Hirdetés

American Arcadia teszt

Ez a Truman Show ötleteit átvevő és továbbgondoló, meglepően humoros thriller oldalnézetes játékmenettel beszél arról, hogy mi is lehet a tartalomfogyasztási mánia logikus végpontja.

Hirdetés

Truman City

Andrew Niccol 1998-as klasszikusa, a Truman Show nem csupán egy szórakoztató film volt, de egyúttal dermesztő pontosságú betekintést is nyújtott a közeljövő – vagyis: napjaink – világába. A reality televíziózás voyeur mániája, a közösségi média szerepe és az azzal járó tömeges megfigyelési rendszerek kialakulása, az influenszer- és celebkultúra új típusainak megjelenése, a non-stop tartalomfogyasztási mánia és a paraszociális kapcsolatokból születő videlkedési anomáliák jellegzetesen mai témák, ez a furcsa film azonban már évtizedekkel ezelőtt megjósolta ezek feltűnését. A spanyol Out of the Blue stúdió két éve PC-n debütált, most pedig konzolokra is ellátogató platformjátéka, az American Arcadia a Truman Show központi témáját gondolja tovább és bővíti ki: mi lenne, ha nem csupán egy ember, hanem egy teljes város élne egy permanens valóságshowban? És mi történne akkor, ha egy egyszerű polgár – külső segítséggel –, megpróbálna kitörni ebből a groteszk műsorból?

Trevor Hills teljesen átlagos, sőt, már-már unalmasan hétköznapi életet él. Bejár dolgozni, hazamegy, megeteti teknősét, néz egy kis tévét, majd álomra hajtja fejét – és másnap minden kezdődhet újra. És újra, és újra, és újra. Trevor egész tunya életét a ’70-es évek Arcadiájában töltötte, és még soha nem történt vele semmi különösen izgalmas. Egyik nap azonban egy ismerőse megnyer egy hőn áhított díjat, amit véletlenszerűen sorsolnak ki a város polgárai között: a nyertesek egy izgalmas helyre utazhatnak. Itt azonban valami elromlik, és furcsa, technikai jellegű hibák jelentkeznek hősünk körül: ő maga jelenik meg a plakátokon, váratlan pillanatokban zene szólal meg mellette, mintha valaki üzenni próbálna neki. Mint hamarosan kiderül, tényleg ez történik: Angela Solano, a műsort készítő Walton vállalat egy dolgozója próbál kapcsolatba lépni Trevorral. Angela pontosan tudja, hogy Trevor egy kreált, a világ számára nonstop közvetített városban él – bár élete számára valódinak tűnik, a sokmillió néző számára ez is csak a kolosszális valóságshow egyik sztorivonala. Sajnos azonban Trevor életét nem csak Trevor unja, de a közönség is: mivel ő a legkevésbé népszerű karakter az igazi világ tévéműsorában, ő lesz a következő, akit eltávolítanak a mesés utazás ígéretével. Angela azonban szimpatizál Trevorral, és megpróbál segíteni neki – a játék során pedig felváltva fogjuk irányítani a két karaktert, és alaposan megismerjük majd a díszletváros Arcadiát és a „valódi” világot is.

[+]

A játék elsősorban egy narratív platformjáték, amit a Trevorral töltött időszak ural: fogunk szaladni és mászni, rohanni és ugrálni, sprintelni és ládákat tologatni – majd futunk tovább a következő kihívás felé. A nyargalás visszatérő motívum tehát, amire egyébként nem egyszer a sztori is reflektál, hiszen Trevor a játékidő jelentős részét lihegéssel és tüdőfájlalással tölti. A nagyszerűen realizált, 3D-s tájban ugyan csak síkban mozoghatunk, viszont a térbeli hatás remek arra, hogy átérezzük, milyen látványos világ is ez a majdnemváros, Arcadia. Színektől vibrál az egész, és remek élmény felfedezni és bejárni különböző helyszíneit a lineáris narratíva során. Imádtam például a bevásárlóközpontot vagy a szállodát, amelyek mind-mind a ’70-es évek oly jellemző americana-hangulatát hordozzák. Sajnos e látványos pályarészek mellé túlzottan sok csatornákban játszódó, no meg színfalak mögötti rész került, és ezek sterilsége meglehetősen lehangoló – de összességében így is vizuálisan izgalmas kirándulásról beszélhetünk.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés