A robotaxik bizony karamboloznak, nincs itt semmi látnivaló!

Négyszer balesetezett az önvezető Tesla szeptemberben, a Waymo szerint ehhez hozzá kell szoknunk.

Hirdetés

Négyszer karambolozott szeptemberben a kis flottával működő Tesla Robotaxi a texasi Austin városában úgy, hogy biztonsági sofőr ült benne, jelentette a gyártó az Amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalnak (NHTSA), és három júliusi incidenssel Elon Musk önvezető járművei már hét bevallott balesetnél járnak. Ez a szám a működés indulása óta akár magasabb is lehet. A robotaxi:

  • szeptember 4-én személygépjárművel ütközött, személyi kár nem keletkezett;
  • szeptember 6-n biciklissel ért össze, sérülés nem lett a dologból;
  • szeptember 7-én egy állattal találkozott sérülés nélkül;
  • szeptember 7-én rögzített közúti tárgyra hajtott, szintén sérülés nélkül.

Bár anyagi kár minden esetben előállt, azt a bejelentések nem részletezik, melyik fél volt a felelős (nyilván nem egy oszlop). Noha a LiDAR szenzorokkal is dolgozó a Waymo kilenc incidenst jelentett ugyanabban a hónapban, négyszer akkora flottát üzemeltet Austinban, mint a kamerákra és neurális hálózatra épülő Robotaxi, az Electrek szerint a Tesla járművei jelenleg pedig kétszer gyakrabban karamboloznak.

Hiába javul az önvezető kód: az önvezető járművek számának növekedésével óhatatlanul több lesz a baleset, az viszont nem mindegy, hogy kié a felelősség: a Robotaxi és a Waymo flotta esetében az üzemeltetőé, az önvezető FSD módot saját Teslájával használó sofőrök esetében viszont a tulajdonosé. Elon Musk nem is balesetmentes működést, egyszerűen az átlagos emberi balesetrátánál kevesebb incidenst ígér és statisztikai oldalról győzné meg a városokat és a döntéshozókat, hogy adjanak zöld utat nagyszámú robotaxinak.

A Waymo társigazgatója, Tekedra Mawakana is úgy látja: hozzá kell szoknia a társadalomnak, hogy az önvezető járművek karamboloznak, betiltás vagy géprombolás helyett pedig az ideális cél az, hogy a közösség elég magasan húzza meg az elfogadható biztonsági határt, amit aztán be kell tartani. Ha ez teljesül és a robotaxi cégek nyíltan, átláthatóan publikálják incidensrátájukat, a szabályalkotók mellett a társadalmat is meggyőzheti, hogy egy minden pillanatban éber és figyelmes, kevesebb személyi sérülést okozó jármű a közösség számára nettó pozitív hatással lehet.

Ezt persze el is kell érni, jelenleg pedig különösen nagy az ellenállás, ha a gép okoz súlyos, akár halálos balesetet, vagy részt vállal benne, lásd a Tesla büntetéssel végződő fatális esetét, a Waymo elleni vizsgálatokat vagy a General Motors kötelékébe tartozó, önvezető Cruise tesztszolgáltatás teljes elkaszálását, miután az egyik jármű egy járókelőt elütött és magával vonszolt. Bár a Cruise komoly pénznyelő volt az incidens nélkül is, a közfelháborodás és a súlyos elmarasztalás elég volt, hogy a General Motors kiszálljon a buliból. Egyre gyakoribb egyébként az önvezető járművek elleni vandalizmus a neo-luddizmus megnyilvánulásaként, odébb lehet tehát még a robotbalesetek társadalmi elfogadása.

Előzmények