Bevezető
Az AMD tavaly októberben bemutatkozott RDNA 2 architektúrája három szereplővel van jelen a piacon: a felsőkategóriában az RX 6800-as, a csúcskategóriában az RX 6800 XT, az „ilyet is tudunk” nevű, melldöngető kategóriában pedig az RX 6900 GPU formájában került a boltokba. Ezek közül az elsőt már teszteltük; az AMD referenciakártyájával végzett méréseink alapján az AMD abszolút ütőképes alternatívával jelent meg a piacon, legfeljebb az árak és az aktuális készletek alakulása az, ami befolyásolhatja ezt.
Ha csak a teljesítményt nézzük, akkor az alap RX 6800 fő ellenfele jelenleg a GeForce RTX 3070 és RTX 3080 lehet, de azok szívéhez is próbál szólni, akik az előző generációs csúcskártya, az RTX 2080 Ti lecserélésében gondolkodnak. Sebességben éppen ez utóbbihoz áll a legközelebb, és ugyan az RTX 3080-nál lassabb, de ár/értékben erősebb nála. Az RTX 3070-nel vívott küzdelemben azonban éppen, hogy fordított a helyzet: itt az NVIDIA dicsekedhet a jobb ár/értékkel, sebességben viszont alulmarad az AMD versenyzőjével szemben.
Az RX 6800 tehát egy jól sikerült processzor, de a csúcskategóriában nem versenyezhet: ez az RX 6800 XT feladata, mely – ellentétben a Ryzen XT sorozat más tagjaival – nem egyszerűen órajelben erősebb, hanem több aktív számolóegységet, textúrázót és egyéb komponenst is tartalmaz. Ahol nincs változás (sőt, még a 3090-es magasságokba szánt RX 6900 esetében sincs eltérés), az a memória: 256 bites buszon 16 GHz-es effektív órajelű GDDR6 RAM-mal kommunikál a GPU, így összességében 512 GB/s áll rendelkezésre.
A kártya, illetve általánosságban az RDNA 2 architektúra felépítését részletesen is elemeztük már az RX 6800 tesztjében, így ezt most nem ismételjük meg.
Tesztkörnyezet, versenytársak
Az NVIDIA GeForce RTX 3090-ét bemutató tesztben írtak továbbra is igazak: egyelőre még párhuzamosan használjuk a méréseknél a Ryzen 7 3700X-et és a Ryzen 7 5800X-et – ettől eltekintve tesztágyunk ismerős lehet a korábbi cikkekből.
Alaplap | MSI MEG X570 GODLIKE |
---|---|
Processzor | - AMD Ryzen 7 3700X (PBO: Enabled) - AMD Ryzen 7 5800X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 4 x 16 GB Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3600 |
Videokártya | - ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC 10 GB (illesztőprogram: 456.16 – „RTX 3080 edition”) - Palit GeForce RTX 3070 8 GB (illesztőprogram: 456.96 – „RTX 3070 edition”) - ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 8 GB (illesztőprogram: 456.96 – „RTX 3070 edition”) - Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Ti Extreme 11 GB GDDR6 (illesztőprogram: 456.16 – „RTX 3080 edition”) - ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC (illesztőprogram: 456.96 – „RTX 3070 edition”) - AMD Radeon RX 6800 (illesztőprogram: Adrenalin 20.45.01.12) - Gainward GeForce RTX 3060 Ti Ghost OC (illesztőprogram: 457.40) - EVGA GeForce RTX 3090 FTW3 Ultra (illesztőprogram: 460.89) - Sapphire NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT (illesztőprogram: Adrenalin 20.11.03) |
SSD | - Kingston UV500 480 GB - Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | FSP Aurum PT 1200 |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 10 Professional x64 2004 |
Nem változtak a mérésekre használt szoftverek és játékok sem, az utóbbiak felsorolását és beállításait az alábbi táblázatban szokás szerint összegeztük is. A méréseket továbbra is az OCAT 1.6/FrameView 1.1 segítségével végeztük, és ahogy szoktuk, az alsó és felső 5 százalékot elhagytuk, így az esetleges véletlenszerű megtorpanások nem befolyásolják az eredményt, melyet a háromszori mérésből végzett átlagolás is pontosít.
Játékprogram | API | Videojáték-motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Deus Ex: Mankind Divided | DirectX 12 | Dawn | Minden maximumon, de MSAA=OFF |
Forza Horizon 4 | DirectX 12 | Forzatech | Unlocked frame rate, ultra preset, dynamic optimization off |
Gears 5 | DirectX 12 | Unreal Engine | Ultra preset, Tiled Resources On |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus | DirectX 12 | 4A | Ultra Preset |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening |
Strange Brigade | Vulkan | Asura | Ultra preset, Async Compute on |
Red Dead Redemption 2 | Vulkan | RAGE | Quality Preset 19. lépcső, texture quality Ultra, 8x AF |
Tom Clancy's The Division 2 | DirectX 12 | Snowdrop | Ultra preset, resolution scale 100% |
World War Z | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Versenyzők
Tesztünk fő alanya a Sapphire RX 6800 XT-re épülő csúcsmodellje, a Radeon RX 6800 XT NITRO+, mely egyedi hűtést, dizájnt és elég komoly gyári túlhajtást is kapott (igazából van egy még komolyabb változat, a Nitro+ SE, de az csak egy kevés plusz RGB LED-et ad a csomaghoz). A tuningról annyit, hogy a hivatalosan 2015/2250 MHz-es alap és boost órajelek helyett itt 2015/2360 MHz a gyári beállítás. A RAM esetében nincs változás, maradt a normál 2 GHz-es órajel.
A fő érdekesség, a hűtés három darab ventilátorral dolgozik. A két szélső 100, a középső 90 mm átmérőjű, kialakításuk pedig a Sapphire által „Hybridnek” hívott megoldás: ezt más gyártóknál is láthattuk már, ez az, amikor a lapátokat körben egy gyűrű fogja össze. Forgásirányban a középső jobbra, a két szélső pedig balra forog, ez ismét olyasmi, ami nem egyedi Sapphire-trükk.
A ventilátorok alatt található bordázat masszív, a teljes egység 2,7 slotos (310 x 135 x 56 mm-es), extra tápellátását pedig két darab 8 tűs csatlakozón át kell biztosítanunk. A hőelosztást hat darab hővezető cső segíti, és külön bordázat gondoskodik a VRM és a memória hűtéséről. A hátlap természetesen fémből készült, az előlapi burkolat viszont túlnyomórészt műanyag, ami jót tesz a tömegnek. A Sapphire specifikációi szerint a TBP 350 watt – ez 50 wattal több, mint a Navi 21 XT hivatalos adata.
A gyártótól megszokott módon S betűket formázó nyílásokkal ellátott takarólemezen egy sorban találjuk a kimeneteket: három DisplayPort 1.4 és egy HDMI 2.1 áll rendelkezésre. A kártyáról nem hiányzik az RGB világítás sem, egyrészt a felső élen találunk egy világító csíkot, de színes fényben pompázhat a Sapphire felirat és a hátoldali logó is. Ezen felül rendelkezésre áll egy ARGB kivezetés is, további komponensek rendszerbe kapcsolására – mindezeket a Sapphire TriXXX szoftveréből tudjuk majd menedzselni. Szintén erre a szoftverre bízhatjuk a kártya BIOS-ának Performance és Silent beállításai közötti váltást, ami egyébként egy mikrokapcsolóval is elvégezhető. A két BIOS-beállítás a TGP-ben és az órajelekben tér el egymástól: Performance módban 289 watt és 2360 MHz, Silent módban pedig 264 watt és 2285 MHz ez a két érték. Tesztünket az előbbi beállításon végeztük, „gyárilag” is ez aktív.
VGA megnevezése | GigaByte AORUS GeForce RTX 2080 Ti XTREME |
ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC |
EVGA GeForce RTX 2080 FTW3 Ultra |
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC |
ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3070 OC |
Palit GamingPro GeForce RTX 3070 |
Sapphire NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT |
AMD Radeon RX 6800 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Kódnév | TU102 | TU104 | GA102-300 | GA102-200 | GA104-300 | Navi 21 XT | Navi 21 XL | |
Gyártástechnológia | 12 nm (TSMC) | 8 nm (Samsung) | 7 nm (TSMC) | |||||
Mikroarchitektúra | Turing | Ampere | RDNA2 | |||||
Tranzisztorok száma | 18,6 milliárd | 13,6 milliárd | 28,3 milliárd | 17,4 milliárd | 26,8 milliárd | |||
GPU-lapka mérete | 754 mm2 | 545 mm2 | 628,4 mm2 | 393 mm2 | 519,8 mm2 | |||
GPU alap/turbó órajel | 1350/1770 MHz | 1515/1860 MHz | 1395/1800 MHz | 1440/1815 MHz | 1500/1815 MHz | 1500/1730 MHz | 2015/2360 MHz | 1815/2105 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban |
300 MHz | 210 MHz | dinamikusan változó | |||||
Shader processzorok típusa |
stream | stream (16+16 co-issue) | multiprecíziós vektor | |||||
Számolóegységek száma |
4352 | 2944 | 10496 | 8704 | 5888 | 4608 | 3840 | |
Textúrázók száma | 272 textúracímző és -szűrő |
184 textúracímző és -szűrő |
328 textúracímző és -szűrő |
272 textúracímző és -szűrő |
184 textúracímző és -szűrő |
288 textúracímző és -szűrő |
240 textúracímző és -szűrő |
|
ROP egységek száma | 11 blokk (88) | 8 blokk (64) | 14 blokk (112) | 12 blokk (96) | 12 blokk (96) | 4 blokk (128) | 3 blokk (96) | |
Memória mérete | 11 264 MB | 8192MB | 24 576 MB | 10 240 MB | 8192 MB | 16 384 MB | ||
Memóriavezérlő | 352 bites crossbar | 256 bites crossbar | 384 bites crossbar | 320 bites crossbar | 256 bites crossbar | 256 bites hubvezérelt | ||
Memória órajele terhelve | 14 000 MHz (GDDR6) | 19 496 MHz (GDDR6X) |
19 000 MHz (GDDR6X) |
14 000 MHz (GDDR6) | 16 000 MHz (GDDR6) | |||
Üresjáratban | 203 MHz (GDDR6) | 51 MHz (GDDR6X) | 51 MHz (GDDR6) | dinamikusan változó (GDDR6) |
||||
Max. memória- sávszélesség |
616 000 MB/s | 448 000 MB/s | 935 800 MB/s | 760 300 MB/s | 448 000 MB/s | 512 000 MB/s | ||
Dedikált HD transzkódoló |
NVENC7 | RME | ||||||
Hardveres videó- lejátszás támogatása |
NVDEC4 | NVDEC5 | ||||||
Hivatalos fogyasztás | ~250 watt | ~215 watt | ~350 watt | ~320 watt | ~220 watt | ~220 watt | ~300 watt | ~250 watt |
Mindezek után akkor következzenek a mérések, melyeket tehát Ryzen 7 3700X-szel és Ryzen 7 5800X-szel is elvégeztünk!
Eredmények: Deus Ex: Mankind Divided
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Forza Horizon 4
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Gears 5
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Horizon Zero Dawn
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Metro: Exodus
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Red Dead Redemption 2
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Shadow of the Tomb Raider
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Strange Brigade
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: Tom Clancy’s The Division 2
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Eredmények: World War Z
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Az előző oldalakon látottakat összegezve kimondhatjuk: az AMD Radeon RX 6800 XT valóban az NVIDIA GeForce RTX 3080 ellenfele: kártyánk rendre az NVIDIA csúcsmodelljének közelében végzett – jobbára kicsivel alatta, de azért nem egyszer fordult elő, hogy jobb számokat produkált, sőt időnként még az RTX 3090-et is utolérte. Nyilván ilyen kártyát az vesz, aki 4K-ban játszik, így mi is elsősorban erre a felbontásra koncentráltunk, de aki szeretné alacsonyabb felbontáson kihasználni a most vásárolt, magas frissítési frekvenciát biztosító freesynces monitorát, az sem tesz rossz lóra ezzel a termékkel.
Sugárkövetés hatása, fogyasztás, hőmérséklet
A Navi 21 kapcsán fontos újdonság az AMD oldalán a sugárkövetés támogatása, mely így már nem kizárólag az NVIDIA GPU-kkal érhető el. Ahogy azonban azt az RX 6800 esetében már láttuk, ennek aktiválása jelentős teljesítményromlással jár, és hát itt egyelőre nincs olyan DLSS-szerű extra, amivel ezt valamennyire ellensúlyozhatjuk. Szerencsére a 6800 XT már alapból elég erős, így a 4K még mindig használható marad, legfeljebb kicsit lejjebb kell venni a részletességből – vagy éppen váltani WQHD-re.
Fogyasztás
Az AMD előnye a 7 nm-es node jelentette alacsony fogyasztás, és ezt az RX 6800 már szépen illusztrálta is. Ez az előny itt is jelen van, és különösen a terhelés nélküli helyzetben mutatkozik meg, azaz például a netezgetés vagy az excelezés nem fogja terhelni a villanyórát. Viszont komolyabb terhelés, pl. játék esetén az RX 6800 XT, és főleg annak tuningolt változata már nem mondható takarékosnak, és bizony az RTX 3080 szintjét ostromolja, ami persze érthető az emelt TGP keretnek köszönhetően.
Szerencsére kártyánk melegedése a jelentős fogyasztási többlet ellenére sem vészes, amiben persze komoly szerep jut a Sapphire hűtési rendszerének, mely a kornak megfelelően félpasszív üzemmódban dolgozik, és 50 °C alatt megállítja a ventilátorokat. Ez azonban nem jelenti azt, hogy játék közben zajos lenne a kártya, a három légkavaró egész csendes még magasabb fordulatszámok mellett is.
Értékelés
A teszten nálunk járt Sapphire kártya ugyan bolti példány volt, de ebben a pillanatban nem kapható hivatalosan Magyarországon, ami nyilván kicsit megnehezíti, hogy az árát is figyelembe vegyük az értékelésnél. Ami a teljesítmény kérdését illeti viszont, az RX 6800 XT jóval gyorsabb, mint az RX 6800, és többszörösen gyorsabb elődeinél. Ami pedig ennél is fontosabb, sebességben gyakorlatilag hozza a GeForce RTX 3080 szintjét, bármelyik felbontásról van is szó, miközben fogyasztása is nagyon ígéretesen alakul.
Ryzen 7 3700X-szel
Ryzen 7 5800X-szel
Ami a konkrét modellt illeti, a Sapphire egy kellemes, további pár százalékos extra teljesítményt sajtolt ki ezzel a kártyával a Navi 21 XT-ből, mely így természetesen az RTX 3080 OC változatokkal tud versenyre kelni. Mindezt tette pedig egy csendes, jó hűtéssel, extrém melegedés vagy zajszint nélkül. Maga a kártya elfogadhatóan néz ki, RGB világításból is annyi került rá, ami még nem lépi túl a jó ízlés kereteit.
Ami problémát jelenthet, az az elérhetőség: jelenleg 6800 XT-t egyáltalán nem találni itthon, de a 6800-as választék sem valami bő. Nyilván ez elmondható az összes grafikus kártyáról, és akkor még nem is tértünk rá az árakkal kapcsolatos áldatlan állapotokra, melyek teljességgel értelmetlenné teszik a díjak kiosztását.
Amennyiben eltekintünk ezektől, akkor az RX 6800 XT mindenképpen megérdemli az ajánlott díjat, sőt, az AMD által kiadott hivatalos árat figyelembe véve még a kiemelten ajánlottat is. De hát a hivatalos árral nem sokra megyünk, legfeljebb bosszankodni lehet, hogy ahhoz képest két-, sőt, háromszoros összegért találjuk meg az erre épülő termékeket a boltokban. A Sapphire terméke pedig egy jól felépített, a GPU képességeit maximálisan kihasználó kártya lett, csendes, de jó hatásfokú hűtéssel, amiért viszont a bejelentéskor elhangzott 770 dolláros árat nézve 120 dollárnyi többletet kell(ene) a pénztárnál hagyni.
![]() |
![]() |
AMD Radeon RX 6800 XT GPU |
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 6800 XT |
Wombath
A Sapphire NITRO+ AMD Radeon RX 6800 XT videokártyát a HRP Europe Kft.-től kaptuk kölcsön a teszthez.