AA, AF és konklúzió
A Cypress az anizotropikus szűrés és az élsimítás területén komoly újításokat alkalmaz, melyek jelenleg az elérhető legjobb képminőséget nyújtják. Ez természetesen várható volt, hiszen ezen a fronton közel három éve nem fejlődtek a grafikus processzorok.
A rendszer teljesen új szögfüggetlen algoritmust használ az anizotropikus szűrésre, mely ráadásul gyorsabb is az előző generációs megoldáshoz viszonyítva. Sokkal nagyobb újdonság azonban a supersampling élsimítás ismételt bevezetése. Ez az eljárás eredményezi az ismert anti-aliasing technikák közül a legjobb képminőséget, hiszen a textúrákon is képes szűrni, ellenétben a jelenleg kedvelt multisampling eljárással. Probléma viszont, hogy hatalmas teljesítményigénnyel rendelkezik. Ettől függetlenül a Cypressben rengeteg erő van, így reális alternatíva az alkalmazása. További előny, hogy a manapság igencsak elterjedt deferred rendering motorokban is működik a technika. Fontos megjegyezni, hogy az AMD egyelőre nem engedélyezi a supersampling élsimítást a DirectX 10-es módban futó motorok esetén. Ez vélhetőleg annak köszönhető, hogy csak a DirectX 9 nem ad lehetőséget a szín- és a mélységinformációk kinyerésére, így a vörös oldal próbálja rákényszeríteni a fejlesztőket a shaderalapú anti-aliasing alkalmazásra, ami a sebesség és a képminőség szempontjából a legjobb megoldás.
Hirdetés
DirectX 11 a gyakorlatban
Természetesen sokan kíváncsiak, hogy a DirectX 11 mit eredményez majd a gyakorlatban. Alapvetően minden a programozókon múlik, de a visszafelé kompatibilitás tulajdonképpen csak a fejlesztőnek előny, míg a felhasználónak esetenként inkább hátrány. Példaként érdemes felhozni a tesszellátort az Aliens vs. Predator című játékban. A motor csak DirectX 11-es módban engedélyezi a tesszellálást, aminek hiánya láthatóan gyengébb képminőséget eredményez a felületeken. Gyakorlatilag ez azért történik, mert a nem támogatott eljárások a gyengébb futtatási szinteken lekapcsolnak.
A képen látható a felület tesszellálás mellett és nélküle. Természetesen a régebbi rendszerekhez alkalmazható egyéb eljárás a jobb minőségért, de kérdés, hogy ezt hány fejlesztő építi majd be a rendszerbe. Láthatóan az AMD Tessellation SDK-t sem használják az öregedő Radeonok tesszellátorának életre keltésére, pedig az igen egyszerűen bevethető. Bár itt vélhetően az AMD érdekei is közrejátszanak, hiszen nekik fontos, hogy mindenki váltson DirectX 11-es kártyára.
Az SSAO és a HDAO különbségei
A compute shader alkalmazása mindenkinek kedvező lesz. A BattleForge már megkapta a DirectX 11-es frissítést, mely nemcsak az AMD szebb képminőséget nyújtó HDAO eljárását alkalmazza, hanem 25-30%-kal gyorsabban fut a DirectX 10.1-es módhoz viszonyítva.
Sok felvetés van a konzolokkal kapcsolatban is. A felhasználók körében általános az a nézet, hogy a PC-k háttérbe szorulása miatt a DirectX 9 marad az elterjedt, mert a konzolok erre épülnek. Ez az állítás viszont nem teljesen igaz, mert nem a PC-s API-t használják, hanem saját fejlesztési környezetük van. Számos olyan dolgot támogatnak a masinák, amit a DirectX 9 nem, és ez természetesen igaz fordítva is. A fejlesztő szempontjából az a fontos, hogy a PC-s közegnek szánt terméket is egy API-n keresztül készítse el. Itt jött a DirectX 10 problémája, hogy nem volt kompatibilis a régi platformokkal. Ahogy azt a cikkünk elején leírtuk a DirectX 11-nél már sokkal több futtatási szint van, és könnyebb fejlesztést tesz lehetővé. Ennek megfelelően a konzolok nem fognak beleszólni az új API terjedésébe.
Konklúzió
Az AMD legújabb, Cypress lapkájának felépítése nekünk kifejezetten tetszett. Számos ponton megújult a rendszer, és kimondottan a grafikai igényekhez tervezték. Még nagyobb a lelkesedésünk a DirectX 11 újításaival kapcsolatban. Az előzetesek alapján sejtettük, hogy a Microsoft nagyon jó munkát fog végezni, de az összes információ birtokában a kalapunkat is megemeljük a redmondi óriáscég előtt. Láthatóan a fejlesztők is lelkesek az API miatt, így reméljük, hogy az NVIDIA hamarosan bemutatja a Fermi kódnéven fejlesztett, következő generációs lapkáját. Ennek köszönhetően megindulhat majd az árverseny, ami vélhetően olcsó DirectX 11-es kártyákat eredményez majd.
Abu85