Steam Deck OLED: másfeledik felvonás?

A piacra reagálva kénytelen volt a Valve fejleszteni a Steam Decken, kérdés, hogy érdemes-e ezt kérnunk a karácsonyfa alá?

Hirdetés

Szoftver, tapasztalatok

Felhasználói felület

A Steam Deck az utóbbi másfél évben sokat fejlődött szoftveres szinten, ám még mindig nagyon hasonló kép fogad minket indításkor, mint a PC-s Steam esetén, ha azt átállítjuk nagyképernyős módra. Ezzel persze nincs baj, a felületet sokan ismerik és szeretik, és alapvetően tényleg egy többnyire sallangmentes interfészről van szó, amely a könyvtárunkban lévő játékokat helyezi előtérbe. Emellett szinte minden, amit az asztali klienstől megszoktunk, itt is elérhető, és néhány gombnyomásra van csupán, legyen szó a kategóriák által gyorsan rendezhető áruházról, a letöltéskezelőről vagy a különféle közösségi opciókról. Sajnos azonban bizonyos hiányosságok és szoftveres problémák még mindig akadnak, másfél évnyi foltozás után is: a családi megosztás játékai továbbra is csak akkor érhetőek el, amikor a fő PC bekapcsolt állapotban van, illetve előfordulhat, hogy véglegesen beakad egy-egy program letöltése, vagy éppen letörölhetetlenné válik, ezek megoldása pedig újraindítást igényel.


[+]

Játékok támogatottsága

A Valve folyamatosan dolgozik a Windows játékokat SteamOS-re fordító, Proton elnevezésű kompatibilitási rétegén. A cikk írásának pillanatában ez azt jelenti, hogy a számunkra elérhető több mint 700 játéknak bő egyharmada lett “remeknek” minősítve, mely elméletben tökéletes, teljes kompatibilitást takar. A maradék kétharmadnak a döntő többsége szintén futtatható, azonban ezek terén különféle – rendszerint apróbb – problémákba lehet belefutni. Bizonyos programokban például szükség lehet a virtuális billentyűzetre vagy az egérmutató előhívására az indítóalkalmazásban való navigáláshoz, míg azon kevés cím esetén, ami nem támogatja a kontrolleres irányítást, a trackpadre és az érintőkijelzőre, valamint a gombok manuális programozására kell majd hagyatkozni. Összességében a játszhatósági arány igen nagy, és jellemzően csak azok a játékok képtelenek elindulni, amelyek vagy meghaladják az eszköz hardveres képességeit, vagy bekavar az anticheat implementációjuk.


[+]

Felhasználói élmény és előnyök

Egészen gördülékeny rendszere, ergonómiája, valamint flexibilitása végett a Deck egy nagyon sokoldalú és jól használható készülék. Hiába marad el egy komolyabb gamer PC teljesítményszintjétől, erősségei révén mégis képes ahhoz hasonló – némely esetekben pedig azt meghaladó – élményt nyújtani. Például amennyiben a tipikus kontrolleres séma nem volna kielégítő, a precízebb irányítás érdekében aktiválhatjuk a beépített giroszkópot, míg a tapipadok és az érintőkijelző használatával – illetve a gombok egyéni programozásával – hűen emulálhatjuk az egér/billentyűzet párosát is. A HDR-képes OLED panel kimagasló fényerejével egy újabb pont a Deck mellett, hiszen eme területeken csúfosan le vannak maradva a monitorok. Végezetül ott van még annak a ténye is, hogy a Valve minden játékhoz előre szállítja a shadereket, így előfordulhat, hogy egy asztali gépen mikroakadásokkal küzdő cím a Decken vajsimán fog futni, jóval gyengébb hardvere ellenére is.


[+]

A felhasználói élményhez és annak teljességéhez az is hozzátartozik, hogy a Decken futó játékok teljesítménygörbéjét bármikor igényeink szerint tudjuk befolyásolni – hiszen alapvetően egy konzol formába zárt PC-ről beszélünk. Itt természetesen nem csak a játékon belüli beállításokra kell gondolni, hanem azokra a módosítókra is, melyeket a Gyorselérés gombbal tudunk elérni. Itt tudunk globális, vagy játékspecifikus teljesítményprofilokat alkalmazni, manuálisan beállítani a GPU órajelét, megadni egy fogyasztási korlátot, vagy megszabni, hogy mely teljesítményjavító algoritmusok legyenek igénybe véve – pl. half-rate shading, vagy képfelskálázás. A teljesítmény-átfedési réteget is innen lehet elérni, mely a PC-s körökben ismeretes RTSS-hez hasonló részletességgel és precizitással képes valós idejű adatokat szolgáltatni számunkra. Végezetül innen állítható a kijelző képfrissítése is, és helyet kapott egy kékfényszűrős mód is a szemkímélő, késő esti játszásokhoz.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

  • Kapcsolódó cégek:
  • Valve

Azóta történt

Előzmények