PhysX istenigazából – Cell Factor
A második játék, amiben próbára tettük a PPU-t, a Cell Factor volt. Egyelőre csak a demo változata érhető el, de ha egyszer elkészül, akkor többjátékos üzemmódra kihegyezett, sci-fi környezetű lövöldözős játék lesz belőle, intenzív PhysX-támogatással. Az Asus jóvoltából egy belső változatot kaptunk, mellyel érdekes statisztikai adatokat is meg lehetett nézni. Érdemes a háromszögek (Tris) és térbeli pontok (Verts) számát, valamint legalul az FPS értéket figyelni. Mivel a játék hivatalosan csak hardveres fizikai gyorsítóval fut, minden felvételünk PPU-val készült.
Először néhány hordószerűséget lőttünk szét, melyek sokkal szebben hullottak darabokra, mint a Ghost Recon modelljei, de itt is látszott, hogy az objektumok fix részekből állnak, melyek tovább már nem törnek, deformálódnak.
A második bejátszásban egy alaposabb robbanás látható. Érdemes közvetlenül a nagy villanás után megállítani a lejátszást és megnézi, hogy megugrott a háromszögek számlálója. A 800 000 fölötti érték nagyjából a duplája annak, amit az ATI az első Ruby demójában prezentált a Radeon X800 debütálásakor. Persze a komoly geometriai terhelés az fps-en is meglátszott, ami egyjegyűre esett vissza. Maga a vizuális jelenség is nagyon meggyőző volt. A könnyebb ládák úgy süvítettek el oldalra, mint a szél; a masszívabb csövek és a kép közepétől kissé jobbra látható jármű is hatalmasat repült. Talán a kákán is csomókeresésnek minősül, ha megjegyezzük, hogy a széteső darabkák itt sem deformálódtak. Ezzel az apró hiányossággal együtt is nagyon látványosnak találtuk a Cell Factorban hétköznapinak nevezhető tűzijátékot.
video (7,9 MB) - video (3,5 MB)
A következő videóban nagyobb téren próbáltuk ki a gránátot, de előtte gyönyörködtünk kicsit a dobozokra leadott sortűzben. A ládák nagyon szépen, élethűen táncoltak a lövedékek hatására, ez is határozattan tetszett. A detonáció itt még látványosabb volt, mint előbb; az apróbb darabok még sokáig szállingóztak az égből. Sajnos a hatalmas poligonszám-ugrás és az azt követő belassulás itt is jelentkezett.
Jól nézett ki a „jedis” gravitációs suhintás is. A csöveknek és dobozoknak jól érzékelhető súlya volt. Ezzel a trükkel ellenfelünket is beboríthatjuk majd tereptárgyakkal.
video (12,3 MB) - video (2,8 MB)
Gravitációval nem csak lökni, hanem, ahogyan a következő jelenetben látható, tartani, lebegtetni is lehet. A klip végén ismét egy alaposan belassuló robbanás látható, melyben gyanúsan sok részecske szabadult fel abból a pár hordóból. Érdemes még megfigyelni a háttérben látható szalagok igényes himbálózását.
Gravitációs bomba is van a Cell Factorban, ami szintén mókás dolgokra képes. Eldobva magához vonzza a tárgyakat, és mivel elég sok a robbanékony hordó, előbb-utóbb nagy durranás lesz a mutatványból, ahogyan ez a videón is látszik. A felvétel végén látható robbanás ismét nagyon jól sikerült. A háttérben lévő nagy konténerről is előre csapódtak a kisebb részecskék. Sajnos itt is volt egy kisebb lag.
video (11,2 MB) - video (3,5 MB)
Persze a tömegvonzásnak van hátulütője is. Bár szépen lehet vele söprögetni, de magunkhoz ránthatunk nemkívánatos, robbanós dolgokat, aminek, akárcsak kisfilmünkben, elhalálozás lehet a vége.
Autózni is lehet a Cell Factorban. Bár nem kimondottan autószimulátorról van szó, a járgány mozgása mégis eléggé igényes. Talán a későbbiekben a rali- és pályaversenyzés szerelmesei is megtapasztalhatják a fizikai gyorsító áldásos hatását.
video (8,3 MB) - video (11,1 MB)
Az utolsó előtti felvételen úgynevezett cloth animáció látható, ez szövetek fizikai szimulációját jelenti. Nagyon látványosra sikerült. Végezetül az isten módból adunk egy kis ízelítőt. Érdemes megfigyelni, hogy a korábban alig mozdítható, hatalmas konténerek egyszer csak milyen fürgék lettek.
video (6,9 MB) - video (8,5 MB)
Zárszó és értékelés előtt még egy dolgot meg kell említeni a Cell Factor kapcsán. Ez a játék elvileg csak PhysX kártyával futtatható, de az emberi lelemény most is diadalmaskodott. A HardOCP egyik fórumozója megtalálta a módját, hogy PPU nélkül is futtatni lehessen a játékot. Bár személyesen nem próbáltuk, a fórumban található leírások és mellékelt képek szerint a vizuális élmény és a sebesség nagyobb része is megmaradt. Az Ageia weboldalán kutakodva olyan információra leltünk, hogy a PPU eszközkészletének egy része működik szoftveres emulálással is. A hiányzó rész a Cell Factor esetében a látványos cloth animáció és a hordókból kifolyó, nyúlós, ragadós folyadék volt.
Cloth animáció PPU-val és PPU nélkül a Cell Factorban – forrás: Hardforum.com
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!