Hirdetés

Elindítja a GPU-s tömörítés formátumháborúját az AMD?

A vállalat a Brotli tömörítési algoritmust alakította át a GPU-s dekódoláshoz

A Microsoft-féle DirectStorage miatt egyre forróbb téma manapság a GPU-val gyorsított tömörítés, főleg a dekódolás tekintetében, és az említett szabvány már kínál is egy GDeflate nevű formátumot erre a célra, amit az NVIDIA dobott be a közösbe. Eredetileg úgy tűnt, hogy ezzel le is van fedve a piaci igény, de az AMD most bejelentette, hogy elkészítették a Brotli nevű, nyílt forráskódú veszteségmentes tömörítési algoritmus módosítását, amely a masszívan adatpárhuzamos feldolgozás lehetőségét biztosítja.

Hirdetés

A Brotlit eredetileg Jyrki Alakuijala és Szabadka Zoltán fejlesztette a Google támogatásával, az alapja pedig LZ77 algoritmus és Huffman-kódolás kombinációja. A célja az volt, hogy nyílt forráskódú alternatívája legyen a GZIP-nek, illetve a Deflate-nek, amit el is ért. A Brotli nagyjából hasonló teljesítménnyel dolgozik, mint a Deflate, de járulékos előnye, hogy némileg jobb a tömörítési aránya.

Az eljárást eredeti felhasználási területe a weboldalak gyorsabb betöltése volt a webszerverek és tartalomszolgáltató hálózatok által használt tartalmak tömörítésével, és ezt a szerepkört máig betölti, ugyanakkor minden olyan területere alkalmas, ahol az adatok veszteségmentes tömörítésével kell optimalizálni a munkavégzést, és szükséges egy olyan algoritmus, ami hatékonyan képes dekódolni az információkat. Emiatt mára a Brotli túlnőtt a webes alkalmazhatóságon, többek között játékokban, illetve felhőalapú játékszolgáltatásokban is hasznát veszik.

Az AMD módosítása a Brotli-G nevet viseli, és a lényege annyi, hogy a Brotli bitfolyamformátum dekódolását hatékonnyá teszi többmagos processzorokon, grafikus vezérlőkön, illetve effektíve minden olyan architektúrán, ami az adatpárhuzamos feldolgozásra koncentrál. Nagyon egyszerűen fogalmazva, ha a Brotli a Deflate versenytársa, akkor a Brotli-G a GDeflate ellen készült. A Brotli rendszerszintű előnye mindkét esetben ugyanaz: a jobb tömörítési arány, illetve a nyílt forráskód.

Az AMD a Brotli-G dekódoló algoritmusát modern HLSL nyelvben írta, ami azért szerencsés, mert így minden olyan hardveren képes futni, amely támogatja legalább a shader modell 6.0-t. Ezzel pont ugyanazokat a GPU-kon működik, amelyeken a GDeflate.

Felmerülhet a kérdés, hogy a GDeflate mellett miért van szükség még egy alternatívára, például a Brotli-G személyében? Igazából nincs rá szükség, de a DirectStorage 1.1 lehetővé teszi a fejlesztőknek, hogy egyedi formátumot használjanak, tehát nem kötelező elfogadni a Microsoft által felkínált lehetőségeket. Sőt, maga a DirectStorage azt is megengedi, hogy a szállított tartalom egy része GDeflate, míg a másik része Brotli-G formátumú legyen. Ezen túlmenően a fejlesztő még akármennyi egyedi formátumot definiálhat, az API maga tökéletesen tudja kezelni ezt a helyzetet, a redmondiak ugyanis úgy tervezték, hogy a rendszer nagyon rugalmasan bővíthető legyen.

Az alábbi GitHub oldalon elérhető forráskód MIT-alapú BCP 78 licenc mellett használható fel, és az AMD szerint hamarosan elérhető lesz a támogatása a Compressonator nevű fejlesztőeszközükben is.

Hirdetés

Fotóznál vagy videóznál? Mutatjuk, melyik okostelefon mire való igazán!

PR Vásárlás előtt érdemes megnézni, mit kínálnak az aktuális telefonok, ha igazán ütős képeket vagy profi mozgóképeket szeretnénk készíteni.

  • Kapcsolódó cégek:
  • AMD

Azóta történt

Előzmények