Mérések
A méréseket kétféle ventilátorprofillal végeztük el, melyeket a BIOS-ban állítottunk be; indításképpen a Silent Mode-ot inicializáltuk, majd a Full Speed üzemmóddal zártuk a sort, és nem csak két légkavaróval, de eggyel is megnéztük, hogy mit tud a 20X. Hővezető pasztából Arctic MX-2-t alkalmaztunk, hogy a korábban tesztelt más modellekkel könnyebben összehasonlíthassuk a Zalman batárját. 22 °C volt az irodában, míg a zajszint mérését egy Roline RO-1350-es egységgel mértük, ám némaszoba hiányában a kapott értékek inkább csak tájékoztató jellegűek.
A Silent Mode asztali üresjárat közben 33-34 °C-on tartotta a CPU-t, jellemzően 830-as percenkénti fordulatszámmal operálva és 19 dB-nyi zajjal kísérve. Mikor elindítottuk az AIDA64 system stability testjét, a proci fogyasztása 180 watt magasságába szökött, miközben hőmérséklete 68-69 °C-ra emelkedett, és a lapátok is megszaporázták az iramot, 980-1030 rpm közt tartva a tempót, aminek 21 dB-es duruzsolás lett az eredménye. Az AIDA után hagytuk pár percet hűlni az 5960X-et, majd a Prime95 Small FFTs módja került fókuszpontba, amiben i7-esünk uszkve 250 wattot vett fel a konnektorból. A hőmérő "higanyszála" már 82 °C-nál járt és a ventilátorok is 1460-1505 rpm közt tekertek, 32 dB-es zajt produkálva.
A Full Speed profillal egységesen 33 dB-t mértünk mindenhol és zömében néhány Celsius-fokot javultak a termális mutatók; idle-ben 32, AIDA alatt 64-67 °C-ot jegyeztünk le a papírra, ám Prime95-ben 2 °C-kal többet láttunk, mint korábban (tehát 84 °C-ot). Ennek az lehet az oka, hogy a lapátok valamiért nem akartak 1480 rpm-nél gyorsabban forogni.
Az első rund befejeztével az elülső ventit lekaptuk a lamellákról, és újra belekezdtünk a tesztelésbe, immár szóló módban. Az asztalon 36-37 °C-on tétlenkedett a proci, mialatt a légkavaró 850 rpm-en dolgozott, 16 dB-es hangnyomás társaságában. Az AIDA CPU+FPU terhelése során 5-7 °C-kal növekedett a központi egység hőmérséklete (73-75 °C), és a ventilátor is jó 100 rpm-mel gyorsult (1105-1130 rpm), de a zajszint még mindig igen kulturáltnak bizonyult (22 dB). Prime95-ben 86 °C volt a csúcs közelítőleg 1480-as percenkénti fordulatszám kíséretében, ami már jól hallható, 30 dB-es zajterhelést eredményezett.
Értelemszerűen a hangerő nem változott a Prime-os kiruccanáshoz viszonyítva (30 dB), mikor aktiváltuk a Full Speed üzemet, de körülbelül 3 °C-os javulást tapasztaltunk a vizsgált körülmények közepette. A kivételt ismét a Prime95-ben értük tetten, ahol újfent 2 °C-ot romlott az SF140-es performansza, ugyanis pár tíz fordulattal kevesebbet volt csak hajlandó megtenni percenként, mint a néma profilban (88 °C).
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!