Hirdetés

3DLabs P10 -- megreng a grafikus piac!

Nagy durranás!


"Világmegváltó?"

Miközben mindenki az AMD weboldalát leste, a sokat ígérgetett és elmaradt Thoroughbred bejelentése kapcsán, a 3DLabs a "kertek mögött lopakodva besurrant a házba, és bunkójával iszonyatosat csapott az asztalra". Talán így értek minket a tegnap napvilágot látott sajtóanyagok és bemutatók az egy ideje feledésbe ment 3DLabs új grafikus chipjéről, a P10-ről. A PC-s grafikus piac nagyon izgalmas év előtt áll, ezt már eddig is érezhettük, pedig a java még hátravan. A P10 mindenesetre az új generáció "első hulláma".

Biztosan sokan vagyunk úgy, hogy adott pillanatban meghozzuk a döntést: megérett az idő gépünk felújítására. Körülnézünk, hogy mi kapható, és arra jutunk, hogy egy picit várni fogunk, mert a számítástechnikai piac épp most áll "generációs megújulás" előtt, így pár hónap múlva a mostani high-end lényegesen olcsóbb lesz, sőt, annyira meggyengül, hogy nem is akarjuk majd megvenni.

Hirdetés

A jelenség már-már beteg a hardvereknél, és e tekintetben a videokártyák az élen járnak. A rövid termékciklusok és az intenzív verseny miatt egymást tromfolják a gyártók, havonta kell új betűszavakat, marketing szlogeneket és világmegváltó hozzáállást megtanulnunk, felismernünk. Hiszen -- ugye -- egy GeForce3 után "nem pálya" GeForce2-es kártyát venni, ha jót akarunk. Sima ügy, a GeForce3 tényleg sokkal, sokkal többet tud, és a sokat emlegetett FSAA is -- többek között -- ott az igazi, a GeForce2-höz képest. OK, várjunk, amíg olcsó lesz a "Ge3"... vártunk, és most itt állunk. Most már megfizethető a kártya, de mi történt? Az ATi Radeon 8500-as családja is drasztikus árcsökkentés áldozata lett. Márpedig az mégiscsak DirectX 8.1, mert TRUFORM, meg fejlettebb... De sajnos nem egyszerű az élet, mert -- mint azt keopsz hamarosan debütáló cikkéből is látni fogjuk -- ha FSAA és anizotropikus szűrés, egyszóval, ha igazi képminőség, akkor csakis GeForce4 Ti. Szóval itt állunk most, a GeForce4 Ti-nél amúgy sem kapható jobb kártya, ráadásul ahhoz képest, hogy mennyire új, nem is drága. Akár ki is mondhatnánk a boldogító igent...

DE!

De, sajnos ez nem ilyen egyszerű. Több gyártó is gondoskodik arról, hogy megtörjék lelkesedésünk a Ge4 iránt, noha konkrét termékekkel persze még nem tudnak szolgálni. De mégis mi az, ami elavulttá tehet egy GeForce4 Titaniumot? A választ a 3DLabs P10 adja meg, persze nem önmagában. Lássunk egy feature listát, minekutána már egyértelmű lesz, hogy honnan fúj a szél...

  • 0.15 mikronos gyártás (mint a GeForce4)
  • 76 millió tranzisztor (Radeon 8500 = 60 millió)
  • A chip a TSMC gyárában készül (mint az nVidia chipek)
  • 860 ball HSBGA csomagolás (a TSMC legújabb gyártási eljárása)
  • 4 pixel pipeline, pipeline-onként 2 textúrázó egységgel.
  • 256-bit DDR memória interfész! (akár 20GB/s memória-sávszélesség)
  • max. 256 MB memória támogatása
  • 4X-es AGP támogatás
  • Teljeskörű DirectX 8 pixel és vertex shaderek támogatása
  • Teljeskörű programozhatóság, rengeteg vertex és pixel pipeline, stb. Minderről külön írunk a következő oldalakon...

Igen, igaz. A P10 256 bites DDR memóriavezérlővel bír, tehát olyasmit tud, amit eleddig senki. A GeForce256 DDR volt az első chip, ami a 128 bites DDR buszt használta, és egészen máig, a teljesítménybajnok GeForce4 Ti családig nem változtatott ezen az nVidia. Tette mindezt kényszerből, természetesen. Nem egyszerű ugyanis egy 256 bites buszt implementálni, a hihetetlen sok csatlakozás miatt. Akkor honnan vette a 3DLabs a "bátorságot"? A dolog gyakorlati lehetőségét a GeForce4 Ti-nál megismert, BGA tokozású memóriák teszik lehetővé, melyek fizikai kialakítása miatt már megoldható a dupla mennyiségű vezeték.


(BG)A felelős...

Ha belegondolunk, hogy a GeForce4 Ti4600 több, mint 10 GB/sec sávszélességet biztosít a 650 MHz-es DDR RAM-jával (valójában 325 MHz-en működő, de DDR RAM, amit mindenki 650 MHz-esnek ismer, a csodálatos marketingnek hála...), akkor ennek duplája reális a kétszeres szélességű csatorna (busz) miatt. Fontos azonban leszögezni, hogy mindezt az összes többi gyártó is "tudja", így a régóta várt Matrox Parhelia is egy 256 bites busz várományosa (a 4 MB embedded DRAM mellett...?), illetve gyanítható, hogy az nVidia NV30 és az ATi R300 sem éri be kevesebbel. Ki is mondta, hogy a grafikus piac kétpólusú...?

Adalék a tűzre, hogy a 3DLabs a P10-est a frissen kreált VPU (Visual Processing Unit) kategóriába sorolja, felhívva a figyelmet ezzel arra, hogy a P10 nem ám amolyan "szemi-programozható" megoldás, mint a GeForce4 és Radeon 8500, hanem TÉNYLEG szabadon programozható...

Ennyi talán elég volt ahhoz, hogy felkeltsük az érdeklődést (a 256 bites VPU bunkó, amivel az asztalra vágunk... (C) by Adi), most tekintsük át a P10-et röviden... ugyanis sok meglepetést tartogat számunkra a memóriaszervezésen kívül!

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Hirdetés

  • Kapcsolódó cégek:

Azóta történt

  • Matrox Parhelia-512 -- grafikus K.O.!

    A második pofont a 3DLabs P10 után meglepő módon a régóta szunnyadó Matrox méri a grafikus piacra... 512 bit, 256 bit, 20 GB/s, három képernyős megjelenítés... tovább nem is soroljuk, elképesztő!

  • GeForce FX - a trónkövetelő

    Ahogy azt várhattuk, ma lehullt a lepel az NV30 kódnevű, új generációs nVidia grafikus chipről. Radeon 9700 Pro vagy GeForce FX? Mostantól már ez itt a kérdés.

Előzmények

  • nVidia GeForce4 Ti/MX!

    A trónfosztás megtörtént, a GeForce3 és a teljes MX család már ''történelem''. A jelen: nFiniteFX II, LMA II, 650 MHz-es DDR RAM-ok és sok egyéb...

Hirdetés