Hirdetés

Gigantikus GPU-val készül az őszre az NVIDIA

A játékosoknak szánt legnagyobb lapka alaposan ki van tömve, ami jót tesz a teljesítménynek, a fogyasztásnak viszont nem.

Az NVIDIA, játékosoknak szánt, Ampere architektúrára épülő dizájnjairól már jó ideje hallani pletykákat, amelyek eléggé sok, egymásnak ellentmondó információt szolgáltatnak. A fentiek miatt folyamatosan kérdezősködünk a gyártói csatornákon keresztül, és néha azért futnak be információk, elvégre márciusban már megírtuk, hogy kétféle Ampere dizájn érkezik, ezek közül a compute-ra optimalizált verziót a vállalat már be is mutatta.

Hirdetés

Mivel az idei rajtnak csak úgy van értelme, hogy az ünnepi szezont elkapja a cég, így az érkező termékeknek már gyakorlatilag kész állapotban kell lenniük. Itt azt érdemes figyelembe venni, hogy egy mai modern GPU legyártása minimum három hónap, és azt még tokozni kell, rá kell rakni a nyomtatott áramköri lapkára, továbbá az így kapott, kvázi teljes rendszer gyorstesztelése is időbe kerül. Ilyen formában egy őszi megjelenéshez már meg kellett indulnia a gyártásnak. Ez azért jó hír, mert így sikerült információkat szereznünk a játékosoknak szánt verzióról is, pont onnan, ahonnan a márciusi adatokat szereztük.

A GA102-200 kódnevű lapka már igen aktív tesztelésen van, elég sok mérnöki minta került kiküldésre, és tulajdonképpen működik is. Azt nem tudjuk, hogy pontosan mi lesz a végleges neve, valószínűleg GeForce RTX 3080, viszont a mérnöki minták VBIOS-ából ezek rendszerint hiányzó információk. A teljesítményben azonban lehet bízni, és úgy tudjuk, hogy a szóban forgó GA102-200-as fejlesztés, alkalmazástól függően 15-25%-kal gyorsabb a GeForce RTX 2080 Ti VGA-nál. Ezek tipikus játékbeli szituációk, viszont valamivel nagyobb az előny a modernebb címekben, amelyeknél a sugárkövetést használó effektek is aktívak. Ennél érdekesebbek a DXR 1.1-es tesztprogramok, mivel ezekben lényegesen gyorsabb az új architektúra. A szintetikus alkalmazások persze picit csalókák, mert az előny ugyan sokszoros a Turinghoz képest, de egy effekt egy játékban a képszámítás kisebb részét teszi ki, tehát egy valós alkalmazásban már nem lehet majd többszörös fórról beszélni, viszont így is több lehet majd az extra tempó például 25%-nál. Látszik tehát, hogy az Ampere esetében az új lehetőségek jelentették a fókuszt.

A lapkát egyébként a Samsung gyártja, még mindig nem tudni, hogy 8 vagy 10 nm-es node-on, valószínűleg az előbbi, de a korábbi hírünkben kitértünk rá, hogy ez nem olyan fontos. Maga a GPU azonban elég méretes, a kiterjedése 630 mm² körüli, és az egész VGA-nak étvágya is van bőven, nem igazán éri be kevesebbel a GeForce RTX 2080 Ti-nél, sőt, inkább falánkabb, de ez szintén programfüggő.

A GA102-200-as verzió egyébként nem a leggyorsabb modell lesz. Úgy tudjuk, hogy számos multiprocesszor letiltásra kerül majd benne, főleg amiatt, mert csak így fér bele a tervezett fogyasztási keretbe. Ergo jöhet egy még gyorsabb verzió is, ami persze majd többet fog enni, és ehhez minden bizonnyal egy másik nyomtatott áramköri lapot kell használni.

Nagy kérdés, hogy a fogyasztásba mennyire szól bele a mérnöki minta, ezeknél azért szokás nagyobb üzemfeszültséget használni, tehát némileg az energiaigény még csökkenhet, de drámai mértékben azért nem jellemző ennek a redukálása.

Lényeges még, hogy a friss VGA-k PCI Express 4.0-s interfészt fognak támogatni, persze itt az lett volna a meglepő, ha nem a legújabb szabványt használják.

Hirdetés

Előzmények

Hirdetés