Múlt héten látogatóban voltunk a Hama hazai képviseleténél, ahova nem csak azért mentünk el, hogy megnézzünk székházukat, hanem azért is, hogy beszélgessünk a márkáról. Sokan úgy vélik, hogy a Hama csak egy a sok márkanév közül, aki termékeit távol-keleti gyártók katalógusaiból válogatja össze, majd címkézi fel, pedig távolról sem ez a helyzet. Blogunk indulásakor mi is rácsodálkoztunk, hogy a Hama csaknem 90 éves múltra visszatekintő, német vállalat, mely a fotós világból indult, és a vásárlói igények változásaira reagálva fejlődött tovább. Önmagában a magyar képviselet nagyobb egy átlagos importőr cégnél: 45 alkalmazottal, 3500 négyzetméteres raktárral évente több milliárd forintos forgalmat bonyolít szoros együttműködésben a német központtal.
Prohászka Ottó a Hama Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója [+]
Tény és való, hogy idehaza leggyakrabban hipermarketekben és elektronikai áruházláncokban látni termékeiket, ami a „műkedvelő” közönség szemében lealacsonyító, de lássuk be, a potenciális vásárlók döntő többségét így lehet legkönnyebben elérni. Ráadásul a hazai igények nagyon sarkítottak, amihez a Hamán kívül kevés márka alkalmazkodik. Legerősebb ágazatukban, a kábelek terén látható legjobban a termékek rétegződése: van a filléres, hipermarketek alsó polcain ömlesztve található, egycsillagos széria, ugyanakkor van drágább és értelemszerűen jobb, háromcsillagos a polcok tetején. Az elektronikai boltokban pedig ott sorakoznak a még jobb, ötcsillagos megoldások, a csúcs Avinity modellek pedig a kábeles világ elitjébe tartoznak. Világos, hogy az egycsillagos, olcsó terméktől nem lehet elvárni az ötcsillagos minőségét, de talán az sem meglepő, hogy idehaza az alsó kategóriába sorolható a legtöbb eladás.
A Hama esetében viszont az olcsó termékekkel sem fürdünk be (persze a csúcsmodellek szintjét nem hozzák), ugyanis a szigorú, német gyökerekre alapozva többszintű minőségellenőrzést végeznek. Az első szinten a távol-keleti gyárakba helyezett saját ellenőreik tartoznak, ezen felül Hongkongban fenntartanak egy központi minőségellenőrző csapatot, az utolsó lépcső pedig a német raktár ellenőrzése. Itt minden egyes szállítmány, legyen az évek óta létező vagy teljesen új modell, szúrópróbaszerű vizsgálat alá kerül. Ha nem megy át rajta, mehet vissza a feladóhoz. Egyszóval nem csak ráböknek a katalógusban szereplő termékre, fizetnek extra tíz centet a CE, TÜV és egyéb tanúsítványok címkéiért, hanem valódi fejlesztés, ellenőrzés van a háttérben.
Nem csak ellenőrzéssel, hanem gyártási támogatással is fejleszti termékeit a Hama. A táskákat (fényképezőgép stb.) gyártó vietnami partnerük például a Hama együttműködésével jutott a visszaeső német textiliparban feleslegessé vált berendezésekhez, és a távol-keleti alkalmazottak betanításában is aktív szerepet vállaltak.
Kevesen tudják, hogy sok konkurensével ellentétben a Hama biztosítja termékeit. Ha például bizonyíthatóan a Hama fali tartó anyaghibája miatt esik a földre és zúzódik darabokra a félmilliós plazmatévénk, akkor megtérítik kárunkat. Hasonló odafigyeléssel kezelik az esetleges szériahibákat is, ami több ezer tételes terméklistánál előfordul néha. Ilyen esetekben a garanciaidő lejárta után is cserélik az érintett terméket. Fontos része a Hama termékpolitikájának a vásárlói igények figyelése és követése. Saját, óriási termékkínálatukat felfelé bővítve különböző elismert márkák forgalmazásával is foglalkoznak; csak egy párat kiemelve, előbb a fotós témában elismert Sigma és Metz, majd számítástechnikai vonalon a SanDisk, újabban pedig a közkedvelt fülhallgatómárkák, mint a Monster, Beats vagy az Urbanears került fel a Hama palettájára.