Olympus OM-D E-M5 II – forradalom küszöbén

Zajteszt JPEG

Végül, de nem utolsósorban jöjjön a zajteszt megújult tesztábránkkal!

A képeket M.Zuiko 45/1.8-cal készítettük vázon belül kikapcsolt zajszűréssel és alapélesítéssel.

Ilyen téren maximum egy kis szoftveres finomhangolás történt, de alapvetően ugyanazt a szenzort használja, mint elődje, nagyjából azzal azonos teljesítménnyel. Ami egyébként nem kevés, mindez a mai napig a m4/3 rendszer csúcsát képviseli: legjobb szenzor és erőn felül teljesítő JPEG motor. Ha mindenképpen valami érdekes újdonságra vágyunk, akkor érdemes ugyanezt összemérnünk a nagyfelbontású mód mellett készült képekkel is. Már csak azért is, mert ez a nyolcképes, szenzortologatásos újítás bizony a jel/zaj arány drasztikus javulásával is jár! Minderről valószínűleg csak azért esik viszonylag kevés szó, mert azonos beállítások mellett is nagyfelbontásra kapcsolva gyökeresen megváltozik a JPEG képek feldolgozásának minősége.

Hirdetés

Először talán tesztalanyunk elődjénél volt megfigyelhető, hogy az Olympus JPEG motorja kicsit megváltozott. Korábban kikapcsolt zajszűrés mellett érezhetően tényleg nem történt szűrés, ehhez képest a legújabb Olmypus vázak egy kicsit már mások. Még mindig az egyik legjobb JPEG motor az övék, de az is érezhető, hogy már nem lehet kikapcsolni a zajszűrést. Mindez leginkább ott érhető tetten, hogy a zaj szerkezete már messze nem olyan finom, egészséges és egyenletes szemcseszerkezet, mint régen. Nagyfelbontású módra kapcsolva viszont olyan érzésük volt, mintha visszatért volna a régi és nagyon szeretett JPEG motor. A vázon kikapcsolt zajszűrés itt ténylegesen nulla zajszűrést jelent. Erre egy példa, 100% kivágás egy hagyományos 16 MP-es, meg egy 40 MP-es, ISO 1600-on készült képből:

40 MP-es módban olyan szűretlen a kép és olyan finom a szemcsézettség, mintha nem is JPEG-et, hanem minimum egy RAW + Adobe konverzióval lenne dolgunk. A nagyfelbontású képet visszaméretezve 16 megapixelre pedig ez a finom szemcsézet gyönyörűen összeáll.

A zajszűrés eltérő mértéke miatt itt tehát a korrekt összevetésnél nem is érdemes konkrétan csak a zajra, mint inkább a jel/zaj arányra koncentrálni. Ez utóbbiban bizony rendesen ki is bukik még így JPEG-ben is, hogy milyen komoly előrelépést hoz a nagyfelbontású mód. Azonos méretre hozott tesztképekből 100% kivágások:

Végül mindez nagy méretben. A hagyományos és nagyfelbontású ISO 200, illetve ISO 1600-as képek, mind a két esetben 16 MP-es felbontásban.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények