Hirdetés
Funkciók és képminőség II.
A becsillanások jól kordában vannak tartva, igazán egyik, a tubuson jelölt gyújtótávolságon sem zavaró a hatásuk. Valós használat közben vélhetően igen ritkán kerülünk olyan helyzetbe, ahol mégis zavaró lenne a tükröződés.
Az EF 24-70 mm F4L IS USM egyik nagyszerű pluszfunkciója a makró. Ha felfelé nyomva tartjuk a macro/lock reteszt, akkor a zoomgyűrűt továbbforgathatjuk, ami végállásban körülbelül 80 milliméteren áll meg. Azonban ez a 80 mm nem valódi érték, csak az objektív jelzi ezt a váz felé. Belül a lencsetagok ilyenkor úgy állnak be, mintha egy közgyűrűt tennénk az optika és a váz közé. A makró zoomtartomány két vége 0,5-szörös és 0,7-szeres nagyítást jelent. Persze nem igazi makró objektívvel állunk szemben, így a tárgytávolság is igen csekély: 0,7-szeres nagyítást használva körülbelül 3 cm lesz a frontlencse és a téma közti táv. A képminőség is leginkább a közgyűrűs megoldással hasonlítható össze, ami azért nem vészes.
Végül, de persze nem utolsósorban megvizsgáltuk, hogy milyen az objektív képének élessége. Ehhez 24, 35, 50 és 70 mm-es gyújtótávolságokon, F4-F22 rekeszértékek mellett készítettünk felvételeket tesztábránkról. Mint az összes kritikus próbánál, itt is stabil háromlábról lőttük a fotókat 2 mp-es önkioldóval, tükörfelcsapással és manuális élességállítással (élőkép, 10x nagyítás).
A kép közepe 24 és 35 milliméteres pozícióban nagyon éles teljesen nyitott rekesznél is. F16 fölött látszik a diffrakció hatása, aminek következtében kissé kezd homályosodni a fotó. 50 mm-en F11-nél lett igazán borotvaéles a kép – több menetben is elvégeztük a próbát, mindig ugyanez az eredmény jött ki. Végül 70 mm-en egy érdekes jelenségre lettünk figyelmesek: hogy az optika teljes gyújtótávolsági tartományát tesztelni tudjuk, a 24 mm-es érték miatt viszonylag közel kellett elhelyezni a fényképezőgépet a tesztábrához (természetesen ügyeltünk arra, hogy még kényelmesen túl legyünk a minimális tárgytávolságon). Ennek következtében 70 mm-en a rekeszelés során megváltozott az élességi sík, tehát ami F4 értéken éles volt, az már F5.6-on kissé homályossá vált. A kép F16 és F22 mellett lett megint teljesen éles, ami nem a fókuszsík ismételt elugrásával, hanem a szűk rekesz miatti nagy mélységélességgel magyarázható. Nagyobb tárgytávolságoknál ez a jelenség nem volt tapasztalható. Mivel a hibát csak az optika visszaszolgáltatása után vettük észre, ezért a 70 mm-es értéken végzett képélességi próba nem értékelhető.
A képsarkokban 24 és 35 mm-en F5.6 környékétől lett igazán éles minden, míg 50 mm mellett csak F8-tól. A 70 mm-es végállásban a fent említett tényállás miatt nem értékeltük a lencserendszer teljesítményét.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!