Játékok
Írásunk első oldalán már említettük, hogy az Athlon 3000G-t (és a vele egy kategóriában lévő processzorokat) nem játszani veszik az emberek, de ez nem zárja ki az erre irányuló lehetőséget, csak a helyükön kell kezelni a dolgokat. Ennek fényében inicializáltuk a Deus Ex: Mankind Divided, a Forza Horizon 4, no meg a Strange Brigade méréseit, mind IGP-vel, mindpedig egy Turing nagyvaddal.
Az nyilvánvaló, hogy aki 15-20 000 forintért vásárol központi egységet, az nem fog 3-400 000 forintos videókártyát rakni mellé, de annak érdekében, hogy kiküszöböljük az esetlegesen fellépő VGA-limit halovány lehetőségét is, kellett az a 2080 Ti, az 1366x768-as felbontással egyetemben (minél inkább növekszik a felbontás, annál több számítás hárul át a processzorról a VGA-ra, és az jelen esetben nem kedvez nekünk). Az IGP-s köröket 1280x720-as, továbbá 1920x1080-as képpontszámmal vettük szemügyre, magától értetődő módon erősen visszabutított vizuális beállításokkal.
A Deus Ex IGP-s menetében mindössze 1-2 fps volt az eltérés a két AMD közt, ami simán mérési hibán belül van, tehát ebből nem célszerű messzemenő következtetéseket levonni. Az RTX-es manőver már egy picivel látványosabb, mert itt fix 4-4 fps-sel sikerült túlszárnyalni a 200GE-t, s habár a 3000G-nek az átlag vonatkozásában csupán 5 fps-nyi előnye volt a Pentium Golddal szemben, a játékmenetet talán még jobban befolyásoló minimumokat illetően ez rés 16 fps-re terebélyesedett, ami bizony már egyáltalán nem mindegy. Az is igaz, hogy az öregebb AMD-nek sem volt különösebb gondja az Intelek minimumainak szignifikáns túllépésével, így joggal jósolhattuk meg az újabb variáns diadalát.
A Forza Horizon 4 szemrevaló autóversenyében az Intel procik nem tudtak indulni az integrált grafikus lapka színeiben, ennek okán az AMD párosára szegeződtek a tekintetek. 1080p-ben 2-3 fps-sel tudott többet rokonánál a 3000G, azonban 720p-ben kissé felemásra sikeredett a szituáció: a minimumokat nézve a 200GE került előnybe. Ezt többször is újramértük, és mindig hasonló eredményeket kaptunk. Szerencsére az átlagot érintő, 6 fps javulást már kérdőjelek nélkül tudtuk papírra vetni, hiszen ezt alá tudta támasztani az iGPU 10 százalékkal megnövelt órajele és a szerény mértékű fejlődés egy és több szálon.
Ha eddig örültünk, most elhalványul a mosoly, mert a 3000G a dedikált Turinggal megtámogatva már a sor végén kullogott. Azt, hogy a G5400-at nem volt képes ebben a fegyvernemben legyőzni, még elnéztük volna, de a 200GE-nél is 13, illetve 7 fps-sel gyengébb szereplése már kiváltott némi meglepetést. Ez is egy olyan bench volt, amit több alkalommal is lefuttatunk, de a rangsorban elfoglalt helyezés nem változott, maximum 1-3 fps kilengést láttunk, ami édeskevés ahhoz, hogy az új Athlon lemaradását az "irreális fluktuáció" kategóriájába csúsztassa. Mivel az alkalmazott VGA driver verziószáma változatlan maradt februári írásunk óta, csak arra tudunk gondolni, hogy a visszaesés hátterében a Windows 1809-es verziójának 1903-ra való frissítése állhat.
A harmadik játék a külső nézetes Strange Brigade volt, Vulkan API-val. A 3000G-nek igazából itt is csak a 200GE-n kellett felülkerekednie, hiszen az az év eleji tesztünkben egyszer már győzött.
Az 1080p-s minimumokban nem volt eltérés a két versenyző között, és az átlagban is pusztán elhanyagolható (2 fps) lett a differencia, viszont 720p-ben már jobban szárnyra kapott az újabb Athlon, különösen a minimumok terén; itt 25 százalékos növekedést figyeltünk meg, de az átlag is fejlődött 11,1 százalékot (4 fps-t). Az RTX-es turnusban a Pentium Gold úgy húzott el a mezőnytől, hogy öröm volt nézni, és jócskán hátramaradva, de végre a Celeron is magáénak tudhatott öt perc hírnevet.
A szemünkbe visszamászó szálka mégsem ez, hanem a Forzás/IGP-s mérés arányaira emlékezető minimum frame rate; a 3000G 8 fps-sel volt rosszabb a 200GE-nél, ám ezzel éles kontrasztba helyeződött 3 fps-sel jobb átlaga. Néhányszor nekiveselkedtünk a történetnek, de az ominózus minimumokban csak 1-3 fps szórással szembesültünk, a 8 meg ugye nem 3, tehát nem mérési hibáról van szó itt sem. Kizárásos alapon újfent a Windows 10 1809-ről 1903-ra való frissítésével tudjuk magyarázni ezt a fiaskót.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!