Bevezető
Immár lassan egy hónapja, hogy az ATI bejelentette legújabb generációs, R420 kódnevű grafikus processzorát. A 160 millió tranzisztorból álló chipet az ATI két módozatban gyártja: az X800 XT egy 16 futószalaggal rendelkező csúcs-GPU, míg az X800 Pro egy 12 futószalagos, lassabb órajelen üzemelő, némileg kisebb teljesítményre képes és ebből következően olcsóbb változat. Az X800 XT valamikor a nyár folyamán kerül a boltok polcaira, az X800 Pro azonban, bármily szokatlan is, már Magyarországon is hozzáférhető.
A kártya bemutatása előtt lássuk cikkünk szereplőinek technikai specifikációt.
VGA neve | ATI Radeon 9800 Pro | ATI Radeon 9800 XT | ATI Radeon X800 Pro |
GPU kódneve | R350 | R360 | R420 |
Gyártástechnológia | 0,15µ (TSMC) | 0,15µ (TSMC) | 0,13µ low-k (TSMC) |
Tranzisztorok száma | 107 millió | 107 millió | 160 millió |
GPU órajele | 380 MHz | 412 MHz | 475 MHz |
Pixel futószalagok száma | 8 | 8 | 12 |
Pixel fillrate | 3040 MPixel/s | 3296 MPixel/s | 5700 MPixel/s |
Futószalagonkénti textúrázó egységek száma | 1 | 1 | 1 |
Textúra fillrate | 3040 Mtexel/s | 3296 Mtexel/s | 5700 Mtexel/s |
Támogatott PS-verzió | 2.0+ (24 bites precizitás) | 2.0+ (24 bites precizitás) | 2.0+ |
Támogatott VS-verzió | 2.0+ (32 bites precizitás) | 2.0+ (32 bites precizitás) | 2.0+ |
Vertex Shader egységek száma | 4 | 4 | 6 |
Memória órajele | 340 MHz | 365 MHz | 450 MHz |
Memória órajele (effektív) | 680 MHz | 730 MHz | 900 MHz |
Memóriainterfész | 256 bit | 256 bit | 256 bit |
Memória mérete | 128 / 256 MB | 256 MB | 256 MB |
Memóriatípus | DDR / DDR II | DDR / DDR II | GDDR3 |
Memória-sávszélesség | 21760 MB/s | 23360 MB/s | 28800 MB/s |
RAMDAC | 2x400 MHz | 2x400 MHz | 2x400 MHz |
AGP busz | 8x | 8x | 8x AGP/PCI-E |
Támogatott DirectX | 9.0 | 9.0 | 9.0b |
Memória optimalizáció | HyperZ III+ | HyperZ III+ | HyperZ HD |
További optimalizációk | SmartShader 2.0; SmoothVision 2.0 | SmartShader 2.0; SmoothVision 2.0 | SmartShader HD; SmoothVision HD |
Cikkünk pikantériája, hogy egy, már kereskedelmi forgalomban kapható végleges termék teszteredményeit tartalmazza, ellentétben sok más tesztoldallal, amelyek gyári mintapéldányok teljesítményét értékelték. Az R420-as GPU újításaival és feature-listájával korábbi cikkünkben (ATI Radeon X800: élj a mának) már megismerkedhettünk, ezért ezek újbóli felsorolásától eltekintenénk – helyette lássuk az X800 Prót.
Sapphire Radeon X800 Pro
A doboz szemből és alulról - Katt.
A szerkesztőségben landolt Sapphire Radeon X800 Pro a Ramiris Rubin Rt.-nek köszönhetően járhatott nálunk; egy teljes egészében végleges, dobozos verziót kaptunk tesztelésre. A doboz a Sapphire-tól megszokott designelemekre épül.
A gyártó a kártya mellé az üzembehelyezési útmutatón kívül négy CD-t csomagolt (Tomb Raider: Angel of Darkness játék, PowerDVD 5, Sapphire Redline tuningszoftver, driverek), a csomagban megtalálható továbbá egy DVI/D-Sub átalakító, egy tápkábelelosztó, egy-egy S-Video- és RCA-hosszabbítókábel, illetve egy S-Video-RCA elosztókábel.
A kártya hűtővel szemből és alulról - Katt.
A kártya hűtő nélkül szemből és alulról - Katt.
ASUS Radeon 9800 XT - referencianyák - Katt.
Íme a Radeon X800 Pro. A piros nyákon egy, a Radeon 9800 XT debütálásakor megismert nagyságú hűtés található, amely a látszattal ellentétben csak a GPU hűtéséért felelős. A nagyra sikerült hűtőtest anyaga réz, és mindössze egy kis pántocska rögzíti a kártyához. A GDDR3 RAM egy olyan találmány, amely az óriás hűtők és az áramzabáló komponensek világában már szinte unikumnak számít: a memóriachipeknek nincs szükségük külön hűtésre, ámbár a ventilátor által a rézbordázaton átszállított levegő némileg érinti ezeket is.
ATI R420 GPU közelről és a memóriák - Katt.
Az alsó, ASUS referencianyákot ábrázoló képpel összehasonlítva jól látható, hogy a memória-IC-k, ha csak kicsit is, de közelebb kerültek a GPU-hoz, ami mindenképpen némi gyorsulást eredményez az adatáramlást illetően. Ezen felül még az tűnhet fel, hogy az X800 Pro nyákon kevesebb feszültségstabilizáló alkatrész található, mint a Radeon 9800 XT-n. Az X800 Pro kártyákon minden esetben 2 ns-os memóriákkal kell találkoznunk. A Sapphire kártyáján összesen 8 darab 32 MB-os kapacitású 144 ball FBGA tokozású 256 MBites GDDR3-as Samsung K4J55323QF-GC20 jelölésű chip van, melyeknek a Samsung specifikációi szerint 500 MHz a maximális órajelük, és 2 voltos feszültséget igényelnek szemben a korábban csúcsvideokártyákon (pl. Radeon 9800 Pro/XT) látott DDR 1-es memóriák 2,5-2,8 voltjával.
Ahogyan az utóbbi években az ATI kártyák esetében már megszokhattuk, az X800 Prón is egy-egy D-Sub és DVI csatlakozót és egy TV-Out kivezetést találunk. Annak ellenére, hogy a kártya áramfelvétele a Radeon 9800 XT-nél alacsonyabb, az AGP-csatlakozó még így sem tudja kielégíteni az X800 Pro igényeit, amelynek használatához az ATI legalább 300 W-os, jó minőségű tápot javasol.
Az X800 Pro egy kártyahelyet foglal - Katt.
A képeken jól látható, hogy az X800 Pro hűtése nem lóg át az AGP foglalat alatti PCI-szlothoz...
Méretarányok: balra az X800 Pro, jobbra a 9800 Pro - Katt.
... ráadásul a nyák hossza miatt sem kell aggódnunk, hiszen az X800 Pro kb. a Radeon 9800 Próval azonos hosszúságú nyákra épül.
A kártya órajeleit az ATITool 0.0.20-as verziójával ellenőriztük: a Sapphire gyártmányú X800 Pro a referencia szerinti 475/450 MHz helyett 472,5/445,5 MHz-en jár, ez nagyon minimális eltérés. Most pedig lássuk a tesztkonfigurációt.
Hirdetés
Tesztkonfiguráció
Tesztkonfiguráció:
-
Videokártyák:
-
Sapphire ATI Radeon X800 Pro 256 MB
-
Sapphire Atlantis ATI Radeon 9800 XT 256 MB 412/365 MHz
-
GeCube ATI Radeon 9800 Pro 128 MB @ 380/340 MHz
-
-
Processzor: AMD Athlon 64 3400+ (2,2 GHz; 1 MB L2 cache)
-
Alaplap: MSI K8T Neo-FIS2R
-
Memória: 2 x 256 MB PC3500 Corsair XMS CMX256A-3500C2PT - CL 2-2-2-5
-
Merevlemez: Hitachi Deskstar 7K250 160 GB (Parallel ATA; 7200 rpm; 8MB cache)
-
OS és szoftverek
-
Windows XP Professional Service Pack 1
-
DirectX 9.0b SE
-
VIA Hyperion v4.51
-
ATI Catalyst 4.5
-
-
Játékok
-
ID Software - Wolfenstein: Enemy Territory
-
Activision - Call of Duty
-
Disney Interactive - Tron 2.0
-
Microsoft/Bungee Studios - Halo Combat Evolved
-
EA Sports - Forma 1 Challenge '99-02
-
UBISoft - Lock On: Modern Air Combat
-
Eidos - Tomb Raider Angel of Darkness
-
UBISoft - Tom Clancy's Splinter Cell
-
Codemasters - Colin McRae Rally 04
-
EPIC Games - Unreal Tournament 2004
-
UBISoft - Far Cry
-
People Can Fly - Painkiller
-
Futuremark - 3DMark03
-
Minden játék esetében a grafikai beállításokat maximumra állítottuk. A Catalyst meghajtóprogramban a képminőségi beállításokat a legszebbre kapcsoltuk, később csak az FSAA-val és az anizotropikus szűréssel foglalkoztunk. A Wolf ET, COD, F1 '99-02, LOMAC, TRAoD, Splinter Cell, Far Cry, UT2004 és Painkiller játékok esetében saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk fel a kártyák tudásának leméréséhez, így minimálisra csökkentve a meghajtóprogram optimalizációját. A többi játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben a Fraps-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel.
A grafikonokon az "IQ" beállítás a Far Cry kivételével minden játékban 4x-es élsimítást és 16x-os anizotropikus szűrést jelent. A Far Cry-ban az anizotropikus szűrés 4x-es a játékból beállítva, míg az élsimítás "Medium" fokozatú, ami szintén 4x-est jelent.
Az alapkérdést úgy fogalmaztuk meg, hogy azok számára, akik jelenleg Radeon 9800 Pro vagy Radeon 9800 XT kártyával rendelkeznek, érdemes-e váltaniuk X800 Próra. Emellett természetesen azt a kérdést is megválaszoljuk, hogy a jelenleg hozzávetőleg azonos áron kapható Radeon 9800 XT és X800 Pro közül melyik a jobb választás.
Jelen tesztünkben nem az architektúra minden egyes porcikájának elemzésére helyeztük a hangsúlyt, mert úgy gondoltuk, hogy ezzel egészen addig várunk, amíg meg nem kaparinthatunk egy Radeon X800 XT-t és/vagy egy NVIDIA GeForce 6800-at.
Wolf, COD, UT2K4, Tron és Halo
Első körben lássuk az OpenGL API-ra épülő játékokat, melyek a multiplayer játékmódot kedvelők körében rendkívül nagy népszerűségnek örvendenek. Legyen elsőként a felújított Quake 3 motoron alapuló játékoké a főszerep.
Wolfenstein alatt az 1024x768-as felbontás egyértelműen processzorlimitált mindhárom kártyával, majd ahogyan a felbontás növekszik, úgy növekszik az X800 Pro és a Radeon 9800 XT közötti teljesítménykülönbség is. Wolf ET alatt az X800 Pro felbontástól függően 9-43%-kal gyorsabb a Radeon 9800 XT-nél.
Call of Duty alatt annyit változik a kép, hogy már az 1280x1024-es felbontás is processzorlimitált, ami az X800 Pro esetében 1600x1200-ig meg is marad, sőt, 1024x768-ban 4xAA és 16xAF mellett is úgy tűnik, hogy a processzor nem hajtja ki a videokártyát. Ennek ellenére az X800 Pro ebben a játékban is 10-49%-kal gyorsabb, mint a Radeon 9800 XT.
Az UT2004 már nem OpenGL-re épül, ám szintén a LAN-partyk egyik sztárjátéka. A program ugyan tartalmaz elvétve pixel shadereket (1.1 és 1.4), a kártyák lemért teljesítményét nem ezek futtatásának sebessége határozza meg. Ebben a tesztünkben a beépített botmatch-ek helyett egy saját magunk által felvett demót futtattunk le, hiszen így valóban a videokártyák közötti különbségeket mérjük le, és nem a processzor erejét. A felbontás növelésével és a szűrők bekapcsolásával egyre csak tágul a szakadék az előző generáció csúcskártyája (Radeon 9800 XT) és az új generáció kisebbik képviselője (X800 Pro) között. UT2004-ben a Radeon 9800 XT 6-58%-kal lassabb az X800 Prónál.
A Tron 2.0-val végre komolyabban megdolgoztattuk a kártyák shadereit, és bizony a grafikonról jól látható, hogy nem hiába. Ugyan a Radeon 9800 XT-vel is játszható marad a játék még 1600x1200-as felbontás alatt 4xAA-val és 16xAF-fel is, az X800 Pro itt sem kegyelmez, és "laza" 77%-os sebességelőnyre tesz szert.
Akik ismerik a Halót, azok már tudják, hogy ebben a játékban bizony szükség van minden fps-re. Tesztünk során nem a beépített benchmarkot futtattuk le, hanem a "Keyes" pályán jártunk be egy begyakorolt útvonalat. Az X800 Pro itt egyszerűen brutálisan teljesít, még 1280x1024-es felbontásban is játszható marad a játék, márpedig ez nem kis szó a Halo esetében! Az X800 Pro itt átlagosan 63-71%-kal teljesít jobban a 9800 XT-nél.
Painkiller, Far Cry, TRAoD, Splinter Cell
A Painkiller szó szerint napjaink játéka, és köszönhetően annak, hogy számos 1.4-es illetve 1.1-es pixel és vertex shadert tartalmaz ellenben ezek 2.0-s változatával, a videokártyákat nem különösebben izzasztja meg a nagyon jól optimalizált engine. A grafikon önmagáért beszél, Painkiller alatt az X800 Pro ismét "csekély" 5-75%-kal gyorsabb a Radeon 9800 XT-nél – ezzel együtt ebben a játékban az előző generáció is szépen teljesít.
Elérkeztünk tesztünk egyik legfontosabb játékához. A Far Cry-ban nagyon nagy árat kell fizetni a szép grafikáért, a shaderek megizzasztására talán legmegfelelőbb játékot köszönhetjük a CryTek készítőinek. Itt látható igazán, hogy az X800 Pro nemcsak a memória-sávszélességben dúskál, hanem a shadert tekintve is jóval erősebb (mégpedig másfélszer, a vertex és pixel shaderek számának köszönhetően) a Radeon 9800 XT-nél. Ennek tudható be, hogy a két kártya közötti teljesítménykülönbség nem függ erőteljesen a felbontástól és az FSAA használatától. A Radeon X800 Pro Far Cry alatt 42-56%-kal gyorsabb, mint a 9800 XT.
Következő DirectX 9-es referenciajátékunk a Tomb Raider AoD, amelyben ismét a shaderek állnak a középpontban. Ahogyan a Far Cry-nál ezt kifejtettük, úgy a TRAoD esetében is ezt kell látni: a játék az X800 Prón a shaderek számának és sebességének köszönhetően átlagosan 48-58%-kal gyorsabb, mint a 9800 XT-n.
Végül egy újabb, a pixel shaderektől erőteljesen függő játék, a Splinter Cell következik. A Caspian Oil Refinery pályán játszódó demóban a víz felszínének megjelenítése és az infrakamerás nézet pixel shader 1.1-es effekteket használ, aminek köszönhetően az X800 Pro ismétcsak közel 50%-kal gyorsabb a 9800 XT-nél.
CMR04, F1 '99-02, LOMAC
A Colin McRae Rally 04-ről korábbi tesztünkből is kiderült, hogy ismét egy shaderintenzív játékkal állunk szemben, és erre a mostani grafikon sem cáfol rá. Ahogyan a többi, shadereket erőteljesen használó játék tesztjei során már láttuk, az X800 Pro a shaderek nagyobb számának köszönhetően (vertex shaderből 6-tal rendelkezik, míg a 9800 XT 4-gyel; pixel shaderből pedig 12-vel, míg a 9800 XT 8-cal) ismét kb. 50%-kal gyorsabb a 9800 XT-nél. Ezekben a játékokban a "shaderkapacitás" hamarabb fogy el, mint a memória-sávszélesség, ezt reprezentálják a grafikonok is.
Végül pedig térjünk vissza a "mindennapi" játékokhoz, amelyek közül a F1 '99-02 az első. 1024x768-tól 1600x1200-ig még a leggyengébbnek számító Radeon 9800 Próval is processzorlimitáltnak tűnik a játék, azonban az élsimítás bekapcsolásakor az X800 Pro ismét ráver a Radeon 9800 XT-re.
Utolsó játékunkról, a LOMAC-ról érdemes tudni, hogy "high" grafikai beállításban teszteltük, márpedig ezzel a beállítással 1024x768-as felbontásban sok esetben még egy 9800 Pro sem tud megbirkózni. Az X800 Pro könnyedén vette az akadályt, a felbontás növelésével és az élsimítás bekapcsolásával párhuzamosan egyre gyorsabb a 9800 XT-nél, ismét 38-88%-os előnyről számolhatunk be.
Tuning és konklúzió
A külföldi teszteket olvasván kissé szkeptikusan láttunk neki a tuningolásnak, ugyanis a tesztoldalaknak kiküldött "sample" kártyákat sok esetben csak minimálisan tudták a gyári órajel fölé húzni. Elővettük az ATITool-t, és elkezdtük emelgetni az órajelet. 25 MHz-enként haladtunk, minden beállítás teszteléséhez a Far Cry-t vettük elő: a játék a legkisebb instabilitás hatására hibázik.
A Sapphire kártya 475/450 MHz-es órajeleit egészen 576/537 MHz-ig sikerült túlhajtanunk! Ez az órajelek tekintetében 21/19%-os tuningot jelent.
A tuning hatására fellépő teljesítménytöbbletet a Far Cry-jal és a 3DMark03-mal ellenőriztük. A kártya felbontástól függően 8-21%-kal lett gyorsabb, ami nagyon szép eredmény. Ahogyan ez tesztjeinkből már kiderült, ez a GPU-tuning 21%-os értékéből akár ki is következtethető. 1024x768-nál a játék már CPU-limitáltnak tűnik, ez a kérdést azonban sajnos majd csak az X800 XT tesztelésével lehet ténylegesen megválaszolni.
Végül és utolsósorban lemértük a tesztben szereplő kártyákat 3DMark03 alatt is. Az X800 Pro alapórajelen 8884 pontot ért el, ami igen impresszív, de "sajnos" a 10000-től még távol áll. Ezen szintén egy kis tuninggal segíthetünk...
Konklúzió
A kocka és a dobócsillag el van vetve...
Az X800 Pro grafikus processzor a tesztek során meggyőzően, az elvárásoknak megfelelően teljesített. Az előző generáció csúcskártyájának teljesítményét másfélszeresen túlteljesítő lapka egyértelműen jobb választás a Radeon 9800 XT-nél, amely a magyar árlistákon jelenleg sok esetben még drágább is az X800 Prónál. Természetesen ez a helyzet idővel meg kell, hogy változzon, a Radeon 9800 XT ára vagy mélyrepülésbe megy át, vagy megszűnik létezni a típus. Az igazi ellenfél természetesen az NVIDIA hasonló árkategóriájú grafikus processzora lenne, ha nem csak papíron létezne, és persze ha az NVIDIA végre eldöntötte volna, hogy ez a chip mit is tud, mire is épül. Mert ha a GeForce 6800 GT a maga 16 csővezetékével az X800 Próval egy áron kerül forgalomba, akkor érdekes helyzet alakulhat ki, azonban ha a "sima" 12 futószalagos GeForce 6800 kerül ebbe az árkategóriába, akkor... akkor majd az idő és a tesztek eldöntik a csatát.
Kiknek is érdemes X800 Próba ruházniuk? – merül fel a kérdés teljes joggal. A TFT monitorok egyre szélesebb körben való elterjedésének hatására a teljes képernyős élsimítás mind nagyobb teret nyer magának (hiszen a recés, simítás nélküli élek a TFT monitorokon a kisebb késleltetési idő miatt jobban észrevehetőek), és ha úgy gondolkodunk, hogy egy 17 colos TFT-kijelző natív felbontása 1280x1024, akkor bizony kell bőven kraft, hogy a legújabb játékokkal is röccenésmentesen és élvezhetően játszhassunk. Persze a CRT monitorok tulajdonosai sem igen tiltakoznának egy X800 Pro ellen, már csak az egyre nagyobb shaderhasználatot igénylő játékok miatt sem, amelyekben az X800 Pro szintén másfélszer gyorsabb a 9800 XT-nél.
A Sapphire X800 Pro kártyájáról a teljesítményén kívül érdemes tudni, hogy a rajta szolgálatot teljesítő ventilátor rendkívüli csöndben végezte a dolgát, a Radeon 9800 Pro hűtésénél is halkabban. Emellett nem árt tisztában lennünk azzal a ténnyel is, hogy a kártyában még van egy "csöppnyi" (~20%) tartalék is, amit mindenféle segítség vagy trükk nélkül, pusztán a gyári hűtővel elő is csalogathatunk. Persze ebben a cikkben összesen egy példánnyal volt dolgunk, tehát tuning szempontjából a márkát illetően ne vonjunk le globális és messzemenő következtetéseket.
fLeSs
A Sapphire X800 Pro kártyát a Ramiris Rubin Rt.-nek köszönhetően tesztelhettük le, a Sapphire ATI Radeon 9800 XT-t pedig az Expert Kft. bocsátotta rendelkezésünkre. Mindkét cégnek köszönjük a segítséget!