GeForce 6800 Ultra versus Radeon X800 XT Platinum

Sebesség: fill rate

Az új kártyák specifikációiban óriási számok szerepelnek, és ez igaz a fill rate (egy másodperc alatt kiszámolt pixelek vagy texelek száma) adatokra is. Az X800 XT 8400, az X800 Pro 5700, az NV40 pedig 6400 MPixel és MTexel/s sebességre képes, legalábbis elméletben. Lássuk a gyakorlatot, elsőként a 3Dmark 2001 SE fill rate tesztjének segítségével!

Hirdetés

 

ATI Radeon X800 XT ATI Radeon X800 Pro ATI Radeon 9800 XT NVIDIA GeForce 6800 Ultra NVIDIA GeForce 5950 Ultra
Pixel fill rate (MPixel/s) 3729,6 2738 2196,2 3551,8 1724,9
Texel fill rate (MTexel/s) 8163,8 5501,2 3251,2 6031,2 3446,1

A táblázatban szereplő eredmények alapján kijelenthető, hogy az új kártyák nagyon erősek lettek. Elég csak azt kiemelni, hogy az X800 XT a kipumpált pixelek számában majdnem kétszer, a texelek számában pedig két és félszer gyorsabb a 9800 XT-nél! A teszt szerint a GeForce 6800 Ultra kétszer gyorsabb mindkét esetben a GeForce FX 5950 Ultránál. Pixel fill rate-ben a kártyák nem igazán képesek kifutni magukat, ami arra enged következtetni, hogy ez a teszt memóriasávszélesség-limitált – ezt látszanak alátámasztani a texel fill rate eredmények is, amelyek az elméleti adatokhoz közel vannak. Azonban ha úgy gondolkodunk, hogy ezek a kártyák akár lehetnének például 6x2-es vagy 8x2-es felállásúak is, akkor azonnal zsákutcába futunk, hiszen tudvalevő, hogy ezeken a kártyákon a futószalagokat már négyes csoportokba rendezik, tehát nem lehet például 6 a pipeline-ok száma. A probléma feltárása végett a MDolenc's Fillrate Tester nevezetű programot használtuk fel.

 

ATI Radeon X800 XT ATI Radeon X800 Pro ATI Radeon 9800 XT NVIDIA GeForce 6800 Ultra NVIDIA GeForce 5950 Ultra
Pure fill rate (MPixel/s) 5884 3182,7 2840,9 6096,7 1884,8
Z pixel rate (MPixel/s) 7901,3 5354,2 2817,5 11756,6 3543,4
Single texture (MPixel/s) 4421,1 3043,3 2743,7 5311,4 1724,6
Dual texture (MPixel/s) 2462,4 1908,8 1462,9 2999,5 1497,4
Triple texture (MPixel/s) 1731,1 1124,4 987,8 2017,5 794,7
Quad texture (MPixel/s) 1353,3 889,4 753,8 1522,4 534,5

A pure fill rate számadatok egyértelműsítik, hogy az ATI-kártyák nem lehetnek 6x2-es vagy 8x2-es felépítésűek, hiszen a mért számok nagyobbak, mint amit 6 vagy 8 pipeline-nal el lehetne érni, viszont még mindig messzi járunk az elméleti számoktól. Az NV40 esetében más a helyzet, hiszen alacsonyabb órajelen jár, és az elméleti 6400 mpixel/s-os sebességet a kártya majdnem el is éri.

A Z fill rate esetében már megállapítható, hogy az ATI-kártyák közelítenek az elméleti sebességük végéhez, de még mindig csak a texel fill rate közelében járunk, ami egyértelműsíti, hogy az R420-as GPU-kban nincs optimalizált Z/stencil útvonal. Más a helyzet az NV40 esetében, melynek a Z pixel rate-je közel a duplája a pure fill rate-nek, ami azt mutatja, hogy ez egy ténylegesen 16x1/32x0 felállású chip (készüljünk a Doom III-ra!).

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés