Átfogó tanulmányt írt az OpenAI – mármint állítólag nem az AI chatbotja, hanem Aaron Chatterji, Tom Cunningham, David Deming, Zoe Hitzig, Christopher Ong, Carl Shan és Kevin Wadman – a Duke és Harvard egyetemmel összefogva, amely azt vizsgálja, hogy a világ népességének most már tekintélyes része hogyan használja a ChatGPT-t.
Az OpenAI nagy nyelvi modelleket használó chatbotja 2022-nem indult, és már az első évében 100 millió aktív felhasználója volt, ami 2025 júliusára 700 millióra nőtt. Ez a felnőtt lakosság nagyjából 10 százaléka. A régi és az új felhasználók aktivitása továbbra is növekszik, amit a modell képességeinek bővülése és a felhasználási módok számának növekedése indokol.
Az üzenetek több mint 70 százaléka magáncélú, tehát nem a munkát segíti, bár ez utóbbi használat is folyamatosan nő. A leggyakoribb témakörök:
- gyakorlati útmutatás: például oktatási, tanácsadási céllal
- információkeresés: kérdések, például receptek
- megfogalmazás: dokumentumok, levelek szerkesztése, megírása, lektorálása, lefordítása
Az írás a munkahelyi üzenetek 40 százalékát teszi ki, és az emberek jellemzően a meglévő szöveg szerkesztését, illetve lektorálását kérik. A programozással kapcsolatos kérdések aránya a maga 4,2 százalékával alacsonyabb a konkurenciával összevetve.
Magánkörnyezetben az üzenetek 49 százaléka a a kérdezés témakörébe esik (információkeresés, döntéstámogatás), 40 százaléka cselekvés (feladat végrehajtása, például fogalmazás) és 11 százaléka kifejezés (érzelmek, nézőpontok). Munkahelyi környezetben a cselekvés aránya viszont 56 százalék, leginkább az írási feladatokra fókuszálva.
A demográfiai lebontást vizsgálva eleinte erős volt a férfi dominancia, ez viszont mára kiegyenlítődött. A felhasználók fele 26 év alatti, de az életkori megosztás is kezd kiegyensúlyozódni. 2025-ben gyorsabb a növekedés az alacsony és közepes jövedelmű országokban, az oktatottabb, magasabb fizetésű szakmákban pedig nagyobb aránnyal használják a ChatGPT-t munkahelyi célokra.
Az OpenAI megjegyzi, hogy az elemzés automatizált kategorizáláson alapult, tehát a kutatók nem fértek hozzá a felhasználók kérdéseihez, így nem sértették meg a magánszférájukat. Az osztályozás ekként történt: a kérdés munkával kapcsolatos, vagy nem? Mi a témája és mi a felhasználó szándéka (kérdezés, cselekvés, kifejezés)?
Összefoglalva a ChatGPT 2025 derekán továbbra is gyorsan terjeszkedik, elsősorban még nem munkára, hanem személyes, praktikus tanácsadásra és információszerzésre használják, míg munkakörnyezetben a szövegírás van fókuszban. A kliensbázis növekedése párhuzamos a modell fejlődésével, és a chatbot gazdasági értéket a leginkább a magasabb képzettségű, valamint szakmai csoportoknak jelent. Arra nem tér ki a tanulmány, hogy a ChatGPT információi mennyire megbízhatók, és szakmailag vagy etikailag mennyire helytállók.