Hirdetés

2018. december 19., szerda

Útvonal

Hírek » Videokártya rovat

Mégsem támogatja a DirectX 11.1-et az új GeForce sorozat

  • (f)
  • (p)
Írta: | | Forrás: PROHARDVER!

Az NVIDIA elmondta, hogy a Kepler nem képes kezelni az új API összes funkcióját, de szerintük ebből a játékosok semmit sem fognak majd érezni.

A DirectX 11.1 és a Kepler architektúrára épülő GeForce-ok viszonya már egy ideje foglalkoztatja a szakmai fórumokat, ugyanis az NVIDIA hivatalosan nem jelzi az új API támogatását. Ugyanakkor minden média (köztük mi is) DirectX 11.1-esnek jelezte a terméket. Ez annak köszönhető, hogy a vállalat szóvivője a Kepler hivatalos bemutatóján azt válaszolta az új API támogatását firtató kérdésre: a Kepler támogatja a DirectX 11.1-et, de kit érdekel. Természetesen ezt az információt nehéz volt az elmúlt hónapokban ellenőrizni, hiszen a Windows 8 csak október végén jelent meg, de mára kiderült, hogy a Kepler esetében a támogatás nem olyan egyértelmű, mint ahogy azt a vállalat röpke megjegyzésében állította.

A Windows 8 megjelenésével tulajdonképpen leellenőrizhető, hogy az adott GPU melyik DirectX futtatási szintet támogatja. A Kepler esetében a napnál is világosabban írja a rendszer, hogy a támogatás szintje a D3D_FEATURE_LEVEL_11_0. A Microsoft hivatalos leírása szerint azok a termékek, amelyek kezelik a DirectX 11.1-es API-t a D3D_FEATURE_LEVEL_11_1 támogatását jelzik egy diagnosztikai lekérdezés során. Ebből tulajdonképpen egyértelműen kijelenthető, hogy a Kepler architektúrára épülő GeForce-ok nem támogatják a DirectX 11.1-et, de az NVIDIA szerint ez nem ilyen egyszerű.

Lars Weinand, az NVIDIA technikai marketingese reagált az eseményekre, és elmondta, hogy a Kepler támogatja a DirectX 11.1 D3D_FEATURE_LEVEL_11_0 szintjét, de megerősítette, hogy valóban nincs a D3D_FEATURE_LEVEL_11_1 támogatás. Utóbbi tulajdonképpen azt jelenti, hogy a 2D-s grafika esetén nem működik a Windows 8 Target Independent Rasterization (TIR) funkciója, illetve nincs 16x-os MSAA a 2D-s objektumokra. A 3D-s grafika szempontjából az UAV-k (Unordered Access View) kezelése nem oldható meg a futószalag összes programozható lépcsőjén, valamint elérhetetlen az úgynevezett ortogonális vonal renderelési mód.

Az NVIDIA továbbra is DirectX 11.1-et támogató terméknek tekinti az új generációs GeForce sorozatot, de hivatalosan a D3D_FEATURE_LEVEL_11_1 támogatásának hiányában csak DirectX 11-et jelezhetnek a termék specifikációjánál, és tulajdonképpen ezt is teszik hónapok óta. Az igazság az, hogy a vállalat soha semmilyen sajtóanyagban nem jelölte meg a DirectX 11.1 hivatalos támogatását, így erre csupán az első bemutató során tett megjegyzés utalt. A vállalat egyébként abból indul ki, hogy amelyik terméken működik a DirectX 11.1-es futtatási környezet, az DirectX 11.1-et támogató hardver. Ezt alátámasztani látszik, hogy még a Fermi architektúrára épülő GeForce-oknál is a legújabb API-t jelzi vissza a driver vezérlőpultja. Ugyanakkor ilyen értelmezésben az összes DirectX 11-et támogató hardver kezelheti a DirectX 11.1-et, hiszen a futtatási környezet mindenképpen a legmodernebb, de a program a futtatási szint kiválasztásánál már mérlegeli a hardver képességét, és jelenleg egyetlen GeForce sem futtathat egy alkalmazást a D3D_FEATURE_LEVEL_11_1 szinten. Az NVIDIA tehát tekintheti DirectX 11.1-es terméknek a Keplert, de ha szigorúan értelmezzük a Microsoft leírását, akkor valójában nem az.

A filozofálásnál persze sokkal jobban érdekelheti a felhasználókat, hogy a hiányzó funkciók mit eredményeznek majd a rendszer működésében. A Target Independent Rasterization hiánya a sebességre lesz hatással. A Windows 8 a Direct2D-t DirectX 11.1-es módban is képes futtatni, így pedig a TIR funkció lehetővé teszi, hogy a processzor gyorsabban tesszelláljon, aminek köszönhetően a teljes feldolgozás sebessége nő, hiszen a GPU is gyorsabban kapja meg a rajzolási instrukciókat. Ez valóban működik, de igazából lényegi változást nem jelent. Persze a TIR hiányában kicsit talán többet fog fogyasztani egy Windows 8-at futtató PC az asztal megjelenítésekor, illetve valamivel lassabban fog dolgozni, de még így is elég jó lesz a sebesség. A játékok szempontjából csak az UAV-k támogatásával kapcsolatban lehetnek gondok. A DirectX 11.1 újítása ugyanis olyan shader modell 5.0-s utasítások használatát teszi lehetővé vertex, hull, domain és geometry shaderrel, amelyek eddig csak pixel és compute shaderrel voltak elérhetők. Az egyelőre kérdéses, hogy a fejlesztők ezt mikor használják ki. Véleményünk szerint komoly jelentősége nincs, de esetenként tényleg hasznos lehet.

A Kepler DirectX 11.1-es támogatásával, illetve annak úgymond hiányával kapcsolatban természetesen elnézést kérünk, hiszen tesztjeinkben is az NVIDIA röpke megjegyzésére építettünk. Ha bárkit félrevezettünk a hibás adattal, azt nem szándékosan tettük. Sajnos ez a helyzet a jövőben is kellemetlen lesz, hiszen az NVIDIA továbbra is DirectX 11.1-es architektúrának értékeli a Keplert, míg a hivatalos specifikációknál ezt már nem vállalják fel. A két adat kizárja egymást, így mi a Microsoft leírására építünk. Annak szigorú értelmezésével a Keplert a továbbiakban DirectX 11-es rendszernek tüntetjük fel.

Hirdetés

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hirdetés

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.