Hirdetés

Scuf Envision Pro kontroller teszt

Mit tud egy PC-s játékosokat megcélzó, prémium árkategóriás kontroller?

Analóg karok és ravaszok, gombok, ergonómia

Az amerikai Scuf 2011 óta látja el a videojátékos piacot különféle hardveres kiegészítőkkel, de elsősorban rendhagyó, többnyire extra funkciókkal felruházott kontrollereiről ismert. Bár a céget 2019-ben bekebelezte a Corsair, a munka azóta sem állt meg, a Scuf pedig továbbra is önálló márkaként üzemelve az utóbbi évben elhozta nekünk az Envision és Envision Pro kontrollert, melyeket kifejezetten a PC-s játékosok igényeihez terveztek.

Hirdetés

Nemrégiben teszteltük tőlük a PlayStationökhöz szánt Reflex Pro gamepadet, de az Envision kontrollerből is kaptunk tesztpéldányt, mégpedig a drágább, vezeték nélküli kapcsolatra is képes Pro változatot, annak is Call of Duty: Black Ops 6 tematikájú változatát. Nem csak arra voltunk kíváncsiak, hogy megéri-e a döbbenetes, több mint kétszeres felárat a PC-sek által széles körben használt Xbox Series kontrollerhez képest, hanem hogy valóban annyira jó döntés-e azok számára, akik elsősorban asztali gépen szeretnének játszani.

Az utóbbi kérdésre jómagam különösen kíváncsi voltam, mert egyértelműen a Scuf prémium áras termékének (vélhetően szűk) célközönségébe tartozom. Gyakorlatilag csak PC-n játszom, az egér és billentyűzet párosát ennek ellenére még kompetitív FPS-ek közben sem vagyok hajlandó elővenni, így pedig kész vagyok extra pénzt is áldozni egy minőségibb játékélményt adó kontrollerre – ahelyett, hogy a filléres, membrános billentyűzetemet mechanikusra cserélném. Az Envision Pro képében az utóbbi néhány generáció Xbox kontrollereinek általános formavilága köszön vissza (amit kimondottan kedvelek), ám sajnos az analóg karok aszimmetrikus elrendezés helyett egyazon szintre kerültek – ráadásul szükségtelenül közel egymáshoz – míg a navigációs pad a bal felső részen van.


[+]

Az esetek többségében a bal kar felelős a fel és le történő mozgásért, míg a jobb kar az oldalirányú kameraforgatásért, így jobb lett volna az Xbox megoldásánál maradni – már csak azért is, mert egy Xinputos elven működő, Xbox gombkiosztást használó eszközről van szó, a PC-sek pedig többnyire ehhez a kialakításhoz vannak szokva. Az analóg karok emellett rendkívül csúszósak, ellehetetlenítve a precíz és finom mozdulatokat – ami ironikus annak fényében, hogy a skinjéül szolgáló Black Ops 6 pont ezt igényelné. Míg az asztalon fekvő Xbox Series vezérlőt képes voltam úgy elmozdítani, hogy enyhe nyomást gyakoroltam az egyik analóg karjára, majd magam felé húztam azt, addig ugyanezt megkísérlve az Envision Próval azt eredményezte, hogy egyből lecsúszott róla az ujjam, a kar pedig visszalendült a helyére. A Hall effektes analógok hiánya pedig érthetetlen egy ilyen drága kontrollerben.


[+]

A navigációs padot és az előlapi gombokat (X-Y-A-B) ért változások hasonlóan érdekesek. Az, hogy ezeket mennyire jó érzés lenyomni és milyen a visszajelzésük, azt három tényező határozza meg. Az utazási táv (nyomástól érintkezésig), a kiadott hang, valamint olykor az anyagminőség. Az Envision Pro Omron mechanikus switcheket használ, amiknek hála határozott klikkek formájában megfelelő hangbeli visszajelzést kapunk arról, ha valamelyik gombot lenyomtuk, továbbá a rövid utazási táv miatt a különféle műveletek (pl. fegyverváltás, újratöltés) is hamarabb kerülnek érzékelésre a játékokban. Fejhallgatót használva azonban utóbbi miatt szinte nincs is érezhető visszajelzése annak, ha lenyomtunk egy gombot, ráadásul a D-Pad a túlságosan alacsony profilja miatt kb. használhatatlanná válik olyan játékokban, ahol átlós irányokat is igénybe kell venni (pl. Mortal Kombat, Streets of Rage).


[+]

A bal és jobb ravaszok már egy fokkal jobbra sikerültek. Bár kisebb az ívük, mint a Series kontrollerének, valamint azzal ellentétben nem textúrázottak (így kisebb tapadást tesznek lehetőve), viszont hosszabbak, emiatt kontrollálhatóbbnak érződnek, ami például autós programokban finomabb mozdulatokat tehet lehetővé a gáz és a fékezés terén. Mindemellett az aljukon állítható pöcköt elmozdítva digitálissá tehetőek (ez csak a Pro kontrollerváltozatnál opció), hogy a legkisebb mozdulatra is reagáljanak. Az ütközők (LB és RB) viszont túl laposak és puhák, érzetre pedig az Xbox Elite v2-re emlékeztetnek, melynél a meghibásodások döntő többsége ezen gombpáros tönkremeneteléhez köthető – utóbbinál ezeket csak egy vékony műanyagdarab köti össze, és nem volna meglepő, ha az Envision Prónál is hasonló megoldást alkalmaztak volna. Emellett helyet kaptak még a szokásos navigációs gombok is az eszközön, használni őket viszont nem túl kellemes, mert túlságosan bele vannak süllyesztve a készülékházba.

Extra gombok, doboz tartalma, csatlakozási opciók, szoftver

Az Envision Pro különlegessége a számos programozható gombban keresendő. Hátul oldalanként 2-2 (P1-P4) kapcsoló helyezkedik el, ami az Xbox Elite szériájából ismerős lehet. Ezeket itt se túl kényelmes nyomogatni, ráadásul a Scuf esetében még cserélgetni sem lehet őket, mert a kontroller fix elemei – azonban kétségtelen, hogy extra irányítási opciókat tesznek lehetővé. Vannak viszont további gombok a kontroller oldalain (S1, S2) és alján (G1-5) is, amihez hasonlót eddig nem igazán láthattunk. Az alsók alapértelmezetten a mikrofon némításáért, a hangerőszabályzásért, valamint az RGB világításért felelősek, de gyorseléréseket is rendelhetünk hozzájuk (pl. Alt+Tab). Az oldalsó gombok pedig bár jópofák, ezeknél hiába az az elképzelés, hogy a mutatóujjak belső perceivel aktiváljuk őket (miközben a váll- vagy ravaszgombokat fogjuk), ez a gyakorlatban nem igazán kivitelezhető egy nagyobb kezű ember számára, míg egy kisebb kezű pont azzal fog küzdeni, hogy egyáltalán elérje a hátsó gombokat.


[+]

Ennek oka, hogy bár a formavilága többnyire továbbhaladt az Xbox nyomvonalán, mégiscsak kicsit méretesebb lett, ami se ergonómiai szempontból, se az eszköz súlyát érintően (345 g) nem volt a legjobb döntés. A testreszabhatóság jegyében viszont legalább lehetőségünk van az alap analóg karokat domború felületűre váltani, míg az oldalsó gombok helyére két további (meglehetősen hasonló) alternatíva áll a rendelkezésünkre a csomagban. A D-Pad mágnesesen rögzített és szintén kivehető, cseredarabot viszont nem adnak hozzá. A stickek cseréje sajnos jóval több erőt igényel, mint hasonló kontrollerek (pl. Xbox Elite v2) esetében, ráadásul a hozzáféréshez el kell távolítanunk a mágnesesen rögzített előlapot is – ez viszont előnynek is felfogható, ha nagyon szeretnénk különféle fedeleket gyűjtögetni a Scuf oldaláról rendelgetve. Az viszont egyértelmű hátrány, hogy mellékelt kézikönyv nincs, a QR kóddal elérhető útmutató pedig hiányos, és pl. nem tér ki az oldalgombok cseréjére – talán emiatt nem sikerült rájönnöm, hogy a második alternatívát egyáltalán hogy lehet beszerelni.


[+]

Az extra gombokon és karokon túl a doboz természetesen tartalmaz egy USB-s adóvevőt a vezeték nélküli kapcsolódáshoz, valamint egy 2 méter hosszú USB Type-C kábelt is, amennyiben tölteni szeretnénk a kontrollert, netán vezetéken keresztül játszani vele. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy itt a vezetékes és vezeték nélküli üzemmódba lépés nem automatikus: a kettő között a kontroller alján elhelyezett kapcsolóval lehet váltani. Emellett pedig bár kapunk jack csatlakozót (ez alul helyezkedik el), az Xbox sajátos hozzáférhetőségi portja lemaradt – vélhetően a némileg eltérő méretből kifolyólag – ami többek között a felpattintható minibillentyűzetek kapcsolódásához szükséges. Ezt fontos szem előtt tartani, mert ha kizárólag PC-n szeretnénk játszani, sok olyan játékba bele fogunk futni, ahol muszáj lesz a fizikális billentyűzethez nyúlni, mert a natív kontrollertámogatás ellenére nem fognak rendelkezni beépített virtuális billentyűzettel (jó példa erre a napokban megjelent Path of Exile 2).


[+]

A Scuf által kínált csomagot a Corsair iCUE programja teszi teljessé, ami ugyan nem szükséges a kontroller használatához, de ezáltal lehet a firmware-t frissíteni, eltérő előbeállításokat hozzáadni, valamint testreszabni a gombok működését és az analóg karok reakciógörbéjét is. Ezen funkciók jelentős részének csak akkor van létjogosultsága, ha nem Steamen játszunk, ahol ugyebár még ennél is több beállításhoz férhetünk hozzá, pusztán a Valve kliensének igénybevételével. Emellett hatalmas kihagyott lehetőség az anti-holtsáv kalibrálásának opciója. Bizonyos játékokban akkora a kameraholtsáv, hogy még az analóg kar jelentős eltolásakor se mozdul meg, és bár ezt Steamen lehet kezelni, azon kívül csak egy évek óta nem frissített szoftverhez (Durazno) lehet segítségül fordulni, ami hol működik, hol nem. Emellett volna mit csiszolni még az iCUE alkalmazás alapvető működésén is, mert pl. az ablakrendező applikációk (LG OnScreen Control) képtelenek megbirkózni vele, és rendre félrepozicionálják azt.


[+]

Specifikáció
Scuf Envision Pro
Kompatibilitás PC (Windows 10+)
Kapcsolódás kábellel, vezeték nélkül
RGB világítás van
Energiaellátás kábelen keresztül, akkumulátor által
Extrák Cserélhető analóg karok, D-Pad és oldalsó gombok, módosítható ravaszműködés, hangerő-szabályzó és mikrofonnémító, 11 extra programozható gomb, iCUE kezelőszoftver
Csatlakozók 3,5 mm jack, USB Type-C
Méret 107,5 x 63,5 x 165 mm
Tömeg 285-345 gramm (a felszerelt gombok függvényében)
Doboz tartalma kontroller, 200 cm hosszú USB kábel, USD adóvevő, extra analóg karok és oldalsó gombok
Gyártó weboldala Scuf
Termék weboldala SCUF Envision Pro kontroller
Fogyasztói ár 200 euró (kb. 83 000 forint)
Garancia 1 év

Összegzés

Az Envison Prót nagyon nehéz ajánlani bármilyen réteg számára. Túl sok sebből vérzik, a minősége és a kínált többletfunkciói pedig nincsenek összhangban az árazásával (200 euró), mely meghaladja a szintén problémás, de érezhetően jobbra sikerült Xbox Elite v2-ért elkért összeget (180 euró) is. A Scuf terméke maximum azoknak a PC-s felhasználóknak lehet megfontolandó vétel (természetesen akció keretében), akik szeretnék kiváltani az egér-billentyűzet párost a kontrollert alapból nem támogató MMO-k, esetleg stratégiai játékok alatt. Ilyen esetekben a rengeteg extra programozható gomb jól fog jönni, az iCUE szoftverrel pedig ezeket kényelmesen hozzá is lehet rendelni különféle billentyűzetfunkciókhoz.

Legnagyobb erősségek:

  • Nagyfokú testreszabhatóság fizikai és szoftveres téren;
  • számos extra programozható gomb.

Legnagyobb gyengeségek:

  • Csúszós analóg karok, túlságosan lapos D-Pad, kényelmetlen hátsó gombok (P1-P4);
  • kiforratlan szoftver;
  • Hall-effektes analóg karok hiánya, különösen ebben az árkategóriában.

Koncz Dávid

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények