Az NVIDIA visszavág: GeForce GTX 590

GTX 590, a csendes szörny

A videokártyák világának állandó versengése ott folytatódik, ahol befejeződött: az alig néhány hete bemutatott Radeon HD 6990-re már meg is érkezett az NVIDIA válasza a GeForce GTX 590 személyében. A kétchipes szörny ellen természetesen a zöldek is egy kétchipes szörnyet küldtek csatába. Az interneten egyébként már régóta pletykálnak erről a kártyáról; a Gemini kódnevű VGA két darab GF110-es (Fermi) lapka köré épül, ami az előzetes hireszteléseknek némileg ellentmond, mert a pletykákban két GF104-es chipről volt szó. Az a tény, hogy a GTX 590-en GF110-eseket találunk, egyfajta mérnöki bravúr, hiszen a GF110 nem éppen alacsony étvágyáról híres... Ennek ellenére csodákat ne várjunk az új jövevénytől, mert a fogyasztás (és melegedés) kordában tartása végett az órajeleket igencsak visszafogták.


ASUS GeForce GTX 590 - Gemini [+]

A GTX 590 "csak" 29 cm hosszú lett (a HD 6990 32 cm), külsőre egészen étvágygerjesztőre sikerült, nem igazán tűnik ki a szimpla egychipes csúcsvideokártyák sorából. Az NVIDIA úgy határozott, hogy a GTX 590-en található GF110-es chip (amely a GTX 580 meghajtásáért is felel) minden egyes "porcikáját" érintetlenül hagyja, tehát nem kell számolnunk a CUDA-egységek (stream processzorok), netán textúrázók vagy ROP-blokkok letiltásával, ellenben az órajeleket drasztikus mértékben lecsökkentették. A GTX 580 eredeti, 772/1544/1002 MHz-es (GPU/CUDA/memória) órajeleit 607/1215/850 MHz-re (-22%/-22%/-15%) csökkentették a GTX 590 esetében, és a videokártya maximális fogyasztása még így is 365 watt, ami ugyan egy picit alacsonyabb, mint a Radeon HD 6990 375 wattos értéke, ugyanakkor azt ne felejtsük el, hogy az AMD 6990-esének órajelei csak 6-10%-kal csökkentek a HD 6970-hez képest. A memória a GTX 580-ashoz hasonlóan 384 biten kapcsolódik a GPU memóriavezérlőjéhez.


GTX 580 - GTX 590 - HD 6970 [+]

A GTX 590-en a HD 6990-hez hasonlóan két darab 8-tűs tápcsatlakozót találunk. Erre azért van szükség, mert a VGA fogyasztása meghaladja a PCI Express szabványban foglalt 300 wattos felső limitet. A két 8 tűs tápcsatlakozón keresztül a hivatalos specifikációk alapján összesen 300 wattot képes felvenni a kártya, mindehhez hozzájöhet még további 150 watt a PCI Expressen keresztül, amivel együtt összesen akár 450 wattból is gazdálkodhatunk. Természetesen ehhez elengedhetetlen egy jó minőségű, legalább 800 wattos tápegység is.


PCI Express bridge és a PWM [+]

2011-re elérkeztünk ahhoz a ponthoz, amikor a csúcskártyák bemutatása során a VGA-gyártók már az alaplapgyártókhoz hasonlóan a strapabíróbb NYÁK-ról (12 réteg) és a tápellátásért felelős szuperkomponensekről beszélnek. Személyes véleményünk szerint ez teljesen nevetséges azokban az időkben, amikor az energiafogyasztás csökkentése lenne a cél, de hát ők biztos jobban tudják, hogy mitől döglik a légy. A GTX 590-en tíz feszültségszabályzó gondoskodik a két GPU-ról, és négy továbbit mellékeltek a memóriákhoz.

Szétszedtük


Levetkőztetve [+]

Mint azt már említettük, a VGA külsőre egészen szimpatikus és meglepően könnyű lett, kézbevételkor nincs olyan érzésünk, mintha egy téglát tartanánk. A hűtést fedő műanyagburkolat közepén meglepő módon egy 8 cm-es ventilátort találunk, a kártya túloldalán pedig két "hűtőlapot" (bordának nem igazán lehet nevezni), ezek talán segítenek a GPU-k hőleadásában. A hűtést levéve jól látható a két óriás GPU, kettejük között pedig az NVIDIA NF200-as PCI Express hídja helyezkedik el, ami gyakorlatilag SLI-hídként működik, hiszen ezek a dupla GPU-s megoldások felfoghatók egy kártyára épített SLI (vagy éppen CrossFire) konfigurációnak is. Az NVIDIA büszke rá, hogy a GTX 590-en több, mint 2200 alkatrész található.


A hűtés [+]

Ahogy a HD 6990 (vagy akár mondhatnánk bármelyik Fermi-alapú GeForce-ot), úgy a GTX 590 esetében is komoly gondot fordítottak a magas fogyasztásból eredő hőmennyiség elvezetésére. A GTX 570-en mutatkozott be az a "párakamrás" (vapor chamber) megoldás, amit itt újra viszontláthatunk. Egy kilapított, rézalapú hőcsöről van szó (ami ezesetben kamra), ez illeszkedik a GPU-ra és adja tovább a meleget a hűtőbordák felé. A GPU-kon egy-egy ilyen hűtőt találunk, kettejük közé pedig elhelyeztek egy ventilátort, így a beszívott levegő mindkét hűtőbordát ugyanolyan mértékben képes hűteni. Megfigyelésünk szerint a "hőcsatornás" elv itt nem igazán működik, ugyanis a meleg levegő a kártya mindkét oldalán távozik, ergo a házon kívülre és a házon belülre is jut belőle.

Kimenetek terén az NVIDIA és az AMD külön utakat járnak; a GTX 590-en három darab dual-link DVI és egy mini DisplayPort található. A kártya támogatja a 3D Vision Surround technológiát, vagyis képes három megjelenítő meghajtására, ugyanakkor – bár óriási csalódás –, de a tömörítetlen DTS-HD és Dolby TrueHD hangsávok továbbításáról le kell mondanunk, ugyanis a GF110 nem támogatja ezeket.

Egyetlen dologról érdemes még beszélni: ez a GTX 580-on bemutatott úgynevezett OCP, azaz OverCurrent Protection, amit természetesen a GTX 590 is megörökölt. Mint azt már említettük, a frissen megjelent két csúcskártya abból a szempontból érdekes, hogy az alapértelmezett paraméterek mellett a GeForce GTX 590 és a Radeon HD 6990 is átlépi a PCI-SIG szabványosan elfogadott 300 wattos fogyasztási határát. Már eleve ez a teljesítményigény is óriási, de nagyobb fogyasztás mellett a kiváló túláram és túlterhelés elleni védelem kialakítása kritikus jelentőségű. Erre mindkét vállalat gondolt. Az AMD a nagymértékben konfigurálható PowerTune technológiát választotta, ami a magórajel dinamikus és valós idejű vezérléséért felel, és a szabályozást teljes mértékben a hardver végzi a futtatott program terhelésének megfelelően. Az NVIDIA OCP nevű megoldása valamivel egyszerűbb: a nyomtatott áramkörön elhelyezett chipek nem engedik, hogy a specifikációnál nagyobb teljesítményt vegyen fel a kártya. Amennyiben az adott program esetében túlterhelés-közeli helyzet alakul ki (az OCP eredetileg a Furmark és az OCCT benchmarkok "ellenében" készült), akkor a vezérlő képes a kártya aktuális munkamenetét egy nagyon rövid időre szüneteltetni a stabil működés érdekében. A védelme aktiválására a meghajtóprogram akkor adja ki a parancsot, amikor a kártya 3D-s módba lép, vagyis a legmagasabb órajeleket alkalmazza. Mindemellett az OCP driverből profilozható, így az egyes programokra specifikus szabályok is kialakíthatók.

Amit nagyon fontos észben tartani, az az, hogy a fenti technológiákat nagyon nem ajánlott kikapcsolni. Az AMD PowerTune-t nehéz is deaktiválni, mivel ehhez egy módosított BIOS szükséges. Az NVIDIA OCP védelmét könnyebb kijátszani, mivel a friss GPU-Z verziók már tartalmaznak egy olyan parancsot, ami képes letiltani a rendszert, de még egyszer hangsúlyozzuk, hogy a termék épsége érdekében ezt az utasítást semmiképp sem érdemes kiadni!

VGA megnevezése Radeon
HD 6990
Radeon
HD 6970
GeForce
GTX 590
GeForce
GTX 580
GeForce
GTX 570
Kódnév Antilles Cayman Dual GF110 GF110
Gyártástechnológia 40 nm (TSMC)
Tranzisztorok száma 2 x 2,64 milliárd 2,64 milliárd 2 x ~3 milliárd ~3 milliárd
GPU lapka mérete 2 x 389 mm2 389 mm2 2 x 520 mm2 520 mm2
GPU/shader órajele terhelve 830 MHz 880 MHz 607 MHz
1215 MHz
772 MHz
1544 MHz
732 MHz
1464 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 250 MHz 51 MHz
101 MHz
Shader processzorok típusa Szuperskalár Stream
Számolóegységek száma 2 x 1536 1536 2 x 512 512 480
Geometriai teljesítmény órajelenként 4 háromszög órajelenként 2 háromszög órajelenként 8 háromszög órajelenként 4 háromszög
Rasztermotor teljesítménye órajelenként 64 pixel órajelenként 32 pixel órajelenként 64 pixel órajelenként 32 pixel
Textúrázók száma 2 x 96 textúracímző és -szűrő 96 textúracímző és -szűrő 2 x 64 textúracímző és -szűrő 64 textúracímző és -szűrő 60 textúracímző és -szűrő
ROP egységek száma 2 x 8 blokk (2 x 32) 8 blokk (32) 2 x 12 blokk (2 x 48) 12 blokk (48) 10 blokk (40)
Memória mérete 2 x 2048 MB 2048 MB 2 x 1536 MB 1536 MB 1280 MB
Memóriavezérlő 2 x 256 bites hubvezérelt 256 bites hubvezérelt 2 x 384 bites crossbar 384 bites crossbar 320 bites crossbar
Memória órajele terhelve 1250 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5) 850 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5) 950 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 150 MHz 67 MHz
Max. memória-sávszélesség 2 x 160 000 MB/s 176 000 MB/s 2 x 163 200 MB/s 192 384 MB/s 152 000 MB/s
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása AVIVO HD (UVD 3) Purevideo HD (VP4)
Hivatalos TDP 375 watt < 300 watt 365 watt 244 watt 225 watt

Tesztkonfig, fogyasztás, melegedés, zaj

Videokártya / meghajtóprogram ASUS GeForce GTX 590 3072 MB (613/1225/855 MHz) / Forceware 267.91
Point of View GeForce GTX 580 1536 MB (772/1544/1002 MHz) / Forceware 267.31
ASUS GeForce GTX 580 Direct CU II 1536 MB (782/1564/1002 MHz) / Forceware 267.31 (SLI)
NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (732/1464/950 MHz) / Forceware 267.24
ASUS Radeon HD 6990 4096 MB (830/1250 MHz) / Catalyst 11.4 preview + 11.2 CAP3
Asus ROG ARES 4096 MB (850/1200 MHz) / Catalyst 11.4 preview + 11.2 CAP3
Sapphire HD 6950 2048 MB (800/1250 MHz) / Catalyst 11.4 preview + 11.2 CAP3
Sapphire HD 6970 2048 MB (880/1375 MHz) / Catalyst 11.4 preview + 11.2 CAP3
Processzor Core i7-920 (2,93 GHz) túlhajtva 3,6 GHz-en
QPI órajel: 3,24 GHz; NB órajel: 3,6 GHz EIST + C1E + C-state bekapcsolva / Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap Asus P6T Deluxe - Intel X58 chipset
Memória 2 x 2 GB Corsair Dominator DDR3-2000; 1800 MHz-en 8-8-8-22-88-2T időzítésekkel
Háttértár Kingston SSDNow M Series SNM225-S2/80 GB (Intel X25-M G2)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Táp Corsair TX850 - 850 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit (+ az összes frissítés 2011.03.15-ig)

Játékok

  • Crysis Warhead (DirectX 10)
  • James Camerons Avatar: The Game (DirectX 10.1)
  • Just Cause 2 (DirectX 10.1)
  • F1 2010 (DirectX 11)
  • Battlefield: Bad Company 2 (DirectX 11)
  • BattleForge: Lost Soul (DirectX 11)
  • Metro 2033 (DirectX 11)
  • Stalker: Call of Pripyat (DirectX 11)
  • Aliens vs. Predator (DirectX 11)

A GTX 590-et a HD 6990-es tesztünkben szereplő videokártyákkal mértük össze. Ebben a cikkben a VGA-kat a teszt időpontjában éppen rendelkezésre álló legfrissebb meghajtóval teszteltük. Ez a Radeonoknál a Catalyst 11.4-es, még viszonylag korai fázisban lévő (gyakorlatilag béta), Mjölnir I kódnevű bemutatómeghajtót jelentette. A GeForce-oknál az NVIDIA honlapjáról elérhető legújabb, béta állapotú meghajtókat töltöttük le. Később a GTX 590 megjelenése után kijött a 267.91-es WHQL meghajtó, az új GTX-et már ezzel teszteltük. Az ASUS GeForce GTX 580 Direct CU II kártyát csak az SLI tesztnél használtuk. A mára idehaza gyakorlatilag már beszerezhetetlen HD 5970-et az ASUS ARES helyettesíti.

A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, a maximálishoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon pedig a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor a játékból kapcsoltuk 16x-osra, ha nem, akkor a videokártya driveréből. Az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk. A „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél immáron a benchmark toolt használtuk, ahogyan az Aliens vs. Predator, Metro 2033, BattleForge, Stalker: Call of Pripyat, Just Cause 2, és F1 2010 esetében is. Az Avatar és a Battlefield: Bad Company 2 duójánál egy előre rögzített útvonal bejárása közben a FRAPS-szel lemértük az fps-eket. Az Aliens vs. Predator és Just Cause 2 esetében FRAPS-szel is mértünk, hogy legyen minimum fps-es eredményünk is. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 és a BattleForge is sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 mérőkészülékkel mértük le. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A tesztek alatt tapasztaltak miatt itt a Metro 2033 benchmark került lefuttatásra 1920x1200-ban.

A csúcskártyák esetében a fogyasztás nem éppen a leglényegesebb kérdés, de érdekességként mindenképpen érdemes kitérni rá. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért próbáltunk egy olyan maximum számot kiválasztani, amihez nagyon közeli érték többször is feltűnt a készülék kijelzőjén. A GTX 590 üresjáratban a többi két GPU-s konfighoz viszonyítva nem fogyasztott vészesen sokat, és végülis terhelve sem ütötte ki a grafikon szélét, de a HD 6990-nél többet eszik, holott a gyártók állítása szerint elvileg picit kevesebbet kellene.

Megvizsgáltuk a GPU-k hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is, immár a Crysis Warhead benchmarkját futtatuk a STALKER helyett. Egy nagyjából 24-25 °C-os szobában asztalon tesztelve a GTX 590-en található GPU-k üresjáratban kb. 40 °C-ig melegednek, ez teljesen normális érték, egy szellőző házban jó 10-20 °C-kal többre lehet számítani. A kártyát megterhelve ezek az értékek 85 °C-ig emelkedtek, nagyon úgy tűnik, hogy a ventilátorszabályzás eddig engedi melegedni a chipeket. Asztalon tesztelve a légkavarók így 1400-1500 rpm-ről mindössze 1800-1900 rpm-ig gyorsultak (gyakorlatilag hangtalan, a HD 6990-nel össze sem lehet hasonlítani), de egy házban nagy valószínűséggel jóval magasabb lenne ez az érték, könnyen elképzelhető akár 2500 rpm is, bár ez a 8 cm-es ventilátorral még mindig nem vészesen hangos.

Az MSI Afterburner segítségével megnéztük, hogy tuningban mire képes a VGA. Annyit azért érdemes tudni, hogy az AMD PowerTune-jához hasonlóan az OCP bizonyos helyzetekben a GTX 590-et is visszafogja. Nagyon fontos infó, hogy nem igazán érdemes a feszültséggel játszadozni, mert – bár ez elég viccesen hangzik – könnyen besülhet a kártya. A 607/1215/850 MHz-es órajeleket feszültségemelés nélkül 675/1350/1000 MHz-ig sikerült emelnünk (+11%/+11%/+17%), ami végülis nem olyan rossz eredmény tekintve, hogy egy kétchipes VGA-ról van szó, na és hogy a HD 6990 ezen a téren igencsak gyengén muzsikál. 11%-nyi plusz már számít valamicskét. Természetesen most is tartsuk észben, hogy a tuningnál minden egyes kártyával más és más eredmények érhetőek el.

Crysis Warhead, Avatar, Just Cause 2

Hagyományosan az első három tesztelt játék DirectX 10-es, és bizony ezekben a GTX 590 nem tűnik túlságosan fickósnak; a kétchipes megoldások sorában rendre az utolsó helyen végzett, és a HD 6970/GTX 580 duónál sem sokkal gyorsabb.

F1 2010, BFBC2, BattleForge

A kevésbé megterhelő DirectX 11-es játékok futtatása már jobban fekszik a GTX 590-nek, F1 2010 alatt ugyan megintcsak gyengén muzsikált, de BF:BC2 és Battleforge alatt sikerült felkapaszkodnia az élmezőnybe.

Metro 2033, STALKER, AvP

A DX11-es játékok második csoportjában a GTX 590 az elsőkhöz hasonlóan teljesített. Metro alatt sikerült a második helyre ugrania, de STALKER-ben már kevésbe domborított, 2560x1600-ban már a szingli GTX 580-at is csak alig sikerült elvernie. AvP alatt megint lemaradt a dobogóról, de jó jel, hogy legalább az SLI mód megléte látszik az eredményeken.

Összegzés

A HD 6990 tesztelése után azon a véleményen voltunk, hogy vásárlás előtt érdemes megvárni a GTX 590-et, mert okozhat még meglepetést. Ez azonban negatív irányban következett be, ugyanis a GTX 590 árához képest lassúcska lett. A HD 6990 összességében ~10-15%-kal gyorsabb, miközben kevesebbet fogyaszt. Egyetlen pozitívumként a halk működés hozható fel, már ha ez számít a vásárlónak, mert ezeket a kártyákat sokszor csak a benchmark-rekordok megdöntésére használják, ott pedig lényegtelen a zajszint. Pozitívum, hogy a GTX 590 támogat három monitort, azonban üröm az örömben, hogy a kártya mindössze 3 GB memóriával rendelkezik (a HD 6990-en 4 GB található), holott a többmonitoros játékokban nyújtott kifogástalan élményhez nagyon magas felbontásban talán ez az egyik legsarkalatosabb pont. Az NVIDIA bemutató videójában a GTX 590-et a Crysis 2-vel reklámozzák három monitoron, csak azt felejtik el közölni, hogy ez a játék DirectX 9-es (persze ettől függetlenül még szép).

A HD 6990 és a GTX 590 gyártó által ajánlott ára megegyezik, azonban jelenleg a HD6990 a korábbi megjelenés miatt már olcsóbban kapható, mint a GTX 590 (bár az utóbbi ára is remélhetőleg csökkenni fog hamarosan). Mindezek ellenére a GTX 590-nek is megvan a maga helye, van létjogosultsága. Ha a jelenleg kapható leggyorsabb videokártyára fáj a fogunk, akkor továbbra is a HD 6990 a legjobb választás. Ha két kártyában gondolkodunk, akkor egyértelműen a GTX 580 SLI a befutó, ez egyelőre verhetetlen, a GTX 590 pedig ajánlható azoknak, akik egy a GTX 580-nál jóval gyorsabb, de halk és stílusos videokártyát szeretnének.

Kicsit fura, hogy az AMD a "sweet spot" stratégia keretein belül megalkotott "középszerű" GPU-k köré gyorsabb kétchipes VGA-t volt képes építeni, mint az NVIDIA, aki a csúcskategóriában a "mindent bele" GPU-k híve. Viszont nem minden a GPU, a meghajtóprogram is sokat számít.

GeForce GTX 590
Pro + szimpatikus felépítés
+ halk
+ egész jó tuningpotenciál
+ NVIDIA Surround (3 x 2560x1600) / 3D Vision Surround (3 x 1080p - 120 Hz)
+ HD-videók lejátszásának hardveres támogatása
+ CUDA és PhysX támogatása
+ DirectX 11, NVIDIA VP4
Kontra - teljesítményéhez mérten drága
- teljesítményéhez mérten magas a fogyasztása
- három monitorhoz szerintünk kevés a 3 GB-nyi memória

fLeSs

A GeForce GTX 590-et, a GTX 580-at, a Radeon HD 6990-et és az ARES kártyát az Asus hazai képviselete bocsátotta rendelkezésünkre, a tesztben használt többi videokártyát a Ramiris Europe Kft.-nek köszönhetjük.

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés