GeForce 6800 Ultra versus Radeon X800 XT Platinum

Tuning és konklúzió

Mielőtt a végszóra térnénk, lássuk, hogy az NV40 és az X800 XT milyen tuningpotenciállal rendelkezik. Első körben az X800 XT-t próbáltuk meg túlhajtani, ám minden próbálkozásunk kudarcba fulladt. A GPU órajelének akár 5 MHz-cel való megemelése a VPU Recovery közbelépését, és a kártya órajeleinek eredeti értékre való visszaállítását eredményezte. Az X800 XT referenciakártyával amúgy sem volt minden rendben, néhány játék alatt szintén előbukkant a VPU Recovery, és megpróbálta a GPU órajelét visszafogni, ami nem ment neki, hiszen az alapórajelek meg lettek határozva BIOS-ból. Az X800 XT, úgy tűnik, egy gyárilag túlhajtott kártya, ami azért jelent meg, hogy biztosan az ATI maradjon a leggyorsabb GPU kitüntető címének tulajdonosa.

Hirdetés

A GeForce 6800 Ultra ennél már kezesebb báránynak tűnt, ugyanis a 400/550 MHz-es órajelekről sikerült 449/610 MHz-ig túlhajtani, ez az órajelek tekintetében 12,5/11%-os tuningot jelent. Lássuk, hogy a kártya mennyit gyorsul Far Cry alatt!

Nem túl meglepő módon 3-16 %-os sebességnövekedést értünk így el.

Konklúzió

Az ATI X800-as kártyáiról egyértelműen kiderült, hogy méltó utódai lehetnek az R3x0 szériának. Az élsimítás és a textúraszűrési eljárások nem változtak meg, vertex shaderben szintén nem fejlesztett a kanadai cég, csak az egységek számát és az órajeleket emelte meg, viszont pixel shaderben az esetek többségében az ATI-kártyák olyannyira erősek lettek, hogy a 9800 XT-re képesek ráduplázni. A játékokban sincs ez másképpen, az X800 XT a Radeon 9800 XT-nek mindenhol a dupláját, az X800 Pro pedig mindenhol a másfélszeresét nyújtja teljesítményben. Az X800 XT lényegében egy olyan kártya, amely csak nagyon szélsőséges esetben verhető, és mint ez tesztjeinkből kiderült, egyelőre nem igazán lehet kihasználni, hiszen rengeteg esetben processzorlimitáltak a játékok. Egyetlen negatívumaként az SM3.0 hiánya róható fel: ez azonban egyelőre nem egy nélkülözhetetlen feature. Emellett az X800-as kártyákról jó tudni, hogy halk hűtéssel rendelkeznek, viszont ennek következtében melegednek is rendesen.

A GeForce 6800 Ultra meggyőzött minket arról, hogy az NVIDIA nem malmozással töltötte az elmúlt másfél évet, hanem egy, az FX szériától merőben eltérő felépítésű architektúra fejlesztésén fáradozott. A GeForce 6800 (Ultra) az FX architektúra hiányosságait – mint például az élsimítási metódus, a lassú textúraszűrés, a gyenge shaderek – mind-mind kiküszöböli. Emellett az új NVIDIA-grafikus processzor elsőként támogatja a 3.0-as shader modellt – igaz, ennek áldásait a közeljövőben aligha élvezhetjük. Tesztünkből azonban az is kiderül, hogy az új NVIDIA-chip egyelőre – és a jelenlegi driverekkel – nem tudja beérni az ATI csúcskategóriás modelljét, az X800 XT-t, és a legtöbb esetben az X800 Próhoz közeli szinten teljesít.

Mindennek figyelembevételével drágálljuk a GeForce 6800 Ultrát, hiszen a mutatott teljesítmény alapján az ATI X800 Próhoz hasonló áron illene kínálni. Erre azonban kevés az esély, hiszen a nagy magmérettel rendelkező GPU biztosan nem gyártható (költség)hatékonyabban, mint az ATI új chipjei. A GeForce 6800 GT és a sima GeForce 6800 (melyeket még nem teszteltünk) népszerűsége alighanem szintén az árcédulán múlik majd.

fLeSs és rudi

Az NVIDIA GeForce 6800 Ultra videokártyát az NVIDIA-tól, az ATI Radeon X800 XT és Pro modelleket az ATI-tól kaptuk tesztelésre. A Chaintech GeForce FX 5950 Ultra az Expert Kft. jóvoltából vendégeskedett nálunk.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés