) | |
Geometriai teljesítmény | órajelenként 1 háromszög | órajelenként 1 háromszög | |
Memóriavezérlő | 128 bites hubvezérelt | 128 bites crossbar | |
Memória órajele terhelve | 1000 MHz (GDDR5) | 900 MHz (GDDR5) | |
Max. memória-sávszélesség | 64 000 MB/s | 57 600 MB/s | |
Memória órajele üresjáratban | 150 MHz | 300 MHz | 67 MHz |
HD film lejátszásának hardveres támogatása | AVIVO HD (UVD 3) |
AVIVO HD (UVD 2) |
Purevideo HD (VP4) |
TDP | 66 watt | 64 watt | 106 watt |
Videokártya / meghajtóprogram | ASUS HD 6670 1024 MB (@ 810/1000 MHz) / Catalyst 11.5 WHQL ASUS HD 5670 1024 MB (@ 775/1000 MHz) / Catalyst 11.5 WHQL Leadtek WinFast GTS 450 1024 MB (@ 783/1566/902 MHz) / Forceware 270.61 WHQL |
---|---|
Processzor | Core i7-870 (2,93 GHz) EIST / C1E / C-state / Turbo Boost bekapcsolva |
Alaplap | MSI P55-GD80 - Intel P55 chipset |
Memória | 2 x 2 GB CSX DDR3-1600; 1600 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel |
Háttértárak | Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2) Samsung SpinPoint T166 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Táp | Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit |
Játékok
- Crysis Warhead (DirectX 10)
- James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
- Just Cause 2 (DirectX 10.1)
- Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
- F1 2010 (DirectX 11)
- BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
- Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
- Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
- Aliens vs. Predator (DirectX 11)
- Metro 2033 (DirectX 11)
A kártyákat 1680x1050-es és 1920x1080-as felbontásban teszteltük, mert ezek a felbontások manapság az elterjedtek; az olcsóbb 24 colos TFT LCD monitorok natív felbontása 1920x1080, így aki ilyen megjelenítőhöz szeretne VGA-t vásárolni, annak ez egy fontos szempont lehet. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.
Hirdetés
A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél immáron a benchmark toolt használtuk, ahogyan az Aliens vs. Predator, Metro 2033, BattleForge, Stalker: Call of Pripyat, Just Cause 2 és F1 2010 esetében is. Az Avatar és a Battlefield: Bad Company 2 duójánál egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. Az Aliens vs. Predator és Just Cause 2 esetében FRAPS-szel is mértünk, hogy legyen minimum fps-es eredményünk is. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 és a BattleForge is sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.
Fogyasztás, egyebek
A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 mérőkészülékkel mértük le. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A tesztek alatt tapasztaltak miatt itt a Metro 2033 benchmark került lefuttatásra 1920x1080-ban.
A HD 6670 terheletlenül 100/150 MHz-re veszi vissza az órajeleket, ezzel meglehetősen alacsony üresjárati fogyasztása van a kártyának. Terhelve is látható némi csökkenés az elődhöz képest, így elmondható, hogy ezen a téren sikerült előrelépést elérni a HD 5670-hez képest. A trió tagjai közül játékok alatt a GTS 450 fogyasztja a legtöbbet, így talán nem is véletlen, hogy egy kiegészítő 6-tűs tápcsatlakozó is található a kártyán.
Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is. Ehhez az Asus kártyáját vettük alapul, mivel a Sapphire HD 6670 ventilátorának fordulatszámát nem lehet monitorozni, mert a légkavaró csatlakozója csak kétszálas. Egy nagyjából 20 °C-os szobában, asztalon tesztelve a 6670-en található GPU üresjáratban kb. 32 °C-ig melegedett fel. Alaposan terhelve ez az érték 48 °C-ig kúszott fel. Ezek mellett az Asus gyári hűtéssel nem nevezhető túlságosan halknak, a Sapphire kártyája valamivel csendesebb.
Jól látható, hogy az Asus sem szabályozta a fordulatszámot, sőt még terhelésnél lett alacsonyabb ventilátor forgási sebessége, ami talán annak köszönhető, hogy ilyenkor a GPU fogyasztása megnő. Mindenesetre kifinomultnak egyáltalán nem nevezhető ez a fajta kivitelezés sem, sőt. A HD 6670-ből várható teljesen passzív kiadású modell is, így aki végül majd ilyen kártya mellett tenné le voksát, és fontos számára a csend, annak mindenképpen érdemes lesz egy ilyen megoldáson elgondolkoznia.
Egy gyors pillantást vetettünk a kártya tuningolhatóságára is. Az Asus kártyájának GPU-ját 940 MHz-re sikerült stabilan felemelni, ami durván 18%-os plusz. A memóriával 1150-ig jutottunk, ami kereken 15%. A Sapphire kártyájából egy 930/1140 eredményt préseltünk ki. Az Asus kártyája esetében azt is megvizsgáltuk, hogy ez milyen hatással van a számítási teljesítményre.
Crysis, Avatar, Just Cause 2
Az új HD 6670 mindenhol nagyjából ugyanannyival gyorsabb az elődnél, de a GTS 450-et így sem éri utol jóformán sehol. A tuning leginkább csak az átlag FPS-re volt hatással.
HAWX, F1 2010, BFBC2
HAWX-ben eléggé elhúz a GTS 450, de F1 2010 alatt már jóval kisebb az előny. Full HD-ban a HD 6670 alapon még mindig nem tud játszható szintet produkálni. Ezen változtatott a tuning, ami után már egy jobban élvezhető szintet produkált a játék. A BFBC2 egy érdekes eredményt adott, itt minimum képkockák számában a HD 6670 állt az élre, átlagban viszont a GTS 450 volt a jobb. Mindenesetre ebben a játékban és ezekben a felbontásokban, valamint ilyen részletesség mellett makulátlan játékélményt egyik kártya sem volt képes nyújtani.
STALKER, AvP, Metro 2033, BattleForge
A S.T.A.L.K.E.R. alatt elhúz a GTS 450. AVP alatt ismét kisebb a különbség, itt a tuning segítségével beéri a 450-et a 6670. A Metro 2033-ban elég kis különbségek vannak, de sajnos ez nem jelenti azt, hogy játszható szintet tudnának produkálni ezek a kártyák. A BattleForge hasonló képet fest, mint a S.T.A.L.K.E.R.
Összegzés
A HD 6670 átlagosan 15%-kal gyorsabb, mint az előd HD 5670. Tekintve, hogy a gyártástechnológia nem változott, és a fogyasztás még egy kicsit mérséklődött is, ez annyira nem rossz eredmény. Ennek ellenére, aki Full HD felbontásban szeretne játszani, annak ez a kártya kevés lesz. 1680x1050 mellé (és alá), alacsonyabb részletesség és élsimítás nélkül még megfelelő lehet.
Az 1 GB-os HD 6670 jelenlegi ára 23 000 és 24 000 forint környékén mozog. Kicsivel többért akár már találhatunk szintén 1 GB-os GTS 450-et, amely néhol 20%-kal is gyorsabb a HD 6670-nél, igaz, a nagyobb számítási teljesítmény mellé magasabb fogyasztás is párosul. Amennyiben ez minket nem zavar, akkor jelenleg érdemesebb inkább a GeForce-ot választani. A HD 6670 ennyi pénzért egyszerűen nem éri meg, bár egy alig egy hónapos kártyáról beszélünk, aminek talán még nem teljesen állt be az ára. Mindenesetre ezzel a teljesítménnyel egy valamivel 20 000 forint alatti árcímke dukálna neki. Ezek fényében csak annak lehet jó választás, aki Full HD alatt játszik és a fogyasztás/teljesítmény mutató a fontos számára, vagy esetleg a közeljövőben érkező Socket FM1-es platformra ácsingóznak, mivel a HD 6670 képes lesz Llano grafikus magjával Hybrid CrossFire-ben üzemelni. Az utóbb említett APU érkezésével, valamint a Sandy Bridge és a jövőre érkező Ivy Bridge megjelenésével egyre inkább háttérbe fognak szorulni a belépőszintű, low-end kártyák, mivel ezek gyakorlatilag a processzor részét fogják képezni. Ennek okán idővel a jelenlegi mainstream kategóriás megoldások (mint a mostani HD 6670) kerülnek majd a diszkrét kártyák palettájának aljára.
A teljesítmény mellé párosuló aktuálisan magas ár miatt a kártya semmiképpen sem lehet jelenleg ajánlott, de a meglehetősen jó fogyasztás/teljesítmény mutató miatt:
HD 6670
Oliverda
A Sapphire HD 6670-et a Sapphire biztosította, az Asus HD 6670-et az Asustól kaptuk, a teszt többi videokártyáját pedig a Computer Emporium Kft. adta kölcsön.