Intel Z390: fejlesztés mindenáron?

Az ASUS új csúcs alaplapjával próbálja meg bizonyítani az Intel platformja, hogy van létjogosultsága a piacon.

Hirdetés

Játékok

Ahogy azt már korábban is írtuk, játékokban a potenciálisan fellépő CPU-, illetve GPU-limit elkerülésének érdekében amellett, hogy kerültük a maximális grafikai beállításokat, 1366x768-as felbontást használtunk. A méréseket a béépített benchmarkokkal végeztük, majd a logfájlba kapott számóceánból egy Excel művelet segítségével eltávolítottuk a mérések alsó és felső 1 százalékát, hogy a teszt szempontjából irreleváns pillanatnyi megröccenéseket (melyek bekövetkezhetnek például az SSD miatt) kiszűrjük.


(forrás: PROHARDVER!) [+]

A jó öreg Ashes of Singularity kezdett elsőként, Extreme presettel és kikapcsolt vertikális szinkronnal, Vulkan API-val a háttérben. Az egymással birokra kelő processzorok szinte fej-fej mellett teljesítettek, az átlag framerate-ben a legnagyobb különbség sem volt több mint 6 fps, és a minimumok is ezen a határon belül mozogtak, kivéve az AMD esetében, aki egy picit a mezőny elé tudott kerülni. Az i5-9600K felpaprikázása látható végkifejlettel bírt, bár ez a fontosabbnak tekinthető minimum képkocka/másodperces értékre nagyobb befolyással volt, mint az átlagra.


(forrás: PROHARDVER!) [+]

A valósidejű stratégiázást cyberpunk felhangok követték, és DirectX 12 alatt már indult is a Deus Ex: Mankind Divided. A vertikális szinkronizációt természetesen itt szintén pihenőpályára tettük, és a High preset applikálását követően már kezdődött is a vizsgálat. A spektrum alapórajeles i5-szegletén minden rendben ment, a minimum framerate-ekben egyezés volt, és az új generációs 9600K mintegy 5 fps-es előnyt kovácsolt magának az átlagon. Meglepetésünkre az emelt frekvenciák kontraproduktívnak bizonyultak, és 4-5 fps-sel szerényebb végeredmények láttak napvilágot, mint gyári beállításokon. A virtuális szálak korrekt felhasználása megint nem sikerül az Intelnek.


(forrás: PROHARDVER!) [+]

Ez a probléma a High preset-es Rise of the Tomb Raider alatt is fennállt Intel-oldalon: a HT inkább hátrányt jelentett, mint előnyt, ezért utolsóként az i7 kullogott át a célvonalon. Az i5-ök egy bolyban maradtak, nem volt számottevő különbség köztük, és a túlhajtás sem mutatkozott hatékonynak. Egyedül az AMD üdvöskéje tett ki magáért, mert bár az átlagértéket véve górcső alá az előnye mindössze 4 fps a próba második helyezettjéhez képest, a minimum framerate magasan az összes többi résztvevő felett tanyázott.


(forrás: PROHARDVER!) [+]

A záróakkord a Strange Brigade volt. Inicializáltuk a Medium presetet, de a textúrákat Ultrára húztuk, míg a vertikális szinkronizációt magától értetődő módon nyaralni küldtük, a renderelésről pedig a Vulkan API gondoskodott. Minimum fps vonatkozásában az inteles bagázs egy tömbben maradt, de az i5-8600K-nak itt releváns előnye alakult ki, amire nem igazán tudtunk magyarázatot adni, pedig a méréseket többször is megismételtük. Valószínűleg a turbó paraméterezéséhez van köze, amivel a többi CPU-nál nagyobb órajelet tudott beállítani a kritikus szituációkban. A kékek átlagértékei is nagyon hasonlóak voltak egymáshoz, és az i5-9600K tuningja csak minimális plusszal kecsegtetett. Az érdekesebb rész az i7-nél ütötte fel a fejét: a Hyper-Threadinget bekapcsolva hagyva az átlag fps valódi mélyrepülésbe kezdett, és bő 30-cal a kisebb testvérek által produkáltak alá esett.

Kicsit érdemes elidőzni az eredmények értékelésén. A Rise of the Tomb Raidert kivennénk a képletből, mivel az egy speciális eset. A helyzet az, hogy a Ryzen processzorok múlt évi megjelenése után az AMD készített egy optimalizálást a fejlesztőkkel, melyet javítás formájában ki is adtak. Ez jelentősen megnövelte a Zen magokat használó CPU-k teljesítményét, de a változások láthatóan nem lettek visszaportolva az Intel processzoraira, emiatt is láthatunk itt ekkora különbséget. Ezzel nehéz mit kezdeni, valószínűleg a játékot kiadó Square Enix nem látta értelmét, hogy erre pénz áldozzon, az AMD-t pedig nyilván nem érdekli, hogy a konkurens gyártó termékein mennyire gyorsan fut egy program.


(forrás: PROHARDVER!) [+]

A Hyper-Threading helyzete sokkal érdekesebb, ugyanis a Core i7-8700K nem egy játékban problémásan működött. A Deus Ex: Mankind Divided, a Strange Brigade, illetve valamilyen mértékben a Rise of the Tomb Raider is lassult, ha magonként két hardveres szál volt kezelve az említett processzoron, a gond azonban eltűnt, amint kikapcsoltuk a HT-t – és ezt jól mutatja a fenti mérési eredmény. Ezt a jelenséget korábban nem tapasztaltuk, de persze régebben nem is GeForce RTX 2080 Ti volt a teszthez használt VGA, illetve nem a 416.34-es GeForce drivert telepítettük. Hogy levehessük az NVIDIA-t a gyanúsítottak listájáról, elvégeztük a méréseket egy AMD Radeon RX Vega 56-tal is, amelyet a 18.11.1-es verziószámú meghajtóval támogattunk meg, de legnagyobb elkeseredésünkre ugyanazt tapasztaltuk, mint a zöld oldalon.

Innen továbblépve a legújabb Windows frissítésre gyanakszunk, ami ugye tartalmazza a legfrissebb mikrokódot, illetve javításokat is az Intel processzorok sebezhetőségeire, és ezek esetében elképzelhető, hogy a Hyper-Threading működésére káros hatással vannak, ami speciel az általunk tesztelt, alacsony felbontáson hátrányt okoz, míg mondjuk magasabb felbontáson, ahol már inkább a GPU határozza meg a teljesítményt, ez a jelenség nem igazán érezhető. Hasonló oka lehet annak, hogy a Ryzenben található, Hyper-Threadinghez hasonló SMT nem hat negatívan a teljesítményre. Az AMD processzorai számos korábban felfedezett sebezhetőségre hardveres formában immunisak, így ilyenkor nem is kell különböző, teljesítményt csökkentő javításokat eszközölni az operációs rendszer oldalán.


(forrás: PROHARDVER!) [+]

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények