A Microsoft még az elmúlt év tavaszán részletezte a PC-s DirectStorage API-t, amelynek az előző héten elérhetővé vált az első publikus fejlesztőkörnyezete. Ez még nem teljes funkcionalitású, mivel a dekódolás GPU-s gyorsítása még nem érhető el, viszont utóbbi hiányosságot az év végéig pótolni fogják. Ami a mostani fejlesztőeszközzel fontos, hogy a stúdiók ellenőrizni tudják a végleges futtatási környezethez tervezett tartalmaikat, és ez nyilván lényeges szempont egy újdonság terjedése kapcsán.
A felhasználók oldalán a legnagyobb kérdés talán az, hogy milyen követelményeknek kell megfelelni ahhoz, hogy DirectStorage API-t támogató játék fusson az adott PC-n, így utánakérdeztünk, hogy milyen hardverekkel érdemes készülni. Egy dolgot azonban az elején érdemes tisztázni. A Microsoft a rendszert megpróbálta olyan általánosra tervezni, hogy pusztán technikai szempontok alapján elég sok hardver kompatibilis legyen. Az elvi működést tekintve tehát akár HDD-vel és DirectX 12 Ultimate API-t nem támogató GPU-val sem lesz futtathatatlan az alkalmazás, az igazi kérdés az, hogy a felkínált sebesség elegendőnek tekinthető-e.
Hirdetés
Papíron tehát a minimális követelmények igencsak alacsonyak, de ezekkel a DirectStorage API lényege veszik el. Márpedig nincs értelme erre építeni, ha nem próbálunk előnyt kovácsolni a képességeiből. Itt jön az a pont, amikor fel lehet vetni egy minimum ajánlást, amivel azért a DirectStorage API-t támogató alkalmazások ellesznek, és ebben a tekintetben három tényezőt lehet külön vizsgálni.
Az adattárolót tekintve legalább egy PCI Express 3.0-s NVMe SSD-t érdemes beszerezni. Nem gond, ha ez két sávon működik, de jobb a négy sáv által kínált extra sávszélesség. Az NVMe protokoll viszont nagyon fontos, mert az új I/O API ezzel működik optimálisan. A legjobb, ha x4-es PCI Express 4.0-s NVMe SSD dolgozik az adott gépben, mivel itt az az elv érvényesül, hogy gyorsabb adattárolóról gyorsabb is az adatok dekódolása.
A processzorok tekintetében is lesz egy könnyen teljesíthető ajánlás. Bár a DirectStorage API sokan a GPU-val gyorsított dekódolással kötik össze, valójában továbbra is lesznek CPU-val dekódolt adatok, és nem árt, ha van ezekhez legalább négy mag, de előny, ha több is akad.
A GPU-k esetében alapkövetelmény lesz DirectCompute API, mivel ezen keresztül dolgozik a kitömörítő algoritmus, de ez aligha lesz megugorhatatlan lépcső a felhasználóknak, hiszen a compute shadert, ezen belül is a szükséges 6.0-s verziót nagyon-nagyon régóta támogatják a GPU-k. Van azonban egy fontosabb tényező, mivel a a DirectStorage API jóval hatékonyabb lesz a DirectX 12 Ultimate-tel, ezen belül is az azt támogató, sampler feedback funkciót kezelő hardverekkel, ugyanis ez a két rendszer egymást egészíti ki.
A sampler feedback segítségével nem csak a sebesség kap kulcsszerepet, hanem a GPU memóriájába is főleg olyan adatok kerülnek, amelyekre az adott képkocka számítása szempontjából mindenképpen szükség van, így a meglévő VRAM-mal hatékonyabban lehet bánni. A sampler feedback kapcsán két opció lehetséges, mivel ennek van egy TIER_0_9-es és egy TIER_1_0-s szintje. A DirectStorage API mindkettőt elfogadja, de csak az utóbbi szintnek megfelelő hardverek garantálják a funkció minden textúracímzési módban való működését, aminek az lesz az előnye, hogy a TIER_1_0-t támogató hardvereken sokkal takarékosabban bánnak majd a VRAM-mal a TIER_0_9-hez viszonyítva.
Végül a Windows 10 és 11 között is lesz különbség, mivel utóbbi operációs rendszer tárolómodellje már eleve úgy lett kialakítva, hogy igazodjon a DirectCompute API-hoz.
Összességében tehát az a reális minimum, amivel lehet nevezni a DirectStorage-ba Windows 10-ből, TIER_0_9-es sampler feedbacket támogató GPU-ból, négymagos CPU-ból, illetve PCI Express 3.0-s NVMe SSD-ből áll. Lehetőség szerint minden esetben érdemes jobbra törekedni, de valószínűleg ezekkel már jó lehet az élmény.