Tesztrendszerünk
A mérésekhez használt platformunk nem változott 2025-ben, tehát most is a DeepCool PX1200G tápegységgel meghajtott, AMD Ryzen 7 7700X-re épülő gépünket vetettük be:
Alaplap | Gigabyte X670E AORUS Master |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 7700X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 2 x 16 GB G.Skill Trident Z5 Neo DDR5-6000 |
Videokártyák | - ASUS TUF Gaming Radeon™ RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6 (driver: Adrenalin 24.30.31.03 ) - ASRock Radeon™ RX 9070 Steel Legend 16GB OC (driver: Adrenalin 24.30.31.03 ) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | DeepCool PX1200G |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 11 Professional x64 24H2 |
A szoftverek esetében sem változtattunk semmin, így a mérési eredmények összevethetőek az előző tesztekben kapott számokkal.
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Assassin’s Creed Valhalla | DirectX 12 | AnvilNext | Minden maximumon, de Adaptive Quality=OFF |
Company of Heroes 3 | DirectX 12 | Essence Engine 5.0 | Minden maximumon, Texture: High |
Dirt 5 | DirectX 12 | Ego | Minden maximumon, DXR bekapcsolva (ahol elérhető) |
Far Cry 6 | DirectX 12 | Dunia | Ultra preset, DXR opciók bekapcsolva (ahol elérhető) |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus Enhanced Edition | DirectX 12 | 4A | Extreme Preset, RTQ Normal, Reflections Hybrid (csak DXR-rel fut) |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, DXR Shadows: Medium |
The Callisto Protocol | DX12 | Unreal Engine 4 | Ultra preset, FSR2 kikapcsolva |
World War Z: Aftermath | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Mérési metodikánk szintén változatlan: minden benchmarkot háromszor futtatunk, a megjelenítés sebességét pedig az OCAT segítségével mérjük, és az eredmények alsó-, illetve felső 5 százalékát „eldobva” állapítjuk meg a minimum, illetve átlagos fps értékeket.
A Radeon RX 9070 XT-t és RX 9070-et az ASUS és az ASRock „tolmácsolásában” próbálhattuk ki. Mindkét cégtől a közép, középfelső kategóriás modellek érkeztek: az ASUS-tól a TUF Gaming, az ASRocktól a Steel Legend változatot próbálhattuk ki. Mindkettő az OC változat, tehát gyárilag kapott némi órajel-emelést.
ASUS TUF Gaming
A két kártya közül a felsőkategóriába pozícionált, 393 990 forintos TUF Gaming Radeon RX 9070 XT OC Edition az idén divatba jött „óriások” kategóriájába tartozik, ami 330 x 140 x 63 mm-es dimenziókat takar – más szóval ennél is érdemes a biztonság kedvéért előre ellenőrizni, hogy gépházunkba elfér-e ez a három ventilátoros hűtéssel szerelt monstrum.
A szóban forgó hűtés egyébként alapvetően egyezik a nemrég tesztelt TUF Gaming GeForce RTX 5070 Ti kártyán található egyeddel. Ugyanazokat az Axialtech ventilátorokat kapjuk, ugyanúgy MaxContact a GPU-val érintkező talp, de jelen van a fázisváltós hővezető lapka is, ami a GeForce RTX 5080-as variánsról lehet ismerős.
A három darab ventilátor nagy méretű, vaskos bordázatra fújja a friss levegőt, mely a szokásoknak megfelelő módon alaposan túllóg a NYÁK lapon, így a harmadik légkavaró gyakorlatilag „átszellőzteti” a rendszert, nemcsak a hűtés hatásfokát javítva, de megakadályozva azt is, hogy a meleg levegő megrekedjen a VGA alsó felén.
Energiaigényüket tekintve az új GPU-k nem tartoznak a takarékoskodók közé: az AMD az XT változat esetében 304 wattos, a sima 9070-nél pedig 220 wattos TDP-t adott meg, és az előbbi esetünkben három, az utóbbinál kettő darab 8 tűs PCIe csatlakozó biztosítja a plusz áramellátást.
ASRock Steel Legend
Az ASRock középkategóriás Steel Legend szériába tartozó modellje sokkal jobban koncentrál a külcsínyre, mint a marcona TUF, ami nemcsak a fehér külsőben nyilvánul meg, hanem abban is, hogy egész sor ARGB LED került a kártyára. A világításból részesült egyrészt a három ventilátor, másrészt a hűtés burkolatán fent található Steel Legend felirat is.
Ezeket egyrészt a Polychrome rendszeren át is vezérelhetjük, másrészt a kártyán található kapcsolóval le is tilthatjuk. Ha szeretnénk egy külső ARGB-s eszközt is szinkronba hozni grafikus kártyánkkal, akkor ez is megoldható, ugyanis két érintkezős ARGB vezérlőkimenet is került a NYÁK-ra.
A Steel Legend a TUF Gaminghez hasonlóan szintén három ventilátoros hűtést használ, de jóval kompaktabb (298 x 131 x 58 mm-es) méretben – az alacsonyabb fogyasztás miatt ez nyilván nem okoz problémát. Hátoldalt a fém backplate a hűtésben és a NYÁK merevítésében is segít, és ez utóbbit még egy külön fémlemez is javítja, mely közvetlenül a áramköri lap felső részéhez rögzül. Egy szó mint száz, a Steel Legend merevsége valóban „acélos”.
A szellőztetőventilátorok érdekessége az ASRock által Striped Ringnek nevezett megoldás, mely a lapátok külső élét összekötő gyűrű hullámos peremére utal. Ennek feladata, hogy az oldalról érkező levegőt is a lapátok közé terelje, és így valamivel növelje a térfogatáramot.
Mindezek után következzenek most a mérési eredmények!
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!