Analóg karok és ravaszok, gombok, ergonómia
Az amerikai Scuf 2011 óta látja el a videojátékos piacot különféle hardveres kiegészítőkkel, de elsősorban rendhagyó, többnyire extra funkciókkal felruházott kontrollereiről ismert. Bár a céget 2019-ben bekebelezte a Corsair, a munka azóta sem állt meg, a Scuf pedig továbbra is önálló márkaként üzemelve az utóbbi évben elhozta nekünk az Envision és Envision Pro kontrollert, melyeket kifejezetten a PC-s játékosok igényeihez terveztek.
Hirdetés
Nemrégiben teszteltük tőlük a PlayStationökhöz szánt Reflex Pro gamepadet, de az Envision kontrollerből is kaptunk tesztpéldányt, mégpedig a drágább, vezeték nélküli kapcsolatra is képes Pro változatot, annak is Call of Duty: Black Ops 6 tematikájú változatát. Nem csak arra voltunk kíváncsiak, hogy megéri-e a döbbenetes, több mint kétszeres felárat a PC-sek által széles körben használt Xbox Series kontrollerhez képest, hanem hogy valóban annyira jó döntés-e azok számára, akik elsősorban asztali gépen szeretnének játszani.
Az utóbbi kérdésre jómagam különösen kíváncsi voltam, mert egyértelműen a Scuf prémium áras termékének (vélhetően szűk) célközönségébe tartozom. Gyakorlatilag csak PC-n játszom, az egér és billentyűzet párosát ennek ellenére még kompetitív FPS-ek közben sem vagyok hajlandó elővenni, így pedig kész vagyok extra pénzt is áldozni egy minőségibb játékélményt adó kontrollerre – ahelyett, hogy a filléres, membrános billentyűzetemet mechanikusra cserélném. Az Envision Pro képében az utóbbi néhány generáció Xbox kontrollereinek általános formavilága köszön vissza (amit kimondottan kedvelek), ám sajnos az analóg karok aszimmetrikus elrendezés helyett egyazon szintre kerültek – ráadásul szükségtelenül közel egymáshoz – míg a navigációs pad a bal felső részen van.
Az esetek többségében a bal kar felelős a fel és le történő mozgásért, míg a jobb kar az oldalirányú kameraforgatásért, így jobb lett volna az Xbox megoldásánál maradni – már csak azért is, mert egy Xinputos elven működő, Xbox gombkiosztást használó eszközről van szó, a PC-sek pedig többnyire ehhez a kialakításhoz vannak szokva. Az analóg karok emellett rendkívül csúszósak, ellehetetlenítve a precíz és finom mozdulatokat – ami ironikus annak fényében, hogy a skinjéül szolgáló Black Ops 6 pont ezt igényelné. Míg az asztalon fekvő Xbox Series vezérlőt képes voltam úgy elmozdítani, hogy enyhe nyomást gyakoroltam az egyik analóg karjára, majd magam felé húztam azt, addig ugyanezt megkísérlve az Envision Próval azt eredményezte, hogy egyből lecsúszott róla az ujjam, a kar pedig visszalendült a helyére. A Hall effektes analógok hiánya pedig érthetetlen egy ilyen drága kontrollerben.
A navigációs padot és az előlapi gombokat (X-Y-A-B) ért változások hasonlóan érdekesek. Az, hogy ezeket mennyire jó érzés lenyomni és milyen a visszajelzésük, azt három tényező határozza meg. Az utazási táv (nyomástól érintkezésig), a kiadott hang, valamint olykor az anyagminőség. Az Envision Pro Omron mechanikus switcheket használ, amiknek hála határozott klikkek formájában megfelelő hangbeli visszajelzést kapunk arról, ha valamelyik gombot lenyomtuk, továbbá a rövid utazási táv miatt a különféle műveletek (pl. fegyverváltás, újratöltés) is hamarabb kerülnek érzékelésre a játékokban. Fejhallgatót használva azonban utóbbi miatt szinte nincs is érezhető visszajelzése annak, ha lenyomtunk egy gombot, ráadásul a D-Pad a túlságosan alacsony profilja miatt kb. használhatatlanná válik olyan játékokban, ahol átlós irányokat is igénybe kell venni (pl. Mortal Kombat, Streets of Rage).
A bal és jobb ravaszok már egy fokkal jobbra sikerültek. Bár kisebb az ívük, mint a Series kontrollerének, valamint azzal ellentétben nem textúrázottak (így kisebb tapadást tesznek lehetőve), viszont hosszabbak, emiatt kontrollálhatóbbnak érződnek, ami például autós programokban finomabb mozdulatokat tehet lehetővé a gáz és a fékezés terén. Mindemellett az aljukon állítható pöcköt elmozdítva digitálissá tehetőek (ez csak a Pro kontrollerváltozatnál opció), hogy a legkisebb mozdulatra is reagáljanak. Az ütközők (LB és RB) viszont túl laposak és puhák, érzetre pedig az Xbox Elite v2-re emlékeztetnek, melynél a meghibásodások döntő többsége ezen gombpáros tönkremeneteléhez köthető – utóbbinál ezeket csak egy vékony műanyagdarab köti össze, és nem volna meglepő, ha az Envision Prónál is hasonló megoldást alkalmaztak volna. Emellett helyet kaptak még a szokásos navigációs gombok is az eszközön, használni őket viszont nem túl kellemes, mert túlságosan bele vannak süllyesztve a készülékházba.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!