Speciális DirectStorage implementációt tervez az AMD

A Smart Access Storage kiterjeszti a Microsoft közelgő API-jának lehetőségeit.

Az AMD a computexes előadásán leplezte le a Smart Access Storage nevű technológiát, amelyről a vállalat ugyan szűkszavúan beszélt, de szakmai körökben már egy rövid ideje terjed az újítás híre, csak nehéz átlátni, hogy miről is van szó.

A technológia a Microsoft DirectStorage API-jához kapcsolódik, amelyet az elmúlt év tavaszán részleteztek a redmondiak, azóta pedig már publikussá is vált az első fejlesztőkörnyezet, és az is kiderült, hogy a Forspoken című játék PC-s portja támogatni fogja.

Rögtön az elején érdemes leszögezni, hogy maga a DirectStorage API egy szabvány, tehát alapvetően a gyártóknak kötelező lesz rá olyan implementációt hozni, ami a szabványos kódokat képes futtatni, ugyanakkor a Microsoft nem tiltja azt, hogy az egyes piaci szereplők különböző kiegészítésekkel éljenek. A DirectStorage esetében azonban ez nem túl egyszerű, mert egy átfogó API-ról van szó, ami a GPU mellett érinti az adattárolót, a CPU-t, illetve részben a rendszermemóriát is.

Az egyik legfontosabb kérdés a fejlesztők számára az lesz, hogy a megfelelően gyors adattárolóról betöltött tömörített információt melyik részegység kódolja ki, és az eredmény hova kerüljön. Maga a kikódolás történhet gyorsítva GPU-val, vagy akár a CPU-val is, mert utóbbi módszer gyorsabb, ha az adatot a rendszermemóriába kell másolni. Végeredményben a lényeg az, hogy a fejlesztő célirányosan a rendszer legjobb elemét használhassa fel a munkára, ezzel gyorsítva a feldolgozást.

Az AMD által bejelentett Smart Access Storage is ilyen elven dolgozik, ugyanis egy olyan speciális DirectStorage API-hoz tervezett implementáció, amely az érkező API-t úgy támogatja, hogy közben kihasználja a korábban már bemutatott Smart Access Memory előnyeit, illetve egyéb platformoptimalizációs lehetőségeket ad. Ezzel kapcsolatban megtudtuk, hogy az egész rendszer egy platformszintű képesség, tehát nem úgy fog működni, mint a Smart Access Memory, hogy a kellően friss BIOS-ban engedélyezni kell, és máris látható lesz a jótékony hatása. Ehhez az újításhoz konkrétan AMD platformot kell vásárolni, Radeon GPU-val és Ryzen CPU-val, illetve magát a képességet egy DirectStorage API-t eleve támogató játékokhoz, az AMD szervizkönyvtárán keresztül kell beépíteni.

A mögöttes koncepció az, hogy a DirectStorage API egy általános megoldás, ami megpróbál a PC-k összességére egy relatíve jól működő alternatívát kínálni, de az egyes PC-k rendelkeznek egyedinek mondható képességekkel, mint például a Smart Access Memory, és ezekre már nem ad teljes választ a Microsoft. Maga a kód persze futni fog, csak a hatékonyság nem biztos, hogy tökéletes lesz. A Smart Access Storage lényegében ezeket a problémákat kezeli direkten, illetve egy érdekes tényező az is, hogy kiterjeszti a kikódolásra használható erőforrásokat is, így nem csak a GPU-ban vagy a CPU-ban gondolkodhatnak a fejlesztők, hanem például a CPU-ba épített IGP-ben is. Ahogy fentebb említettük, bizonyos tartalmakat a rendszermemóriába kell helyezni, és erre a processzormagok tűnnek optimálisnak még ma is, mert jóval gyorsabban elérik a rendszermemóriát, mint egy dedikált GPU. Ugyanerre viszont képes egy IGP is, ami nem csak a processzorról veszi le a terhet, de gyorsabban is végzi el a munkát.

Arról még nem tudni, hogy a Smart Access Storage technológiát konkrétan mely platformok és játékok támogatják majd. Előbbi szempontból a Smart Access Memory alapkövetelmény, míg a programok szintjén a DirectStorage kezelése kötelező, mert erre épülő az egyedileg beépíthető gyártóspecifikus kiterjesztés. Utóbbi implementálása egyébként információink szerint eléggé könnyű, mivel a vele járó fejlesztői munka jelentős része már eleve meg lesz oldva a DirectStorage beépítésével, ezen túlmenően csak arra kell figyelni, hogy a feladatok célirányosan legyenek végrehajtva, a szem előtt tartva hatékonyságot.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés