- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Vezetékes FEJhallgatók
- FM Transmitterek
- ASUS notebook topic
- NVIDIA GeForce RTX 4060 / 4070 S/Ti/TiS (AD104/103)
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- A KINGPIN kártyák visszatérnek a PNY égisze alatt
- Milyen SSD-t vegyek?
- Azonnali fotós kérdések órája
- TCL LCD és LED TV-k
Hirdetés
-
Az USA tisztifőorvosa figyelmeztető címkét ragasztana a közösségi médiára
it Figyelmeztető címkéket szeretne látni az USA tisztifőorvosa a közösségi médiában, ami főleg a serdülők számára lenne emlékeztető a platformok súlyosan káros hatásairól.
-
GRAVEN - Befutottak a PS5 és Xbox Series X/S verziók
gp A tervek szerint PlayStation 4-re és Xbox One-ra is megkapjuk idén a teljes kiadást egy későbbi időpontban.
-
BYD Atto 3 menetpróba
ma Ez kéne legyen a kínai slágertermék az európai piacon, mert tágas, olcsó és elég modern is. De adódnak kompromisszumok.
-
PROHARDVER!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Mathiask
senior tag
válasz
#10726912 #4193 üzenetére
"Mindezeket cáfolod a fentiekkel "
Nem cáfolom, pont ez a lényeg, nem is kell annak venni, nem emlékszem olyanra hogy írtam volna olyat hogy te azt nem tapasztalhattad, vagy azt biztos nem úgy hallottad. Leírod a tapasztalatodat, meg más is. Az hogy a kettő üti egymást, még nem jelenti hogy az egyik cáfolja a másikat. Mind a kettő egyformán igaz számotokra.
Erre a pontra érdemes szerintem eljutni a hifizés során.És jól értem hogy probléma, ha találok valami hifis érdekességet, akkor megosztom veletek?
Az a baj, hogy ami vélemény eltér a hifis beidegződéstől, az pont a fentiek miatt támadásnak értékelődik és még a "nagy" nevek is kvázi megkapják a szakbarbározást. Hát még ha csak egy átlagos magamfajta user ír be ilyen tapasztalást. Még jobban elszabadulnának az indulatok.
Pedig nem ez a cél. Sokkal inkább az hogy bővítsük a látóteret, a tudást, stb. Ha valaki olvassa ezt a topicot, akkor megtalálja a saját tapasztalatainak megfelelő, vagy az ő hifizését előbbre vivő gondolatokat. -
dgyuri0123
nagyúr
válasz
Mathiask #4202 üzenetére
" Sokkal inkább az hogy bővítsük a látóteret, a tudást, stb. Ha valaki olvassa ezt a topicot, akkor megtalálja a saját tapasztalatainak megfelelő, vagy az ő hifizését előbbre vivő gondolatokat."
Igaz, nem a hifiben, de lett is népirtás, mert "ez" vagy "az" tett pár megszállott kijelentést és a birkák követték, akár keleten, akár nyugaton.. Veszélyes terep, mikor egy köztiszteletben álló személy általános véleményt alkot valami/kről. Akkor inkább írjon egy átlagember/átlagfelhasználó, mert abból legalább nem lesz új "vallás"...
Egy autós hasonlattal is élnék ismét... Walter de Silva neve talán ismerősen cseng. 17 évet töltött a WV csoportnál, mint fő fő tervező. Kérdem én, melyik folkszvágen/audi mutatja az Olasz dizájn legkisebb jelét is, mondjuk Alfa Romeo-hoz hasonlítva? A Lamborghini-t szándékosan kihagytam...
Béremberek? Stróman-ek?
"csak a zene van"
-
bta1
őstag
válasz
Mathiask #4202 üzenetére
Amikor valaki mérésre hivatkozik, és nem teszi hozzá az IMHO-t, az onnan kezdve nem vélemény, hanem szakmai álláspont, melyek kapcsán probléma lehet, hogy a laikusok többsége tudományos paradigma szintjén kezeli. Mintha egy mérnök nem tévedhetne nagyot... dehogynem. Magam is szoktam (néhanapján)
[ Szerkesztve ]
-
#01758976
törölt tag
válasz
Mathiask #4202 üzenetére
Felőlem jöhetnek ilyen vélemények, igaz a vidót én sem néztem meg, mert manapság mobil neten vagyunk az meg korlátozott. Ahogy írod, ez is egy vélemény, de számomra csak egy a sok közül és az is igaz, hogy szélesíti a látókörömet, de egyet értek veled és bta-val is tudniillik, nincs igazság, maximum csak esetekben. Az első bekezdés utolsó mondata talán a legigazabb vélemény, evör (mindörökké)
[ Szerkesztve ]
-
kukulec
őstag
válasz
Mathiask #4202 üzenetére
röviden: azért tartom problémásnak amit írsz, mert idejön egy újonc, és azt fogja elhinni amit írsz. aztán vesz egy tipikus mondjuk marantz 600x + ma bronze 2 kombót, hazaviszi, nem érti, hogy mi történik, mivel a boltban nem úgy szólt, aztán két hónap múlva jóárasítva meg is lehet venni a nevezett eszközöket az avx-en.
"Az a baj, hogy ami vélemény eltér a hifis beidegződéstől, az pont a fentiek miatt támadásnak értékelődik" - te nem hozol saját véleményt, és abszolút igazságként tálalod egyes személyek álláspontját mivel "ők mégiscsak ebből élnek" - értsd mi csak rosszul gondolhatjuk.
hát, nem tudom, lehet, hogy én értem félre, de nem én linkelek be ilyen kategorikus állításokat: "High-End Audio Break-In Is Bullshit", és nem én írok elég sarkosan.
"sokak szemében legendás" - ez most bármilyen érvhez alap?
"Egy új hangszóró rezonancia frekije mondjuk 50 Hz egy bejáratottnak mondjuk 40Hz" - akkor most döntsük el, hogy van-e bejáratásgondolom nem kell részleteznem, hogy az kissé problémás, ha valaki nem hallja a kettő között a különbséget.
"Azért csak letettek valamit az asztalra az évtizedek során. Mi meg mondjuk nem." - te lehet, hogy nem, de lehet, hogy mások igen. mindannyiunkat személyesen ismersz? vagy az, hogy évek, egyesek évtizedek óta naponta órákat töltenek ezzel a hobbival az semmit nem ér?
"Ilyenkor én azért úgy vagyok vele, hogy nem próbálok meg okosabb lenni náluk" - emiatt nem kell aggódnod. amúgy ezt a sportot tapasztalatra és élményre játsszák.
"Tudom hogy mindenki ért mindenhez" - ilyet senki sem állított, sőt ez a kétkedés és újra felfedezés fóruma. de azért az itt lévők mindegyike a sokadik rendszerét nyüstöli. és nem véletlen, hogy nem "szaktekintélyek" idézgetésével töltjük az időt. bármelyik tapasztalt fórumos gondolatát többre fogom tartani, mint pár belinkelt idézetet.
és, hogy perspektívába tegyük a dolgokat. a te irányodból jövök. először mondjuk jó 5 éve, azt hittem, hogy:
1, az erősítők hangja között nem lehet nagy különbség. tettem ezt addig, míg meg nem hallottam egy random erősítő után a primare i32-t. nem volt több kérdésem.
2, a kábel hangja nem számít. aztán meghallgattuk a van den hul egy tisztességes, de olcsóbb kábele után a vertere minit. nem véletlenül vettem meg, amint tudtam.
3, ha van is bejáratás, nem lehet számottevő. a dac-om kivételével mindenhol számottevő volt a változás.Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i
-
#71562240
törölt tag
válasz
Mathiask #4202 üzenetére
Egyebek mellett tudományszociológusként egy témára újólag felhívnám a figyelmet. Mégpedig a forráshasználatra.
Itt is kitértem már a múltkor erre, anno a hifitopikban többször is, főleg olyankor, amikor vitázó (veszekedő) felek teljes természetességgel idézgettek-linkelgettek Wikipédia szócikkeket "bizonyítékként" bármire is, vagy küldözgették a másik félnek a parancsot, hogy "Linkeld, linkeld!".Szóval a forráshasználatról. Egy kicsit persze sarkítani fogok, de csak egy kicsit.
A tudás még manapság is alig-alig található az interneten, és főleg nem az internet bárki által hozzáférhető szegmenseiben. Az internet még ma is szinte kizárólag (tömeg)kommunikációs eszköz. A tudás szinte egésze még ma is papír dokumentumokban, azaz kutatási jelentésekben, szaklapok vitáiban, monográfiákban található, illetve ezek digitális változatai zárt helyi adatbázisokban, amely adatbázisokhoz legfeljebb szakmai előfizetők férnek hozzá, ha egyáltalán. Egyre több szakfolyóirat (a Science, a Rubicon... NEM az!) hozzáférhető interneten is, legalább részleges tartalommal, de ez még mindig nagyon alacsony arány a tudáshordozó dokumentumok összességéhez képest. Ma még esetleges, hogy tudás interneten hozzáférhető legyen - ami van, annak többsége vagy ellopott vagy a jogtulajdonosok által hozzáférhetővé tett tankönyv, márpedig a tankönyvekről is ugyebár megvan a véleményünk mint tudásforrásokról.
Ergo, interneten hozzáférhető dokumentumokból nem tud az egyszeri felhasználó tudást, tudomány mai állását integrálni, mert a tudáshordozó források csak esetlegesen jelennek meg az internet bárki számára hozzáférhető szegmenseiben.
Az interneten ugyebár alapvetően zsűrizetlen, a tudományos nyilvánosság által nem megvitatott "dokumentumok" vannak, szabadon grasszál a szabadosság, felkészületlenség. Különösen multimédiás formákban grasszál a szabadosság az interneten. Márpedig tudás egyelőre továbbra is írott formában található - papíron és helyi adatbázisokban. Az interneten található multimédiás tartalmak legjobb esetben is az ismeretterjesztés részei, de mondom, ez még a (ritka) legjobb eset, ugyanis ezen tartalmak zöme a social media és/vagy a tömegkommunikáció területe. Ha Pass vagy Jones - vagy Einstein vagy Newton vagy Kopernikusz vagy Arkhimédész vagy Imhotep... - megszólal egy Youtube videóban, az a "dokumentum" még forráskritikával sem használandó tudásforrásként, hanem csak a social media szubtársadalmi eseményeként használandó, alkalmasint performance-ként. Ha Pass vagy Jones megszólal egy Youtube videóban (hát még, ha interjúhelyzet van), annak kis sarkítással semmivel sincs nagyobb relevancia értéke semmire, mint annak, amikor "Anzselika Habpatron" előad egy "Mi van a táskámban" videót. No hát mi lenne a táskájában, Csoda fiatalító krém, Ezalegtrendibb fülbevalókiegészítő, Báthory Drakula intim betét, Tevagyazegyéniség mobiltelefontokműgyémántberakás van a táskájában. Palácsik DamuVajna Tímea elmondja a magvas véleményét a házastársi szerelemről van a táskájában. Marketing van a táskájában. Tizenötperchírnév van a táskájában. Socialmediademokratikussága van a táskájában.Tudás nincs a "táskájában". Pass vagy Jones Youtube videójának "táskájában" is social media és tömegkommunikáció van alapvetően. Nem a tudás forrása az internetes multimédia. Performance, marketing, tizenötperchírnév... forrása alapvetően. Lásd például a mostanában ugyebár sokak által érdeklődött Gedeon...
A tudás ma is írott formában van papíron és zárt (korlátozottan hozzáférhető) helyi adatbázisokban. Ha Pass vagy Jones megszólal egy Youtube videóban, az lényegében nem különbözik "Anzselika Habpatron" "Mi van a táskámban" videójától, tehát eképpen használandó forrásként - kicsit sarkítok.
-
Mathiask
senior tag
válasz
kukulec #4206 üzenetére
"azért tartom problémásnak amit írsz, mert idejön egy újonc, és azt fogja elhinni amit írsz"
De ha nem írom, akkor meg azt hiszi el ami eddig le volt írva ide.(és terjeszti tovább ellenőrzés nélkül) Ami szintén egy vélemény, meg az is amit írtam és egyik se az általános "igaz". Így legalább van alternatíva és látszik, hogy nem olyan egyértelmű ez a hifizés témaköre. Elolvassa ezt a véleményt is, meg amit ti írtok. Pont az általad újra linkelt videóban mondja el a srác elég hosszan hogy jutott el a jelenlegi álláspontjára(tehát nem csak a cím a lényeg), hogy ő is hitt a bejáratásban, úgy is tesztelte a készülékeket, míg valaki elgondolkodtatta és vette a fáradtságot és maga derítette ki hogy ő mit érzékel ebből. Szerintem ezért nem árt a többféle vélemény, érzékelteti hogy nem olyan egyszerű a téma. Aztán mindenki le tudja szűrni a maga "igazságát".
-
kukulec
őstag
válasz
Mathiask #4208 üzenetére
a videónál: "A megjegyzések ki vannak kapcsolva" - vajh miért (láttam, hogy ő mit írt...). egyébként meghallgattam amit mond. annyi logikai hiba van benne, hogy ebbe most nem is kezdenék bele.
Luxman L-507ux II, Primare i22, Yamaha A-S801 // Pro-Ject Dac Box S2, SMSL SU-9 PRO // Elac Vela 408, Elac FS 147, Q Acoustics 3030i
-
Mathiask
senior tag
válasz
#71562240 #4207 üzenetére
Én elfogadom ezt. Persze nem bizonyítékként kell kezelni amit mondanak, mint ahogy itt a fórumokon elhangzottakat se. Én azért úgy vagyok vele hogy elgondolkodtatásnak jó. A hitelesség persze kérdés, de azért én nem úgy éreztem rajtuk, hogy nem azt mondanák, amit amúgy gondolnának, már csak azért is mert pont ellentétes dolgokat mondtak, mint amúgy a marketing megkívánt volna, mint a mellékelt ábra is mutatja. Számomra érdekes és valóban elgondolkodtató hogy egy 20-30-40 éve szakmában lévő ember mit gondol egy adott témáról, vajon miért gondolja így, vajon hogy térhet el az általános vélekedéstől ennyire, vajon lehet benne valami, vajon számomra ez a hifizésem szempontjából jár előnnyel ha kipróbálom, stb.
-
-
#71562240
törölt tag
A hegedűk - lásd a Stradivari példát - és általában a hangszerek állásbeli "hangvesztése" kapcsán lásd, hogy mostanában egyre több hifista mer arról is beszélni, hogy úgy véli, a hifi állvány is bejáratódik (lásd még a Stradivari példából a hangsugárzó doboztestét). Az ilyen vélt vagy valós tapasztalatok mögött feltehetőleg több az agyi hozzászokás aránya mint az anyagtechnológiai tényezőké, de maga a jelenség létezése nem kevésbé logikus, mint a vezetékek, alkatrészek... bejáratódása. Feltehetőleg fa jellegű anyagokra jobban érvényes az ilyen "berezgődés", mint fém, üveg jellegű anyagokra.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz
#71562240 #4213 üzenetére
Hegedűhöz... lányom hegedűkészítő/karbantartó mesterével (név nélkül) elég sokat beszélgettünk anno. Egyik alkalommal mondta, hogy utazik Olaszországba fáért, mert egy hangszerkészítő mester meghalt és megvehetők a fái, azaz a faanyagok, amikből a hegedű majd készül. Kérdem én: minek neked pont az a fa? Erre Ő: hát azért, mert van köztük többszáz éves ritka fafajta is, aminek a hangja sokkal jobb, mint egy "új" fának, akármilyen fa is legyen az... És, kérdem, ez ugyan miért van így? Erre Ő : mert az évszádados fának egész más a rezgése, és ez ugye alapja annak, hogy egy ma készült mesterhegedű egyáltalán felvehesse a küzdelmet egy régi ( több-százéves) hangszerrel. Csak megmunkálatlan falemezről beszéltem eddig...
És hol van akkor az, amikor a hangfalgyártó/tervező belekalkulálja a faanyag típusát/fajtáját/vastagságát is a doboz tervezésekor, mint pl. a Sonus Faber....? Biztos síkhülye ott mindenki ..."csak a zene van"
-
Tetsuo
aktív tag
válasz
dgyuri0123 #4214 üzenetére
Ráadásul ma már nincsenek olyan fák, mint néhány száz éve. Akkoriban természetes volt a sokszáz, akár ezer éveseket felhasználni, ma ez szinte nem létezik, ahol meg igen, rettentően káros.
Amit te félreértesz - ha én nem értem félre -, hogy kammerer nem azt mondta, hogy az újonnan beépített/felhasznált faanyag a legjobb, ezt senki nem mondta itt, hanem arról van szó, hogy kellenek a régi, értékes anyagok alkatrészként, majd azokat alkalomadtán be kell járatni. Hogy jön ide a Sonus Faber?
-
#71562240
törölt tag
Magyarázta Gyuri, hogy hogy jött oda a Sonus Faber. Úgy jött oda, mint olyan hangsugárzógyártó, amely - legalábbis Serblin kiválása előtt - különös figyelmet fordít(ott) a doboztest faanyagának a kiválogatására, hasonképpen, mint a hangszerkészítők. A Sonus Faber is a hangdobozait mint hangszereket készíti - készítette még Serblin kiválásáig.
-
bta1
őstag
válasz
Mathiask #4210 üzenetére
"Számomra érdekes és valóban elgondolkodtató hogy egy 20-30-40 éve szakmában lévő ember mit gondol egy adott témáról, vajon miért gondolja így, vajon hogy térhet el az általános vélekedéstől ennyire"
Az összefoglalód szerint semmiben sem tér el, hiszen lényegében azt mondja, amit hallani szeretnének. A közvélekedés szerint a környezetünkben illetve tapasztalásainkban ma már nincsenek megmagyarázhatatlan, rejtelmes jelenségek. A legutóbbi idők korszelleme még tovább megy: sarlatánnak, de minimum komolytalan embernek bélyegzi, aki ilyenekben "hisz". A hifisták is erre a sorsra jutottak, kár lenne szépíteni.
Re: "véglegesen legyőztük az istenségeket"
-
bta1
őstag
válasz
#71562240 #4213 üzenetére
Az ilyen vélt vagy valós tapasztalatok mögött feltehetőleg több az agyi hozzászokás aránya mint az anyagtechnológiai tényezőké
A kiemelt feltevésre pedig vélhetően Darvas 1. törvénye a helytálló
..ráadásul csak adod alá a lovat, feleslegesen.
Az emberi megszokás folyamatára nem hat ki a minőségben észlelt változást kiváltó objektív dolog. A hozzászokás része ugyan a tapasztalásnak, de nem a jelenségek mögött áll, hanem mellettük... tévedés lenne speciális magyarázatként citálni.[ Szerkesztve ]
-
Mathiask
senior tag
válasz
#71562240 #4213 üzenetére
"Feltehetőleg fa jellegű anyagokra jobban érvényes az ilyen "berezgődés""
Olyat hallottam már még elektromos gitárról is hogy benne marad a játszott "stílus". Aztán ki tudja, más meg azt mondja, hogy akusztikus gitárnál számít a fa, elektromosnál meg nem.(tele a youtube osszcilloszkóp előtt különbséget nem látott tesztekkel, én mondjuk úgy vagyok vele, hogy számít elektromos gitárnál is a fa) De az látszik ebből, hogy nem mindegy hogy hol van felhasználva. Akusztikus hangszernél, tiszta sor, az erősíti fel a hangot. Hangfalnál? Valamit biztos, de itt már más a szerepe, lehet ide más tulajdonságú fa kell, mint a hangszerbe. Állvány lehet megint mást igényelne fizikailag, mert gyökeresen más megint hogy mit csinál a rendszerben. -
#71562240
törölt tag
Darvas törvénye kemény állításra is csak valószínűséget vonatkoztat. Ha rávonatkoztatjuk a törvénye végvalószínűlegjét az én kiindulási valószínűlegemre, akkor az már csak négyzetgyök végvalószínűség, és ha mindezt még rávonatkoztatjuk a te kiindulási vélhetőenedre, az már csak köbgyök végvalószínűség. Ehhez hozzáveszem, hogy jelen esetben nem mérnök mondja hifista ellen, hanem hifista mondja saját magának, ez újabb nagyságrendnyi valószínűtlenségi fokozat, sőt, mivel rólam van szó, utóbbit vehetem kétszer, tehát az már valami alig-alig látható valószínűségi érték arra, hogy Darvas törvénye ez esetben helytálló lenne, ha én azt mondanám, hogy a jelenség nem létezik. Na de, én azt mondtam, hogy a jelenség létezik! - csak feltehetőleg nem annyira, mint amennyire létezni látszik. Ez innentől kezdve már olyan elenyésző valószínűséget jelent arra nézve, hogy Darvas törvénye alkalmazható legyen a problematika mibenlétére, hogy ekkora valószínűtlenségre még Gorcsev se merne világfürdőhelyeket bazírozni!
-
#71562240
törölt tag
válasz
Mathiask #4222 üzenetére
Elektromos gitárosok döntő többsége (gondolom, ez nagyjából 7N-es érték lehet) feltehetően nem gondolja, hogy elektromos gitárnál ne számítana a fa. Az elektromos gitárok tervezői biztosan nem gondolják, ők ugyanis nagy hangsúlyt fektetnek az elektromos gitár fájára - természetesen.
-
Mathiask
senior tag
válasz
#71562240 #4224 üzenetére
"Elektromos gitárosok döntő többsége (gondolom, ez nagyjából 7N-es érték lehet) feltehetően nem gondolja, hogy elektromos gitárnál ne számítana a fa."
Igen, de azt azért tegyük hozzá hogy nagyon nagyon ritka az amikor két tök ugyanolyan (a fát kivéve) gitár van valakinél egyszerre, hogy fel tudja ezt mérni. Ugyanazon gyártónál is mondjuk ha más(drágább) fa van használva akkor már más az elektronika is, más a PU, a hardware, stb. Ritka az mikor ugyanott két tök ugyanúgy legyártott gitár van csak fa különbséggel, szóval sokaknak esélye sincs ezt felmérni. (persze vélemény attól még lehet, mint ahogy én is azt mondom hogy szerintem van különbség) -
Tetsuo
aktív tag
válasz
dgyuri0123 #4216 üzenetére
Akkor bocsi!
#4217 Ez kellene, hogy általános legyen, de sajnos ma már ez (talán csak volt) a különlegesség.
[ Szerkesztve ]
-
bta1
őstag
válasz
#71562240 #4223 üzenetére
Dehát itt nem valószínűség van, hanem értelmetlenség
Még egyszer: miután az emberi hozzászokás a változás okától függetlenül ugyanúgy igaz, a faállvány "bejáratódását" illetően nem magyaráz meg semmit. Szóval a Darvas 1-es a gyakorlatban meglepően nagy valószínűséggel működik. De nála sokkal nagyobb csacsiságokat beszél az ideológiai szkeptikus, aki mindenáron be kívánja bizonyítani, hogy nincs kihallható különbség.
-
"mindenáron be kívánja bizonyítani, hogy nincs kihallható különbség"
Kinek, melyik mondatából vetted ezt le? Senki nem mondott ilyet. Én például a kihallható különbség okainak összetételére reagáltam. És azokban az okokban vastagon benne van, benne lehet, amit én tőled jóval fontosabbnak gondolok, mégpedig az emberi psziché. Szerencsére nem vagyok egyedül ezzel. Csacsiságot az beszél, aki a jelentőségénél sokkal kevésbé veszi tudomásul, sőt, figyelembe sem veszi a legfontosabb összetevők egyikét.
[ Szerkesztve ]
-
RetepNyaraB
veterán
válasz
#71562240 #4224 üzenetére
Mármint esetleg, ha hangszerkészítő mesterről beszélünk. A sorozatgyártott szutykok ipari hársfából, vagy az épp legolcsóbban elérhető valamelyik egzotikus puhafából vannak, nyakon öntve fél centi színezett műgyantával (a Jobbik fajták. Az olcsó kínai-koreai verziók inkább csak festve). Hol van már a juhar-kőris fender? Hol a tavalyi hó?
A több száz éves hangszerfa rezgéseiben sem hiszek (bár szívesen látnék méréseket), a stabil kiszáradásában és az anyag minőségében (nincs kémiai szennyeződésből eredő torzulás a szerkezetben, ami mondjuk ma már elkerülhetetlen) igen.
A hangfalakat meg legjobb esetben rétegelt lemez fallal készítik és ennek hangi tulajdonságai mondjuk jobbak, mint egy obs lapnak, de innen is szívesen vennék méréseket, mert amúgy bizony a rétegelt lemez is egy fos, bármiből szerkesztik össze (hangzási szempontból).
"I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz
RetepNyaraB #4230 üzenetére
Hangszerkészítők körében felbecsülhetetlen érték lehet egy több/száz éves "fakupac". Gondolod véletlen, hogy minden "valamirevaló" hangszerkészítő rohan a világ másik végéig, ha valami csemegére bukkan?
Hangfalnál szoktak még a külső furnérozással/borítással is játszani, mert ha jól kombinálják a "pozdorját" a nemesfával, még valami jó is kisülhet belőle. Az is tény, hogy a tisztán "nemesfa" váz iszonyúan megdrágítaná a bodoz árát és gondolom ebből kifolyólag is mindanféle vegyesházassággal próbálják javítani a doboz saját hangját. Már akinél ez számít, de ugye egyre kevesebb azon gyártók tábora, akik adnak erre is.
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #4230 üzenetére
"A több száz éves hangszerfa rezgéseiben sem hiszek"
Ismered a viccet az angolpázsitról."A hangfalakat meg legjobb esetben rétegelt lemez fallal készítik és ennek hangi tulajdonságai..."
Vannak nagyon jó rétegelt lemezek - drágán. Jóféle tömörfák is vannak - szintén drágán. A hangdobozkészítők a hangszerség helyett szívesebben mennek a dobozmerevség felé, mert az olcsóbb és könnyebb tervezni.
A Spendor, Rogers, Harbeth... mikor elkezdtek vékonyfalú hangolt doboztesteket hangszertestként használni, az elindított egy divatot, amire főleg az olaszok ültek fel, de nem véletlenül csak a felsőbb középkategória, high-end régiókban használják hangszertestként a doboztestet. Vagy az anyag miatt drága vagy a sok tervezési munka miatt - vagy a létrejött hangminőség miatt akkor is drága, ha olcsó volt létrehozni. -
Ear001
addikt
válasz
RetepNyaraB #4230 üzenetére
Elég sok gyártó megadja, hogy milyen faanyagot használ, egy csomóan variálják az anyagot-vadtagságot a különböző helyeken, szóval messze nem ennyire egyszerű a dolog.
A klasszikus JPW hang például azért szűnt meg, mert bezárt az a börtönműhely, ahol nekik gyártották a falapokat.
-
RetepNyaraB
veterán
Dobozokról: nem tudtam, hogy tömörfából is készítenek hangdobozokat
A furnért is lehet cizellálni, nem vitás. Írtam, jobb lehet, mint az obs, bár merevség tekintetében az viszi a pálmát, ha fő cél. Tömörfa bármilyen merevítést alkalmazol, aktív résztvevővé válik és egy új, nagyon komoly tervezési szempontot képez, amit egyéb olcsó megoldásokkal meg lehet úszni (vagy jobban meg lehet úszni). Gondolom ez nem vita tárgya.
Hangszerfákat ismerem, vonós-pengetős hangszerész is vagyok (Mekk). Egy szóval sem vitattam a régi faanyag előnyeit, csak a misztikumot szeretném levakarni."I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz
RetepNyaraB #4234 üzenetére
A misztikum részét nem értem.. Az a bizonyos hangszerkészítő, akihez járok második évtizde, nem így gondolja. Nyilvánvalóan én azt mondom, amit ő, mert saját gondolatom nincs hangszerfával kapcsolatban, ő viszont ebből él, nem hobbiból készít hegedűt, brácsát, vonót, hogy aztán a maga szórakoztatására játsszon rajta. Milliós hangszerei vannak és elismert név a szakmában.. de ha azt mondod, hogy csak nagyzol vagy kamuzik, legközelebb rákérdezek, mit szól hozzá ez az amúgy végtelenül kedves, barátságos, nagyon ember ember. Vagyunk annyira jóban, hogy ne legyen harag belőle...
Aztán persze az ő házuk táján is megvan az, ami itt a fórumon, mert sokan sokféleképpen gondolják és persze sokan az egyszerűbb és olcsóbb megoldás felé mennek el, mert az jobban jövedelmez...és persze jó névvel mindent könnyebb eladni és van akit nem a hang érdekel, hanem hogy ki készítette a hangszert...mert vérpistikének egy kezdő 2.5 milliós hangszer kell.. a szülőnek meg annyi a hallása, mint egy kalapácsnak...viszont a pénz meg nem számít... De nem mindegyik hangszerkészítő ilyen beállítottságú.. talán soha nem lesz milliomos, de ez egy másik hosszú történet...
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
"Elég sok gyártó megadja, hogy milyen faanyagot használ"
Érdekelne a kérdés, hogy gyártanak-e még valódi tömörfából hangdobozokat? (Nem a diy szegmensre gondolok.) Ha igen, mely gyártók mely dobozai? Tehát nem a különböző hordozórétegre felvitt valódi fa-furnéros anyagra gondolok, hanem tömör fára. (A laikusnak nem egyszerű megkülönböztetni őket. A valódi fa-furnér alatt lehet lécbetét, mdf, rétegelt lemez, forgácslap stb.)
[ Szerkesztve ]
-
Ear001
addikt
válasz
liszi70 #4236 üzenetére
Nem tudom. Elég sokan kedvelik balti vagy orosz nyírből készült rétegelt lemezt, a Kavero panzerholzot, a Pioneer tölgyhordóból nyert fát, de talán a Kiso a legbonyolultabb, amit jórészt a gitáros Takamine san tervezett, abban van rózsafa előlap, amire azt írják, hogy solid, meg hajlított mahagóni, hawaii koa meg juhar és a doboz rezonanciáinak fontos szerepe van a hangjában, ami jórészt a különböző fafajták adják.
-
RetepNyaraB
veterán
válasz
dgyuri0123 #4235 üzenetére
Semmiképp nem akarom meghazudtolni a forrásodat!
Igyekeztem pontosan leírni a véleményem a faanyagokról (és ez végképp tök off itt, érzem én).
A régi fa jobb lesz, mint a hasonló kinézetű friss fa, de nem azért, mert 200 éve rezeg a levegőben és beszívta a Tau Ceti gyíkemberek kedvező agyi sugárzását. Vagy nem így fogalmazva. 200 éve kevesebb volt a szennyezés, több volt az oxigén (megfelelő helyeken, mondjuk nem 1850-es szénbányák mellől kitermelt fára gondolok). Ergo jobb a faszerkezet, mint amit ma akár Kanadából, vagy Szibériából el tudsz érni. Ez ellensúlyozhatja a faanyag természetes öregedését, ami azért erősen bejátszik mondjuk 200 év felett akkor is, ha még nem készítettek belőle hangszert. Másik tényező a természetes száradás és egyensúlyba kerülés (nem vetemedik). Ez természetes úton minél több, annál jobb. Szóval 20-30 év simán és az ipari szárítással nem pótolható. Ezért lehet vadászni régi tetőbontásokat, padlásrobbantásokat stb (azon túl. hogy milyen értékekre lelhetsz amúgy is a 90+ nagyi padlásán, amit még az ő dédanyja rakott oda)
Duplaoff: Egy Stradivarinál is kérdés, hogy most van a csúcson, vagy már túl rajta. Egy Andrea Amati már túl van, kétségtelenül (és függetlenül attól, hogy Amati a régi, Stradivari pedig az új iskola képviselője).[ Szerkesztve ]
"I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."
-
#01758976
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #4238 üzenetére
Mitől lenne ez itt, pont itt, off? Egyébként nem tudom,de szeretném hinni, hogy azért ettől több van benne. A klíma is biztos jelentős tényező, meg sok más is.
liszi70: Chario?
[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz
RetepNyaraB #4238 üzenetére
Miért lenne off.
-
dgyuri0123
nagyúr
-
válasz
#01758976 #4239 üzenetére
Aha, kösz! Igen, a Chario. Itt nincs kérdés, a drágább és/vagy újabb típusok tömörfából készülnek. Találtam képet, ahol alulról-felülről látszik a fa bütüje, sőt, némelyiknél az illesztés nút-fédere is. Gyönyörű, nem hétköznapi kinézet, az biztos, persze az áruk sem hétköznapi. Aztán vannak az alsóbb és/vagy régebbi típusok, amik láthatóan furnérosak.
-
#71562240
törölt tag
Kinek hasítsak szíjácsot hátából?
That is the gesztion, agy kattan.
Tán ki bötüt rostmetszetre pazarol,
mikor ha nem húr, de sugár pattan
szemünk elé vetve háncstalan.Na nem mint mikor torok metszett,
hanem ha hosszanti ömlik a bél.
Rút Féderert említ, s kézbe fa rakettet?
Múlt korok árnyain merengni mit ér?
Legyünk elégedtve gáncstalan.S ha kérded, hová lett e kambium?
Mondtam: elégette prekambrium.[ Szerkesztve ]
-
johnywalker
őstag
válasz
RetepNyaraB #4244 üzenetére
józsef attila írta petőfi sándor....
-
salesman
őstag
-
p76
senior tag
válasz
#71562240 #4175 üzenetére
De arról nem találtam videót vagy mást ahol lehetne hallani a hangját.
Tényleg igaz az a tudományos tény hogy ami hangosabb azt jobbnak halljuk?
Tehát az a 8ban lemezjátszó jobban szól mint egy Primare erősítő ha a 8ban-on jobban feltekerjük a hangerőt?
Persze én józan paraszti ésszel azt gondolnám hogy a borzalmas szól helyett elviselhetetlenül borzalmasan szólna nagyobb hangerőn.
De a tudomány előtt kénytelen vagyok meghajolni. -
Ribi
nagyúr
válasz
RetepNyaraB #4238 üzenetére
Nálunk a tető kb 25 éves, egy része minőségi (nemtudom pontosan milyen) északi országból származó fenyőből van, de sajna a "szakik" elcseszték és kevés lett. Pótolni kellett gyorsan, így könnyen elérhető itthoni fenyőből is került beépítésre. A minőségi fenyő gerenda még most is pont ugyan úgy áll ahogy azt oda rakták, az ócó gerenda meg úgy megcsavarodott és repedezett, hogy csak lesek. Szóval nagyon nem mindegy milyen is az a fa, de az csak később derül ki ténylegesen mekkora a különbség.
Új hozzászólás Aktív témák
- Folyószámla, bankszámla, bankváltás, külföldi kártyahasználat
- bambano: Bambanő háza tája
- Samsung Galaxy Felhasználók OFF topicja
- Counter-Strike: Global Offensive (CS:GO) / Counter-Strike 2 (CS2)
- Call of Duty: Warzone
- Fűnyíró topik
- Mibe tegyem a megtakarításaimat?
- Milyen asztali (teljes vagy fél-) gépet vegyek?
- Olasz autó topik (Fiat, Lancia, Alfa)
- Mit tehetsz jogilag, ha átvertek, megkárosítottak a Hardveraprón?
- További aktív témák...
- Eladó bontatlan AMD Ryzen 7 7800X3D processzor
- Új bontatlan Sandisk Ultra 3d SSD 4TB és Samsung 2.5 870 Evo 500GB SATA3 (MZ-77E500B)
- AkciÓ ÚJ Bontatlan MacBook Pro 16 M3 Pro 12CPU/18GPU 18GB/512GB SSD Magyar bill Azonnal átvehető.
- ÉRKEZETT Bontatlan Új M2 M4 IPAD PRO 2022 11 128GB - 256GB Wi-Fi Azonnal Deák Térnél Átvehető.
- DeLL Precision 7740 workstation, üzletből, I7-9850H/32RAM/512GBSSD/NVIDIA QuadroRTX3000/17,3"FULLHD