Az AMD az ígéretéhez híven leleplezte a teljes Radeon termékskálát, amelyek közül a legnagyobb figyelmet a Fiji kódnevű cGPU-ra épülőmegoldások kapták. Emellett persze volt még pár szoftveres újdonság is, de kezdjük a bemutatót szépen sorjában.
Az AMD bejelentette, hogy a Catalyst Omega driverben bemutatott virtuális szuperfelbontás (VSR) nem csak a Tonga és a Hawaii kódnevű cGPU kiváltsága lesz, hanem a teljes 300-as sorozaton elérhető. Úgy tudjuk, hogy kétféle VSR-t implementál az AMD. Az egyik a mostani, vagyis a hardveres opció, míg a másik az NVIDIA DSR-hez hasonló szoftveres technológia azokra a GPU-kra, amelyek kijelzőmotorja nem támogatja a hardveres skálázást. Ilyen esetben a hardver a kiszámolt nagyobb felbontást egy shader programmal skálázza le a natív felbontásra.
Szintén újdonság a Frame Rate Target Control, vagyis az FRTC, amelynek érkezéséről és lényegéről már fél éve írtunk. Bár az AMD a VSR-t és az FRTC-t a 300-as Radeonok funkciójaként említette, de részben szoftveres megoldásokról van szó, így elvileg minden GCN architektúrára épülő Radeonon működőképesek. Nyilván az üzleti döntés kérdése, hogy ezeket a gyakorlatban is aktiválják-e a korábbi generációs termékeken, erre vonatkozóan még nem kaptunk felvilágosítást.
Természetesen az új generációs Radeon 300 sorozat beleértve a Fury és a Nano megoldásokat támogatják a DirectX 12, a Vulkan, a Mantle, az OpenGL 4.5 és az OpenCL 2.0 API-kat, de ezek szintén szoftveres frissítések, vagyis minden GCN architektúrára épülő Radeonon elérhetők, még a korábban megvásároltakon is, csak egy friss meghajtó telepítésére lesz szükség.
A felújított termékskálát az alábbi táblázatok bemutatják, annyira részletesen, amennyire ma azt le lehet írni (később ennél részletesebbel is előállunk):
Típus | Radeon R7 370 |
Radeon R7 360 |
---|---|---|
Maximális magórajel | 975 MHz |
1050 MHz |
Shader részelemek száma | 1024 | 768 |
Memória típusa | GDDR5 | GDDR5 |
Memóriabusz | 256 bit |
128 bit |
VRAM kapacitása | 2 vagy 4 GB |
2 GB |
Memória-sávszélesség | 179,2 GB/s | 112 GB/s |
Freesync támogatás | nincs | van |
TrueAudio támogatás |
nincs | van |
CrossFire támogatás | van (2 kártya) |
van (2 kártya) |
CrossFire XDMA |
nincs | nincs |
Ajánlott ár (dollár) | 149 |
109 |
Típus | Radeon R9 Fury X |
Radeon R9 390X |
Radeon R9 390 | Radeon R9 380 |
---|---|---|---|---|
Maximális magórajel | 1050 MHz | 1050 MHz | 1000 MHz | 970 MHz |
Shader részelemek száma | 4096 |
2816 | 2560 | 1792 |
Memória típusa | HBM | GDDR5 | GDDR5 | GDDR5 |
Memóriabusz | 4096 bit |
512 bit | 512 bit | 256 bit |
VRAM kapacitása | 4 GB | 8 GB | 8 GB | 2 vagy 4 GB |
Memória-sávszélesség | 512 GB/s | 384 GB/s | 384 GB/s | 182,4 GB/s |
Freesync támogatás | van | van | van | van |
TrueAudio támogatás | van | van | van | van |
CrossFire támogatás | van (4 kártya) | van (4 kártya) | van (4 kártya) | van (2 kártya) |
CrossFire XDMA | van | van | van | van |
Ajánlott ár (dollár) | 649 | 429 | 399 | 199 |
A legérdekesebb termékek természetesen a 8,6 milliárd tranzisztorból álló, Fiji kódnevű cGPU-kra épültek. A HBM memóriával felszerelt Radeon R9 Fury X az AMD szerint június 24-én lesz elérhető a vízhűtéses referenciamodell formájában. Ez a VGA 275 wattos TDP fogyasztással rendelkezik, de 500 wattnyi hőmennyiség elvezetésére alkalmas hűtő van rajta és a PowerTune limit 375 wattra is kitolható a Catalyst meghajtón belül, aminek a tuningosok nyilván örülni fognak.
A Radeon R9 Fury X mellett júliusban jön a Radeon R9 Fury, amelyre a gyártók már egyéni modelleket is készíthetnek, így vízhűtő nem kötelező. Persze kiadható maga a referenciamodell is, ez a partnerek döntésén múlik. A legérdekesebb termék a Radeon R9 Nano volt, amely szintén a Fiji kódnevű cGPU-t használja és különlegessége, hogy nagyjából 15 cm-es hosszúsággal kínál nagyjából olyan teljesítményt, mint amire a Radeon R9 290-es VGA-k voltak képesek. Mindeközben a fogyasztása az említett termékhez képest feleakkora, vagyis nagyjából 130-150 watt közötti. A Radeon R9 Nano megjelenésének pontos dátuma ismeretlen.
AMD Radeon R9 Nano
Végül a negyedik Fiji cGPU-ra épülő VGA egyelőre csak a „dual Fiji + HBM” kódnevet viseli, és az egészen érdekes Quantum projekt nevű PC-ben volt benne. Ez az AMD jövőképe arról, hogy egy PC-nek hogyan kell kinéznie. Manapság az egyik legnagyobb kihívás, hogy nagy teljesítményt lehessen kis méretbe bepréselni. Ez az, ami jellemzően nem megy, mert rendkívül nagy a csúcskártyák kiterjedése, és a hűtés sem oldható meg optimálisan.
A Quantum projekt célja egy olyan dizájn, amely extrém teljesítményt présel lényegében konzolokhoz mérhető alapterületre. A két részre osztott ház aljában egy Mini-ITX méretű alaplap lenne, ami mellé odakerülne a 375 wattos TDP limittel rendelkező, két Fiji cGPU-t használó VGA. A hűtés szempontjából kapna szerepet a ház felső része, amely tartalmazná magát a radiátort, illetve alatta egy méretes ventilátort, ami így a szabadba fújva vezetné el a hőt.
A Quantum projektet az AMD megosztja a partnereivel, hogy építhessenek rá PC-ket, illetve igény esetén Steam masinákat. A két Fiji cGPU-t tartalmazó csúcskártya egyébként valószínűleg később külön is elérhető lesz.
A Gaming Evolved partnerprogram szempontjából az AMD beszélt a virtuális valóságról is, amelyre korábban már bemutatták a LiquidVR-t. Többek között az érkező EVE: Valkyrie című alkotás épít erre. Bemutatásra került még az Ashes of the Singularity, illetve a Fable Legends. Utóbbi esetében a vezető fejlesztő beszélt az aszinkron shaderről, amely az AMD titkos fegyverének számít a DirectX 12-ben, illetve a többi új generációs API-ban. Többek között kiderült az is, hogy a Fable Legends esetében az indirekt megvilágítás 33%-kal gyorsabban számolható aszinkron shaderrel, legalábbis a megfelelő hardver mellett. Végül a Star Wars Battlefrontról is láthattak az érdeklődők egy röpke tényleg PC-n rögzített játékmenetet.