Tesztek bevezetése, miértje
A teszt keretein belül négy alapvető kérdésre kerestük a választ több-kevesebb sikerrel:
Elsősorban az érdekelt minket, hogy az Alderwood mennyivel gyorsabb (ha gyorsabb egyáltalán) a Canterwoodnál. Mivel két eltérő platformról van szó, ezért teljesen egyértelműen nem lehet bebizonyítani, hogy ez vagy az a gyorsabb, de az mindenképpen kiderül, hogy a jelenlegi DDR szabvánnyal szemben a DDR2 nyújt-e valamilyen sebességtöbbletet.
Másodsorban arra voltunk kíváncsiak, hogy a jövőben megjelenő, 266 MHz-es FSB-t támogató chipsetek és processzorok használata mekkora sebességtöbblettel kecsegtet a jelenleg használatos 200 MHz-es FSB-t támogató processzorokkal és chipsetekkel szemben.
Harmadik kérdésünk röviden akár AGP 8x versus PCI Express x16 is lehetne. Elméletileg ha a Radeon X600 XT-t a 9600 XT-vel azonos órajeleken (500/300 MHz) járatjuk, akkor egy ugyanolyan gyors videokártyát kapunk, gyakorlatilag az X600 XT natív/nem natív PCI Express-támogatása eltérő fps-eket is eredményezhet.
Hirdetés
Negyedik kérdésünk pedig arra irányult, hogy az X600 XT az eredeti órajelein (500/370 MHz) mennyivel gyorsabb a Radeon 9600 XT-nél (500/300 MHz), ennek kiderítésére néhány játékot vettünk csak elő.
Alderwood vs. Canterwood vagyis DDR2 vs. DDR
Tesztkonfiguráció:
-
Alderwood konfiguráció:
-
Alaplap: ABIT AA8-Duramax BIOS rev. AA8_13.B00
-
Processzor: Intel Pentium 4 3,2E GHz (16x200 MHz; HTT)
-
Memória: 2x512 MB Micron DDR2-533, CL 4.0-12-4-4
-
Videokártya: ATI Radeon X600 XT 128 MB (@ 500/300 MHz)
-
-
Canterwood konfiguráció:
-
Alaplap1: ABIT IC7 BIOS rev. 24 (PAT: Street Racer)
-
Processzor: Intel Pentium 4 3,2E GHz (16x200 MHz; HTT)
-
Memória: 2x512 MB Kingmax DDR-400, CL 3.0-6-3-3
-
Videokártya: ATI Radeon 9600 XT 128 MB (500/300 MHz)
-
-
-
Merevlemez: Hitachi Deskstar 7K250 160 GB (Parallel ATA; 7200 rpm; 8 MB cache)
-
OS és szoftverek
-
Windows XP Professional Service Pack 1
-
DirectX 9.0b SE
-
Intel Chipset Installation Utility 6.0.1.1002
-
ATI Catalyst 4.6
-
A teszteket azért az ABIT-alaplapon futtattuk le, mert az Intel-lap BIOS-a nem adott lehetőséget a processzor szorzójának átállítására, márpedig így nem tudtunk volna összevethető eredményeket lemérni. Hogy biztosak legyünk az ABIT-alaplap sebességének versenyképességében, 3,6 GHz-es órajelen mindkét alaplappal lefuttattunk néhány memóriatesztet és benchmarkot, és megbizonyosodtunk arról, hogy az ABIT AA8-Duramax még egy picit gyorsabb is a referencia Intel-alaplapnál, tehát nem választottunk rosszul.
A DDR2-es memóriákkal szerencsénk volt, mert ugyan a gyárilag beprogramozott SPD-értékek csak nagyon laza időzítéseket engedélyeztek volna, kis feszültségemeléssel (1,8 V->1,9 V) 266 MHz-en (DDR533) hajlandóak voltak stabilan működni CL 3.0-4-3-3-as időzítésekkel is, sőt, DDR2-400-on CL 3.0-4-2-2-es időzítésekkel is stabilak voltak a teszt során. A Kingmax DDR memóriákat legfeljebb CL 3.0-4-3-3-as időzítésekkel tudtuk meghajtani a Canterwood alaplapban, ezzel adtunk egy kis előnyt az Alderwood rendszer számára.
Mielőtt a tesztekre térnénk, lássuk, hogy a memóriaidőzítések hogyan hatnak a teljesítményre egy DDR2-es rendszer esetében.
Everest 1.10 memóriasebesség mérés (FSB / memória / időzítések) | olvasás | írás |
200/200, CL 3.0-4-2-2 | 5449 | 2073 |
200/200, CL 3.0-5-3-2 | 5376 | 2057 |
200/200, CL 3.0-6-3-3 | 5382 | 2057 |
200/200, CL 4.0-12-4-4 | 5278 | 1994 |
200/266, CL 3.0-4-3-3 | 5901 | 2374 |
200/266, CL 3.0-6-3-3 | 5847 | 2370 |
A memóriaidőzítések teljesítményre gyakorolt hatását az Everesttel ellenőriztük le. A táblázatból egyértelműen kiderül, hogy azonos memóriasebességen a CL 3.0-4-2-2-es és a CL 4.0-12-4-4-es időzítések között elenyésző már a memória-sávszélesség különbsége is, az ebből származó teljesítménykülönbség (játékokban, alkalmazásokban) pedig még ennél is észrevehetetlenebb. Ugyanakkor az is jól látható, hogy 200 MHz FSB mellett a memóriákat aszinkron DDR2-533-on járatni már jobb ötlet, hiszen közel 8 és 14%-os sávszélesség-növekedést lehet elérni. Ezek a számok persze a tényleges teljesítményadatok tekintetében messze nem ilyen magasak (később ki fog derülni, hogy mennyire).
Tesztek
Teszt/program/alkalmazás (FSB / memória) | Intel 925X (Alderwood) 200/200 | Intel 925X (Alderwood) 200/266 | Intel 875P (Canterwood) 200/200 |
Sciencemark memory latency (64 byte-os lépésközök) | 15,62 ns | 15 ns | 8,42 ns |
Sisoftware Sandra Memory Bandwidth (int/fp) MB/s | 4779 / 4775 | 5053 / 5047 | 4996 / 4987 |
Everest memória olvasás/írás (MB/s) | 5449 / 2073 | 5901 / 2374 | 5984 / 1782 |
WinRAR tömörítés ideje (p:mp) | 01:45 | 01:40 | 01:43 |
7-Zip tömörítés ideje (p:mp) | 05:01 | 04:55 | 04:50 |
Mainconcept MPEG Encoder AVI->MPEG2 konvertálás (p:mp) | 06:52 | 06:46 | 06:39 |
XMpeg+DivX MPEG2->AVI konvertálás (p:mp) | 02:45 | 02:42 | 02:40 |
Windows Media Encoder 9 MPEG2->WMV konvertálás (p:mp) | 05:01 | 05:01 | 04:50 |
Quake III Arena - timedemo 640x480 / 1024x768 (fps) | 346 / 222 | 353 / 222 | 350 / 236 |
Wolfenstein ET - timedemo 640x480 / 1024x768 (fps) | 91 / 66 | 92 / 66 | 96 / 73 |
UT2003 - flyby 640x480 / 1024x768 (fps) | 243 / 153 | 247 / 153 | 250 / 154 |
UT2003 - botmatch 640x480 / 1024x768 (fps) | 77 / 76 | 78 / 77 | 78 / 78 |
Splinter Cell - 640x480 / 1024x768 (fps) | 75 / 71 | 76 / 71 | 77 / 76 |
Tomb Raider AoD - 640x480 / 1024x768 (fps) | 104 / 49 | 114 / 49 | 131 / 58 |
Halo benchmark - 640x480 / 1024x768 (fps) | 68 / 35 | 72 / 36 | 77 / 38 |
3DMark2001SE benchmark - 1024x768 | 13212 | 13296 | 13220 |
3ds max 6 - Anibal (with manipulators) renderelés (p:mp) | 05:29 | 05:28 | 05:27 |
Lightwave 7.5 - Variations renderelés (p:mp) | 02:15 | 02:15 | 02:15 |
Mivel a DDR/DDR2 illetve Canterwood/Alderwood közötti különbségekre vagyunk most kíváncsiak, ezért elsősorban a 200/200-as eredményeket kell figyelembe vennünk. A táblázatban a két beállítás közül a jobb eredmények vannak vastagon kiemelve, és bizony ezek a számok mind a jobb oldalon, vagyis a Canterwood felirat alatt szerepelnek. Ez azt jelenti, hogy a Canterwood és DDR párosából épült rendszer egyértelműen gyorsabb az Alderwood/DDR2 párosából felépült rendszernél, legalábbis 200/200-as felállásban. Vajon miért? A kérdésre a választ a memóriasebességek környékén kell keresnünk. A Sandra és az Everest szerint is a Canterwood memóriakezelése a gyorsabb, előbbiben elhanyagolhatóan, utóbbiban már nagyobb mértékben. Mivel a memória-sávszélesség csak egy a rengeteg, rendszersebességet befolyásoló tényező közül, ezért csak erre nem lehet fogni az Alderwood lemaradását. A kérdés megválaszolásának érdekében elővettük a Sciencemark 2.0 programot, és mindkét rendszeren lefuttattuk a memóriabenchmarkot, ugyanis ez a program a memóriakésleltetési időket is képes lemérni. A táblázat legfelső sora jelzi az eredményt: a DDR kétszer gyorsabb a DDR2-nél, már ami a memóriakésleltetéseket illeti (15,62 ns és 8,42 ns). Ez a DDR2 működési elvéből adódik. 200/266 MHz-es beállítással az Alderwood valamelyest gyorsul, de ez számos esetben még mindig nem elég ahhoz, hogy a DDR1-es rendszert beérje.
Konklúzió: noha az Alderwood éppen lehet egy gyors chipset, a DDR2-nek köszönhetően inkább visszaléptünk egyet, mint előre, már ami a teljesítményt illeti. Más kérdés, hogy a DDR2 nem is most fogja kimutatni oroszlánkörmeit – a technológiai váltásra a magasabb frekvenciák eléréséhez szükség volt. Lehet, hogy azonos órajelen lassabb a DDR2, viszont az is biztos, hogy 667 MHz-es sima DDR RAM-ok már nem lesznek, míg DDR2 igen, sőt.
Az FSB hatása a rendszerteljesítményre
Következő kérdésünk a jövőben megjelenő, 266 MHz-es FSB-vel rendelkező Pentium 4 processzorok sebességére vonatkozik: önmagában az FSB emelése milyen hatással van a rendszer sebességére.
-
Tesztkonfiguráció:
-
Alaplap1: ABIT AA8-Duramax BIOS rev. AA8_13.B00
-
Processzor: Intel Pentium 4EE 3,2 GHz (16x200 MHz; HTT; 2 MB L3 cache)
-
Memória: 2x512 MB Micron DDR2-533, CL 4.0-12-4-4
-
Videokártya: ATI Radeon X600 XT 128 MB (@ 500/300 MHz)
-
-
-
Merevlemez: Hitachi Deskstar 7K250 160 GB (Parallel ATA; 7200 rpm; 8 MB cache)
-
OS és szoftverek
-
Windows XP Professional Service Pack 1
-
DirectX 9.0b SE
-
Intel Chipset Installation Utility 6.0.1.1002
-
ATI Catalyst 4.6
-
Tesztek
Teszt/program/alkalmazás | FSB: 200/ mem: 200 | FSB: 200/ mem: 266 | FSB: 266/ mem: 266 |
Sciencemark memory latency (64 byte-os lépésközök) | 19,74 ns | 19,06 ns | 16,25 ns |
Sisoftware Sandra Memory Bandwidth (int/fp) MB/s | 4541 / 4543 | 4883 / 4874 | 6000 / 5986 |
Everest memória olvasás/írás (MB/s) | 4303 / 1605 | 4628 / 1772 | 5446 / 2034 |
WinRAR tömörítés ideje (p:mp) | 01:38 | 01:35 | 01:29 |
7-Zip tömörítés ideje (p:mp) | 05:00 | 04:56 | 04:40 |
Mainconcept MPEG Enc. AVI->MPEG2 konvertálás (p:mp) | 06:26 | 06:26 | 06:26 |
XMpeg+DivX MPEG2->AVI konvertálás (p:mp) | 02:38 | 02:36 | 02:33 |
Windows Media Encoder 9 MPEG2->WMV konvertálás (p:mp) | 04:33 | 04:33 | 04:30 |
Quake III Arena - timedemo 640x480 / 1024x768 (fps) | 400 / 223 | 406 / 223 | 417 / 223 |
Wolfenstein ET - timedemo 640x480 / 1024x768 (fps) | 94 / 67 | 95 / 67 | 102 / 69 |
UT2003 - flyby 640x480 / 1024x768 (fps) | 273 / 154 | 275 / 154 | 280 / 154 |
UT2003 - botmatch 640x480 / 1024x768 (fps) | 86 / 84 | 86 / 84 | 86 / 86 |
Splinter Cell - 640x480 / 1024x768 (fps) | 88 / 72 | 88 / 73 | 90 / 74 |
Tomb Raider AoD - 640x480 / 1024x768 (fps) | 104 / 49 | 104 / 49 | 109 / 50 |
Halo benchmark - 640x480 / 1024x768 (fps) | 68 / 36 | 68 / 36 | 69 / 36 |
3DMark2001SE benchmark - 1024x768 | 13741 | 13761 | 13883 |
3ds max 6 - Anibal (with manipulators) renderelés (p:mp) | 04:59 | 04:59 | 04:58 |
Lightwave 7.5 - Variations renderelés (p:mp) | 02:08 | 02:08 | 02:08 |
A teszthez egy 3,4 GHz-es Pentium 4 Extreme Edition processzort használtunk fel (nem szabad elfeledkezni arról, hogy ez Gallatin magos), ugyanis a szorzót csak ezen lehetett beállítani 12-re. A bal oldali és a középső oszlop eredményeit 16x200 MHz-en kaptuk, míg a jobb oldali eredményeket 12x266 MHz-en értük el. Ismét azt láthatjuk, hogy a jobb oldali oszlop eredményei a nyerők minden esetben, ám ez az eddigi tanulmányaink alapján nem meglepő, hiszen a jobb oldali oszlopban a 266 MHz-es FSB-n és ezzel szinkron sebességen járatott memória szerepel, ami nagyobb szám, mint a 200 (smiley helye :D). Ennél a ténynél fontosabb adat az, hogy a gyorsulás programtól függően mindössze 1-9% a 200/266 MHz-es beállításhoz képest és 2-11%-os a 200/200 MHz-es beállításhoz képest. Emellett jól látható, hogy a 200/200-as eredményekhez képest a 200/266-os eredmények még ennyi gyorsulást sem hoznak.
Konklúzió: az Intel az újabb, 266 MHz-es FSB-t támogató chipsetek és processzorok bejelentése után feltehetően ismét böcsülettel keres majd, holott az ezek bevezetéséből adódó gyorsulás elhanyagolható mértékű.
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!