Használat
Az elmúlt 1 évben finoman fogalmazva sem történt túl sok mindent a monitorok piacán. Alapvetően három jelentőségteljesnek nevezhető eseményről számolhatunk be. Ahogy mi látjuk az alapján a TN+film paneles monitorok továbbra is vezető pozícióban vannak (eladási mutatókról van szó), sőt talán még dominánsabbak, mint korábban. Ezen a téren az egyedüli változás a LED háttérvilágítású panelek megjelenése, és ennek következtében a milliós kontrasztaránnyal rendelkező monitorok piacra dobása. Elég megnézni az általunk tesztelt típusokat, 2 000 000:1-től 12 000 000:1-ig terjed az egyes típusok dinamikus kontrasztaránya. Természetesen talán mondanunk sem kell, de a dinamikus kontraszt egy szimpla átverés. A monitor a panelen megjelenő tartalomhoz igazítja a fényerőt, ha világos a képjelenet, akkor megemeli, ha sötét, akkor lecsökkenti azt, így a világos világosabbnak, a sötét sötétebbnek hat, tehát egyszerűen fogalmazva megemelkedett a kontrasztarány, legalábbis ezt állítják a gyártók. De mivel csak a fényerőt állítgatja a panel, a kontrasztaránnyal semmi sem történik, ezt abból is nagyon jól lehet látni, hogy a fényerő megemelésével a sötét tónusok is világosabbak lesznek, a fényerő csökkentésével pedig a világos területek is sötétebbek lesznek. A kontrasztarány kiszámolása igen egyszerű: a fehéren mért maximális fényerőt el kell osztani a feketén mért minimális fényerővel (pl. 250 cd/m2 / 0,17 cd/m2 = 1470:1). A gyártók által specifikált sokmilliós kontrasztarányt nem tudjuk, hogy hogyan számolták ki, de még a legjobb esetben is maximum 25 000:1-hez értéket tudnánk elképzelni (250 cd/m2 / 0,01 cd/m2), de ehhez az kéne, hogy a fekete ténylegesen tökéletes fekete legyen, ez viszont lehetetlen, mivel amíg van valami megjelenítendő a panelen, addig van fényerő is, ergo nem lehet 0 a fekete fényereje. Erre kár is a szót pazarolni, egy teljesen értelmetlen egymásra licitálás csak az egész.
A második érdekesség az MVA/PVA panelek visszaszorulása, már csak elvétve találkozunk erre épülő monitorokkal. Tudomásunk szerint a Samsungnak és az Eizónak vannak még ilyen modelljei, ezeket mi is bemutattuk, de már ezek is több mint 1 évesek.
A harmadik "esemény" az IPS panelhez kapcsolódik, ez ugyanis nagyon úgy tűnik, hogy átveszi az MVA/PVA helyét. Az elmúlt 2 évben egyre több jött ki belőlük, melyek többnyire az IPS továbbfejlesztésére épülnek. A HP például H2-IPS-nek nevezi a ZR24w-ben található panelt, de a 22 colos ZR22w-ben UH-IPS található; ezek elvileg az új generációs H-IPS alacsonyabb fogyasztású verziói, a H-IPS pedig az S-IPS egy újabb változata, amely a pixeleket vízszintes, egyenes vonalba rendezi, a köztük található elektródok szélességét pedig lecsökkentették. Létezik még az AS-IPS, az e-IPS és a p-IPS (meg még ki tudja melyik), amelyekben vagy a válaszidőt javították, vagy szimplán csak egyes gyártók IPS-megnevezései.
Na de mi is a lényeg? A négy tesztelt monitor mind a kommersz piacra készült, csak picit más-más igényeket kívánnak kielégíteni. A TN+film köré épülő monitorok a gyártók szerint elegendőek a legtöbbünk számára, az IPS (ezesetben H2-IPS) pedig egy kicsit jobb.
A kalibrálást a már régről ismert módon végeztük el. Először a GretagMacbeth Eye One Display kalibrátorral (xRite i1Display 2) bemértük a kijelzőt alapállapotban. A kalibrációval kapcsolatban az idevágó cikket érdemes átolvasni. Ezután a monitort a LaCie Blue Eye Pro programmal kalibráltuk úgy, hogy a végeredmény 6500 kelvines színhőmérséklet, 80 cd/m2-es fényerő és 2,2-es gamma legyen. Korábban 120 cd/m2-es fényerőt használtunk, azonban a mindennapi használathoz szerintünk sokkal megfelelőbb a 80 cd/m2-es érték, nem annyira világos, de nem is sötét, és a kontraszttal sincs gond.
TFT LCD-t vizsgáló cikkeinkben az egyes kijelzők bemutatása után közzéteszünk egy táblázatot, melyből a fényerő, kontraszt és a három alapszín értéke olvasható ki. Ezeket az értékeket (az OSD-ben vagy a monitorhoz mellékelt programmal) beállítva az adott monitoron, majd a mellékelt ICC profilt betöltve színhelyesre „kalibrálhatjuk” a monitort (a gammát és a színhőmérsékletet alapállapotban kell hagyni minden esetben), de csak egy adott videokártyával (HD 5850-et használtunk). Javaslatunk, hogy mielőtt ez megtörténne, írjuk fel a korábbi adatokat, ugyanis a színhelyes beállítás nem egyezik meg a szemünk számára legkellemesebb képpel. A gyártók a monitorokat szánt szándékkal rikító színekkel, túl kontrasztos képpel szállítják, mert a szem számára ez a tetszetősebb, azonban ez nem egyezik meg a színhelyes beállítással. Az ICC profil betöltésére többféle program létezik (pl.Windows Color Control Applet), azonban a legegyszerűbb módszer, ha a Windows asztalon jobbklikk után a Képernyő felbontás / Speciális beállítások / Színkezelés / Színkezelés fül alatt hozzáadjuk a listához az általunk mellékelt profilt, és ezt tesszük alapértelmezetté; a Windows újraindítása után már ez fog betöltődni.
Monitor típusa | Acer S243HL | LG W2486L | Samsung BX2440 | HP ZR24w |
---|---|---|---|---|
Kalibrálás előtt | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gamma | 2,1 | 2,3 | 1,9 | 2,2 |
Színhőmérséklet (Kelvin) | 6624 | 7280 | 6012 | 7051 |
Fényerő (cd/m2) | 101 | 76 | 122 | 132 |
Delta E (átlag / max) | 4,5 / 9,4 | 3,9 / 10,4 | 4,5 / 9 | 2,1 / 7,3 |
Kalibrálás után | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gamma | 2,2 | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Színhőmérséklet (Kelvin) | 6538 | 6522 | 6511 | 6524 |
Fényerő (cd/m2) | 79 | 77 | 79 | 79 |
Delta E (átlag / max) | 3,9 / 12 | 1,1 / 2,4 | 2,6 / 9 | 0,4 / 1,5 |
Feketén mért fényerő (cd/m2) | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,2 |
Kalibrált értékek | ||||
Fényerő Kontraszt Vörös Zöld Kék |
25 60 77 67 68 |
10 63 73 32 37 |
12 90 46 42 53 |
20 82 249 206 214 |
Profil | Acer S243HL | LG W2486L | Samsung BX2440 | HP ZR24w |
Ezúttal nem a monitorok által felkínált különböző profilokat mértük ki, hanem azt a beállítást, ami a szemünk számára jónak tűnt (szép volt). Itt a monitorok nem szerepeltek túl fényesen, bár a HP a 2,1-es DeltaE értékével simán vitte a prímet. Kalibrálás után az Aceren kívül mindhárom monitor jól vizsgázott, bár a Samsung picit gyengébb volt, de a 2,6-os átlagérték még az elfogadható kategória. Az Acert többszöri próbálkozásra sem sikerült bekalibrálni, pedig szemre egymás mellé téve az egyes típusokat ugyanolyannak tűnt, mint a másik kettő TN-paneles típus. Érdekesség, hogy a minimális kimért fényerőértékeknél a HP szerepelt a leggyengébben, 0,2 cd/m2-es értéket mértünk a többiek 0,1-ével szemben. Erre még legyintettünk, elvégre ez csak egy tesztprogram, napközben nem látszik a különbség.
Samsung (TN+film) és HP (H2-IPS) [+]
Érdekesebbnek tűnt a fekete éjszakai viszonyok közti vizsgálata. Elsőként a Samsungot használtuk, és óriási meglepődésünkre egészen elfogadható volt a feketéje, csak alul látszott némi világosság. Azonban legjobban az Acernél döbbentünk meg, azon ugyanis a fekete teljesen fekete volt (egy LCD TFT-hez képest), már olyan szintű, mint az MVA/PVA paneleké. Az LG-nél már csak azért nem lepődtünk meg, mert ezek után már számítottunk a kellemes meglepetésre. A H2-IPS paneles HP ZR24w ugyanakkor csalódást keltő volt, mert a feketéje nem csak hogy világosabb volt az egyébként teljesen leírt TN-paneles modellekénél, de még foltos is, főleg a két felső sarokban. Viszonyításként elkészítettük az S-PVA paneles Samsung 214T fényképét is, elfogultság nélkül állíthatjuk, hogy ez a legjobb az itt szereplő öt monitor közül. A fekete egyébként így önmagában nem olyan fontos, az ember ritkán bámul egy koromsötét képernyőt hosszú időn keresztül, tehát ezen gyorsan túlléptünk. Mindenesetre úgy tűnik, hogy a LED háttérvilágítás ezen a téren megtette jótékony hatását, és a TN-panelek egyébként igen gyatra feketéjét feljavították olyan szintre, amit az MVA/PVA már kb. 5 évvel ezelőtt is tudott. Félreértés ne essék, ez már kellett.
Az úgynevezett "barnatesztben" gyorsan kiderült, hogy mi a különbség a két technológia között. A TN-paneles monitorok lentről felfelé sötétednek annak ellenére, hogy teljesen egyenesen vannak felállítva (a fényképezőgéppel szemben), míg a H2-IPS-re épülő HP képe totálisan homogén, szemre nulla eltéréssel (itt nem a képek színét kell nézni, hanem a színek egyenletességét).
A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!