Millió forintos notebook

Grafikus tandem

Miután kimértük a szokásos komponensek erejét, a grafikus meghajtóban kezdtünk kutakodni. Természetesen a CrossFire bekapcsolóját kerestük – hiába. Aztán megláttuk, ami nyilvánvaló: nem két HD 4870-ként, hanem egyetlen Mobility Radeon HD 4870 X2-ként szerepel a grafikus kártya. Tehát a két MXM modul egységet alkot – érdekes. Asztali gépek irányából közelítve a grafikus rendszert, inkább azt mondanánk rá, hogy „csak” Radeon HD 4850 X2, mert GDDR3 memórája van, a GPU-k pedig 550 MHz-en járnak. Nyugalmi állapotban a memória 850 MHz-ről 200 MHz-re, a GPU pedig 350 MHz-re lassult.

Játékok

  • The Elder Scrolls: Oblivion – Bethesda Softworks / Take 2 Interactive
  • Unreal Tournament 3 – Epic Games / Midway
  • Race Driver: GRiD – Codemasters / Codemasters
  • World in Conflict – Massive Entertainment / Vivendi
  • Far Cry 2 - UBISoft / UBISoft Montreal

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat a GeForce-okon „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre kapcsoltuk, az anizotropikus szűrés (8x-os) végig be volt kapcsolva. A World in Conflict, Unreal Tournament és Far Cry 2 kivételével minden játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. A World in Conflictban és a Far Cry 2-ben a játékba beépített teljesítménytesztet futtattuk le, az UT3 esetében pedig a Shangri-la fly-by demót alkalmaztuk a mérések során.

Az Asus W90 elementáris grafikai erejét jobb híján korábbi notebookos grafikai tesztjeinkhez hasonlítottuk, és egy GeForce 8800 GT-vel felszerelt asztali gépet is segítségül hívtunk. Mérések nélkül is nyilvánvaló, hogy a GeForce és a szóló Radeon HD 3870 közelébe sem érnek az óriásnak, ezért a kicsik felbontása mellett mindent maximumra állítva, a 18,4”-os kijelző 1920x1080-as natív felbontásán is futottunk pár kört. A félreértések elkerülése végett most külön is feltüntetjük, hogy az ábrákon szereplő megnevezések egészen pontosan milyen konfigurációkat takarnak:

Hirdetés

Radeon HD 4870 X2: Asus W90Vp - Intel Core 2 Duo T9800 CPU 2,80 (alap) illetve 3,20 (tuning) GHz-en, Mobility Radeon HD 4870 X2 550/850 MHz-en

XGP Mobility Radeon HD 3870: Fujitsu Siemens Amilo Sa 3650 XGP modullal - AMD Turion X2 Ultra ZM-86 2,40 GHz-en, Mobility Radeon HD 3870 650/1000 MHz-en, 4 GB DDR2-800 RAM

GeForce 8800 GT 512 MB: Desktop - Pentium Dual-Core E2180 CPU 2,00 GHz-en, GeForce 8800 GT 512 MB 600/1500/900 MHz-en, 2 GB DDR2-800 RAM

A grafikonokon szereplő 1,3 megapixeles felbontás a notebookoknál 1440x900-as pixel körüli, az asztali gépnél 1280x1024 pixeles felbontást jelent. Az asztali gépen és a Mobility Radeon HD 3870-es Fujitsu Siemens notebookon 32 bites, az Asus W90-en 64 bites Vista futott.

Oblivion erdejében az Asus W90 lényegesen gyorsabb volt versenytársainál. A tuning nem hozott túl nagy gyorsulást. A Radeon HD 3870 folyamatos játékhoz bőven elegendő, másodpercenkénti 41 képét a nagy Asus natív felbontásán, maximális grafikai részletességgel is hozta. Ekkor alapon egészen pontosan 39, tuningolva 40 fps-t produkált.

Az autóversenyzős GRiD-ben a tuning nagyobb mértékű növekedést hozott. Itt valószínűleg a processzor volt a fő korlátozó tényező, ugyanis maximális beállításon, Full HD-ben is 51, illetve 58 fps-t mértünk a W90-nél.

A World in Conflict jobban megdolgoztatta a dupla Radeont. Itt az elvileg sokkal gyengébb GeForce 8800 GT a közelébe férkőzött, maximális grafikán pedig csak 30, illetve 31 fps-es átlagot regisztráltunk. Sajnos nem volt időnk kimérni, hogy a 64 bites Vista milyen mértékben volt ludas a vártnál gyengébb eredményben.

Minden bizonnyal abban is volt része, hogy Unreal Tournament 3-ban az asztali gépé lett az abszolút győzelem. Fontos megjegyezni, hogy az Asus óriása a felbontás emelésével semmit sem lassult.

Végezetül egy modern játékban mutatta meg a GPU-k párosa, hogy mire képes. Míg a GeForce az Unrealhoz képest jelentősen lelassult, addig a W90 szinte semmit sem vesztett tempójából. Közepesről maximális részletességre és lényegesen nagyobb felbontásra váltva még mindig 47, illetve 50 képet kaptunk másodpercenként.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • ASUS

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés