Versenytársak, tesztkörnyezet
Tesztkonfiguráció, szoftverek
Mielőtt rátérnénk az eredményekre (hé, tilos lapozni!), muszáj ismertetni a tesztkörnyezetet, mely alaposan megváltozott az utolsó dedikált videokártyateszt óta. Az új platform egyrészt gyorsabb memóriát kapott, másrészt lehetővé teszi a PCIe 4.0 kínálta sávszélesség kihasználását (legalábbis adattároló frontján).
Alaplap | MSI MEG X570 GODLIKE |
---|---|
Processzor | AMD Ryzen 7 3700X (PBO: Enabled) |
Processzorhűtő | Fractal Design Celsius S36 |
Memória | 4 x 16 GB Patriot Viper 4 Blackout DDR4-3600 |
Videokártya | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC 10 GB (illesztőprogram: 456.16 – „RTX 3080 edition”) Gigabyte AORUS GeForce RTX 2080 Ti Extreme 11 GB GDDR6 (illesztőprogram: 456.16 – „RTX 3080 edition”) |
SSD | Kingston UV500 480 GB Patriot Viper VP4100 1 TB |
Ház | Cooler Master Test Bench V1.0 |
Tápegység | FSP Aurum PT 1200 |
Operációs rendszer | Microsoft Windows 10 Professional x64 2004 |
A hardveren kívül a mérésekhez használt szoftvercsomagot is módosítottuk némileg (az operációs rendszer frissítése mellett), és ami ennél is fontosabb, ahogy a Z490-es ASUS ROG Maximus XII Hero tesztjében is említettük, a játékoknál teljes mértékben áttértünk az OCAT 1.6/FrameView 1.1 használatára. Ez azt jelenti, hogy a beépített benchmarkok végén kiírt számok helyett az említett szoftver(ek) mérte időkből számoljuk a képkocka/másodperc értékeket. Ezeknél szokás szerint az alsó és felső 5 százalékot elhagyjuk, így az esetleges véletlenszerű megtorpanások nem befolyásolják az eredményt, melyet a háromszori mérésből végzett átlagolás is pontosít.
A használt szoftverek és beállításaik jelen pillanatban a következők:
Játékprogram | API | Videojáték- motor | Beállítások |
---|---|---|---|
Deus Ex: Mankind Divided | DirectX 12 | Dawn | Minden maximumon, de MSAA=OFF |
Forza Horizon 4 | DirectX 12 | Forzatech | Unlocked frame rate, ultra preset, dynamic optimization off |
Gears 5 | DirectX 12 | Unreal Engine | Ultra preset, Tiled Resources On |
Horizon Zero Dawn | DirectX 12 | Decima | Ultimate Quality, Clouds: High |
Metro: Exodus | DirectX 12 | 4A | Ultra Preset |
Shadow of the Tomb Raider | DirectX 12 | Foundation | Minden maximumon, SMAAT 2x, Ambient Occlusion: BTAO, FidelityFX sharpening |
Strange Brigade | Vulkan | Asura | Ultra preset, Async Compute on |
Red Dead Redemption 2 | Vulkan | RAGE | Quality Preset 19. lépcső, texture quality Ultra, 8x AF |
Tom Clancy's The Division 2 | DirectX 12 | Snowdrop | Ultra preset, resolution scale 100% |
World War Z | Vulkan | Swarm | Minden maximumon, AA: TAA, FidelityFX CAS On |
Versenyzők
Az új tesztkörnyezet és metodika kellemetlen következménye (azon túl, hogy sokat kell az Excelt használni), hogy korábbi eredményeink nem használhatók fel. Mivel a váltás csak most történt, a régebbi kártyák újramérése még nem fejeződött be, így az RTX 3080 mellé egyedül a korábban már bemutatott Gigabyte AORUS 2080 Ti Extreme szállt versenybe. Ahogy hamarosan látni fogjuk, ez nem akkora gond, mint elsőre tűnik.
Az AORUS 2080 Ti Extreme egy gyárilag alaposan túlhajtott modell, 1770 MHz-es boost órajellel, de versenytársa, az ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC is tuningolt verzió, 1815 MHz-es boost frekvenciával, így teljesen fair a küzdelem. Az RTX 3080 mellé 10 GB GDDR6X RAM-ot kapunk, mely 19 Gbps sávszélességgel rendelkezik, a kimenetek száma pedig öt: három DisplayPort és két HDMI 2.1 csatlakozó áll rendelkezésre.
Az ASUS kártyája a normál RTX 3080-hoz képest egy alaposan átdolgozott modell, és ennek az átdolgozásnak az egyik előnye, hogy nem igényel újfajta tápcsatlakozót, nyugodtan használhatjuk a megszokott 2x 6+2 tűs rendszert. A robosztus, 2,7 slotos (300 x 127 x 52 mm-es) kártyán három ventilátorral dolgozó hűtés van, mely az NVIDIA ajánlásának megfelelően túllóg az áramköri lapon, a leghátsó ventilátor így a kártya alatt megrekedő meleg levegőt gyakorlatilag átfújja a másik oldalra, jelentősen javítva a hűtést.
Az átdolgozott, a korábbinál minimálisan hangosabb, de erősebb légkavarók közül a középső jobbra, a két szélső pedig balra forog, maximális fordulatszámuk 3600 rpm, de 55 Celsius-fokos GPU-hőmérséklet alatt passzív üzemmódra váltanak. Alattuk átdolgozott, a korábbi ROG Strixes változnál 15%-kal nagyobb hőleadó felületű bordázatot találunk, mely külön egységgel hűti a memóriamodulokat. Mint az a TUF modelleknél megszokott, a komponensek kiválasztásakor és a tesztelések során extra figyelemet szenteltek a strapabíróságnak.
A kártyáról nem hiányzik természetesen némi RGB sem, a ventilátorok feletti részen látható TUF logó színét az Armoury Crate-en keresztül tudjuk szinkronba hozni a többi komponenssel. A kártya alumíniumlemezzel burkolt hátoldalán szokás szerint egy apró kapcsolót is találunk, mely a teljesítmény- és csendcentrikus beállítások közötti váltást teszi lehetővé (mi az előbbit használtuk a teszt során).
A tesztben résztvevő versenyzők fontosabb tulajdonságai a következők:
VGA megnevezése | GigaByte AORUS GeForce RTX 2080 Ti XTREME | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC |
---|---|---|
Kódnév | TU102 | GA102 |
Gyártástechnológia | 12 nm (TSMC) | 8 nm (Samsung) |
Mikroarchitektúra | Turing | Ampere |
Tranzisztorok száma | 18,6 milliárd | 28,3 milliárd |
GPU-lapka mérete | 754 mm2 | 628,4 mm2 |
GPU alap/turbó órajel | 1350/1770 MHz | 1440/1815 MHz |
GPU/shader órajele üresjáratban | 300 MHz | 210 MHz |
Shader processzorok típusa | stream | stream (16+16 co-issue) |
Számolóegységek száma | 4352 | 8704 |
Textúrázók száma | 272 textúracímző és -szűrő |
272 textúracímző és -szűrő |
ROP egységek száma | 11 blokk (88) | 12 blokk (96) |
Memória mérete | 11 264 MB | 10 240 MB |
Memóriavezérlő | 352 bites crossbar | 320 bites crossbar |
Memória órajele terhelve | 14 000 MHz (GDDR6) | 19 000 MHz (GDDR6X) |
Üresjáratban | 203 MHz (GDDR6) | 51 MHz (GDDR6X) |
Max. memória-sávszélesség | 616 000 MB/s | 760 300 MB/s |
Dedikált HD transzkódoló | NVENC7 | |
Hardveres videólejátszás támogatása | NVDEC4 | NVDEC5 |
Hivatalos fogyasztási adat | ~250 watt | ~320 watt |
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!