H​i​r​deté​s

2018. január 17., szerda

Útvonal

Tesztek » Processzor rovat

Intel Core i – az ötödik generáció

Először notebookban próbáltuk ki az Intel legújabb, 14 nanométeres csíkszélességen készült processzorcsaládját.

Az IGP teljesítménye

Kipróbáltuk azt is, mire elég az ötödik generációs Core i processzorok grafikus teljesítménye. Ehhez sajnos a Core i5-5200U és i5-5300U sem ideális alany, ugyanis ezeknek feles, GT2 grafikus alrendszerük van, tehát a két darab, fejenként 24 számolóegységes blokkból csak egyet kaptak meg. Mindenesetre arra jó a méréssor, hogy az ugyanilyen felépítésű, de lényegesen kisebb, 15 helyett mindössze 4,5 wattos TDP keretből gazdálkodó Core M-mel megversenyeztessük. Ellenfélnek a Core i5-4200U-t és egy AMD Radeon HD 7750-re alapozó, egyszerű gamer asztali PC-t vetettünk be.

Mielőtt a mérések elemzésébe kezdünk, ki kell emelnünk egy komoly furcsaságot. Először a Core i5-5300U-val próbálkoztunk, mely Windows 7 Professional operációs rendszert futtatott. Annak ellenére, hogy a szintetikus GFX Bench méréseiben a vártak szerint szerepelt (az azonos felépítésű Core M-nél magasabb órajeléhez illően volt gyorsabb), a játéktesztekben iszonyatosan gyengén muzsikált. Ellenőriztünk minden befolyásoló paramétert, a memória két csatornája rendben volt, a legfrissebb Lenovo grafikus meghajtót használtuk – ami egyébként novemberi, és azonos a Windows 8-hoz valóval. Ezután váltottunk a Core i5-5200U-s gépre, amin Windows 8 Pro futott ugyanazzal a két memóriamodullal és meghajtóprogrammal, és egy csapásra rendbe jöttek a számok.

Játéktesztek Core i5-5200U
HD Graphics 5500
Core M-5Y10
HD Graphics 5300
Core i5-4200U
HD Graphics 4400
Athlon X4 750K
Radeon HD 7750
Starcraft 2
1280x720 - közepes
42 41 34 73
StarCraft 2
1280x720 - magas
30 30 24 59
Civilization 5
1280x768 - alacsony
21* 23 16 50
Elder Scrolls V: Skyrim
1280x720 - alacsony
45 44 41 89
Elder Scrolls V: Skyrim
1280x720 - közepes 2xAA, 4xAF
30 28 22 75
GRID Autosport
1280x720 - alacsony - CMAA
38 40 35 94
GRID Autosport
1280x720 - közepes - 2xMSAA
28 27 22 83
Sniper Elite 2
1366x768 - alacsony - 8xAF
27 25 23 95
Far Cry 4
1280x720 - alacsony
12 10 9 44
*csak DirectX 9 módban volt hajlandó elindulni

Az igazat megvallva kicsivel többre számítottunk. Nem vártuk, hogy a 15 wattos TDP keretből gazdálkodó Core i5-5200U csak ilyen kevéssel lesz gyorsabb a Core M-5Y10-nél, ami kevesebb mint harmadakkora, mindössze 4,5 wattos keretből kell, hogy megéljen. A legtöbb tesztben olyan kicsi volt az eltérés, hogy az akár a mérések szórásának is betudható, bár az is igaz, hogy a két IGP maximális órajele között csak 12,5%-os eltérés van (900 MHz kontra 800 MHz) a Core i5-5200U javára. Egyedül a modernebb Far Cry 4-ben tűnt nagyobbnak a különbség, de ott a minimális grafikán elért 12 fps ugyanúgy semmire sem jó, mint a 10 fps.

Az előző generációs Core i5-4200U-hoz képest már komolyabb fejlődést látunk, az új Gen8 IGP úgy tűnik, tényleg jól muzsikál. Persze a legújabb játékok futtatását még minimális grafikán is el lehet felejteni a GT2 konfigurációval, de a néhány éves klasszikusok, mint például a Skyrim, a stratégiai játékok és a régebbi tételek visszavett grafikával játszhatóak lesznek.


Balra a GT2-es, jobbra a GT3-as IGP-vel ellátott Broadwell-U lapka

Egyelőre az igazi érdekességet, a teljes, GT3-as kiszerelés tudását nem sikerült lemérni. Ha minden igaz, az új architektúra már nem ütközik olyan komoly szűk keresztmetszetbe, mint a korábbi, Haswell megoldás, ahol a GT3 megduplázott végrehajtó egységei szinte semmi gyorsulást nem hoztak. A másik komoly kérdőjel, hogy ezúttal a notebookok milyen arányába kerül a teljes IGP, mert korábban, a Haswell generációnál – talán éppen a szűk keresztmetszet miatt – csak néhány modellben jelent meg a GT3.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Gyártók, szolgáltatók

Hir​de​t​é​s​

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.