- Felvarrták az Arctic rackmount rendszerekhez szánt CPU-hűtőjének ráncait
- Háromféle kivitelben, és nem kis kapacitásokkal jönnek a Micron 6550 ION SSD-i
- Már a Samsung sem szolgálja ki modern AI lapkákka Kínát
- Havazáshoz igazított kiadás kap a Steam Deck OLED
- Híres régészprofesszor segíti a GeForce-ok eladását
-
PROHARDVER!
A legtöbb kérdésre (igen, talán arra is amit éppen feltenni készülsz) már jó eséllyel megtalálható a válasz valahol a topikban. Mielőtt írnál, lapozz vagy tekerj kicsit visszább, és/vagy használd bátran a keresőt a kérdésed kulcsszavaival!
Új hozzászólás Aktív témák
-
Petykemano
veterán
válasz Yutani #59800 üzenetére
Különös, mármár furcsa megközelítés.
Én nagyon örülnék, ha egy adott chipből nem a hajtaná ki a gyártói lánc (chiptervező és AiB partnerek közösen, vagy saját szakállra) a fogyasztási görbe hatékony szakaszából, hogy kifacsarja belőle az utolsó 5% teljesítményt is, ami sok esetben komoly fogyasztásnövekedéssel és ebből fakadóan komolyabb, érdemben drágább körítést (PCB, VRM, hűtés) igényelhet, ami valószínűleg 5%-nál lényegesen nagyobb költség- és ebből fakadóan árnövekedéssel jár.
De azt gondoltam volna, hogy az tuningolhatóság felárát épp az imént említett drágább körítésben fizeti meg a vásárló.
Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz bjasq99 #59796 üzenetére
A szemetelést csak koherenciamotorok oldhatják meg, és olyanra még nem nagyon dolgoznak a hardverek. Az Imagination Wizard dizájnja volt ilyen több éve, de olyan tranzisztortöbblettel jár, hogy már az Imagination is kidobta a rendszert, mert jelenleg bőven olcsóbb szoftveresen ügyködni a koherenciáért.
#59797 bjasq99 : A fixfunkciós bejárás igazából csak amiatt jelent orbitális korlátozást, hogy a BVH geometriája nem streamelhető. Ez konkrétan azt jelenti, hogy a sugár kilövésének pillanatában be kell állítani a LOD szintet, és az később nem módosítható, akkor sem, ha csak egy pixelt foglal el a kijelzőn a több millió háromszögből álló objektum. A jelenlegi PC-s RT API-k kötelezővé teszik a több millió háromszög leszámolását RT-ben egy szem pixelnyi információért is. Ezen a problémán segítenek a programozhatóság azzal, hogy a sugár kilövésekor csak egy kezdeti LOD szint lenne, de az később módosulhatna akkor, ha a sugár átlép egy másik AABB dobozba, vagyis streamelhetővé válik a BVH geometriája. Nem mellesleg a nem látható objektumok is kivághatók lennének. Ma még ez sincs. Ha egy objektum nem is látszik, mondjuk eltakarja teljesen egy fal, akkor is muszáj RT-ben leszámolni, mert az API nem ad lehetőséget a kivágására a programozhatóság hiányában. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy ez mekkora többletigényt jelent a VRAM tekintetében.
Ha csak ezt a problémát megoldaná az ipar, akkor brutálisat gyorsulna a rendszer PC-n, mert egy csomó, amúgy teljesen felesleges számítás, aminek úgy sem lesz látható eredménye, eltűnne.#59800 Yutani : Igazából tuningprogramokat a jövőben is lehet fejleszteni, csak nem az ADL, hanem az ADLX SDK-val. [link] - Az RDNA 3 már nem támogatja az ADL-t. Az át lett rakva legacy-ba. Az ADLX annyiban más, hogy újraírták a nagy részét, és ezzel reagáltak arra a sokat kritizált tényezőre, hogy a régi ADL-nél driver főverziókhoz kötött a működés. Vagyis bármikor jöhetett egy olyan driver, ami a 3rd party tuningprogramot működésképtelenné tette. Az ADLX ezt módosította úgy, hogy ha egyszer meg van írva a program, akkor az oda-vissza kompatibilis marad a driverekkel. Tehát a program kiadása előtt és után megjelentekkel is működni fog a rendszer.
Erre a gyártók is átírják a tuningprogramjaikat, és természetesen a MorePowerTool is átírható. Már csak azért is lényeges ezt meglépniük, mert a régi ADL-től idővel elvágja a drivert az AMD, ugyanis nagyon sok panaszt okozott az minden oldalról, hogy jött egy driver, és nem működött tovább a rendszer, amíg nem frissítették a driverhez a 3rd party tuningprogramot. Ezért hozták az oda-vissza kompatibilitást, hogy ilyen többet nem fordulhasson elő, de ahhoz át kell állni ADLX-re a 3rd party tuningprogramon belül.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Petykemano
veterán
Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..
-
HSM
félisten
válasz Petykemano #59794 üzenetére
Én azt gondolom, ennek az 5.3TB/s-nek azért nagyon nagyon sok mindenre elégnek kellene lennie. Az RDNA2-höz képest ők pl. 1.8X-os sávszélesség növekedést mértek a cache-re [link] . V-cache-el már lehet okozna némi hátrányt, de a jelenlegi rendszer nekem inkább tűnik GCD, mint MCD limitáltnak.
#59798 Petykemano : Az előző linkem alapján még mindig 4X gyorsabb elérésű lenne a cahce-hit, az még mindig emberes gyorsulás. Maradt az arány a VRAM/IC elérés sávszélessége között, mint ami a Navi21-en is volt.
#59799 Hellwhatever : Ennek sokan nem fognak örülni.... A szomorú, hogy sokan nem is az opciók/performance miatt használták az MPT-t, hanem mert gyárilag nem volt normálisan beállítva a GPU. Nem is lehetett vele a gyári értékek fölé menni, nem engedte már az RDNA2 sem, csak lefelé.
Én pl. lecsíptem kb. 100mV-ot a 6800XT-m feszültségéből, így alacsonyabb fogyasztáson hoz valamivel magasabb órajelet (2400Mhz, kb. a gyári BOOST teteje lenne ha ráadnám a gyárilag engedett +15% power limitet), halkabb, hűvösebb, takarékosabb működéssel (így szűk 300W helyett bő 200W a GPU részéről). Gyárilag nincs ilyen konfig, megvehetem vagy a jóval lassabb, fogyasztásra jobban optimalizált, de jól megvágott 6800-ast, vagy a gyárilag szénné feszelt 6800XT-t vagy 6900XT-t.#59800 Yutani : A zöldeknél régóta kőbe meg digitális aláírásokba van vésve pl. a power limitek. Viszont náluk szabadon lehetett eddig állítgatni a V/F görbét Afterburnerből, ami igen hasznos opció volt. Az RDNA2-nél hasonlót az MPT-vel lehetett. Az RDNA3-nál úgy tűnik, marad korlátozottan, amit a WattMan felajánl.
#59801 Petykemano : A "tuning felárát" eddig is meg kellett fizetni. Az RDNA2 sem engedte felfelé a gyári maximum fölé sem az órajeleket, sem a feszültségeket, sem a limiteket. Viszont engedte beállítani a ventilátort, feszültség görbéket. Remekül lehetett vele finomhangolni a működést.
#59802 Abu85 : Ha az új API is tudni fogja, amit a régi, akkor nem lesz gond. Pl. feszültség görbék, ventilátor finomhangolása...
[ Szerkesztve ]
-
Yutani
nagyúr
válasz Petykemano #59801 üzenetére
Abban az esetben lenne igazán értelme ennek a feláras dolognak, ha az AMD annyira felültervezné az adott generációt, hogy bőven maradna benne tartalék úgy, hogy veri az NV-t (nem kell hozzá 100% potenciálon hajtani a GPU-t), így fennmaradó 10-15% teljesítmény többlet feláras termékekben lenne elérhető.
Persze ez soha az életben nem fog előfordulni, szóval nem értem az egész dolgot.
#tarcsad
-
Busterftw
veterán
válasz Petykemano #59803 üzenetére
Van ott mas is
-
PuMbA
titán
válasz Busterftw #59807 üzenetére
Az AMD a konzolok miatt sose fogja verni az NVIDIA-t. Oda olcsón gyártható cucc kell és a PC-s fejlesztéseik is csak azért vannak, hogy majd a következő konzol generációra legyen egy jó cuccuk Ha nem így lenne, akkor hoznák nagy GPU-t, ami versenyez az NVIDIA-val, de a PC-s piac nekik nem sok a 10%-os részesedésükkel és ezt nem is akarják növelni.
[ Szerkesztve ]
-
Abu85
HÁZIGAZDA
-
PuMbA
titán
És itt van az a tévhit, hogy az AMD milyen jófiú cég az NVIDIA-hoz képest, mivel ha annyira a játékosok érdekeit nézné, akkor az NVIDIA-val szembeszállna, nem hagyná ezt a 10-90%-os arányt és akkor a verseny miatt az árak csökkennének. Évek óta már semmiféle verseny sincs a VGA piacon, az NVIDIA kényelmesen és hátradőlve mindent visz, ezért áldás az Intel megjelenése. Nagyon várom a Battlemage-t, az Intel a bizodalmunk, hogy megtörje az NVIDIA uralmát és felkavarja a VGA piacot. Az AMD-re ne számítsunk, hogy tenni fog valamit a helyzet javulása érdekében.
[ Szerkesztve ]
-
S_x96x_S
addikt
> Az AMD a konzolok miatt sose fogja verni az NVIDIA-t.
> ....
> Ha nem így lenne, akkor hoznák nagy GPU-t, ami versenyez az NVIDIA-val,az AMD mélyen hisz a chipletes GPU jövőjében
és emiatt nem áldoz a nagy monolitikus irányra erőforrást ..
még akkor se, hogyha 1-2 évig nem tudja utolérni az nVidiát.majd a végén kiderül, hogy jó stratéga e ez,
de most még nem lehet megitélni.Ráadásul félúton nem is érdemes módosítani a stratégiát ..
ha most változtatnak annak is 2-3 év múlva lesz látszata.> ... a PC-s piac nekik nem sok a 10%-os részesedésükkel és ezt nem is akarják növelni.
Akarják ők növelni csak nem minden áron és nem úgy ahogy te javaslod ( szeretnéd )
Ami lényeges:
- az nVidia agilisabb mint a lomha Intel volt a chipletes CPU-k terén.
- a chipletges GPU nehezebb dió mint a chipletes CPU.az AMD all in -t nyomott a chipletes GPU -ra... és ha bejön nekik,
akkor hirtelen az nVidia lesz bajban.tiszta "Technológia Management" : chipletes GPU vs. Monolitikus GPU
TÜRELEM ..
https://www.techpowerup.com/301071/amd-explains-the-economics-behind-chiplets-for-gpusMottó: "A verseny jó!"
-
S_x96x_S
addikt
> És itt van az a tévhit, hogy az AMD milyen jófiú cég az NVIDIA-hoz képest,
pontosítanám:
az AMD a saját érdekeit követi és hosszú távú stratégiát követ ..
- nincs gyára ..
- és nem jól jelezte elő a covid iránti keresletet és konzervativan foglalt gyártókapacitást a TSMC-nél. Valamint a meglévő gyártó kapacitást a zsíros/tejszines szerver termékek felé tolta .. mert a részvényeseknek is kell megtérülés. Így olcsó GPU-ra nem is nagyon maradt ..
- a globális optimumra törekszik ( chipletes GPU mindenhova - notebook, szerver APU )
- és nem lokális optimumra - vagyis nem igazán foglalkozik azzal, hogy legyen jobb és olcsóbb GPU az nVIDIA--hoz képest.viszont ez a következő 2-3 évben változhat - erős átrendeződés várható.
- kínálati piac .. túlkínálat és alacsony kereslet ..
- erősebb verseny - jobb árak ( vagy újabb nem várt szük gyártási keresztmetszetek )
- a TSMC-nél is van gyártókapacitás .. és ha az AMD tényleg olcsón tudja gyártani a chipletes termékeket ( CPU / GPU / .. ) akkor erőteljes piaci növekedést érhet el.> Az AMD-re ne számítsunk, hogy tenni fog valamit a helyzet javulása érdekében.
ha van lehetősége és tud rajta pénz keresni,
akkor várható változás.
Legalább annyi elvárható, hogy megszorongatja a felső középkategóriában az nVidiát
és akkor az se tud extrém módon árazni ..a verseny jó ..
és az AMD nem szállt ki még a versenyből ..> Nagyon várom a Battlemage-t, az Intel a bizodalmunk,
a verseny jó.
a jövőben az AMD és az Intel teljesen kiszorítják az nVidiát
az alsó pici szegmensekből ( az Integrált GPU-kal )
és az nVidia xx50 -es sorozatra is erőteljes nyomást helyeznek.Ha az nVidia ezt nem tudja kivédeni, akkor kénytelen lesz újradefiniálni magát - más piacokra.
Mottó: "A verseny jó!"
-
paprobert
senior tag
"PC-s fejlesztéseik is csak azért vannak, hogy majd a következő konzol generációra legyen egy jó cuccuk"
Szerintem felcserélted az okot és az okozatot ebben.Az AMD azt szeretné, hogy a magas margin stratégia tartása mellett elinduljon a volumen is felfele. Ha ezt megoldják, akkor gyakorlatilag ők az új NV.
Ez azonban nem egyszerű.640 KB mindenre elég. - Steve Jobs
-
HSM
félisten
válasz S_x96x_S #59812 üzenetére
Figyelembe véve, hogy az N3 alig gyorsít a ram cellákon, de a logikán annál inkább, így nagyon jó iránynak tűnik, hogy sikerült GCD/MCD felosztást megcsinálni. Így a sok ram cella maradt az olcsó 6nm eljáráson, a jól skálázódó logika meg majd mehet 3nm-re 1-2 éven belül.
Egyébként költség oldalról teljesen rendben van most is, a kalkulációk alapján a méretéhez képest kedvező költségeken gyártható a Navi31.
Én egyébként azt gondolom, reflektálva a #59813-ra is, hogy a gyártókapacitás optimalizálásához is nagyon jó ez a 6+5nm kombináció, hiszen így a szűkös/drága 5nm-en csak egy egész kedvező méretű csipet kell gyártani, az olcsóbb, nagyobb volumenben elérhető 6nm-en meg remek kihozatallal lehet ontani a MCD-ket. Ez azért nagyban segíthet abban, hogy elérhetőbb áron, nagyobb mennyiségben legyen majd elérhető az új generáció. -
Busterftw
veterán
válasz paprobert #59814 üzenetére
Nem egyszeru, viszont epp erre nem mutatkozik hajlandosag, sokszor emlitem a felgozos hozzaallast.
A magas margin mar lassan megvan egy ideje, viszont az AMD nem eppen probalkozott eddig tobb kapacitast lekotni, meg a banya lazban is ugyanannyi mennyiseg kerult piacra.
Most, hogy nincs "chiphiany" inkabb mondjak sorban vissza.A masik pedig az, hogy a tobb volumenhez "piacszerzo" termek is kell.
Nem pedig kicsivel olcsobban kicsivel lassabban beallni az Nvidia moge.A "We love gamers" ismetlese egyszeruen nem eleg.
[ Szerkesztve ]
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Busterftw #59816 üzenetére
Az AMD azért elég sok kapacitást lekötött a TSMC-nél. Gyakorlatilag 5 nm-en nekik van a legtöbb jelenleg. És csak a GPU-kra felhasznált 5 nm-es kapacitásuk is nagyobb, mint amennyit az NV lekötött. Igaz az 5 nm-es kapacitásuk nagyobb része a CPU-ra megy el.
Azt nehéz megmondani, hogy mennyire tervezték így, mert a Xilinx is lekötött egy csomó 5 nm-es kapacitást, de időközben úgy döntöttek még a felvásárlás közben, hogy nem használják fel. Viszont kötbér helyett átkerült a szerződés az AMD-hez, így a Xilinx fel nem használt 5 nm-es kapacitását az AMD elvitte, ami megfelelt a TSMC-nek, mert nekik is jobb az állandóan fizető ügyfél, mint az egyszeri kötbér. Emiatt lett az AMD az 5 nm-es kapacitás tekintetében a legnagyobb megrendelője a TSMC-nek.
Az 5 nm-es GPU-k pusztán a wafer extrém magas ára miatt nem lehetnek piacszerző megoldások. Egyszerűen borzalmasan drága gyártani őket. Az AMD piacszerzésre a Navi 33-at szánja, aminél maradtak 6 nm-en. És tulajdonképpen a 6/7 nm-es kapacitást nem mondták le, amit már nem gyártanak ott, azt mind a Navi 33-ra fordítják. Még a Xilinx egyes lekötött kapacitásait is.
A bányakor az AMD szándékosan nem emelte meg nagyon a gyártókapacitást. Ha megtették volna, akkor nekik is 4-5 milliárd dollár értékű árú állna a raktárban, ahogy az NV-nek. Az AMD a Navi 21-et az elmúlt évben leírta. Az összeset. Emiatt a gyártók szabadon tudják szállítani a Navi 31-et. Azt nem tudni, hogy a Navi 22-vel mi lesz. Valószínűleg idén azokat is leírják. Az NV is kénytelen lesz leírni a raktárkészletet, csak nekik nem százmilliós tételekről van szó, hanem minimum 4 milliárdról. De ahhoz, hogy a gyártók elkezdjék szabadon szállítani az Adát, muszáj kompenzálni őket.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
S_x96x_S
addikt
> miközben tisztán látjuk, hogy a VRAM igények csak nőni fognak (pl. DirectStorage)
ezért is lesz fontos a közeljövőben az AMD Smart Access Storage -je,
ezzel a konzolos best practiceket teljesen áthozzák pc-re.És ezen a téren az nVidia nehéz helyzetben van ..
Csak az Intel tud majd hasonló hardveres támogatást nyújtani.https://prohardver.hu/hir/amd_specialis_directstorage_implementacio.html
Mottó: "A verseny jó!"
-
paprobert
senior tag
válasz S_x96x_S #59819 üzenetére
És mit gondolsz, ha a konzolokban 16GB shared VRAM van, akkor bármilyen 16GB alatti -jelen esetben 8GB-os- kártya elég lesz? (költői)Várjuk meg elsőnek, hogy az univerzális DirectStorage egyáltalán jó-e valamire. Még nem tudjuk.
Ha arra igen a válasz, akkor elkezdhetjük nézegetni a gyártóspecifikus varázslást. Addig ez csak wishful thinking és csodavárás, egyelőre a nagy büdös semmire.[ Szerkesztve ]
640 KB mindenre elég. - Steve Jobs
-
Petykemano
veterán
"És csak a GPU-kra felhasznált 5 nm-es kapacitásuk is nagyobb, mint amennyit az NV lekötött."
A fenti azt kellene, hogy jelentse, hogy az AMD kb minimum 2x annyi 7900XT/X-t ad el, mint az Nvidia 4090-et és másfél-kétszer annyi NAvi32-t, mint amennyi 4080-at és 4070Ti-t ad el az NV. És akkor még nem számoltunk azzal, hogy az NV a kisebb lapkákat is 5nm-en gyártja, amiből talán még többet ad el. Tehát 100 waferből neki még arra is költeni kell, ami azt jelenti, hogy az AMD 5nm-es kártyából még a 2x-esnél is nagyobb mennyiséget kéne eladjon, mint az NVidia összevethető árú és teljesítményű kártyái.
Ez a jelenleg látható árakon elég valószínűtlen, hogy megtörténjen.*
"Az 5 nm-es GPU-k pusztán a wafer extrém magas ára miatt nem lehetnek piacszerző megoldások. Egyszerűen borzalmasan drága gyártani őket. Az AMD piacszerzésre a Navi 33-at szánja, aminél maradtak 6 nm-en."
Ma olvastam a techspot havi jelentését a GPU árakról. a Jelenleg tapasztalható a (jelentősen emelkedett) msrp-hez képest 25-30%-os kedvezményes piaci árak bár értelemszerűen kedvezőek az előző években tapasztaltakhoz képest, de számomra nem tűnik úgy, hogy az árak felforgató mélységbe zuhantak volna. Oda akarok kilyukadni, hogy az általad többször a Navi33-hoz emlegetett $400 körüli (esetleg alatti) árazás számomra nem tűnik olyan árnak, ami alkalmassá tenné a terméket a piacszerzésre. Szerintem ehhez nem elég ennek a listának hajszálnyira az élére kerülni [link] (pl 60 fps $300)Persze azt is lehet mondani, hogy a valódi piacszerzés nem ezek között a kártyák között valósul meg, hanem a mobil szegmensben és akkor azt nehezebb számszerűsíteni.
* Esetleg egy olyan szcenáriót el tudnék képzelni, hogy az AMD összlekötése GPU-kra valóban nagyobb, de azt úgy kell érteni, hogy ez a mennyiség 4-5 évre eloszlik, 2025-ben RDNA4 esetén az MCD és a cache lapkák 5nm-en készülnek majd, míg a GCD 3-on, míg az Nvidia esetén 2 év múlva kompletten dobbant 5nm-ről 3-ra.Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..
-
PuMbA
titán
válasz S_x96x_S #59819 üzenetére
Ez a több VRAM kell problémát nem oldja meg, mert a lényeg, hogy ezen technika esetén a kódolt adatot be kell másolni a VRAM-ba és a kikódolt adat is oda íródik, tehát egyszerre kell hely a kódolt és a kikódolt adatnak is Ez mindenképp növeli a VRAM használatot. Abu írt nem rég cikket ide a PH-ra a Forspoken miatt.
[ Szerkesztve ]
-
Abu85
HÁZIGAZDA
válasz Petykemano #59821 üzenetére
Az AMD partnerei az előző évben heti ~50 ezer Navi 31-et szállítottak. Négy hét alatt ~200 ezret a teljes évre, de valószínűleg az ünnepek miatt nem ez volt az átlagos lebontás. Az NV partnerei ~180 ezer AD102-t és ~105 ezer AD103-at szállítottak összesen. Heti átlagban ~18 ezer AD102 és ~15 ezer AD103.
Ez nagyjából megfelel az elérhető gyártókapacitásnak is, amire rárepültek jelenleg a cégek.
Látható, hogy mennyivel nagyobb a jelenleg lekötött kapacitás a TSMC-nél, hiszen az AMD december közepén adta ki a Navi 31-et, és 200k-t elnyomtak belőle a partnerek a múlt évben. Ez a mennyiség a kétharmada annak, amennyit a GeForce RTX 4080-ból és 4090-ből nyomtak el a partnerek és nem csak az utolsó két hétben árulták őket.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
bjasq99
kezdő
De abu itt a navi 31 el valami nem koser, még amikor bemutatták az új mobil Radeont akkor írtam hogy a Alu/tranya arány elég rossz és te reagáltál, hogy persze de a nagy Gpuk buszainak a skálázodása veszi fel a több tranzisztort, de akkor erre még reagáltam amit ide is beteszek:
Másodszor, igen bennem is felmerült, hogy igen skálázodás miatt van jobb alu/tranya aránya, de az összes gyakorlati esetnek ellentmond, ugyanis mielőtt írtam volna először, kiszámoltam visszamenőleg a Keplerig a generációk Alu/tranya mutatóját (persze full die -ra nézve), és az esetek szignifikáns részében a nagyobb Die -nak egy generáción belül jobb ez a mutatója, vagyis több alu -val rendelkeznek Mrd tranzisztoronként.
Egyébként számadatok:
GA106 : 3840/12 = 320 Alu/Mrd tra
GA104: 6144/17.4 = 353.1 Alu/Mrd
GA102: 10752/28.3 = 379.9 Alu/Mrd
csak érdekességképp, hogy az Ada -val ez a szám, hogy lement
Ad102: 18432/76.3 = 241.6 Alu/Mrd
Ezt szerintem be is teszem valami Nvidiás topikba mert ezen is van értelme elgondolkodni, hogy mennyivel több Alu férhetett volna egyes Nvidiás gpukba vagy, hogy menyivel kisebbek lehetnénekTovábbi példák, hogy ne csak Nv-t írjak:
Navi 21: 5120/26.8 = 191 Alu/Mrd tra
Navi22: 2560/17.2 = 148.8 Alu/Mrd tra
Navi23: 2048/11.06 = 185.2 Alu/Mrd traA Navi22 volt egy kicsikét különc, hisz nála kisebb Gpu nak jobb volt a mutatója. Ez egyrészt azért van mert itt ténylegesen nem egyenesen arányosan skálázták az Infinity cache-t, de még ezt is beleszámítva sem jön ki a számadat, de emlékezzünk! a a parancsmotorok száma a Navi22 ben pont ugyanannyi mint a Navi21 ben szóval az egyáltalán nem lett leskálázva.
Megjegyzés: az Infinity cache -t azzal a számadattal lehet kalkulálni, hogy egy bitet tároló áramkörhöz kell 6 tranya, szóval a 128 Mb 6 Mrd tranya lehet, persze optimalizálások lehetnek, de a nagyságrend kb ennyi. -
félisten
3080 és felette már semmi nincs December óta,néhol 1 SKU mident eladtak míg AMD ből teljes választék van szinte.Nem értem hogy lehetséges ez hogy az Nvidia még ebben is hibázott rendelésben,gyártásban, az AMD vel szemben,akik mindezt előre látták,de valamiért a boltok polcai nem ezt mutatják.
[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
Petykemano
veterán
"Az AMD a Navi 21-et az elmúlt évben leírta. Az összeset."
Ez azt jelenti, hogy elkönyvelte úgy, hogy a fennmaradó raktárkészletből $0 bevétele lesz és az AiB partnerek azt csinálnak velük, amit akarnak (mondjuk annyival csökkenthetik az árát), vagy egyben azt is jelenti, hogy a lapka formájában álló készletet be is zúzták, hogy másnak se legyen belőle semmi haszna, hanem tessék majd szépen megvárni a következő szériát?Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Pont az a baj, hogy nincsenek tele a boltok a régi GeForce-okkal. Mert a bolt sem veszi meg őket a gyártótól, ezért azok a gyártó raktárában vannak. Ilyen formában a gyártó sem vesz új GPU-t az NV-től, amik az NV raktárában vannak, és ebből nekik van 4 milliárd dollár értékű készletük. Ha lennének a boltban ezek a termékek, akkor az azt jelentené, hogy a piac veszi a raktárakból a termékeket, de pont az a baj, hogy nem veszik, ergo a gyártói raktárakban ragadtak.
#59828 Petykemano : Papíron a partnerek kárpótolva vannak, ha nem adnák el a raktárkészletet. Ha pedig eladják, akkor van némi kompenzáció az AMD felé, de a lényeg, hogy szabadon tudják árazni, és ne féljenek attól, hogy veszteségük keletkezik. Az AMD ezt leírta.
Ha olcsóbbnak látják a terméktől való megszabadulást a megsemmisítéssel, akkor azt is megtehetik. Nyilván itt az a kérdés, hogy a raktár mennyire van tele. Ha annyira nincs, akkor nem érdemes megsemmisíteni a terméket, ha tele van, akkor el lehet rajta gondolkodni.[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Ehhez előbb az NV-nek vállalnia kell a termékek leírását. Veszteséggel egyik gyártó sem fogja kiadni a kezei közül. A boltok meg nem veszik meg azon az áron, amelyen a gyártóknak még nem veszteséges az eladás. Patthelyzet.
#59831 Petykemano : Az AMD a mennyiség egy részét már a Q3-ban leírta. Onnan keletkezett ugye az, hogy lecsökkent a gyártói raktárkészlet a leírással, és a JPR azokat már nem tudta beírni a jelentésébe, hogy elérhető, leszállított hardverek, mert ugye le lettek írva, és ezek eladásáról már nincs visszaigazolás az AMD felé. Nem tudom, hogy hány százalékos visszaesés volt az AMD-nek.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
félisten
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Pontosan ez a bajuk. Nincs a boltokban az a brutális készlet, aminek a raktárazását fizetik. Fel van tüntetve a pénzügyi jelentésükbe, hogy ülnek egy irdatlan értékű készleten, ami annyira nem mozog, hogy már a kereskedőkig sem jut el.
Persze lehet filozofálni, hogy ki a hibás, de a kereskedők esetében is érthető, hogy nem szívesen vesznek meg mindent a saját raktárukra a bányászláz és a Covid után. Valószínűleg van egy olyan árszint, aminél megmozdul a készlet, csak még egyik érintett sem érte el a kereskedők alsó ingerküszöbét, hogy gondolkozzanak a beszerzésen.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
félisten
Hol latszik ez a jelentesukben es hogy hogy nincs erről sehol semilyen hír?Nv reddit fóruman konkrétan német boltokat osztanak meg ahol elofordul meg 3090 vagy 80Ti,Nvidias benfentesek is.
[ Szerkesztve ]
"A számítógépek hasznavehetetlenek. Csak válaszokat tudnak adni." (Pablo Picasso) "Never underrate your Jensen." (kopite7kimi)
-
Busterftw
veterán
"És csak a GPU-kra felhasznált 5 nm-es kapacitásuk is nagyobb, mint amennyit az NV lekötött. Igaz az 5 nm-es kapacitásuk nagyobb része a CPU-ra megy el."
Ezt nem ertem:
-Ha az AMD GPU kapacitasa nagyobb, mint az Nvidia-e, akkor hogy tud az Nvidia tobb (5nm) kartyat negyedevente eladni? Ugyan Q4 meg nincs kinn, de szerintem egyertelmu, hogy a 4000 szeriabol tobb fogy, mint a RDNA3-bol. Kotve hiszem, hogy a piaci reszesedes most hatalmasat valtozna, ha az AMD-nek tobb GPU kapacitasa lenne.De ha megnezzuk a Q3 high-end GPU megoszlast (millio), ahol mar beszakadt eladasi mutatok vannak:
AMD: 0.13
Nvidia: 2.29Tehat azt mondod, Q4-re (uj gen rajt, csak high-end ugye) az AMD tobb GPU kapacitassal szamolt mint az Nvidia? Ugy voltak vele, hogy a szokasos volumen helyett legalabb 18x tobb GPU kapacitast kotunk le VS Nvidia?
Ennyire biztak az RDNA3-ban?"Az 5 nm-es GPU-k pusztán a wafer extrém magas ára miatt nem lehetnek piacszerző megoldások"
Miert ne lehetne? Ha Q4-ben az AMD felmegy pl 17%-ra, akkor maris piacszerzo megoldas.
Illetve forditva, a 4090/4080/4070ti nepszeru, ha tovabb noveli az Nvidia a piacat, akkor 5nm wafer ide vagy oda, piacszerzo megoldast hoztak ki.[ Szerkesztve ]
-
Abu85
HÁZIGAZDA
"Inventories - 4,454 millió"
Az év elején még csak 2,605 millió volt, ami szintén nagyon soknak számít. 1 milliárd dollár alatt az optimális. Láthatóan nem mozog a készlet, csak nő az értéke, vagyis egyre több terméket gyártanak raktárra, és nem tudják eladni a boltok felé, mert nem veszik a kereskedők. Emiatt pont az a bajuk, hogy nem tudják megvenni a felhasználók se, vagyis van egy irdatlan készletük, amit nem tudnak mozgásba hozni.#59836 Busterftw : A piaci részesedést nem az 5 nm fogja változtatni, mert azok a teljes piac 1%-át sem teszik ki. Nagyon kis mennyiségben készülnek ahhoz, hogy beleszóljanak egy olyan piacba, ahol negyedévente 20 millió GPU megy el.
Szerintem csak azért lett nagy az AMD 5 nm-es kapacitása, mert lefoglaltak maguknak egy csomót előre, és közben megvették a Xilinxet. Nekik is volt egy csomó lefoglalva, de végül úgy döntöttek, hogy nem használják fel, így az AMD átvette a szerződött kapacitást a TSMC-től. A TSMC-nek meg igazából mindegy, hogy azon mit gyártanak. Ők akkor is a pénzüknél vannak, ha nem FPGA készül rajtuk, hanem GPU.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
-
bjasq99
kezdő
Az hogy a dual isue simd vel az rdna 3 -ban ez jelentősen megemelkedett:
Navi 33: 4096/13.3 = 308 alu/Mrd
Navi 31 ahogy írtad
Csak azért hoztam a régebbi példákat hogy lásd a nagyobb chipeknek jobba az alu/tranya arányuk azonos generációban, de meg is érteneném ha itt lenne egy picike eltérés de ez hatalmas. -
fLeSs
nagyúr
OK, de ezek Q3-as adatok és lassan itt a Q4-es beszámoló.
Most akkor mi a baj? Miért nem rendelnek a kereskedők?
1. az NV túl drágán adja az Ampere BOM-okat az AIB-oknak?
2. az AIB-ok túl drágán akarják továbbadni a kész kártyákat?Ha a Q4-esből kiderül, hogy az a raktárkészlet nem csökkent szignifikánsan, akkor itt a válasz arra, hogy miért nem következett be az Ethereum pos-ra átállása után a nagy VGA-özön és miért vannak az Ampere kártyák még mindig MSRP fölött.
[ Szerkesztve ]
"I press keys on a keyboard all day and click a mouse in front of a glowing rectangle. Somehow that turns into food and shelter."
-
Busterftw
veterán
"A piaci részesedést nem az 5 nm fogja változtatni, mert azok a teljes piac 1%-át sem teszik ki."
En nem igy latom a szamok alapjan.
Q3-ban a desktop GPU-k a 3 szegmensben 6.16 milliot tettek ki (notebook nelkul).
Ebbol high-end 2.42 millio, ami 39%.Ha Q4-ben hasonlo lesz a volumen ahol a high-endet mar a 4000 szeria es Radeon 7000 szeria teszi ki (ertsd, Q4-ben csak high-end van piacon) akkor nagyon is szamit a piaci reszesedesben.
Ha tegyuk fel maradnak a szamok es azt mondod tobb 5nm GPU kapacitast kotottek le mint az Nvidia, akkor az AMD kb 2.5+ millio high-end eladott kartyaval szamolt Q4-ben?
Kicsit optimista, hogy generaciok ota 10-20% kozott mozgott a market share, high end-ben pedig ennel is kevesebb. (Q3-ban 17x-es a kulonbseg)[ Szerkesztve ]
-
S_x96x_S
addikt
> Ez a több VRAM kell problémát nem oldja meg,
> mert a lényeg, hogy ezen technika esetén a kódolt adatot be kell másolni
> a VRAM-ba és a kikódolt adat is oda íródik,
> tehát egyszerre kell hely a kódolt és a kikódolt adatnak ispici szeletenként rántja be az adatokat ..
vagyis ~10%-nál nem vesz el többet a kódolt adat a teljes GPU memóriából.viszont a másik oldalon a fejlettebb (GEN5 M.2) sebességgel és a gyors GPU ki-tömörítéssel
egyáltalán nem kell a VRAM-ba cachelni az adatokat előre ..
mivel a Gen5 drive-ról seperc alatt betölti és kitömöriti.Vagyis a feleslegesen cachelt adattartalom a GPU-ban jelentősen lecsökken.
a PS5 -nél nem véletlen a gyors SSD követelmény .. amivel a fejlesztők kalkulálhatnak.Persze egy Gen5-ös GPU még többet segítene rajta ..
és ha minden rajta lenne egy Infinity Fabrikon - az még ideálisabb lenne.a CXL a gaming architektúrák szintjére is beköltözik ..
Mottó: "A verseny jó!"
-
Petykemano
veterán
Azt értem, hogy a raktározás pénzbe kerül, tehát a várakozás sincs ingyen.
Nyilván a raktározás költségét lehet eliminálni azzal, hogy megsemmisítik. De akkor a termék előállításának teljes költsége kukába megy. (Jó, ez nem feltétlenül igaz, mert lehet, hogy a megsemmisités csak mint termékre, lapkára vonatkozik, de mondjuk legalább a hűtőt újra lehet hasznosítani)De veszteséggel eladva is legalább az előállítási költség egy része megtérül.
Biztos megvan a függvény annak kiszámolására, hogy időben előrehaladva mennyiért kell adni, hogy adott kereslet mellett a kumulált raktározási költség figyelembevételével is még pluszos legyen. Szerintem a legrosszabb amit ilyenkor tenni lehet az az, hogy tartogatják, tartogatják, nehogy veszteséggel kelljen eladni, abban a reményben, hogy hátha majd felfelé indul az ár, miközben tudják, högy jön a következő generáció is és aztán a végén semmisítik meg. hiszen ezt akkor megtehették volna már az elején is.Én két dologra tudok gondolni:
- Abunak nincs igaza és a kiárusítás megtörént 2022Q4-ben, elfogytak a készletek, ahogy b. is mondja.
- Az Nvidia (és talán az AMD is) Q4-ben szolid kiárusítás közben megsemmisítette a készleteket és ez jól elrejtve benne is lesz a jelentésben. Így a jelentésből kiolvasható lesz, hogy a készlet elfogyott, hurrá, de közben sikerült úgy eltüntetni, hogy nem árasztották el a piacot dömpingáron kínált GPU-kkal és így a GPU-k ára továbbra is magas maradhat. Az olcsó áron kínált dömping GPU-k hiányában a nextgen árát lehet folytatólagosan, a 2021-2022-es árakhoz viszonyítva megállapítani, nem fog megütközést kelteni, hiszen senki nem tudja majd az igazán jóáron kiárusított prevgenhez méricskélni. Azt meg, hogy az inventoryból eltűnt készlet nem jelent meg bevételi oldalon elkenik azzal, hogy válság van és csökkent a kereslet a GPU-k iránt.Találgatunk, aztán majd úgyis kiderül..
-
paprobert
senior tag
Emberi nyelven bjasq99 kérdése az volt:
"Eddig a nagy GPU-k egységnyi elköltött tranzisztor mennyiségre több feldolgozót pakoltak a lapkára, mint a kisebbek.
Ezzel szemben a Navi33 bő 50%-kal tranzisztor-hatékonyabbnak tűnik mint az 7900XTX.Miért fordul meg a tendencia, és miért ilyen jelentősen?"
Tényleg érdekes a kérdés, mert pusztán a számok alapján úgy is tűnhet, mintha egy másik architektúra lenne.
De a válasz szerintem inkább a kevesebb cache, a soványabb belső buszok, a chiplet portjainak az elhagyása, illetve a mobilra optimalizáltság library szinten.[ Szerkesztve ]
640 KB mindenre elég. - Steve Jobs
-
Abu85
HÁZIGAZDA
Szerintem biztos nem egyszintű a gond. Oda vezethető vissza, hogy a jelenlegi gazdasági körülmények között a kereskedők is elkezdtek biztonságra játszani. Ha valaminek az ára nem jó, és nem biztos, hogy eladható, akkor inkább nem rendelik meg. És ez nyilván rossz egy VGA-gyártónak, mert ott a raktárban a holmi, és mivel ott a holmi, így új GPU-t sem rendel, mert még a rég legyártott VGA-t sem adta el.
Erre a megoldás az lenne, ha lenne megegyezés arról, hogy ki vállalja fel a veszteséget, és akkor annyit csökkentenének az áron, hogy meginduljon a készlet. Nyilván nem fog ekkora készlet elmenni egy negyedév alatt, ahhoz le kellene írni az egészet, de apránként eladható úgy 4-5 negyedéven belül.
#59840 bjasq99 : Ezek dizájnkülönbségek lesznek. A Navi 31 eleve 6 darab shader motort használ. Ahhoz, hogy ezek működjenek egymás mellett nagyon vaskos buszrendszer kell.
A Navi 33 felépítése még rejtély, de az eddigi adatok alapján két shader motor lesz benne. Ehhez szimplán elég egy crossbar busz, és felesleges masszív HUB-ot építeni.Az, hogy régebben hogyan változott ez, szintén kizárólag a busztól függöt. Minden architektúra skálázható egy darabig, de egy ponton túl már sok tranyót fog elvinni a buszrendszer, és ez nem lineárisan nő.
#59843 Busterftw : Ha kiszeded a piac legnagyobb részét, vagyis a notikat, akkor leszelektálod olyanra, amilyenre akarod. Innentől kezdve azt is mondhatod, hogy nem érdekelnek a részesedések 1000 dollár alatt. Csak senki sem fog ilyen piackutatást csinálni. Az viszont tény, hogy a nagy mennyiségű eladás az nem az 5 nm-es GPU-k piacán történik. Ezek arányaiban nagyon keveset adnak bele az összeladásba. Ilyenekre a Mindfactory-hoz hasonló oldalak adnak valamennyire választ, de ez nehezen számít reprezentatívnak. [link]
#59846 Petykemano : Anyagilag ez mindenképpen egy bukós sztori lesz. Az a kérdés, hogy ki viseli majd a bukás nagyobbik részét. És ilyenkor megy a faszméregetés, hogy kié lankad le hamarabb.
[ Szerkesztve ]
Senki sem dől be a hivatalos szóvivőnek, de mindenki hisz egy meg nem nevezett forrásnak.
Új hozzászólás Aktív témák
Hirdetés
A topikban az OFF és minden egyéb, nem a témához kapcsolódó hozzászólás gyártása TILOS!
MIELŐTT LINKELNÉL VAGY KÉRDEZNÉL, MINDIG OLVASS KICSIT VISSZA!!
A topik témája:
Az AMD éppen érkező, vagy jövőbeni új grafikus processzorainak kivesézése, lehetőleg minél inkább szakmai keretek között maradva. Architektúra, esélylatolgatás, érdekességek, spekulációk, stb.
Állásajánlatok
Cég: HC Pointer Kft.
Város: Pécs
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest