Radeon HD 4650
Vajon hogyan viselkednek napjaink alsó-középkategóriás videokártyái a legnépszerűbb játékokban? Nem is olyan régen még az abszolút középre pozicionált Radeon HD 4670-et versenyeztettük, ám kíváncsiságunk határtalan, ezért most egy szintet lejjebb lépve a HD 4650 képességeit térképeztük fel. A 4670-et a népszerű HD 3850 utódjaként harangoztuk be, hiszen a két VGA belsőleg nagyon hasonló, de ami még ennél is meglepőbb lehet, az az, hogy a HD 4650 is erre az architektúrára épül. 320 stream processzorával és 32 textúrázójával ikertestvére lehetne a HD 4670-nek, az alacsonyabb előállítási költségek miatt azonban lefaragtak belőle itt-ott. Vészes átalakulásról azonban szó sincs, mindössze órajelei lettek alacsonyabbak, végül egy 15 000 forint körül kapható VGA-t tarthatunk a kezünkben. A HD 4650 GPU-ja 600 MHz-en jár, a memóriákat pedig gyártótól és memóriatípustól függően 400 és 667 MHz közé lövik be; mindezt figyelembe véve egy igen komoly vetélytársra lelt az NVIDIA GeForce 9500 GT-je. Ez utóbbi minden szempontból egy belépőszintű középkategóriás videokártya jellemzőivel bír, 32 stream processzorral és 16 textúrázóval elméletben esélytelen a Radeon ellenében, de ha valamit megtanulhattunk az évek során, az az, hogy ne igyunk előre a medve bőrére. A GeForce 9500 GT alapjául szolgáló G96-os GPU egyelőre 65 nm-en készül, de a piacon hamarosan megjelennek majd az 55 nm-es variánsok is. A 314 millió tranzisztorból felépülő chip gyárilag 550 MHz-es órajellel rendelkezik, és ahogy az ebben a piaci szegmensben megszokott, a memória órajele, illetve típusa gyártónként változhat, elméletileg 500 és 800 MHz között kéne ketyegnie.
A HD 4650-et itthon elsőként az MSI kínálatában sikerült felfedeznünk, így végül ez lett tesztünk főszereplője. Az MSI 4650-eséről tudni kell, hogy egy belépőszintre szánt verzió, olcsó DDR2-es memóriát tettek rá, ami 400 MHz-en jár. A videokártya felépítése is igen puritán, szinte pontról pontra megegyezik a HD 4670-esével, és ez is 17 cm hosszú. Egy rendkívül szimpla hűtő felel a chip hűsen tartásáért, mely egyébként szinte teljesen hangtalan, bár ha odatesszük mellé a fülünket, akkor van egy kis zizegő hangja. Maga a videokártya a 4670-hez hasonlóan alig melegszik, meg lehet fogdosni, épphogy langyos működés közben, a GPU hőmérséklete pedig nemigen emelkedik 45-50 fok fölé. A HD 4650 fogyasztása maximum 55 watt, külső áramforrásra nincs szüksége, csatlakozói pedig a szokásostól eltérőek, egyetlen analóg és DVI kimenetet találtunk rajta. Igen sajnálatos, de a tévékimenet lemaradt.
Az ellenfelet is az MSI termékpalettájáról választottuk ki: egy passzív hűtésű GeForce 9500 GT-re esett a választásunk, ugyanis ez a legolcsóbb 9500 GT, ami a kezünk közé akadt, azt azonban jobb, ha tudjuk, hogy ez még mindig drágább, mint a HD 4650. Az MSI 9500 GT-jének GPU-ja 550/1375 MHz-es órajelekkel rendelkezik, memóriája pedig 500 MHz-en jár, tehát ezen az oldalon is a legegyszerűbb verzió vesz részt a csatában. A videokártyán található hűtés egész idő alatt jól végezte a dolgát, a G96-os chip nem egy nagyágyú, tehát a melegedésével sincs gond, de az biztos, hogy ez a videokártya ebben a formájában jobban bemelegszik, mint a HD 4650, ami a kisebb házikók esetében fontos szempont lehet (a GPU kb. 55-60 fokos volt használat közben). A hangjáról nincs mit mondani, ugyanis az nincs neki. Csatlakozók terén picit jobban áll, mint Radeonunk, mert HDMI-kimenetet is találunk rajta, de az analóg tévékimenetről itt is le kell mondanunk.
Mind a két videokártyán 2 ns-os memóriachipeket találunk, ami éppen elegendő az 500 MHz-es órajel eléréséhez. Érdekes, de tuningban is nagyon hasonló eredmények születtek, a Radeont 700/600 MHz-re, a GeForce-ot pedig 700/1750/600 MHz-re sikerült túlhajtani. Százalékosan a GeForce jobban szerepelt, de az előnye nem elég markáns ahhoz, hogy ez döntő érv legyen az egyik vagy a másik mellett.
VGA | Radeon HD 4650 | Radeon HD 4670 | Radeon HD 3850 | GeForce 9500 GT | GeForce 9600 GSO | GeForce 9600 GT |
GPU kódneve | RV730 | RV670 | G96 | G92-150 | G94 | |
Gyártás-technológia | 55 nm (TSMC) | 55 nm (TSMC) | 65-55 nm (TSMC) | 65 nm (TSMC) | 65-55 nm (TSMC) | |
Tranzisztorok száma | 514 millió | 666 millió | 314 millió | 734 millió | 505 millió | |
GPU órajele | 600 MHz | 750 MHz | 670 MHz | 550/1325 MHz | 550/1325 MHz | 650/1625 MHz |
Vertex shader egységek száma | 64 komplex és 256 darab egyszerű stream processzor | 64 komplex és 256 darab egyszerű stream processzor | 32 darab skalár stream processzor | 96 darab skalár stream processzor | 64 darab skalár stream processzor | |
Pixel futószalagok száma | ||||||
Pixel shaderek száma | ||||||
Textúrázók száma | 32 textúracímező, 32 textúraszűrő | 32 textúracímező, 16 textúraszűrő | 16 textúracímező, 16 textúraszűrő | 48 textúracímező, 48 textúraszűrő | 32 textúracímező, 32 textúraszűrő | |
ROP-egységek száma | 8 | 16 | 2 blokk (8) | 3 blokk (12) | 4 blokk (16) | |
Támogatott DirectX verzió | 10.1 | 10.1 | 10 | 10 | 10 | |
Memória-vezérlő | 128 bites hubvezérelt | 256 bites Ring Bus | 128 bites crossbar | 192 bites crossbar | 256 bites crossbar | |
Memória órajele | 400-667 MHz (DDR2-GDDR3) | 1000 MHz | 830 MHz | 500-800 MHz (DDR2-GDDR3) | 800 MHz | 900 MHz |
Memória-sávszélesség | 12 800 - 21 344 MB/s | 32 000 MB/s | 53 120 MB/s | 16 000 - 25 600 MB/s | 38 400 MB/s | 57 600 MB/s |
Memória típusa | DDR2 - GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 | DDR2 - GDDR3 | GDDR3 | GDDR3 |
Memória mérete | 512 MB | 512-1024 MB | 256-512 MB | 512 MB | 384-768 MB | 512-1024 MB |
HD videó gyorsítás | AVIVO HD (UVD 2) | AVIVO HD (UVD) | Purevideo HD (VP2) | Purevideo HD (VP2) | Purevideo HD (VP2) |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!