Megérkezett a GeForce GTX 580

A Fermi architektúra a játékosok körében felemás féléven van túl. A GF100-as lapkát alkalmazó megoldások a mérhetetlenül magas fogyasztásnak köszönhetően nem számítottak slágerkártyának, ám a GF104-es lapka kedvelt termék volt a PC-s piacon, amit elsősorban az erre épülő kártyák olcsóságának köszönhet, így biztosítva jó ár/érték arányt. Ősszel befutott a GF106 és a GF108 is, amelyek megint nem tudtak maradandót alkotni, ennek megfelelően az NVIDIA főleg a GeForce GTX 460-as termékekre építhetett. Ez a mai napon megváltozik, ugyanis megjelent a GeForce GTX 580, mely egy ráncfelvarrás eredménye, így lényegében az igazi GeForce GTX 480-nak fogható fel.

Hirdetés

Ezzel kellett volna kezdeni

Az újdonság egy új GPU-t mutat be, mely a GF110-es kódnevet viseli. A korábban bemutatott GF100-hoz képest nagyon kevés különbség van a specifikációk szempontjából. A tranzisztorszám megmaradt 3 milliárd körül, amibe 16 streaming multiprocesszort sikerült beépíteni. Mindegyik ilyen egység 32 darab úgynevezett CUDA magot tartalmaz két csoportba rendezve. Ezeken a 16 utas feldolgozókon lesznek párhuzamosan végrehajtva az utasításszavak. Mindegyik CUDA mag rendelkezik egy-egy 32 bites fix-, illetve lebegőpontos végrehajtóval. A rendszer textúrázási képessége változott meg egy kissé. Ugyan az egyes streaming multiprocesszorok továbbra is négy-négy textúracímzőt, textúraszűrőt, valamint csatornánként négy mintavételezőt alkalmaznak, a 16 bites lebegőpontos szűrés mostantól teljes sebességen megy. Ez majd a 3DMark Vantage tesztprogram alatt erősen látszani fog, de természetesen a játékok esetében is értékelhető gyorsulást eredményez. Természetesen a tervezők a speciális végrehajtókat sem hagyták ki, egy streaming multiprocesszorban összesen négy ilyen ALU található, melyek trigonometrikus és transzcendens utasításokat képesek futtatni.

A GF110 logikai felépítése [+]
A GF110 logikai felépítése [+]

A memóriahierarchia szempontjából sincs semmi változás, vagyis a GF110 egy 768 kB kapacitású megosztott L2 gyorsítótárat alkalmaz, mely minden streaming multiprocesszornak elérhető. Az utóbbi egységek 64 kB-os L1 gyorsítótárral rendelkeznek, mely a feladatnak megfelelően dinamikusan szétosztható egy 16 és egy 48 kB-os részre, attól függően, hogy mekkora megosztott memóriát igényelnek a CUDA magok. A grafikus feldolgozás esetén a DirectX 11 specifikációinak megfelelően kötelező a nagyobb szeletet kapniuk, mivel 32 kB-os helyi adatmegosztást (Local Data Share) ír elő a szabvány. A megújult textúrázó csatornák egyenként 12 kB-os gyorsítótárat alkalmaznak. A lapka memóriavezérlője 384 bites lesz, amely 64 bites csatornákra oszlik szét. Egy-egy csatornához két ROP blokk tartozik, így a rendszer összesen 12 darab ilyen egységet tartalmaz. A fedélzeti memória GDDR5 szabványú lehet.

A GF100-ban megismert háromszög-feldolgozás sem változott meg, azaz az NVIDIA a hagyományos értelemben vett setup motort továbbra is egy raszteres és egy úgynevezett PolyMorph részre vágja. Az előbbi egységből négy található a lapkában, így egy raszter motor négy-négy streaming multiprocesszorról gondoskodik. Ezt a felállást a vállalat Graphics Processing Clusternek (GPC) keresztelte el. Egy raszter motor egyébként órajelenként 8 pixelt képes feldolgozni, ami a teljes lapkára nézve 32 pixelt jelent. A streaming multiprocesszorokban található PolyMorph motor a geometriával kapcsolatos munkálatokat végzi. A renderelés továbbra is 2x2 pixeles tömbökön zajlik, pedig ehhez a felépítéshez sokkal jobban illik az egy pixeles feldolgozás, ám ez jelentős tranzisztortöbbletet eredményezni, amit az NVIDIA még nem vállalhatott be. A GF110 egyébként jelentős változást hoz a gyártás szempontjából, ugyanis az NVIDIA új tranzisztorkészletet vetett be. Ezek jobb teljesítményt garantálnak a rosszhírű elődhöz képest, továbbá a tranzisztorsűrűséget is sikerült növelni, aminek hála a chip mérete majdnem 10 mm²-et csökkent, vagyis 520 mm² lett.

NVIDIA GeForce GTX 580
NVIDIA GeForce GTX 580

A GeForce GTX 580 512 darab CUDA maggal és 64 textúrázó csatornával rendelkezik. A memóriabusz 384 bites lesz, ami azt jelenti, hogy a lapkán belül minden részegység aktív. A termék 772 MHz-es mag-, 1544 MHz-es shader- és 4008 MHz-es effektív memória-órajelen üzemel. Úgy néz ki, hogy a memóriavezérlő problémáján nem sikerült úrrá lennie a vállalatnak, vagyis az NVIDIA továbbra sem tudja kamatoztatni a 6 Gbps-os GDDR5-ös memóriachipek teljesítményét. A fedélzeti memória mérete 1,5 GB lesz.

A 6 és 8 tűs PCI Express tápcsatlakozókkal rendelkező kártya teljesen új hűtést kapott, mely egy hőkamrás bordában teljesedik ki. Hasonló megoldást a konkurens vállalat már egy éve alkalmaz, hiszen a hőelvezetés meglehetősen jó egy alacsony fordulatszámon üzemelő ventilátor mellett is. Az NVIDIA a fogyasztásra 244 wattot adott meg, vagyis a belső mérések szerint az új versenyző 6 wattal fogyaszt kevesebbet, mint az előd. A gyakorlatban sokkal nagyobb különbség is van, így a játékok alatt akár 20 wattal is kisebb lehet az energiaigény. Ez még mindig nem elég, hogy elérje a Radeon HD 5970 átlagos fogyasztási értékeit, de már közel került hozzá az új GeForce, vagyis a teljesítményre éhes vásárlóknak nem kell radiátort formálniuk a számítógépből. A terheletlen állapotban még többet javult a fogyasztás, ugyanis a GeForce GTX 580 33 wattal is beéri, ami a GTX 480 54 wattos értékéhez képest már elfogadhatónak tűnik. Ebből a szempontból a Radeon HD 5970 39 wattos paramétere is rosszabb, vagyis jó munkát végeztek az NVIDIA mérnökei. Fontos újítás még, hogy az NVIDIA bevezeti a túlterhelés elleni védelmet, ami a Radeon HD 5000-es kártyákon mutatkozott be. A megvalósítás nagyon egyszerű. A nyomtatott áramkörön elhelyezett chipek nem engedik, hogy a specifikációnál nagyobb teljesítményt vegyen fel a kártya, így elkerülhetőek a különböző terhelésszimulátor programok által előidézett meghibásodások. A StarCraft 2 során kiderült, hogy ilyen igénybevételnek a játékok is kitehetik a hardvert, így logikus lépés volt ez ellen hardveresen védekezni.

A GeForce GTX 580 túlterhelés elleni védelme
A GeForce GTX 580 túlterhelés elleni védelme

A PCI Express 2.0 csatolóba illeszthető, DirectX 11-es kártya hátulján két DVI és egy mini HDMI kapott helyet. A hárommonitoros mókához egyetlen GeForce kártya továbbra sem elég, valamint a HDMI felület specifikációi sem javultak, ami a multimédiás felhasználás esetében nem túl jó jel. A teljesítmény szempontjából a GeForce GTX 580 hozza azt, amit a GTX 480-nak kellett volna, vagyis ott lóg a Radeon HD 5970 nyakán. Alkalmazástól függően meg is előzheti, amennyiben az adott program 1 GB-nál nagyobb fedélzeti memóriát követel. Az új termék 499 dolláros áron érkezik.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés