Erődemonstráció
A csúcskategóriás GeForce-ok utolsó generációja felemásra sikerült; a Fermi architektúra nagy sikerekkel kecsegtetett, de az ezt megtestesítő GF100-as chip, ha nem is lett bukás, de közel sem járt be olyan utat, amilyet az NVIDIA szánt neki. A GF100 jellemzőit már ismerhetik az olvasók: nagyon gyors, ugyanakkor rendkívül teljesítményéhes, és erősen melegszik. Az NVIDIA valószínűleg kiegyezett volna a "nagyon gyors és sokat fogyaszt, emellé pedig melegszik" jellemzőkkel, ha utóbbiak kicsit kevesebb hangsúlyt kaptak volna a sajtóban. Ehelyett a GeForce GTX 470/480 elsősorban melegedése és magas fogyasztása miatt lett ismert, legalábbis az asztali PC-s felhasználók körében, a GF100 köré épülő Teslák ugyanakkor GPU-számolásos munkákban komolyan domborítanak, de ez egy játékost a legkevésbé sem hoz lázba.
A GTX 480 megjelenését követően azonnal szárnyra kaptak a pletykák, melyek szerint hamarosan piacra kerül egy teljes értékű GF100-as chippel szerelt, tehát 512 stream processzoros GeForce GTX (485 néven), de – mint kiderült – ez kacsa volt. A reménykedőknek azonban nem kell búsulniuk, mert kijött helyette a GeForce GTX 580, a GTX 480 utódja, ami éppen olyan lett, amilyennek az első verziónak kellett volna lennie.
A GTX 580-on egy teljes értékű, 512 aktív stream processzoros, 64 textúrázós GF110-es chip található amely megemelt órajelen üzemel: a GPU/shader órajelei 700/1401 MHz-ről 772/1544 MHz-re emelkedtek, ami 10%-nak felel meg. A 384 biten kapcsolódó GDDR5-ös memóriák órajele is emelkedett, 924 MHz-ről (GDDR5 3696 MHz) 1002 MHz-re (GDDR5 4008 MHz). A GTX 580 ezeket a jellemzőket leszámítva alapvetően megegyezik a GTX 480-nal, tehát a ROP-ok száma 48 és 1,5 GB memóriával gazdálkodhat a GPU. A chip továbbra is a TSMC 40 nm-es eljárásával készül, de a GF110 alacsonyabb szivárgású, kevésbé időzítés-érzékeny és magasabb órajelek elérésére alkalmas tranzisztorokból épül fel; gyakorlatilag elmondható, hogy az NVIDIA hozzáidomult a TSMC gyártási eljárásához. Az új chip köré épülő VGA fogyasztása papíron csak minimálisan alacsonyabb elődjénél, ez az érték 250 wattról 244 wattra csökkent.
Mielőtt leírnánk a GF100-at, hogy ez csak egy újabb ráncfelvarrás, érdemes megjegyezni, hogy néhány, a teljesítmény szempontjából fontos fejlesztés is megjelenik benne. Egyrészt a GF110 képes teljes órajelen az FP16-os precizitású textúrák szűrésére (pl. HDR), a GF100-on ez csak fele sebességen működött. Másrészt javítottak a "Z-culling" hatékonyságán, ez az eljárás felelős azért, hogy az általunk nem látható, takarásban lévő objektumokat a GPU ne számolja ki feleslegesen. Végül a GPU-ban található SM-ek (shader multiprocessor) dedikált 64 kB-os adattárolójának a megosztása is az eddigieknél flexibilisebb módon történhet. A GF100-ban ez grafikus módban 16 kB L1 cache/48 kB megosztott memóriára oszlik, míg GPU-számolásos feladatoknál ennek ellenkezője igaz. A GF110 a grafikus mód számára is engedélyezi a 48/16-os felállást, ha az növeli a teljesítményt.
A GeForce GTX 580 sokak számára nem újdonság, hiszen már november elején bemutatták, a mai napon azonban egy újabb GeForce-szal leszünk gazdagabbak, ez pedig a GTX 580 "kistestvére", a GTX 570. Az 580-ashoz hasonlóan ez is a GF110-es lapkára épül, de mint azt a típusjelzés is sejteti, annál lassabb; a chipben letiltottak egy streaming multiprocesszor tömböt, tehát összesen 480 darab CUDA-maggal számol. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a videokártya más paramétereit is megnyirbálták, 60 textúrázóval és 10 ROP-blokkal, illetve a 320-bites crossbar-memóriavezérlővel az új VGA mondhatni a GTX 470 és 480 egyvelegének tekinthető. A GPU/CUDA magok 732/1464 MHz-es órajelen járnak, az 1280 MB memória pedig 950 MHz-en (GDDR5 3800 MHz) ketyeg. A GTX 570 fogyasztása elméletben 225 watt, tehát ezen a téren is a GTX 470 és GTX 480 között helyezkedik el.
Az NVIDIA oldalán a GF104 volt az első olyan DirectX 11-es GPU, amely támogatja a HDMI 1.4a szabványt és a tömörítetlen Dolby TrueHD és DTS-HD MA audiosávok HDMI-n keresztüli átvitelét. Az ember azt gondolná, hogy ez egy időben később kiadott VGA-nak sem jelenthet gondot, azonban tévednénk, mert a GTX 580/570 a 470/480-hoz hasonlóan nem támogatja ezt a funkciót, a GF110 tehát ezen a téren nem fejlődött elődjéhez képest. Ugyanez igaz az egyidőben támogatott monitorok számára is, ami továbbra is kettő.
A két új GTX nem csak belsőleg, de külsőleg is megváltozott. Elbúcsúzhatunk a GTX 480 tojássütésre is alkalmas, látható hűtőbordájától és az orkánhangú ventilátortól is. A NYÁK is újra lett tervezve, leginkább a GTX 480-éra emlékeztet hosszra és alakra is, de eltűnt róla a szellőzőnyílás. A GTX 580 és a GTX 570 ugyanazt a nyomtatott áramköri lapot használja, de utóbbiról "lemaradt" néhány feszültségszabályzó alkatrész, na és persze két darab memóriachip, de ezeket leszámítva megegyeznek. A hűtés burkolata is megegyező (a matricát leszámítva): egy egyszerű, műanyag légterelő burkolat, amelyen csak a ventilátornak van helye. A beszívott levegő a monitorkimenetek mellett található légkivezetésen távozik, tehát eltűnt az először a GTX 480-on látott óriás hűtőborda, ami a VGA hosszának felén a burkolatot is kiváltotta. A GTX 580/570 egyébként nemcsak leváltotta az óriás hűtőbordát, hanem egy ígéretesnek tűnő megoldásra cserélte, ez pedig a heatpipe-elven működő "párakamra", de erről még később esik majd szó.
Az új GeForce-okon található GF110-es lapka külsőre teljesen olyan, mint a GF100, ami nem is csoda, hiszen az NVIDIA már generációk óta hőelvezető kupakkal fedi le. A GF100 529 mm² alapterületű, ezzel szemben a GF110 520 mm², ami enyhén szólva minimális csökkenés, de vegyük figyelembe, hogy a számolási teljesítmény elvileg nőtt, a fogyasztás pedig elvileg csökkent. Ez persze még nem elég ahhoz, hogy a gyártással kapcsolatos versenyképességi problémák megoldódjanak, hiszen a Cypress "még mindig" 334 mm², igaz, a GF110-re épülő kártyák már inkább a hamarosan bemutatkozó AMD Cayman (Radeon HD 6950/6970) ellen készültek (méretük még nem ismert), legalábbis ezt reméljük.
Mindkét videokártyán Samsung memóriákat találtunk, a GTX 580-on K4G10325FE-HC04, a GTX 570-en pedig K4G10325FE-HC05 feliratúak a chipek, ami azt jelenti, hogy a GTX 580-on 0,4 ns-os, 1250 MHz-et (GDDR5 5000 MHz), a GTX 570-en pedig 0,5 ns-os, tehát 1000 MHz-et (GDDR5 4000 MHz) elviselő lapkák találhatóak. Az alapórajelek ismeretében azt mondanánk, hogy a GTX 580-ban jóval nagyobb a tuninpotenciál.
HD 5850 / HD 6870 / GTX 570 / GTX 470
HD 5970 / HD 5870 / GTX 580 / GTX 480 / GTX 460
A két GTX hosszra megegyezik, mindkettő kb. 27 cm, így a GTX 480-nal és a Radeon HD 5870-nel vannak egy méretben.
VGA megnevezése | GeForce GTX 580 | GeForce GTX 570 | Radeon HD 5970 | Radeon HD 5870 | GeForce GTX 480 | GeForce GTX 470 |
---|---|---|---|---|---|---|
GPU kódneve | Fermi (GF110) | Hemlock | Cypress | Fermi (GF100) | ||
Gyártástechnológia | 40 nm (TSMC) | 40 nm (TSMC) | 40 nm (TSMC) | |||
Tranzisztorok száma | ~3 milliárd | 2 x 2,15 milliárd | 2,15 milliárd | ~3 milliárd | ||
Chip mérete | 520 mm² | 334 mm² | 529 mm² | |||
GPU / shader órajele terhelve |
772 MHz 1544 MHz |
732 MHz 1464 MHz |
725 MHz | 850 MHz | 700 MHz 1401 MHz |
607 MHz 1215 MHz |
GPU / shader órajele üresjáratban |
51 MHz 101 MHz |
157 MHz | 157 MHz | 51 MHz 101 MHz |
51 MHz 101 MHz |
|
Számolóegységek száma | 512 db skalár stream processzor | 480 db skalár stream processzor | 2 x (320 komplex és 1280 darab egyszerű stream processzor) | 320 komplex és 1280 darab egyszerű stream processzor | 480 db skalár stream processzor | 448 db skalár stream processzor |
Textúrázók száma | 64 textúracímző és -szűrő | 60 textúracímző és -szűrő | 2 x 80 textúracímző és -szűrő | 80 textúracímző és -szűrő | 60 textúracímző és -szűrő | 56 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 12 blokk (48) | 10 blokk (40) | 2 x 8 blokk (2 x 32) | 8 blokk (32) | 12 blokk (48) | 10 blokk (40) |
Támogatott DirectX-verzió | 11 | 11 | 11 | |||
Memóriavezérlő | 384 bites crossbar | 320 bites crossbar | 256 bites hubvezérelt | 384 bites crossbar | 320 bites crossbar | |
Memória órajele terhelve | 1002 MHz (GDDR5) | 950 MHz (GDDR5) | 1000 MHz (GDDR5) | 1200 MHz (GDDR5) | 924 MHz (GDDR5) | 837 MHz (GDDR5) |
üresjáratban | 67 MHz | 300 MHz | 300 MHz | 67 MHz | 67 MHz | |
Max. memória-sávszélesség | 192 384 MB/s | 152 000 MB/s | 2 x 128 000 MB/s | 153 600 MB/s | 177 400 MB/s | 133 900 MB/s |
HD-filmek lejátszásának hardveres támogatása | Purevideo HD (VP4) | AVIVO HD (UVD 2) | Purevideo HD (VP4) | |||
TDP | 244 watt | 225 watt | 294 watt | 188 watt | 250 watt | 215 watt |
Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés
Videokártya / meghajtóprogram | Asus GeForce GTX 580 1536 MB (772/1544/1002 MHz) / Forceware 263.09 GeForce GTX 570 1280 MB (732/1464/950 MHz) / Forceware 263.09 Zotac AMP Zalman VF3000 GTX 480 1536 MB (700/1401/924 MHz) / Forceware 260.99 Asus GeForce GTX 470 1280 MB (608/1215/837 MHz) / Forceware 260.99 Zotac GeForce GTX 460 1024 MB (675/1350/900 MHz) / Forceware 260.99 BBA Radeon HD 6870 1024 MB (900/1050 MHz) / Catalyst 10.10 + appp 10.10 Sapphire Vapor-X HD 5870 1024 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 10.11 + appp 10.11 CAP2 Asus Radeon HD 5850 1024 MB (725/1000 MHz) / Catalyst 10.11 + appp 10.11 CAP2 |
---|---|
Processzor | Core i7-920 (2,93 GHz) túlhajtva 3,6 GHz-en QPI órajel: 3,24 GHz; NB órajel: 3,6 GHz EIST / C1E / C-state bekapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva |
Alaplap | Asus P6T Deluxe - Intel X58 chipset |
Memória | 3 x 2 GB Corsair Dominator DDR3-1600; 1800 MHz-en 9-9-9-24-2T időzítésekkel |
Háttértárak | Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2) Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache) |
Táp | Cooler Master Silent Pro M600 - 600 watt |
Monitor | Samsung Syncmaster 305T Plus (30") |
Operációs rendszer | Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2010.12.02-ig bezárólag) |
Játékok
- Crysis Warhead (DirectX 10)
- James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
- Just Cause 2 (DirectX 10)
- Tom Clancy's HAWX (DirectX 10.1)
- DiRT 2 (DirectX 11)
- BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
- Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
- Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
- Aliens vs. Predator (DirectX 11)
- Metro 2033 (DirectX 11)
A két csúcskategóriás GeForce a tehetősebbek számára jelenthet alternatívát, ez elég egyértelmű az árazásra tekintve, hiszen a már kapható GTX 580-ért hivatalosan kb. 150 000 forintot kell fizetni, a most bejelentett GTX 570-ért pedig kb. 140 000 forintot kérnek majd. Mondanunk sem kell, ezek a presztízskártyák, az emberek többsége jól elvan a 30-40 000 forintos VGA-kkal is. A magas árak miatt a GTX-ek ellen a jelenleg kapható legerősebb VGA-kat szedtük össze, a GTX 470/480-at és a Radeon HD 5850/6870/5870/5970-et, ezeken kívül pedig leteszteltük a GeForce GTX 460 1 GB-os változatát is SLI-ben, ugyanis érdekes lehet, hogy picit olcsóbban mire képes két kisebb, slágerkártya. A játékokat 1920x1200-as és 2560x1500-as felbontásban és a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük, ugyanis csak ezen beállítások mellett lehetünk benne biztosak, hogy VGA-limitesek a játékok.
A HD 6870-et a Catalyst 10.10-es verziójával teszteltük, ugyanis a tesztelés időpontjában elérhető Catalyst 10.11 nem támogatja a 6800-asokat. A két új GTX-et a nemrég megjelent 263.09-es meghajtóprogrammal teszteltük, a GTX 570 mellé kaptunk egy ezt a VGA-t is támogató verziót.
A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk. Ez az opció a HD 6800-asokat használva immár három lehetőséget kínál fel, mi a középsőt választottuk. Az NVIDIA úgymond "figyelmezteti" a tesztoldalakat, hogy a Radeonok képminősége gyengébb ebben a beállításban. Mi ezt most nem vizsgáltuk meg komolyabban, azonban a Radeon HD 6900-asok eljövetele során elképzelhető, hogy körüljárjuk a témát.
Crysis Warhead alatt egy előzőleg elmentett replayt használtunk a kártyák teljesítményének leméréséhez. Az Aliens vs. Predatort, a Battlefield: Bad Company 2-t, a Metro 2033-at és az Avatart úgy teszteltük le, hogy a játékban egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. A végső eredményt három lefutott kör után jegyeztük fel. A Stalker: Call of Pripyat, a DiRT 2, a Just Cause 2, a HAWX és a BattleForge esetében a játékba beépített teljesítménytesztet alkalmaztuk a mérések során. A JC2-t és a HAWX-et eközben FRAPS-szel is mértük, hogy legyen minimum fps-es eredményünk. Néhány teszttel ezelőtt észrevettük, hogy a Battleforge hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk.
A fogyasztást egy konnektorba dugható digitális készülékkel mértük le, tehát a grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, természetesen a monitort kivéve. Immár egy újabb mérőkészüléket használunk, ami pontosabban és gyakoribb időközönként méri a fogyasztást, ezért fontos információ, hogy a korábbi cikkeinkben szereplő fogyasztási eredmények és az újak nem hasonlíthatóak össze!
A két GTX fogyasztása üresjáratban picit rosszabb a vártnál. A probléma csupán annyi, hogy szerintünk egy meghajtóprogram-hibába futottunk, ugyanis a 260.99-es driverrel tesztelt GeForce-ok órajele üresjáratban normális, az elvárható mértékben csökken 50/100/67 MHz-re, míg az új GeForce-ok órajele "beakadt" 405/810/325 MHz-en. Felvettük a kapcsolatot az NVIDIA-val, de egyelőre nem derült ki, mi lehet a probléma. Egyvalami biztos, hogy mi elegendő időt hagytunk a VGA-knak a lehűlésre. Terhelve az NVIDIA állításának megfelelő értékeket kaptunk, a GTX 580 ha csak 5 wattal, de kevesebbet fogyaszt a GTX 480-nál, a GTX 570 pedig éppen ahogy ígérik, a GTX 480 és a GTX 470 között található. Csoda tehát nem, de némi előrelépés azért történt, mindazonáltal a Fermi új verziója még mindig sokat fogyaszt.
Korábban már megemlítettük az új GTX-ek hűtését, amely egy új irányelv mentén készült. A GTX 480-nál látott óriás hűtőbordát és a hőcsöveket elhagyták, és ezt egy "párakamrával" (vapor chamber) váltották le. Gyakorlatilag egy kilapított, rézalapú hőcsőről van szó, ez érintkezik a GPU-val. A hűtőborda igen jól lamellázott, ez a légelvezető csatornaként működő burkolatba illeszkedik, így távozik a meleg levegő a házon kívülre. Alakítottak a ventilátoron is (matricát nem találtunk rajta), a lapátokat egy műanyag körgyűrűvel fogták össze, ez ugyanis megakadályozza a lapátok elhajlását, elmozgását, ami turbulenciát és így nagyobb hangerőt generálna. Meg kell, hogy mondjuk, az NVIDIA jó munkát végzett, ugyanis a GTX 580 ventilátora tényleg halk üresjáratban, és terhelve sem mondanánk hogy vészes, egy csúcskategóriás kártyától éppen "elvárható" zajszintet produkál, tehát a GTX 480-féle zajtól már nem kell tartani.
Az új hűtés a gyakorlatban igen jól teljesített, ha a GTX 480 esetében mért értékekhez hasonlítjuk. A GTX 480 90-95 °C környékéig melegszik minden körülmények között, a ventilátor megpróbálja ez alá szorítani akár 3000 rpm-es sebességen is. A GTX 580 ehelyett 80 °C környékéig melegedett (kb. 24 °C-os szobában) úgy, hogy a ventilátor csak a 2400 rpm-es fordulatszámot közelítette meg. Ez elég komoly teljesítmény, ami egyrészt a jobban sikerült chip, másrészt az új hűtés érdeme.
A GTX 570 hűtése szinte ugyanolyan, mint a GTX 580-é, de a "párakamrának" nagyobb teret hagytak a mérnökök: jól látható, hogy a hűtőborda GPU-val érintkező része kiemelkedik. Annyit azért el kell még mondanunk, hogy a gyári hűtőbordát ránézésre tajvani gyerekek forraszthatták össze, mert kidolgozottsága hagy maga után kívánnivalót...
A GTX 570 a GTX 580-hoz hasonlóan melegedés és zajosság tekintetében jobban teljesít elődjénél, már ha ez esetben a GTX 470 az előd. Ugyanis ez 90-95 °C-ig melegszik 2500-2600 rpm-es ventilátor mellett, ezzel szemben a GTX 570 csak 80-85 °C-t ért el a kb. 2100 rpm-es légkavaró mellett. A GTX 570 egy valódi "hardcore gamer" kártya, mert üresjáratban is hangtalan, és terhelve is csak nehezen észrevehető.
A GPU-Z-vel készített logfájlokból azonban kiderül, hogy ezek a fordulatszámértékek mindkét kártya esetében a ventilátor maximális tempójának alig 60%-a, tehát elképzelhető olyan eset, hogy ennél gyorsabban forognak majd.
Tuningban nem vártunk sokat, mert a már eleve komolyan melegedő, csúcs közelében járatott presztízstermékek gyakran alig bírják tovább a gyári értéknél. A GTX 580 772/1544/1002 MHz-es órajeleit 850/1700/1050-ig sikerült emelnünk, ez 10/10/5%-os túlhajtásnak felel meg. A GTX 570 732/1464/950 MHz-es értékeit 825/1650/1000 MHz-ig tudtuk megemelni, ami 12/13/5%-os tuningot sejtet. Itt alapvetően nagyjából azonos képességű chipekről van szó, a GTX 580-at gyárilag magasabb órajelei miatt sikerült százalékosan kevésbé túlhajtanunk, a memóriák terén ugyanakkor többet vártunk a GTX 580-tól. Egy kis feszültségemelés valószínűleg jót tenne a témának, de ezt meghagyjuk a saját kártyával és vízhűtéssel rendelkező olvasóinknak...
Crysis, Avatar, Just Cause 2
A GTX 580 az első három tesztelt játékban csak a két GPU-s konfigurációktól szenved vereséget, de felhívjuk a figyelmet, hogy most nagyobb szerep jut a minimum fps-eknek, mint bármikor valaha. A Radeonok 1 GB-nyi memóriája és a memóriamenedzsment problémái már itt is erősen kiütköznek, igaz, ehhez 2560x1600-as felbontást kellett használnunk, de csúcskategóriás kártyáknak itt is teljesíteni kell. A GTX 580 kb. 15-20%-kal gyorsabb elődjénél, a GTX 570 pedig még ennél is nagyobb, 20-30%-os mértékben gyorsabb a GTX 470-nél, és sokszor a HD 5870-nel teljesít egy szinten. A GTX 460 SLI egyelőre ott van a top közelében, tehát nem tűnik rossz megoldásnak.
HAWX, Dirt 2, BFBC2
A következő három játék is tartogatott érdekességeket. Ha összességében nézzük, akkor a GTX 580 továbbra is az élmezőnyben van. A HD 5970-nek ugyan sikerül megelőznie, de minimum fps-ben néhol csúnyán lemarad, ez Dirt 2 alatt a GTX 460 SLI-re is igaz; bár ezzel a konfiggal 2560x1600-ban az átlag sem éppen magas, itt úgy tűnik elfogyott a szusz az SLI-ből. A GTX 580 továbbra is tartja 20%-os előnyét elődjével szemben, a GTX 570 pedig éppen olyan gyors ezekben a játékokban, mint a GTX 480, a Radeon HD 5870-et pedig veri minden esetben.
STALKER, AvP, Metro 2033, Battleforge
A leginkább számolásigényes DX11-es címek alatt sem változott a helyzet. A GTX 580 a leggyorsabb egychipes kártya, sőt ha a 2560x1600-as eredményeket és a minimum fps-eket nézzük, akkor összességében is a leggyorsabb és legkiegyensúlyozottabb kártya a mezőnyben. A GTX 570 majdhogynem másolja a GTX 480 eredményeit, a HD 5870-et mondhatni könnyedén veri, de ez az előzetesen beharangozott árcédula alapján el is várható. Érdemes azért azt is látni, hogy a GTX 580 Metro 2033 és Battleforge alatt majdnem kétszer olyan gyors, mint az emberek szükségleteit még ma is felülbiztosító Radeon HD 5850...
Összegzés
Ahogy az már a grafikonokról is egyértelműen leolvasható volt, az összegzett számadatok is azt mutatják, hogy a GeForce GTX 580 közel 20%-kal gyorsabb a GTX 480-nál, míg a GTX 570 a GTX 480 sebességszintjét hozza. Érdemes látni az átlagfps-es összegzést is, mert ugyan a HD 5970 vagy a GTX 460 SLI első ránézésre ez alapján a grafikon alapján nem tűnik rossznak, mint azt láthattuk egyes játékokban, 2560x1600-as felbontásban komolyan lecsökken a sebességük, és többé nem hozzák azt a nagy teljesítményt, amit elvárnánk tőlük.
Nagyon érdekesen alakulnak a teljesítmény/fogyasztás mutatók is. Az elmúlt időszakban ebből a szempontból az AMD volt az egyetlen megfontolandó "választás", a Radeonok ugyanis rendre felülteljesítették az NVIDIA kártyáit. A GF110 megjelenésével azonban ennek vége szakad. Annak ellenére, hogy a GTX 570/580 sokat fogyaszt, azt lehet mondani, hogy teljesítményük alapján a 2010-es évvégi mezőnyben ezt okkal teszik. A GTX 580 teljesítmény/fogyasztás aránya jelenleg a legjobb a csúcskategóriában, ami talán picit furán hangzik, de ez a helyzet, a GTX 580 annyira gyors, hogy ez már ellensúlyozza a magas fogyasztást. A GTX 570 ebből a szempontból picit gyengébben teljesít, de még mindig az ilyen téren slágernek számító HD 5850/5870 páros közé ékelődik be.
Ahogy sejtettük, a GTX 580 olyan az NVIDIA-nak, mint anno az Phenom II (K10.5) volt az AMD-nek: ha ezt adják ki először, akkor senki sem panaszkodott volna, ehelyett beindult a lejáratógépezet netszerte. A GTX 480-ról anno elmondhattuk, hogy a leggyorsabb, de az emberekben az ragadt meg, hogy forró és hangos, és tényleg nem volt kompromisszumok nélkül ajánlható. A GTX 580 esetében azonban nincs miről beszélni: a leggyorsabb VGA a piacon, nem is túl forró és nem is hangos, csak drága, de ez természetesnek mondható ebben a szegmensben. Látva a HD 5970 teljesítményét/akadozását egy-két játékban, azt kell, hogy mondjuk, egyértelműen a GTX 580-at választanánk, ha megtehetnénk. Azonban mostmár talán érdemes megvárni azt a pár hetet a döntéssel, amíg kijönnek az AMD új Radeonjai.
A GTX 570 gyakorlatilag a GTX 480 teljesítményét hozza alacsonyabb fogyasztás mellett és halkan, ráadásul olyan árra lőtték be, ahol az AMD-nek nincs válasza (a HD 5870 olcsóbb, a HD 5970 drágább) tehát mondhatni egészen jól eltalált termékről van szó, elvileg. A 140 000 forintos előzetesen megadott ajánlott árcédula azonban kicsit furának, hat hiszen a GTX 580 alig 10 000 forinttal drágább, és nincs olyan ember, aki ilyen kis árkülönbség mellett a GTX 570 mellett döntene. Ebből kifolyólag az a sejtésünk, hogy a GTX 570 valamivel olcsóbb lesz a megjelenés utáni "hype" lecsengését követően.
Kiegészítés (2010. 12. 10.): a hazai boltokban már előrendelhető a GTX 570 és nagyon úgy tűnik, hogy az új VGA jóval olcsóbb a vártnál, kb. 100-110 000 forintért fogják adni. Ezen az áron már mondhatni sokkal inkább megfontolandó választás, a HD 5870-nél nagyjából annyival drágább amennyivel gyorsabb.
Összességében azt lehet mondani, hogy az NVIDIA teljesítette kitűzött célját, sikerült meggyőző fölénnyel a királyi trónra újra felülnie, csak éppen elég ingatag ez a későn elfoglalt trón, mert könnyen lehet, hogy a hamarosan bemutatkozó AMD Cayman újra letaszítja onnan az NVIDIA-t. Addig is a csúcson szerintünk jelenleg a két GTX a legjobb választás.
GeForce GTX 570/580 | |
Pro | + brutális sebesség + teljesítmény/fogyasztás arányuk nagyon jó + halk referenciahűtés + DirectX 11, NVIDIA VP4 (akár DivX/XviD dekódolás) + HD-videók hardveres lejátszása + CUDA és PhysX támogatása |
Kontra | - nagyon drágák - PAP, TrueHD / DTS-HD / 24-bit 48 kHz támogatásának hiánya a HDMI-n keresztül - tuningpotenciál |
GeForce GTX 580 (ha nem számít a pénz) |
GeForce GTX 570 |
fLeSs
A GeForce GTX 570-et az NVIDIA biztosította, a GeForce GTX 580-at pedig az Asus bocsátotta rendelkezésünkre. A tesztben használt többi videokártyát az Expert Zrt. adta, kivéve az Asus HD 5970-et, melyet a Computer Emporium Kft.-től kaptunk.