Az ígéretes GeForce GTX 670 VGA tesztje

Tesztkonfig, fogyasztás, tuning, specifikációk


HD 7970, GTX 680, GTX 670, GTX 570, HD 7870 [+]

A GTX 680 mellett az előző generáció felsőkategóriájában található GeForce kártyákat is beválogattuk az összevetésbe, hogy tisztább képet kaphassunk a GTX 670 aktuális pozíciójáról. A konkurencia oldaláról a 7900-as és 7800-as széria tagjai kerültek be a meccsbe.

Tesztkörnyezet
Videokártyák NVIDIA GeForce GTX 670 2048 MB (Geforce driver 301.33)
NVIDIA GeForce GTX 680 2048 MB (Geforce driver 301.33)
ASUS GeForce GTX 590 3072 MB (Geforce driver 296.10)
ASUS GeForce GTX 580 1536 MB (Geforce driver 296.10)
NVIDIA GeForce GTX 570 1280 MB (Geforce driver 296.10)
AMD Radeon HD 7970 3072 MB (Catalyst 12.4 + 12.4 CAP 1)
Sapphire Radeon HD 7950 3072 MB (Catalyst 12.4 + 12.4 CAP 1)
AMD Radeon HD 7870 2048 MB (Catalyst 12.4 + 12.4 CAP 1)
AMD Radeon HD 7850 2048 MB (Catalyst 12.4 + 12.4 CAP 1)
Processzor Core i7-2600K (3,40 GHz) – túlhajtva 4,2 GHz-en
EIST / C1E / C-state kikapcsolva; Turbo Boost kikapcsolva
Alaplap

MSI P67A-GD65 (BIOS: 1.C) – Intel P67 chipset

Memória

G.Skill RipjawsX 16 GB (4 x 4 GB) DDR3-1866 F3-14900CL9Q-16GBXL

Háttértárak Intel SSD 510 250 GB SSDSC2MH250A2 (SATA 6 Gbps)
Seagate Barracuda 7200.12 500 GB (SATA, 7200 rpm, 16 MB cache)
Tápegység Cooler Master Silent Pro M600 – 600 watt
Monitor Samsung Syncmaster 305T Plus (30")
Operációs rendszer Windows 7 Ultimate 64 bit

Csúcskategóriás kártyákról lévén szó úgy döntöttünk, hogy Intel Core i7-2600K processzorunk órajelét egy egészséges tuning keretén belül 4,2 GHz-re emeljük, ami mellé 16 GB memóriánk üzemi órajelét 1866 MHz-re állítottuk be. A GTX 670-hez és 680-hoz az NVIDA-tól kapott 301.33 verziójú drivert, míg a többi GeForce kártyához a 296.10 jelölésű csomagot telepítettük fel. A Radeon kártyák esetében a Catalyst 12.4 került feltelepítésre a 12.4 CAP 1 alkalmazásprofillal kiegészítve. A játékokat a tesztben szereplő kártyákban lapuló számítási teljesítmény miatt 1920x1200-as és 2560x1600-as felbontásban, maximális vagy ahhoz közeli képminőségi beállítások mellett teszteltük. A meghajtóprogramokban a képminőségi beállításokat az NVIDIA videokártyáin „legjobb minőség”-re, a Radeonokon a legszebbre állítottuk. Az anizotropikus szűrést, ha a játék lehetőséget adott rá, akkor 16x-osra kapcsoltuk, az élsimítást alkalmazásvezéreltre állítottuk, a „Catalyst AI”-t alapállapotban hagytuk.

Hirdetés

Játékok

  • Batman: Arkham City
  • Battlefield 3
  • Crysis Warhead
  • Deus Ex: Human Revolution
  • DiRT 3
  • F1 2011
  • Metro 2033
  • Total War: Shogun 2
  • Aliens vs. Predator

A könnyebb és pontosabb mérés, valamint összevetés érdekében a Crysis Warheadnél a benchmark toolt használtuk, ahogyan a Total War: Shogun 2, Metro 2033, Batman: Arkham City, DiRT 3 és F1 2011 esetében is. A Battlefield 3-nál a Going Hunting című küldetés első perceit mértük le FRAPS-szel, míg a Deus Ex esetében a játék elején található demót vizsgáltuk hasonló módon. Az Aliens vs. Predatornál szintén FRAPS-et használtunk. Korábban észrevettük, hogy a Metro 2033 sokszor hibásan méri a minimum fps-t, ezért itt is a FRAPS-et alkalmaztuk a lehető legpontosabb eredmények érdekében.

A fogyasztást egy konnektorba dugható, digitális VOLTCRAFT Energy Check 3000 készülékkel vizsgáltuk. A grafikonon az egyes videokártyákkal kiegészített rendszerek fogyasztása látható alaplappal, processzorral, táppal és a többi alkatrésszel együtt, de természetesen a monitor nélkül. A méréseket a Metro 2033 benchmarkja alatt mértük, mely 1920x1200-as felbontásban került lefuttatásra. Játékkal terhelt mérés közben meglehetősen sűrűn és gyorsan ingadoznak az értékek, ezért ide egy olyan értéket próbáltunk regisztrálni, melyet a legtöbbször villant fel az eszköz kijelzőjén, vagyis nem a csúcsértéket jegyeztük fel.

Üresjáratban fogyasztás terén a GTX 670 a 680 szintjét hozza, ami megfelel a 28 nanométeres GPU-knál látottnak. Terhelésnél, ahogy várható volt, már kevesebbet kért magának az újdonság, így 22 wattal takarékosabb volt a GTX 680-nál, amivel még a HD 7950 alá is beesett. A közvetlen előd GTX 570-hez képest majd 40 wattal volt alacsonyabb a mért érték, ami már szép differencia.

Az AMD GCN mikroarchitektúrás kártyák egyik újítása volt a ZeroCore Power nevű szolgáltatás, amely hosszú üresjárat esetén képes az adott kártya fogyasztását minimális szintre csökkenteni. Mindez akkor következik be, ha a számítógépen az operációs rendszer készenlétbe (stand-by) helyezi a megjelenítőt. Ebben az esetben a kártyán található ventilátor (vagy ventilátorok) leáll(nak), és a termék fogyasztása 2-3 watt körüli értékre csökken. A GTX 680 esetében nem találtunk ilyen funkciót; a 670 érkezésével a biztonság kedvéért újra ránéztünk erre, de azt tapasztaltuk, hogy az NVIDIA továbbra sem szolgál hasonló megoldással.

Szokás szerint megvizsgáltuk a GPU hőmérsékletét és az ahhoz tartozó ventilátor-fordulatszámot is.


GTX 670

A mérést egy nagyjából 20 °C hőmérsékletű helyiségben végeztük, miközben a konfiguráció egy asztalon volt összeállítva. Tesztünk során azt tapasztaltuk, hogy az amúgy csendesnek nevezhető GTX 680-nál üresjáratban, valamint terhelve is hangosabb volt a hűtés. Szerintünk ez a ventilátor eltérő csapágyazása miatt lehetett, mivel a GTX 670 esetében jóval morgósabb hang jött a légkavaró felől, mely a fordulatszám növekedésével csak tovább erősödött. Erről egy hangfelvételt is készítettünk, melynek rögzítés során a diktafon nagyjából 15 centiméterre volt a ventilátortól. A felvétel első 10 másodpercében az üresjárati, míg második 10 másodpercében a terhelés alatti zaj hallható: GTX 670, GTX 680.


Tuninggal

Végül természetesen a kártya túlhajtási lehetőségeire is vetettünk egy pillantást. Ahogy korábbi cikkünkben már említettük, a Keplerrel némiképp változott a tuning, hisz az NVIDIA turbója, a GPU Boost megjelent a színen. Azt már tudjuk, hogy a Boostot nem lehet kikapcsolni, így az túlhajtás során is jelen van. A GTX 670 esetében az általa alaphelyzetben elérhető ráadás órajel +65 MHz-et jelent, amivel 980 MHz-ig ugorhat fel a GPU. Tuningnál a gyárilag megszabott órajelskálát (ezzel együtt a Boost órajelet is) feljebb toljuk egy általunk beállított értékkel, amivel a GPU Boost órajele is kitolódik. Az órajelek emeléséhez az EVGA PrecisionX szoftvert ajánlja az NVIDIA, melyben először most is a fogyasztási limitet kell kitolnunk; ezt a GTX 670 esetében a maximális 122%-ra emeltük meg. Ezt követően a GPU-t vettük célba, melyre végül +200 MHz-et sikerült stabilan rápakolnunk. A memóriákra szintén 200 MHz fért rá úgy, hogy még nem láttunk különféle anomáliákat a tesztek alatt. Mindez 22%-os emelést jelentett GPU esetében, míg 13,3%-os pluszt eredményezett a memóriák oldalán. A grafikus processzort tekintve ez egy szép eredmény, míg a memóriák területén egy átlagos mértékű emelésről beszélhetünk.

VGA megnevezése GeForce
GTX 680
GeForce
GTX 670
GeForce
GTX 580
GeForce
GTX 570
GeForce
GTX 590
Radeon
HD 7970
Kódnév GK104 GF110 Dual GF110 Tahiti XT
Gyártástechnológia 28 nm (TSMC) 40 nm (TSMC) 28 nm (TSMC)
Mikroarchitektúra Kepler Fermi GCN
Tranzisztorok száma 3,54 milliárd ~3 milliárd 2 x ~3 milliárd 4,31 milliárd
GPU lapka mérete 294 mm2 520 mm2 2 x 520 mm2 365 mm2
GPU/Shader v. Turbo órajele 1006 MHz
T: 1058 MHz
915 MHz
T: 980 MHz
772 MHz
S: 1544 MHz
732 MHz
S: 1464 MHz
607 MHz
S: 1215 MHz
925 MHz
GPU/shader órajele üresjáratban 324 MHz 51 MHz
101 MHz
300 MHz
Shader processzorok típusa stream multiprecíziós vektor
Számolóegységek száma 1536 1344 512 480 2 x 512 2048
Textúrázók száma 128 textúracímző
és -szűrő
112 textúracímző
és -szűrő
64 textúracímző
és -szűrő
60 textúracímző
és -szűrő
2 x 64 textúracímző
és -szűrő
128 textúracímző
és -szűrő
ROP egységek száma 8 blokk (32) 12 blokk (48) 10 blokk (40) 2 x 12 blokk
(2 x 48)
8 blokk (32)
Memória mérete 2048 MB 1536 MB 1280 MB 3072 MB 3072 MB
Memóriavezérlő 256 bites crossbar 384 bites crossbar 320 bites crossbar 2 x 384 bites crossbar 384 bites hubvezérelt
Memória órajele terhelve 1502 MHz (GDDR5) 1002 MHz (GDDR5) 950 MHz (GDDR5) 850 MHz (GDDR5) 1375 MHz (GDDR5)
Üresjáratban 162 MHz 67 MHz 150 MHz
Max. memória-sávszélesség 192 260 MB/s 192 400 MB/s 152 000 MB/s 2 x 163 200 MB/s 264 000 MB/s
Támogatott DirectX 11.1 11 11.1
Dedikált HD transzkódoló NVENC nincs VCE
HD képi anyagok lejátszásának hardveres támogatása Purevideo HD (VP4) AVIVO HD (UVD 3)
Hivatalos TDP 195 watt 170 watt 244 watt 225 watt 365 watt 250 watt

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények

Hirdetés