GeForce 6800 Ultra versus Radeon X800 XT Platinum

Bevezető


A résztvevők: ATI R420 és NVIDIA NV40

2004. április 14: az ítélet napja, az NVIDIA bejelenti NV40 kódnevű grafikus processzorát. Az új GPU a különböző teszteket sorra nyeri az ATI – akkori – csúcskategóriás grafikus lapkája, a Radeon 9800 XT ellen. Az ATI eközben kivár. Az NV40-hez kiadott 60-as szériájú Forceware további teljesítménynövekedést ígér, a GeForce 6800 Ultra egyre csak gyorsul. Az ATI még mindig vár. Több gyártó is bejelenti, hogy az NVIDIA üdvöskéje köré építeni fog kártyát. Kósza híresztelések látnak napvilágot, melyek szerint lesz lassabb és persze olcsóbb GeForce 6800 is. Sok-sok bejelentés, de kártya még sehol. Az ATI nem vár tovább, május 4-én bejelenti legújabb grafikus processzorait, melyek X800 XT és X800 Pro néven kerülnek forgalomba. Az X800 Pro elvileg és jóindulattal gyakorlatilag is egy héten belül megvásárolható. A GeForce 6800 Ultra megtapogatása azonban még mindig csak a teszterek kiváltsága, az IBM megküzd a 222 millió tranzisztorból álló chip gyártásával. Időközben mindkét cég bejelenti csúcskártyái PCI Express x16 csatolóval rendelkező változatát is, az NV40 pedig szépen lassan megjelenik a boltok polcain. A hangsúly inkább a lassanon van, mint a szépen. Ideje hát, hogy mi is végre megcsodálhassuk mindkét óriáscég jelenleg leggyorsabb grafikus processzorát, és kielemezzük őket töviről hegyire.

Hirdetés

Az NVIDIA NV40, alias GeForce 6800, egy merőben új és minden porcikájában erőteljes architektúra, mely szakítva a GeForce FX széria gyengeségeivel és megtartva annak erősségeit, végre azt sugallja, hogy az NVIDIA nem felejtett el fejleszteni. Az ATI a márkajelzésekben szintén szakított az előző generációval, de csak és kizárólag ebben, hiszen az X800-as széria a Radeon 9700, vagyis R300-as kódnevű grafikus processzor jelentősen felturbózott változata. Szándékosan nem a továbbfejlesztett szót használtuk, hiszen az ATI új és régi csúcskártyái között inkább teljesítménybeli különbség van, mint tudásbeli.

Mivel korábban már bemutattuk az új kártyák elméleti tudását, ezért most csak a gyakorlattal foglalkozunk.

 

R360 R420 NV38 NV40
Gyártástechnológia 0,15 (TSMC) 0,13µ low-k (TSMC) 0,13 (TSMC) 0,13 (IBM)
Tranzisztorok száma 107 millió 160 millió 135 millió 222 millió
GPU órajele 412 MHz XT: 525 MHz
Pro: 475 MHz
475 MHz 400 MHz
Pixel futószalagok száma 8 XT: 16
Pro: 12
4 16
Pixel fillrate 3296 MPixel/s XT: 8400 MPixel/s
Pro: 5700 MPixel/s
1900 MPixel/s 6400 MPixel/s
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma 1 1 2 1
Textúra fillrate 3296 MTexel/s XT: 8400 MTexel/s
Pro: 5700 MTexel/s
3800 MTexel/s 6400 MTexel/s
Vertex shader egységek száma 4 6 3 6
Támogatott PS-verzió 2.0+ (24 bites precizitás) 2.0+ (24 bites precizitás) 2.0+ 3.0+
Támogatott VS-verzió 2.0+ (32 bites precizitás) 2.0+ (32 bites precizitás) 2.0+ 3.0+
Memória órajele 365 MHz XT: 575 MHz
Pro: 450 MHz
450 MHz 550 MHz
Memória órajele (effektív) 730 MHz XT: 1150 MHz
Pro: 900 MHz
900 MHz 1100 MHz
Memóriainterfész 256 bit 256 bit 256 bit 256 bit
Memória-sávszélesség 23360 MB/s XT: 36800 MB/s
Pro: 28800 MB/s
30400 MB/s 35200 MB/s
Memória mérete 256 MB 256-512 MB 256 MB 256-512 MB
Memóriatípus DDR GDDR3 DDR GDDR3
RAMDAC 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz 2 x 400 MHz
AGP-busz 8x 8xAGP/PCI-E 8x 8xAGP/PCI-E
Támogatott DirectX-verzió 9.0 9.0b 9.0a 9.0c
Memória-optimalizáció HyperZ III+ HyperZ HD LMA III LMA III Color Compression
További optimalizációk SmartShader 2.1; SmoothVision 2.1 SmartShader HD; SmoothVision HD; 3Dc Compression; Temporal AA IntelliSample 2.0;
CineFX 2.0
IntelliSample 3.0;
CineFX 3.0;
UltraShadow 2.0;

A táblázatból egyértelműen kiderül, hogy mindkét gyártó az elérhető legnagyobb teljesítményt tartotta szem előtt – jó példa erre a 16 (!) futószalag –, ebből következően megdöbbentően magas elméleti fillrate- és nagyon magas maximális memóriasávszélesség-értékeket láthatunk. Utóbbi azért is fontos, mert bár a korábbi generációk is jeleskedtek ezen a téren (főleg a GeForce FX 59xx széria), a szűk keresztmetszet inkább a GPU teljesítménye volt, mint a memória-sávszélesség. A helyzet most fordulhat, hiszen a 16 futószalag már ténylegesen képes megizzasztani a memóriákat.

Következzenek hát maguk a vasak!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés