Hirdetés

3DLabs P10 -- megreng a grafikus piac!

A P10 és a Microsoft

A grafikus piac átalakulóban van, ehhez nem fér kétség. Az utóbbi évben olyan tendenciák bontakoztak ki, melyek megváltoztatják a 10 éve viszonylag stabilan evolválódó grafikus szektort. Az egyelőre nem túl jól fogyó Microsoft XBox az előszele annak, hogy a PC-s 3D a jelenlegi formájában, hosszútávon halálra van ítélve. A DirectX térhódítása, a konzolok erősödése mellett annak is tanúi lehet(t)ünk, ahogy az egyre erősebb, szabadabban programozható, nagyobb, szebb és drágább grafikus chipek (GPU-k) elvesztik az ágazatra ható húzóerejüket. Ahogy egy Voodoo kártya alapjaiban tudott megváltoztatni valamit (még ha nem is az első volt...), úgy a GeForce3 és GeForce4 korántsem szólt akkorát a PC-s piacon, mint azt tehette volna.

Konzolokon ellenben annál esélyesebb, hála az egész (PC-s) világot uraló Microsoftnak és a DirectX-nek. A Microsoft azonban nem lenne hű önmagához, ha nem ő lenne az irányadó minden ilyen területen. A PC-nek is komoly szerepet szán, méghozzá a jelenleg fejlesztés alatt álló Longhorn kódnevű operációs rendszerével.

Sokan panaszkodnak, hogy nevetséges, hogy egy csicsás grafikával megáldott Windows XP mennyire erőforrásigényes. És igazuk van. A Pentium 4-nek és az Athlonoknak is igazából a Windows XP adott értelmet, a korábbi Windows-ok ugyanis remekül futottak P2-eseken és P3-asokon is. Durván 10-15 százalékos teljesítményvesztéssel járt a Windows XP-re való áttérés (memória, rendszer-erőforrások, stb.). Nos, a "jó" hírünk az, hogy mindez SEMMI a Longhornhoz képest. A Longhorn olyan követelményeket támaszthat gépünkkel szemben, hogy egy most összelőtt 2 gigás P4-es, 256-512 MB RAM-mal és egy GeForce3-as videokártyával a MINIMÁLIS konfiguráció legyen, amin az operációs rendszer egyáltalán elfut!

Mindez nem vicc! A Windows XP, noha lassan, de elfut egy Pentium 2-es gépen. A Longhorn nem fog. Nem azért, mert annyira rosszul lesz kódolva (bár ez mindentől függetlenül igen valószínű... :)), hanem azért, mert minőségileg megújítja az operációs rendszertől elvárható feladatok listáját.

A Longhorn elvárhatja, hogy MINDEN EGYES ABLAK egy önálló 3D-s textúraként működjön. Minden ablakban 3D-s játékok, animációk, 64 bites képfeldolgozók, tökéletes mozifilmek és hasonlók futhatnak! Teljesen átlagos helyzet lesz tehát, amikor a grafikus kártya pixel shaderei egyszerre 5-6 Windows ablakban dolgoznak. Most, a cikk írása közben épp 9 ablakot használok, pedig kifejezetten nem kedvelem, ha egynél több dolgot kell egyszerre néznem. A Longhorn igazi 3D-s, multimédiás operációs rendszer lesz. A Microsoft a digitális fotózástól kezdve minden manapság népszerű területet szeretne a helyére tenni a Longhornnal, így a minimális grafikus kártyától is elvárható lesz a mostani 8 bites DAC-nál (digitál-analóg konverter) és a 128 MB RAM-nál lényegesen jobb/több.

Egy 3D-s jelenet rendereléséhez, amennyiben minimum 32 bites színmélységet, mondjuk 4X-es FSAA-t, anizotropikus szűrést állítunk be, 1600 x 1200-as felbontásban, már durván 64 MB nagyságrendű RAM szükséges. Ennyi ugyan van a mai grafikus kártyákon, de a Longhorn esetében ez egy, azaz EGY ablakot jelent. Tíz ablak esetén már 640 MB RAM-ról beszélnénk, ami pár éven belül sem reális egy grafikus kártyánál...

Foglaljuk össze: a Microsoft a grafikus chipek fejlődését a Longhorn kódnevű, leendő operációs rendszerével diktálja, igen magas elvárásokat támasztva a hardver felé. A mainál sokkal nagyobb színmélység, teljes (!) programozhatóság, teljesen párhuzamosított végrehajtás (a szimultán működtetett ablakok miatt... nem véletlen például, hogy az Intel féle HyperThreading is most bontogatja szárnyait!) és mindennek megfelelően lényegesen potensebb teljesítményt vár a gyártóktól. A VGA halálra van ítélve (nagyon helyesen...) a 32 bites színmélységgel együtt és az egész mai 2D és 3D koncepciót némileg meg kell reformálni. A 3DLabs P10 az első tagja az "új generációnak", mely igen komolyan veszi ezeket a követelményeket. Most már tényleg térjünk rá magára a P10-re, mely, a fentiek fényében biztosan meglep minket egy-két tulajdonságával...

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

  • Matrox Parhelia-512 -- grafikus K.O.!

    A második pofont a 3DLabs P10 után meglepő módon a régóta szunnyadó Matrox méri a grafikus piacra... 512 bit, 256 bit, 20 GB/s, három képernyős megjelenítés... tovább nem is soroljuk, elképesztő!

  • GeForce FX - a trónkövetelő

    Ahogy azt várhattuk, ma lehullt a lepel az NV30 kódnevű, új generációs nVidia grafikus chipről. Radeon 9700 Pro vagy GeForce FX? Mostantól már ez itt a kérdés.

Előzmények

  • nVidia GeForce4 Ti/MX!

    A trónfosztás megtörtént, a GeForce3 és a teljes MX család már ''történelem''. A jelen: nFiniteFX II, LMA II, 650 MHz-es DDR RAM-ok és sok egyéb...

Hirdetés