Kevesebb mag, több AI: teszten az Intel Lunar Lake

Az Copilot+ szintű új notebook-platformot egy ASUS Zenbook S 14 ultrabook segítségével próbáltuk ki.

IGP: majdnem csatamágus

Az IGP tekintetében az Intel az Xe2 architektúrát veti be, ennek is az LPG (Low Power Graphics) variánsát. Ez technikailag nem a sokak által várt Battlemage dizájn, hanem annak egy butított verziója, ami jobban illik a notebookpiacra.

Hirdetés

A fejlesztés több szempontból is hozza az Alchemist generáció alapvető felépítését, így a geometria feldolgozásáért, tesszellálásért és raszterizálásért felelős setup motor továbbra is teljes egészében az úgynevezett shader tömbökben található, amelyet a vállalat szimplán Render Slice néven emleget. Ezekben megtalálhatók az Xe-core feldolgozók, amiket az egyszerűség kedvéért érdemes az egységesen elfogadott multiprocesszor elnevezéssel illetni. Ezekből maximum négy darab található egy Render Slice-ban, és minden ilyen részegység rendelkezik nyolc darab feldolgozóegységgel. A multiprocesszoron belüli feldolgozóegységeket nyolc darab textúrázócsatorna szolgálja ki.


[+]

Maguk a feldolgozóegységek az elődhöz képest eléggé megváltoztak, mivel a lebegőpontos vektormotor 256 helyett már 512 bites, és egy külön porton elérhető a szintén 512 bites csak integer adatokkal operáló egység. Megjegyzendő, hogy a feldolgozóegységek párosítva vannak, vagyis maguk a párok közös ütemezőt kaptak, viszont a különálló vektormotorok nem ugyanazt a regiszterterületet használják, ami elég nagy előny.

Az említett vektormotorok mellett, az integer egységgel közös porton található egy négyutas, ME nevű, trigonometrikus és transzcendens utasítások végrehajtásáért felelős, speciális funkciókat biztosító részegység is, továbbá egy további portra van bekötve az úgynevezett XMX feldolgozó, ami az Xe Matrix Extension rövidítése. Utóbbi egyfajta mátrixszorzásra szabott, 2048 bites feldolgozó, amely BFloat16, FP16, Int8, Int4 és Int2 adattípusokkal képes a DPAS (Dot Product Accumulate Systolic) operáció végrehajtására.

A multiprocesszorok része a 192 kB-os, úgynevezett SLM (shared local memory), ami a helyi adatmegosztásra fenntartott memóriaterület. Ez egyben L1 gyorsítótár is, és konfigurálható, hogy mekkora partíció marad a helyi adatmegosztásra. Utóbbi szempontból azért van egy szabványban rögzített, 32 kB-os minimum előírás.

A multiprocesszorok fontos eleme még a sugárkövetést gyorsító fixfunkciós egység, amelyek a dobozok és a háromszögek metszésvizsgálata során órajelenként rendre tizennyolc és kettő operációt hajtanak végre, fixfunkciós bejárás, illetve a futó shaderek sorrendjének koherenciát javító átrendezése mellett. Utóbbi azt a célt szolgálja, hogy futtatott folyamatok többször találják meg a szükséges adatokat a gyorsítótárban.


[+]

A ROP blokkokból az Intel egy shader tömbbe kettőt épített, ezek egyenként nyolc blending egységgel rendelkeznek. Ha a Lunar Lake IGP-jét nézzük, akkor összességében két shader tömbből áll az egész dizájn, ezeken belül pedig egy-egy setup motor szolgál ki négy darab multiprocesszort és két ROP blokkot. A feldolgozó- és a blending egységek száma így összesen rendre 64 és 32, a textúrázócsatornák száma pedig 64. Mindezek munkáját egy 8 MB-os L2 gyorsítótár segíti.

[+]

A Lunar Lake része egy új, maximum három megjelenítő meghajtására képes kijelzőmotor is, ami a HDMI 2.1 és DisplayPort 2.1 mellett támogatja az eDP 1.5-öt is. Emellett a multimédiás motor is fejlődött, amely képessé vált az új VCC formátum dekódolására.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Intel

Azóta történt

Előzmények