Menürendszer és működés
Szerencsére a Nikon a D4 menüjével konzekvens maradt, és követte a D800-ban látottakat (vagy fordítva). Ez a menürendszer is hat fő egységből áll, melyek a lejátszás, a fotózás, a részletes (egyedi) beállítások, az általános beállítások, a retusálás és nyers fájlok hívása, végül a saját menü, ami szinte szabadon állítható össze. Azt már megszokhattuk, hogy a Nikon profi és félprofi gépei ezeregy nyelven tudnak, csak pont magyarul nem – ez most sincs másképp, mindazonáltal a D700, a D3/D3s, a D3x és tucatnyi más fényképező után a D4 rendszerét már régi ismerősként üdvözölhettük.
Csakúgy, mint a D800-ról szóló cikkünkben, a D4-nél sem szeretnénk a kézikönyv menüre vonatkozó részét idemásolni, aki azonban mégis látni szeretné a teljes rendszert, annak készítettünk egy tizenegy perces felvételt róla. Ebből a videóból látható, hogy mennyire komplex és mélyre nyúló a Nikon D4 menüjének felépítése. Bár nem körözi le az Olympus E-M5 útvesztőjét, ember legyen a talpán, aki pár perc alatt minden egyes beállítást végignéz, megért, és saját igénye szerint be is állít.
A Nikon D4-ben is ugyanazokat a finomságokat találtuk, mint a D800-ban. Ez nem is csoda, hiszen a gyártó a D3/D700 gépekhez hasonló módon most is rokonlelkeket épített – a felbontás és a sorozatfelvétel kivételével, persze. A time-lapse funkció, a HDR képfelvétel, a gépen belüli retus funkciók, a különböző képsorfelvételi módok mind-mind megmaradtak, és a Nikon D4 szolgáltatásainak halmazát bővítik. Az AF rendszerről sem tudunk sok újdonságot írni, -2 FÉ-ről indul az érzékenysége, összesen 51 mezője van, melyek közül 15 keresztszenzor. Akár F8-as rekeszértéken is képes még a fényképező automatikusan élesre állni, ilyenkor azonban csak 11 AF mező aktív.
Time-lapse felvételünk a Nikon D800-zal készült
A fókuszpontok mennyisége esetében dönthetünk úgy, hogy mind az 51 legyen aktív, vagy csak 21, 9, illetve egyetlen egy. Az AF-mezőt (egy mező esetében) igényeink szerint mozgathatjuk a kurzorgombbal, vagy a mellette látható kisebb joystickkal (alapesetben). A térbeli (3D-s) témakövetés javult, bár próbáink során nem igazán vettünk észre különbséget a D3/D700-hoz képest, ami nem is csoda, hiszen már ott is remekül működött.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!