Hirdetés

PPU: fizikai társprocesszor

Értékelés

Két merőben eltérő játékbeli felhasználását láttuk az Ageia PhysX hardveres fizikai gyorsítójának. A ma kapható játékok közül csak a Ghost Recon Advanced Warfighter támogatja az új hardvert, de szerintünk távolról sem használja ki annak képességeit. Valószínűleg a játék 3D motorja a korlátozó tényező. A Cell Factor teljesen más tészta. Játékmenetében erősen támaszkodik a fejlettebb fizikai szimulációra, új színt hozhat az egyre unalmasabb lövöldözős játékok palettájára. A gond csak azzal van, hogy ezeknek a színeknek a többsége PPU nélkül is élvezhető.

Bár nagyon sok ígéretet kapott az Ageia, több komoly játékfejlesztő, kiadó és 3D motor is támogatja a PhysX-et, nem látjuk túl rózsásan a jövőt. Egyelőre csak a hardver kapható – az is meglehetősen drága –, szoftver nincs hozzá. Ráadásul a konkurens Havok fizikai motorja a GPU-t használja számolásra, így elvileg minden játékos számára elérhető. A fejlesztőknek is érdemesebb ezt választaniuk, hiszen így szélesebb közönséghez juthat el termékük.

Hirdetés

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a látványos hatások többsége nem is feltétlenül igényli a célprocesszort. A HardOCP fórumán kétmagos CPU-val, PPU nélkül is meglehetősen jó eredményeket értek el az elvileg hardveres gyorsítást igénylő Cell Factorban, a Havok pedig eredendően a GPU-ra támaszkodik. Komoly befolyásoló tényező lehet még a közeljövőben várható Windows Vista, mely teljesen új alapokra helyezi a videokártyák meghajtóját, és a DirectX 10, mely szintén gyökeres változásokat ígér. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a processzorgyártók – különösen az Intel – már az idei évet is a kétmagos chipek jegyében indították.

A PhysX sikerét befolyásolhatják a két – vagy több – videokártyás rendszerek is. A fizikai gyorsító nem csak megjelenésben, de árban is közel áll a középkategória tetejére vagy az élmezőny végére sorolható videokártyákhoz. Komoly dilemma lehet, hogy PPU-ra, második videokártyára, esetleg többmagos processzorra költsük a közel 70 000 forintot.

A sikeres fogadtatást nehezíti az is, hogy jelenleg nagyon kevés – egészen pontosan egy – játék használja ki a PhysX-et, mint láttuk, az is csak érintőlegesen. Az első igazán nagy, PhysX-et támogató név, az Unreal Tournament 2007 csak az év végén érkezik, addigra az ATI és NVIDIA is előrukkol egy új GPU-családdal, megjelenik az Intel Core 2 Duo processzorcsaládja, és az AMD is közelebb kerül a 65 nm-es gyártási technológiához.

Persze túlzás lenne már most temetni a PPU-t. Láthattuk, hogy a nagyon látványos cloth hatáshoz és a folyadékok animálásához szükség van rá. Mivel különálló kártya, ezért platformcserekor, VGA-frissítéskor nem kell megválni tőle, tovább használhatjuk. A PhysX-et támogató grafikus motorok listáján az Unreal Engine 3 mellett ott van például a Gamebryo is, amivel a meseszép Oblivion készült. Ráadásul ez a motor elsősorban az új generációs konzolokat – Xbox 360 és PlayStation 3 – célozza meg, szóval ha nem jönne be a PC-s üzlet, meg lehet ostromolni a Sony vagy a Microsoft csöppet sem vékony pénztárcáját.

rudi

Az Asus PhysX P1 fizikai gyorsítót az ASUS bocsátotta rendelkezésünkre.

Hirdetés

Azóta történt

  • IT-bukták: A fantom halála

    Néhány éve hatalmas hírverés övezte az Infinium Labs Phantom nevű játékkonzolát, amely – nevéhez hűen – azóta sem került piacra.

  • Ez történt a 2006-os évben

    Utolsó, évzáró cikkünkben felelevenítjük 2006 meghatározó számítógépes eseményeit.

Előzmények

  • Csata a „leggyorsabb videokártya” címért

    Tesztünk megjelenésével egy időben indítja útjára hivatalosan az NVIDIA a GeForce 7950 GX2-t, mellyel a Radeon X1900 XTX-et próbálja meg letaszítani a trónról.

  • Ideális CPU-GPU párosok

    Mi történik, ha nem a processzor vagy a videokártya mesterséges kihajtására törekszünk, hanem a rendszer összteljesítményét szeretnénk valós körülmények között maximalizálni?