Hirdetés
Képminőség
A Nikon D4 képminőségének vizsgálatához az Adope Photoshop CS5 képmanipulációs szoftver Camera RAW kiegészítőjének végleges, 6.7.0.339-es változatát hívtuk segítségül. Egyrészt arra voltunk kíváncsiak, hogy a gép saját JPEG állományainak minősége mennyire különbözik az imént említett program által, a fényképezőgép RAW fájljaiból létrehozottakétól, másrészt pedig arra, hogy a D4 zajszintje mennyire lett jobb (vagy rosszabb) a korábbi D700-éhoz képest. Azért a Nikon D700-at invitáltuk, mert épp nem állt rendelkezésünkre D3s, de úgy véljük, az így kapott eredmények is kellően reprezentatívak. Ennél az összemérésnél a D700 RAW fájljaihoz hasonlítottuk a D4 NEF állományait. A képminőség elemzéséhez mindkét fényképezőgépben minden lehetséges zajszűrést kikapcsoltunk. A szintetikus tesztekhez ugyanazt a Nikon AF-S 60 mm F2.8G ED makró objektívet használtuk rekeszprioritásos módban (F4-en rögzítve). Természetesen a tárgytávolság is azonos volt; az expozíciókat stabil háromlábról, manuális élességállítás után önkioldó segítségével hajtottuk végre.
Amint az a fenti három ábrából tisztán látszik, a Nikon D4 esetében is mindenképp érdemes a nyers fájlokat használni, ha a lehető legjobb képminőséget szeretnénk kihozni a készülékből. A RAW fájlokból nyert fotók egyrészt alacsonyabb zajszintet, másrészt sokkal több részletet mutattak. Az Adobe Camera RAW kiegészítőben a gyári értékeket használtuk (szín zajszűrés 25, luminancia zajszűrés 0). A minőségbeli különbség szinte a teljes érzékenységi tartományban látható, de igazából ISO 1600 és ISO 3200 között kezd szemet szúróvá válni. NEF fájlokból építkezve ISO 25 600 mellett is jó minőségű fotók készülhetnek, de még az ISO 51 200 is vállalható marad. Ugyanez JPEG-ben körülbelül két és fél értékkel alacsonyabb szinten mondható el.
Mivel a Nikon D700 képe kisebb felbontású, ezért a D4 állományait leméreteztük, hogy az szélességében azonos pixelméretű legyen, mint a régebbi fényképezőnél. Amint az várható volt, a D4 képe nem csak kevesebb zajt, de több részletet is mutat. A Nikon D4 előnye (átméretezve) ISO 25 600-on körülbelül két FÉ volt a D700-zal szemben. Sajnos, a D700 érzékenységi tartományának ez a csúcsa, ezért csak tippelni tudnánk, vajon magasabb értékeken nőne-e a D4 előnye, s ha igen, mennyivel.
Képmintáinkból kiderült, hogy a Nikon D4 színvilága nagyon élethű. A vöröses árnyalatok nem csordulnak túl, a bőrszínek is természetes árnyalatúak napfény mellett. A következő fényképeket a Nikon AF-S 24 mm F1.4G és az AF-S 60 mm F2.8G makró optikák segítségével készítettük:
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!