- Az NVIDIA szerint a partnereik prémium AI PC-ket kínálnak
- Két Zen 5-ös dizájnjának mintáit is szállítja már az AMD
- A Colorful "fagyosan kompakt" alkatrészekkel megy elébe a nyárnak
- A Keychron ismét egy űr betöltését vállalta magára az egerek szegmensében
- Az átlagnál vaskosabb ventilátorok kandikáltak ki a Corsair vitorlája mögül
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- 3D nyomtatás
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Fujifilm X
- OLED TV topic
- NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3090 / Ti (GA102)
- Bambu Lab X1/X1C, P1P-P1S és A1 mini tulajok
- Raspberry Pi
- AMD vs. INTEL vs. NVIDIA
Hirdetés
-
Premier előzetest kapott a V Rising
gp Napokon belül befut a teljes PC-s kiadás, az év során pedig megkapjuk a PlayStation 5 változatot.
-
Toyota Corolla Touring Sport 2.0 teszt és az autóipar
lo Némi autóipari kitekintés után egy középkategóriás autót mutatok be, ami az észszerűség műhelyében készül.
-
A Colorful "fagyosan kompakt" alkatrészekkel megy elébe a nyárnak
ph A vállalat többek között egy slim profilos léghűtővel, egy helytakarékos táppal és egy ITX-es házzal adott magáról életjelet.
-
PROHARDVER!
Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
válasz dgyuri0123 #1549 üzenetére
Az az érdekes, hogy nem semmi precizitással megáldott dobozaim voltak, a legkomolyabbak Focal Electra 926 és MA GS60, de ezekhez képest sem volt annyival szarabb, mint amit állandóan olvastam róla. Tisztában vagyok vele, miben rosszabb egyértelműen egy R28F vagy pláne egy RF54, már csak kategóriájukból kifolyólag is, viszont a negatívumok mellett pozitívumokat is hallottam, így részben kiegyenlítődtek az arányok. Például a középtónusok határozottsága nekem nagyon tetszik. Sőt, pl. a felbontás, a felső regiszterek precizitásának csökkenése, nekem tovább hallgathatóbbá, kevésbé fárasztóvá tette némely stílusú és sűrűségű zene hallgatását. És ez a másik marha érdekes kérdés, hogy a zene stílusa és sűrűsége milyen iszonyatosan meghatározza. Például nem szívesen hallgattam a 926-on rockot, vagy metált, a klipsch-en viszont igen. Népzene dettó. Nekem nincs különösebb problémám dzsessz vagy komolyzene esetén sem, de nyilván itt lehet a legtöbb probléma. Tér, egyebek. Mondjuk ez nálam nem szempont, nincs rendben az akusztikám, úgyhogy szerintem Focal Grand Utopiam is lehetne, az se szólna sokkal jobban.
-
#07400704
törölt tag
válasz #71562240 #1550 üzenetére
Fej-fej mellett haladt akkoriban a választás, Triangle, vagy Klipsch, tulajdonképpen mindkettőt jó szívvel ajánlottad akkor, most azt mondom, hogy nagyon jól döntöttem a Klipsch mellett, de az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy a Triangle-t nem hallottam szól saját rendszerben, sőt sehogyan, következésképpen(fenntartva azt, hogy jól választottam) botorság lenne kijelentenem, hogy a Klipsch volt a jó választás, hiszen lehet, hogy a Triangle is nagyon tetszett volna, sajnos nem volt lehetőségem tesztelni a kettőt, hogyan is lehetett volna, akkor gyorsan kellett cselekedni, nem is volt már eladó 8000-es Klipsch az országban akkor azon az áron, csak egy véletlen folytán jutottam hozzá, mert nem jól adminisztrálták a raktárkészletet az egyik üzletben, és beragadt egy bontatlan pár.
-
#89309696
törölt tag
Üdv.
Ha már így különvált a kemény audiofil réteg egy külön topikba, kinek mi a véleménye Gedeonról? Tudni róla valamit, hogy honnan jött, mit csinál? Gyakorlatilag csak megjelent a semmiből. Mennyire relevánsak a videói?
-
#71562240
törölt tag
válasz #07400704 #1552 üzenetére
Igen, jószívvel ajánlottam a Triangle LN07-et is, mert beszéltük, biztos, hogy az is nagyon tetszett volna. Ilyenkor valamelyik ujját meg kell harapnia az embernek. Magamnak is nehezen döntöttem volna a kettő közül, mert ahogy mondtam is, kifejezetten szeretem azt a hagyományos, "régimódi" technológiát, ami az LN07-ben van a (bevont) papírmembránokkal, selyemdómmal, ezekkel lehet igazán kedves hangot készíteni - no nekem kevlár és tioxid van, ami megint más terep. Amíg ugye nem volt a Klipsch a féláron, de az LN07 már akciós volt, egyértelműen tereltelek a hasonló árú használt jelöltek felől, hogy ott az LN07, újat kapsz használtáron, vedd meg bátran - merthogy listaárán is egy jóféle. Csak aztán megvártuk a Fekete Pénteket, és érdemes volt.
Ilyenkor nagyon nehéz dönteni, de mint mondogattam, az RP-8000F egy s másban túlmutat az árkategóriáján, az Elara LN07 meg nem. -
dgyuri0123
nagyúr
válasz liszi70 #1551 üzenetére
Nagyon szerintem, a 926 nem is rockra "való". Ahhoz túl "visszafogott", "fehérgalléros" doboz, ráadásul igényli a minőségi felvételeket, ami rocknál nem mindig fogható. Ettől aztán elég "furán" is képes megszólalni. A Klipsch meg alapból erőteljes, "rámenős". Hallgatok én mindent, de a rock (már) elenyésző, abból is inkább Alan Parsons, David Gilmour, Dire Straist, Supertramp, Santana, ELP, stb "vonulat". Tehát nekem egy Klipsch mellélépés lett volna. Én legalábbis így gondolom..
A "terességet" nagyon igénylem. Ha nem érzem, hallom a "millió" irányból érkező hangokat, azt nehezen élem meg. Azonnal a hibát keresem, hogy hol van elrontva valami. Szeretem azt az aurát, ami körbevesz és buborékot von körém. Ha ez nincs, az nagyon komolyan tud hiányozni. Sok doboznál/környezetben nem érzem/hallom ezt a "búra" dolgot, még sok szalonban sem, de még a hangok leválása sem egyértelmű sok hallgatói helységben. Na jó, most picit eltértem a Klipsch-től, de tulajdonképpen nála sem hallottam azt, amitől beindult volna a fantáziám."csak a zene van"
-
#71562240
törölt tag
válasz #89309696 #1554 üzenetére
Talán láttad, az általános topikban az utóbbi fél évben többször volt már szó róla, kb. reálisan.
Tehát azt, hogy miről beszél, alapvetően a kereskedői érintettségei határozzák meg - Netdepo...
Hogy hogyan beszél, azt alapvetően két dolog határozza meg. Egyrészt az, hogy viszonylag jóízléssel tudjon lavírozni a kereskedő szempontja és a független elemző szempontja között. Másrészt az, hogy nem "kemény audiofil", hanem inkább amolyan "józan" mértékig hifista.Viszonylag reálisan beszél. Számomra, "kemény audiofil" számára természetesen kicsit túlzottan megfelel bizonyos szórakoztatóelektronikai marketinglózungoknak, de nem veszélyes a számomra se, az egyszeri érdeklődő számára pedig praktikus. Nem független elemző (sőt!), de viszonylag tűrhetően lavírozik a penge élén atekintetben, hogy mit mondjon arról, amiről azért beszél, mert nem függetlenként beszél. Láthatod, elég értelmesen kommunikál, jól szerkeszt, van mögötte felkészültség, tartalom. De nem függetlenként beszél arról, amiről beszél, ha készülékekről van szó - márpedig a tematikus videóiban is általában "virtuálisan" készülékekről van szó.
Talált egy influenceri piaci rést, és azt ügyesen, viszonylag (jaj, már megint ez a viszonylag...) korrektül tölti ki. Lényegében Netdepo reklám.
-
ozzy711
őstag
válasz dgyuri0123 #1558 üzenetére
Sok doboznál/környezetben nem érzem/hallom ezt a "búra" dolgot, még sok szalonban sem, de még a hangok leválása sem egyértelmű sok hallgatói helységben.
Gondolom azt akartad írni, hogy nem hallod ezt a búra dolgot.
Tudom miről beszélsz, ez mellett újabban olyat tapasztalok, hogy nem csak előre, oldalra válik le a zene a dobozról hanem befelé is. Olyan, mintha benne lenne a dobozban ( nem a síkjában, hanem benne ). -
#92251648
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1558 üzenetére
"Nagyon szerintem, a 926 nem is rockra "való". Ahhoz túl "visszafogott", "fehérgalléros" doboz,"
Nagyon szerintem is. A 8xx és 9xx Focalok túlságosan ki vannak herélve, le vannak fojtva az én fülemnek, leginkább a hangszórók miatt. Tipikus "1 lány 1 gitárral" anyagokhoz való dobozok. Pár éve szenvedtem egy ilyen doboz tuningolásával, de sehogy sem tudtam jobb hangot kihozni belőle, egyszerűen azok a motorok annyit tudnak, amit gyári összeszerelés után hallunk belőlük.
A térhatást kiemelkedő fontosságú szempontként kezelni nyilván nem tilos, de veszélyes játék, mivel a hangfelvételek készítésénél ez gyakorlatilag egy potméterrel, vagy pár kattintással módosítható paraméter, amit nem szokás maximumra tekerni. Tehát mikor a felhasználó otthon a térhatás növelésén munkálkodik, azzal néha szembe megy az alkotók szándékának. A joga persze megvan hozzá.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz ozzy711 #1565 üzenetére
Igen, erre gondoltam. Semmilyen körülmények között nem nyúlnék bele semmilyen eszközzel a térhangzásba. Amilyen a felvétel, azt úgy szeretném visszahallani. Ha tehát nálam kilép a hang és körülvesz, de ugyanez a felvétel egy másik környezetben nem mutat semmi terességet, ott én "nem érzem jól magam". És ha egy doboz (tételezzük fel hogy rajta múlk) nem képes aurát létrehozni maga körül, azt én nem szívesen hallgatnám saját rendszerben.
Fapacinak: Ja, hogy addiktív dolog a "térbeszerelmesedés" ? Az, nem tagadom, de mivel nem iszom, nem dohányzom, nem füvezek, legyen már ennyi "kábszerem".
[ Szerkesztve ]
"csak a zene van"
-
#89309696
törölt tag
válasz #71562240 #1560 üzenetére
Akkor összességében pozitív szakmailag. Az jó, szoktam nézni a videóit, de mindenképp kíváncsi voltam rá, hogy a zenehallgatás csúcsán lévők mit mondanak rá. Én, mint laikus nem tudom megkülönböztetni, hogy a beszéde jó csak vagy a mögöttes tartalom is a helyén van-e, de ezek szerint helyén van. Persze úgy, hogy mindenkinek jó legyen.
-
#10726912
törölt tag
válasz #71562240 #1545 üzenetére
Nekem az Alisca hf helyett a Taralabs tetszett jobban, az IC kábelnél az Alisca túl sok volt, s számomra helyenként (középmagas-magas tartomány) kicsit torzzá vált a hangja, a Vector 2 meg tompitott, tűlzottan. Ezért voltam billegős, igazából se ez, se az nem tetszett a két RCA-nál. A hárásó féle lapos rca tetszett, azt kedveltem jobban, kérdés, hogy most, a nyitottabb Cantonokkal és a megnyilt Magnummal milyen lenne az Alisca a Taralabshoz képest, vagy a hárásó kábeleihez képest.
A topictalikat támogatom, és szorgalmazom, s igény-kérés esetén elvszem a cuccom is, akik kiváncsiak a fejlődésre a rrendszeremben, meg a készülékcserék is sokat tudnak segiteni, hogy kinek mi a szűk keresztmetszet
De a hifis talikat eddig is szorgalmaztam, s nekem egy ember hifije is elég, hogy menjek...
Lassan érik bennem a saját rendszerem végkövetkeztetése, de még nem akarok elkiabálni semmit.
dgyuri0123:
A tér fontos számomra is, bár most talán sok is néha...de inkább legyen kicsit természetellenes, mint össze esett, kevés hatással biró hangzás...szeretem a kis hangerőn is kellemes lecsengéseket, most ez megvan, tapaizonál nem volt, hárásónál még nem volt ennyi...kiváncsi leszek, mit szólnak majd a változáshoz[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz #10726912 #1569 üzenetére
Nem teljesen jól emlékszel. Tapaizonál úgy volt, hogy az Alisca IC-t (a csatlakozó is számít) mindenki, te is egyértelműen jobbnak tartottad minden téren, azaz finomság, tisztaság, torzítatlanság terén is, majd amikor az Alisca hangszórókábel is bekerült, akkor azon te már hümmögtél, mert akkor számodra már "túl" informatív lett. Ezért jött a korbács, mert hát információeresztésről van szó, amiről annyit beszéltünk.
Hárásónál az volt, hogy a Cambridge-eknél egyértelműen jobb volt a TMP-féle laposkábel, de még annál is jobb volt kicsit a Kondo. Bár ezt hárásóval beszéltük, nem mondtál ellent, hogy a Kondo volt ott a legjobb a Cambridge, a TMP és a Kondo közül (annak a Kondo-nak a hangja sima, mint a Nagyalföld). -
szazbolha
addikt
válasz dgyuri0123 #1558 üzenetére
Ilyesmi hangzást keresek én is egy határozott plasztikus beszéd énekhang tartománnyal. Még nem találtam meg. Pár antalt is meghallgattam, de nem jött az érzés. Elkezdtem inkább barkácsolni.
-
#10726912
törölt tag
válasz #71562240 #1570 üzenetére
Lehet, a memóriám már nem a régi Hárásónál, mikor először kisérleteztünk, akkor az 1 darab TMP kábel jó volt. Kettőt már soknak tartottam. Lehet, hogy a túl sok hatása tapaizonál is a 2 helyen változtatásnál volt, sajnos hamar elmosódnak az emlékeim. A ca-k hamar leszerepeltek, az röpke újra lángolás volt
-
#71562240
törölt tag
válasz #10726912 #1574 üzenetére
Igen, tapaizonál is a hatások egymásraépülése lett neked sok. Illetve az is benne van, hogy az a Black Line hangszórókábelem nem annyira bravúros, mint az az ASP IC-m a rajta levő csatlakozókkal. Azért hangsúlyoztam az előbb is az IC-nél a csatlakozót, mert az azon a példányomon levő csatlakozó is igen sokat számít. A másik két ugyanolyan típusú IC-men más csatlakozó van és úgy nem annyira bravúros, mint az a példány, amit vittem. A másik kettőm közelebb áll a Tara Labs IC-d jellegéhez. Szóval, a vitt IC példányom a csatlakozója miatt is annyira bravúros.
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz szazbolha #1572 üzenetére
Antal is kiváló teret tud, de kell a dac és az erősítő is hozzá...no meg a kábel. Egy hangsugárzó önmagában kevés mindenhez. A kellő atmoszféra megteremtéséhez teljes lánc szükséges. Nálam legalábbis nem működött az, hogy "felemás minőségű" elemekkel jöjjön létre kiváló hangzás. De pl. hangfalkábellel jártam úgy, hogy egyiknek sokkal kisebb tere volt, mint pl. az akkor használt Vandamme kábelemnek, aminek meg egyéb más gondjai akadtak. "Beszédhangra," (is) pl a mostani kábelem (Zuaudio) már ott van a szeren. Eddig egyik drótom sem tudott ennyire nyitott és igazi "emberhangokat". Tehát a kábel itt is legalább annyira fontos, mint bármelyik aktív elem. És ez még messze nem hájend lánc. Azt nem állt módomban kipróbálni, hogy hájend magasságában mi mennyit számit, de azt gondolom, nem lehet ott sem sz@rral gurigázni, sőt, szerintem ott a kiszolgálásnak még nagyobb szerep jut. A teljesség igénye nélkül írtam, nem törekedve teljesen átfogó megközelítésére, csak általában írogattam, igy lehetnek "lyukak" a sorok között...elnézést érte.
"csak a zene van"
-
#71562240
törölt tag
válasz migabi24 #1576 üzenetére
Nem mondható rá márka, típusszám. Még a kilencvenes években kétféle dugóval szerelte az Alisca az ASP RCA-kat, egy alapabb sima bedugóssal, ami Dietz eredetű volt (kép felső széle) és egy drágább szorítóssal, talán az is Dietz eredetű volt akkortájt, manapság ilyesmi kinézetűeket lehet látni hamis WBT-ként, nem tudom, az anyagminőséget mennyire tartották meg (kép alsó széle). Eléggé eltér egymástól a két dugó hangja, akkor is, ha nem szorítom rá az aljzatra a szorítóst.
[ Szerkesztve ]
-
#03969024
törölt tag
Nos, ha már kammerer megemlített, s ugye mindenki a saját lovát dicséri, néhány szót engedjetek meg az Erala-k "védelmében". Én mindkettőt meghallgattam. Szerintem, a Klipsch "dögös", a Triangle inkább "elegáns". Hosszú távra inkább az utóbbit választottam, számomra hitelesebb az előadása. Valahogy olyan volt a helyzet, mint amikor kimész a kocsisorra, s van ott egy-két "hűdemegb...nám" leányzó. Vonzóak, de valahogy otthonra nem kéne... A Klipsch egy tecnokrata doboz, s bár sokan készítettek már mindenféle "csoda" anyagból membránt, azt nem állíthatjuk, hogy ezekkel megváltották a világot...
Még egy gondolat, ehhez kapcsolódóan: Sokszor elhangzik a kifejezés, miszerint "az én ízlésemnek jobban megfelel..." No, ez az, amivel nagyon nem tudok egyet érteni! Hang (vagy kép) reprodukciójakor nincs olyan, hogy ízlés! Vagy a lehető legjobban hasonlít az eredetire, vagy nem jó! Teljesen mindegy, mennyit költünk "kütyükre", a sok tízmilliós rendszereknek is lesznek hibái. Csupán az a kérdés, hogy a hibák közül melyek azok, s milyen mértékűek, amelyeket tudunk tolerálni. Ez az, amiben különbözünk... S ezért nehéz tanácsot adni készülékvásárlás előtt! -
#71562240
törölt tag
válasz #03969024 #1579 üzenetére
"Hang (vagy kép) reprodukciójakor nincs olyan, hogy ízlés! Vagy a lehető legjobban hasonlít az eredetire, vagy nem jó!"
"a sok tízmilliós rendszereknek is lesznek hibái. Csupán az a kérdés, hogy a hibák közül melyek azok, s milyen mértékűek, amelyeket tudunk tolerálni Ez az, amiben különbözünk...."Vagyis az "ízlés". Mert hát az "eredetire" való hasonlóságnak van vagy 100 paramétere - ahogy kammerer mondani szokta, egymás ellen ható paramétere. Egyik ebben hasonlít jobban az "eredetire", másik abban. Ezért van olyan, hogy ízlés a hangdobozválasztáskor is, olyankor is, ha az eredetivel való hasonlóságot keressük. Mondom én.
No meg, hogy ki mit hallgat rajta, az se mindegy, de a Klipschet is azért választottam tapaizonak, hogy kezdje vele keresgélni az eredetit - vagyis, ismerje meg, szeresse meg a zenét is a popzene mellett. Lépeget erre az útra a Klipschekkel, lehet, hogy az Elarákkal ölesebb léptekkel haladna, lehet, hogy nem. Mindenesetre az ő "ízlésének" jobban megfelel a Klipsch. Az első kis rendszerecskéjéhez is anno rábírtam, hogy a felmerült választékból hallgassa meg a hifitopikban mindenki által elparentált Magnat Vector 77-et is. Azt is meghallgatta, és azt vette meg. Szintén az eredetire való hasonlóság végett - van vagy 100 egymás ellen ható paraméter sajnos vagy szerencsére.[ Szerkesztve ]
-
dgyuri0123
nagyúr
válasz #71562240 #1581 üzenetére
Eredeti hanghoz... gyerekemnek kerestünk hegedűt. Szerinted hányféle hegedűhang létezik? (költői volt a kérdés). Ahány annyiféle. És bizony voltak ronda hangú hegedűk. Élő , személyes próbák voltak, nem virtuális séta. Zongorakeresés dettó.És itt bizony számít az ízlés (no meg a pénzmag). Képzeljük el, hogy a kiválasztott hegedű hangja felvételre kerül...kérdem én, honnan tudja bárki (rajtam kívül), hogy kell szólnia annak a hegedűnek, amit a lányom választott ki a hangzása alapján? Ennyit az eredeti hangról.
"csak a zene van"
-
#71562240
törölt tag
válasz #71562240 #1581 üzenetére
Ezzel oda akarok kilyukadni, hogy nem nehéz tanácsot adni se, legalábbis nem nehezebb másnak, mint magunknak, ha az ember ismeri a tanácsot kérő "ízlését". Vagyis, hogy a tanácsot kérő mely hibákat tolerálja jobban és melyeket kevésbé, az eredetivel való hasonlóság keresésében. Alapvetően nem mindegy persze, hogy a tanácskérőnek egyáltalán mennyi tudása, tapasztalata van arról, hogy mik vannak, mik lehetségesek - főleg ezért küldjük őket hallgatózni, hogy ők maguk tapasztalatot szerezzenek arról, hogy mik vannak, mik lehetségesek, ehhez képest milyen az ízlésük. Szép nehéz hobbi ez.
[ Szerkesztve ]
-
szazbolha
addikt
válasz dgyuri0123 #1582 üzenetére
Megint egyetértek. Szerintem a legtöbben idealizáljuk azt a fogalmat, hogy az alkotó szándéka szerint szólaljon meg az a zenemű.
Hangszerben hasonló sztori: Az öcsém vett egy ezüst fuvolát a feleségének amikor már és még jól ment neki. Nem tudom mije meg mennyire ezüst, de nagyságrenddel drágább volt mint amivel korábban zenélt. És ekkor érezte úgy a a zasszony, hogy "megérkezett". Előtte és utána is volt felvétele nagyzenekarral.
Mi meg nézünk mint a moziban. -
#03969024
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1582 üzenetére
"És bizony voltak ronda hangú hegedűk."
Ezt miből állapítottad meg? Gondolom abból, hogy már hallottál sok-sok hegedűt, s kb. be tudod lőni, bizonyos határokon belül hogyan is kéne szólnia egy hegedűnek... Remélhetőleg, amikor igényes felvételek készülnek, akkor megfelelően hangolt, jó minőségű hangszereken játszanak a zenészek. Vásárláskor pedig viszed magaddal az általad jónak tartott felvételeket. -
#71562240
törölt tag
válasz dgyuri0123 #1582 üzenetére
Igen, ezt is beszéltük már itt is, hogy hát egyáltalán, mi az az eredeti. Ki játszik, milyen hangszeren, milyen hangversenyteremben, ki vezényel, mit vár el a karmester-zenekarvezető, mit tesz lehetővé a hangszer és a zenész képessége...
Erre a témára szeretem azt a vesszőparipámat elsütni, már itt is elsütöttem, hogy amikor egy zenész kap egy új, alapvetően jobb minőségű hangszert, általában az az első reakciója széles mosoly kíséretében, hogy "Ó, mennyivel könnyebb rajta játszani!". Azazhogy "szépen" játszani. A zene szép.Lásd, szazbolha öccsének asszonya, "megérkezett", könnyen tudott szépen játszani az ezüsttel.
Régi (barokk, reneszánsz vagy régebbi) hangszereken nagyon nehéz úgy szépen játszani, ahogy azt a rokokó, klasszika, romantika óta megszoktuk.
[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz szazbolha #1584 üzenetére
"Szerintem a legtöbben idealizáljuk azt a fogalmat, hogy az alkotó szándéka szerint szólaljon meg az a zenemű."
Például rám ez biztosan nagyon igaz. Azokat az előadásokat szeretem legjobban, amelyek az alkotó szándékának eltalálására törekednek. Persze, idea, de én mindig az ideákat hajszoltam.
-
Mathiask
senior tag
válasz #03969024 #1579 üzenetére
"nincs olyan, hogy ízlés! Vagy a lehető legjobban hasonlít az eredetire, vagy nem jó!"
Az a kérdés, hogy értelmezzük az ízlést és az "eredeti"-t. Gondolom úgy érted, hogy az "eredeti" az amit felvételkor a mikrofon felvett fizikai hangnyomás változás. Az ízlés pedig a hifi hallgatására vonatkozik, tehát hogy hogy szeretnénk hallani egy "eredeti" felvételt. Amiben így benne van hogy torzítani akarjuk az eredetit az igényünknek/ízlésünknek megfelelően.
Én másképp értelmezem ezeket a szavakat. Ha elmegyek egy koncertre és ott tetszik egy zene, akkor utána másnap is emlékszem az ott megélt hangulatra, érzésre és hangra. Persze a fülem és agyam nem gép, tehát nem úgy rakom ezt el, mint egy mikrofon és egy HDD bitről bitre, hanem az én "torzításommal". Tehát ami nekem fontos volt ott a zenei hangokból nyilván nagyobb hangsúllyal lettek "eltárolva". Ugyanúgy "torzítja" a fizikai hangnyomásról készült agyi felvételt a hangulat és a keletkező érzések. Akár nevezhetjük ezt a torzítást ízlésnek is. Ezt az eltárolt az egyén "ízlés" szűrőjén/torzítóján átment képet nevezném én "eredetinek".(sok koncerttel pedig kiegészül és stabilabb kép alakul ki az "eredetiről") Ezt keressük a hifiben.
Tehát összefoglalva a különbség az, hogy szerintem az ízlés nem a hifi hallgatásnál kap szerepet, hanem az "eredeti" fogalmának bennünk történő létrejötténél. És az eredeti nem a stúdióban elhangzottat és a felvételen lévőt jelenti (mert erről mint itt többen írták nem is tudunk milyen)hanem a bennünk kialakult képet, ahogy azt felépítettük az évek/évtizedek alatt. De mivel ezt mindenki másképp csinálja a saját "ízlés" szűrőjén keresztül, ezért nincs egy hifi mindenkinek.
Szerintem. -
#10726912
törölt tag
Sokáig nem éreztem azt, hogy valósághűen szólal meg bármi is a rendszeren. Talán a konga hangja (remélem jól irom), amit együtt hallgattunk tapaizonál. Aztán a TMP Classic hozott sok hangot, ami hihető volt...pl klasszikussal hallgatva nagyon jó volt. De hárásónál is volt pár szám, amire mindketten rácsodálkoztunk, pl népzenénél, ő akkor azt mondta, hogy ismeri személyesen az énekest és az életben is ilyen a hangja Nem tudom, hogy sokmindennek milyen a hangja. Hitesse el, annyi elég
-
szazbolha
addikt
-
nagyúr
válasz #03969024 #1579 üzenetére
"Hang (vagy kép) reprodukciójakor nincs olyan, hogy ízlés! Vagy a lehető legjobban hasonlít az eredetire, vagy nem jó! Teljesen mindegy, mennyit költünk "kütyükre", a sok tízmilliós rendszereknek is lesznek hibái. Csupán az a kérdés, hogy a hibák közül melyek azok, s milyen mértékűek, amelyeket tudunk tolerálni."
Na de hát pont ez az, amit ízlésnek hívunk. Ki mit tud jobban vagy kevésbé tolerálni. És itt egy másik kérdés is feltolul. Mit nevezünk "eredetinek"? (Persze már ez is miiliószor ki lett vesézve. )Szerk.: Olyannyira kismilliószor ki lett vesézve, hogy most is. Megint elkövettem azt a hibát, hogy úgy reagáltam valamire, hogy nem olvastam végig a többit.
[ Szerkesztve ]
-
#71562240
törölt tag
válasz Mathiask #980 üzenetére
És akkor most még mindig nem kitárgyalva, de egy mondat erejéig visszatérnék erre:
"Apropó első hozzászólás, már akartam írni korábban is hogy jó lenne kiegészíteni.
Pl valami ilyesmivel: - Illendő itt a különböző zenei stílusokra lenéző megjegyzéseket nem tenni"
Na nem mintha érintett volna bármelyik(pl a legutóbbi popzenés) ilyen megjegyzésed, de szerintem nem jó irány ez, hogy esetleg valaki kedvenc zenéit becsméreljük."Merthogy megint előjött ez az "eredetihez" való hasonlóság meg az ízlés téma, és ennek kapcsán ugyebár a (komoly)zene versus popzene ügy. Például a most már csuklásig emlegetett tapaizo-t is szívenütötte, amikor nagyjából összeállt az új rendszere, és mondtam neki, hogy de akkor most már az új rendszerén kezdjen el zenéket is hallgatni. Szívenütötte, nem igazán tetszett neki a mondásom első hallásra. Csakhogy más dolog, hogy lenézünk, becsmérlünk-e valamit, vagy pedig hogy megvizsgáljuk esztétikatudományilag. Végül tapaizo se megsértődött, hanem tudomásul vette, és esetleg próbálta. És amikor nála voltunk, már mutatta a Dvořák-lemezt, hogy ez tetszik neki. És ez jó dolog. Szép dolog. Szerintem. Ezért mondtam tippként neked olyan szélsőséges példákat megítélésre, amik szélsőséges példákként, nyilván a toleranciád számára is nagyon nem jó dolgok, nagyon nem szép dolgok. Amiket nem feltétlenül fontos eleve tapintattal illetni. A mindennap ötvenszer kék a szeme, arca csupaderű hatvanadszor elrefrénezve Lagzi Lajcsit nem biztos, hogy fontos eleve tapintattal, megértéssel illetni. A stúdióba mindennap fogatlan romákat verekedni beszervező Mónika Show-t nem kell tapintattal, megértéssel illetni. Alkalmasint leszólja az ember. Legalábbis megengedhető a leszólása, de nem ez a lényeg.
Mi a lényeg. Ugyebár minden művészeti ágnak vannak "magasművészeti", és "populáris" ágazatai, művészeti áganként megfelelő elnevezésekkel és határterületekkel az ágazatok között. Zenében is így van, annak is van magasművészeti és populáris ága-boga bőven. Ez szikáran, tudományosan leírható tényhelyzet. A művek többsége besorolható "komolyzenei" vagy "popzenei" kategóriákba vagy a két főkategória közti határterületek kategóriáiba. Vannak lényegi különbségek (komoly)zene, azaz zene mint művészet és popzene, azaz zene mint iparművészetegészenagiccsig között (komolyzenei szándék is lehet giccses eredményű, persze).
Szikár tények, ezért kérdeztem vissza, hogy nyilván vannak olyan "művek", "előadók", akiket te is leszólva említesz, ha olyan közegben vagy, hogy nincs a környéken olyasvalaki, akivel tapintatos akarsz lenni. Mindazonáltal, még az sem a lényeg, hogy (komoly)zene és popzene között van-e leszólnivaló. Az a lényeg, hogy amikor erről van szó, akkor erről van szó. Amikor az adott szöveghelyen tárgyaltam adott témát, akkor utalnom kellett rá, hogy más a jellemző stúdiótechnológia, ha (komoly)zenét vesznek fel, és más, ha popzenét - vagy határterületeiket. Ezek szikár különbségi tények. A popzenének megvannak a sajátosságai, amelyek szerint minél inkább pop-zene, annál kevésbé magas-művészet. Ennek sok következménye van sokmindenben. Akinek nem mindegy a sok esztétikai különbség, annak nem mindegy, annak nem kell esztétikailag beszélve mindig úgy beszélnie, hogy senki érzékenységét ne sértse. Lásd, ízlés. Az ízlés lefordítható tudományos (esztétikai) kategóriákra nagyon széles határok között. És le is fordítják az ezzel foglalkozó tudósok, művészek. Én továbbra is mindenkinek jószívvel javasolni fogom, hogy hallgasson minél több (komoly)zenét - én se csak azt hallgatok, de tudom a helyét annak, ami nem az.Na, látom, mégiscsak kikammerertárgyaltam valamelyest, hehe. 141 perc a befejezetlen mondatból...
[ Szerkesztve ]
-
nagyúr
válasz #71562240 #1593 üzenetére
"Zenében is így van, annak is van magasművészeti és populáris ága-boga bőven."
Már csak azt kell eldönteni, hogy ki és milyen alapon, milyen szempontok alapján dönti el, mi a magasművészet, és mi a populáris.
"Az ízlés lefordítható tudományos (esztétikai) kategóriákra nagyon széles határok között. És le is fordítják az ezzel foglalkozó tudósok, művészek."
Igen, van aki lefordítja. Magához és a saját szubkultúrájához szabottan. Csak az a "baj", hogy más szubkultúrák is léteznek, akik szintén lefordítják, csak teljesen máshogy.
Szerintem ebben nincs egyetemes értékrend, mindenkinek sajátja van.
Egyébként a Mónika Só tényleg gagyi.
[ Szerkesztve ]
-
#92251648
törölt tag
válasz liszi70 #1594 üzenetére
"Már csak azt kell eldönteni, hogy ki és milyen alapon, milyen szempontok alapján dönti el, mi a magasművészet, és mi a populáris."
Hogy mi a populáris, azt nem kell eldöntenünk, megmondják a statisztikák. Hogy mi a magas művészet, arra meg százezernyi válasz lehetséges és szinte mindegyik butaság. No de akkor a Beatles melyik kategória? A maga korában rendkívül népszerű, azaz populáris volt, manapság meg művészi etalonként emlegetik.
-
#03969024
törölt tag
Nekem az ízlésről mindig ez a cikk ugrik be:
[link]
Loudness, hangszínszabályzók... -
Mathiask
senior tag
válasz #71562240 #1593 üzenetére
1. Jó dolog valóban ha ajánlasz zenéket másoknak, hogy hátha ők is kedvelik azokat, csak még nem tudnak róla. Ez tök jó. De attól mert te meg vagy győződve arról, hogy ez a jó zene, minden más meg rossz zene nem biztos hogy így van. Más meg az ellenkezőjéről van meggyőződve. Lehet úgy is ajánlani, hogy közben más műfajba nem rúgunk bele. Az ilyen irányú kijelentéseid azt tükrözik, hogy te minden kétséget kizáróan meg vagy győződve hogy igazad van egy igazság létezik és helye nincs más véleménynek. Ami akár lehetne is, de nem biztos hogy így kéne ennek hangot adni. Én ennél toleránsabb vagyok, illetve ilyen témákban, melyek azért szubjektívek(igen, nem sikerült meggyőznöd az ellenkezőjéről ) el tudom fogadni, hogy nem feltétlen az én meggyőződésem az egyetlen út.
2.: Az előző ilyen témájú hozzászólásomban már írtam hogy nem szerencsés konkrét "műveket", művészeket" összemosni műfajokkal. Tehát továbbra is tartom, hogy mondjuk Lagzi Lajcsit és "művészetét" kritizálhatjuk konkrét dolgokkal, de egy egész műfajt konkrétumok nélkül nem szerencsés szidni. Mert nem lesz jó vége. Konkrétan valakinél úgy is kiüti a biztosítékot és akkor napokig "helyzet" lesz a topicban, mint már volt párszor. Persze ha ez a cél... Ha nem ez a cél, akkor bizony érdemes megfontolni hogy bekerüljön valami "Illendő.." kezdetű mondat még az első hozzászólásba. Még ha "tanítási" szándékkal is próbálod leszólni a műfajokat, lehet ezt másképp is.
3.: "Zenében is így van, annak is van magasművészeti és populáris ága-boga bőven.... A művek többsége besorolható "komolyzenei" vagy "popzenei" kategóriákba vagy a két főkategória közti határterületek kategóriáiba."
Szerintem itt rossz a párhuzam a két mondat között. Én ezt ferdítésnek érzem. Szerintem úgy van hogy minden műfajban lehet eredeti, kreatív, igényes, művészi terméket létrehozni és minden műfajban lehet tucat vagy még annál is rosszabb gagyi terméket létrehozni. A komolyzenében is van eredeti művészi, jó termék és a popzenében is lehet és lehet értéktelen termék a komolyzenében és a popzenében is. És itt megemlíteném, hogy attól, mert mondjuk egy adott műfajban jelenleg milyen termékek kerülnek ki általában nem jelenti azt hogy más időben ugyanolyan termékek kerültek ki. Ezért se célszerű komplett műfajokat lenézni. (komolyzenére gondolva se a kortárs művek jutnak eszünkbe először) Lehet pl a popzene korábban több érdemi terméket állított elő, vagy fog, ki tudja. Nem jó ilyen párhuzamot létrehozni, hogy magasművészeti-komolyzene, popzene-gagyi. Kb ezt hívják sznobizmusnak.
4.: Utalnod kellet rá valóban, de szerencsésebb úgy utalni rá hogy például : "komolyzenéről van szó". És nem úgy hogy közben minden más műfajba belerúgsz. Szerintem. Mint ahogy jó hogy ajánlod a komolyzenét. Én is támogatom. Szerintem a támogatás az hogy valamit kiemelünk ha úgy tetszik feljebb tolunk az nem támogatás hogy minden mást lehúzunk. Persze a különbség ugyanúgy meglesz, csak nem elegáns. (valamit kiemelünk versus, minden mást lenyomunk) -
fehér_ember
addikt
válasz #92251648 #1563 üzenetére
Erről az "1 lány 1 gitárral anyagok"-ról jutott eszembe. Hogy valaki megpróbálhatna rávilágítani arra, hogy miért is lenne jobb hangszertömegekhangjainakkatyvaszát hallgatni otthon a szobánkba (a hifinkről) vagy épp a fejhallgatónkon? Erre ugyanis még abszolút nem sikerült soha ráébrednem.
Ha bele is gondoltam, akkor arra jutottam, hogy bizonyára amikor még nem tudtak hangosítani és élvezni akarták a hangerőt így tudták csak növelni .
Szóval én a tömegkatyvaszt (akár hangszerek, akár énekesek "hadáról" van szó) sokkal kevésbé tudom élvezni akár egy normál állódobozon is (művészeti szempontból is).
Persze volnának olyan Hatalmas dobozok, ahol akár már meg is fordulhatna a véleményen (viszont nem a művészeti értékére vonatkozóan), de olyanok lehet csak 1ppm-nél vannak.[ Szerkesztve ]
-
fehér_ember
addikt
válasz fehér_ember #1599 üzenetére
Szóval én a nagykórusműveknek meg hasonlóknak csak a kilowattokban mérhető hatását tudnám értékelni. Persze azt lehet nagyon, de ahhoz a rendszerhez már rengeteg lóvé kellene. És igen, valóban rühellem ha leszólják akár az említett felállást, akár a dance-esebb modernebb zenéket. Mert én meg sok mást tartok minimum átlagos otthoni (de akár hifis) zenehallgatásra is alkalmatlannak.
Úgyhogy a szólásszabadság és egyenlőség ...blablabla megtartása érdekében most én voltam Liszink.[ Szerkesztve ]
Új hozzászólás Aktív témák
- Anglia - élmények, tapasztalatok
- Konzolokról KULTURÁLT módon
- BestBuy ruhás topik
- Milyen billentyűzetet vegyek?
- 3D nyomtatás
- D1Rect: Nagy "hülyétkapokazapróktól" topik
- Kihívás a középkategóriában: teszten a Radeon RX 7600 XT
- NVIDIA GeForce RTX 4080 /4080S / 4090 (AD103 / 102)
- Microsoft Excel topic
- Fujifilm X
- További aktív témák...
- 1151 V2 CPU-k / I5-8500 / I5-8400 / BESZÁMÍTOK!
- Intel i5-10400 hatmagos processzor + doboz + gyári új hűtő
- Nintendo Switch játékok (ง '-' )ง Budapest Nyugatinál
- Fekete Sony PlayStation 5 Cover (Lemezes változat)
- Samsung Galaxy S23 Ultra 5G 256GB Dual SIM Phantom Black Gyárilag független Csere/beszámítás is!