Hirdetés

A középkategória királya: GeForce 6600 GT

Az új középkategóriás kártya kiválóan teljesített tesztjeinkben.

GeForce 6600 GT – a gyakorlat

Tesztkonfiguráció

Hirdetés

 

Processzor Intel Pentium 4 3,2E GHz (Prescott) Intel Pentium 4 540 (3,2E GHz, Prescott)
Alaplap Gigabyte 8IK1100 (Rev 2.0) Epox 5EGA+
BIOS-verzió FH 2004. 06. 23.
Chipset Intel 875P Intel 915G
Chipset-driver Intel INF Update 6.0.1.1002
Memória Corsair TwinX1024-3200C2Pro – 2 x 512 MB
CAS Latency 2
Precharge Delay 5
RAS to CAS Delay 3
RAS Precharge Time 3
Videokártya NVIDIA GeForce 6600 GT 128 MB (500/500 MHz) – PCI Express
MSI ATI Radeon X600 XT 128 MB (500/365 MHz) – PCI Express
GeCube ATI Radeon 9800 Pro 128 MB (@380/340 MHz) – AGP
ASUS V9999 GE GeForce 6800 256 MB (@325/350 MHz) – AGP
MSI GeForce FX 5900 Ultra 256 MB (450/425 MHz) – AGP
Videokártya-driver ATI Catalyst 4.8
NVIDIA Forceware 65.76 (GeForce 6800 és 6600 GT)
NVIDIA Forceware 61.77 (GeForce FX 5900 Ultra)
Merevlemez Hitachi Deskstar 7K250 160 GB (PATA, 7200 rpm, 8 MB cache)
DVD-meghajtó ASUS DRW-0804P
Tápegység Cooler Master RS-450-ACLY (450W)
Operációs rendszer Windows XP Professional Service Pack 1 + DirectX 9.0c

 

  • Játékok
  • ID Software – Wolfenstein: Enemy Territory

  • Activision – Call of Duty

  • ID Software – Doom 3

  • Disney Interactive – Tron 2.0

  • Microsoft/Bungee Studios – Halo: Combat Evolved

  • UBISoft – Lock On: Modern Air Combat

  • Electronic Arts – Need for Speed Underground

  • Eidos – Tomb Raider Angel of Darkness

  • Ubi Soft – Tom Clancy’s Splinter Cell

  • Codemasters – Colin McRae Rally 04

  • EPIC Games – Unreal Tournament 2004

  • UBISoft – Far Cry

  • People Can Fly – Painkiller

A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA-kártyák esetében „Minőség”-re, az ATI-kártyák esetében pedig a legszebbre kapcsoltuk, később csak az FSAA-val és az anizotropikus szűréssel foglalkoztunk. Az "IQ" beállítás az FX 5900 Ultrán kívül minden kártyán 4x élsimítást és 16x-os anizotróp szűrést jelent, az FX esetében csak 8x-os anizóról beszélhetünk. Minden játék esetében maximális grafikai beállításokkal mértünk, kivéve a Doom 3-at, ahol „High Quality” beállítással. A Wolf ET, COD, Doom 3, LOMAC, TRAoD, Splinter Cell, Far Cry, UT2004 és Painkiller játékokban saját magunk által felvett demókat/replayeket használtunk fel a kártyák teljesítményének leméréséhez, minimálisra csökkentve így a meghajtó-optimalizációk esetleges hatását. A többi játékban egy begyakorolt útvonalat jártunk be háromszor egymás után, miközben FRAPS-szel mértük az fps-eket. A három lefutott kör után az átlagot jegyeztük fel. Középkategóriás kártyákról lévén szó, elhagytuk az 1600x1200-as felbontást.

A játéktesztek előtt először mindkét platformon (875P és 915G) leellenőriztük a memóriasávszélesség-értékeket, ahogyan ezt már megszokhattuk a processzor és alaplaptesztekben is. A Canterwood chipkészlettel szerelt rendszer Everest (1.10) alatt egy hajszálnyival gyorsabb volt, mint a 915G rendszer, ugyanis míg a 875P-nél 5800 MB/s-os olvasási és 2000 MB/s-os írási sebességet mértünk, addig a 915G 5400 MB/s-os olvasási és 1950 MB/s-os írási sebességet produkált. Alaplaptesztjeinkből már ismert, hogy ez a különbség még processzorlimitált felbontásban sem okoz jelentős teljesítménykülönbséget (0-5 %), tehát VGA-limitált beállításokkal még ennyit sem jelent, ergo a két platform között lényegében nincs különbség.

Ugyancsak még a játéktesztek előtt leellenőriztük a GeForce 6600 GT élsimításának illetve anizotropikus szűrésének minőségét, és megállapíthattuk, hogy a GeForce 6800-as sorozathoz képest szerencsére nem változott meg egyik sem, tehát a 6600 GT is elforgatott rács elvű élsimítást, illetve maximum 16-szoros, szögfüggő anizót alkalmaz.

 

ATI Radeon 9800 Pro NVIDIA GeForce 6600 GT NVIDIA GeForce 6800
Pure fill-rate (Mpixel/s) 2629 1957 3773
Z pixel rate (Mpixel/s) 2505 3764 7294
Single texture (Mpixel/s) 2556 1929 3270
Dual texture (Mpixel/s) 1349 1787 1755
Triple texture (Mpixel/s) 734 1224 1180

Végül kíváncsiak voltunk a három nagy versenyző fill rate értékeire is, melyeket a MDolenc’s Fillrate Tester nevezetű programmal mértünk le. Korábbi tesztünkből már kiderült, hogy a GeForce 6-os sorozat kártyái optimalizált Z/stencil útvonallal rendelkeznek, ami annyit jelent, hogy „Doom 3 és társai” játékok alatt mindig is a GeForce 6-os kártyák lesznek a nyerők, legalábbis az újgenerációs ATI-kártyák eljöveteléig biztosan. Ezt a mostani méréseink is alátámasztják, a két GeForce kártya „Z pixel rate” értéke közel kétszerese a „Pure fill rate” értéknek, míg a 9800 Pro nem büszkélkedhet ilyen eredménnyel. Érdekes még, hogy amíg a GeForce 6800-as az elméletileg elérhető 3900 Mpixel/s-os határ közelében van, addig a GeForce 6600 GT meg sem közelíti azt, pedig a futószalagok száma és azok órajele még magasabb elméleti fill rate értéket (4000 Mpixel/s) is eredményez, mint a 6800-as esetében. A kártya ennek csak a felét futja (1957 és 1929), ami igencsak valószínűvé teszi, hogy ez a chip nem 8x1-es, hanem 4x2-es felépítésű (pixel futószalagok száma szorozva a futószalagonkénti textúrázóegységek számával). Viszont az NV43-as GPU sematikus ábrájának áttanulmányozása után egyértelművé válik, hogy "csak" a render-kimenetek (ROP-ok) száma csökkent négyre, a pixel shader futószalagoké nem (tehát maradt nyolc). Ez kisebb chipet eredményez, miközben a teljesítményt nem különösebben befolyásolja, hiszen az NV43 esetében csak a legritkább esetben van szükség a négy ROP által elérhetővé vált render-kimenetek teljes áteresztő-képességére.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

Új korszak a hálózati adattárolásban – Bemutatkozik a Synology DS925+

PR Ez a sorozat új mércét állít fel a hálózati adattárolásban: nagyobb teljesítmény, szorosabb ökoszisztéma-integráció és vállalati szintű megbízhatóság – mindezt kompakt méretben.

Azóta történt

Előzmények