Keresés

Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz krx21 #5943 üzenetére

    Nekem most játékhoz/netezéshez (ég két kis halogén izzó a plafonon) OLEDFény 16, Kontraszt 100 (de 0 -9 -3 a fehéregyensúly, ami így effektíve Kontraszt szempontból durván olyan, mint ha 91-en lenne a Kontraszt 0,0,0 fehéregyensúllyal). Ez ~100 cd/m^2 SDR módban (és így gyakorlatilag nincs ABL), ami bőven sok. A PDP-t ~90 csúcson használtam (és világos weblapokon lehúzott belőle valamennyit az ABL még úgy is, ha meg volt tuningolva). Ha lekapcsolom a lámpát, ez már kicsit erős is (a PDP-vel nem volt gáz lekapcsolni az ABL miatt: nem emlékszem tuning után meddig vágott le, de 68 rémlik teljes képernyős fehérhez).

    Amúgy ennyire még nem voltam gondban semmivel, most ezzel az LG - Pio, OLED - PDP monitor kérdéssel. Második hete lesz, hogy naponta háromszor gondolom meg magam, hogy melyik legyen. :))

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz dgyuri0123 #5959 üzenetére

    Ezt akartam írni, hogy nekem alap a ~300W minőségi SDR-hoz. :DDD

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz dgyuri0123 #5955 üzenetére

    Miért enné meg a HDR a panelt? Sok filmben csak néha megy fel egy-egy tenyérnyi folt az SDR tartomány fölé fényerőben (fényforrások a háttérben, csillogások az üvegeken, ilyesmik), vagy esetleg néhány percig világos az egész képernyő nagyja, de utóbbi esetben már dolgozik az ABL (ugyan úgy, mint ha SDR-ban nézed viszonylag magas OLEDFény-el).

    Sőt, ha megnézed a lenti táblázatom, ha 4000nit-re fényelt filmet nézel, ezeken a TV-ken jelentősen sötétebb az SDR tartományba eső rész, mint ha SDR módban nézed ugyan azt (1000nit fényelésnél pedig kb. ugyan az).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partizan182 #5963 üzenetére

    Én így használom (sötétben, de inkább tompa lámpával, vagy enyhe, szórt nappali fényben):

    SDR film és SDR játék: PC címke + ISF Dark (Haladó éjszaka)
    16 |-| 100 |-| 50 |-| 0 |-| 0 |-| 60 |-| 0
    Minden szir-szar OFF, Auto színtér
    Feketeszint bemenetnek megfelelően (Full-RGB = High, Limit-RGB = YCC = Low)
    Fehéregyensúly felső pont: 0 -9 -3

    HDR filmhez HDMI címke (vagy bármi csak ne PC) + Film/Cinema mód
    100 |-| 100 |-| 60 |-| 0 |-| 60 |-| 0
    A többi ugyan az, fehéregyensúly felső pont: 0 -8 -2

    HDR játékra szintén HDMI címke (vagy bármi csak ne PC) + Játék mód
    Ugyan az, mint HDR Film, csak a fehéregyensúly: W47

    Ha túl fárasztó HDMI címkét váltani, akkor:

    SDR filmhez minden ugyan az, mint fent SDR filmekhez, kivéve hogy előjön a Real Cinema / Valódi Mozi, ami legyen ON (PC módban ezt OFF-nak írja kiszürkítve, de az olyankor igazából ON !)

    HDR játékra ugyan az, mint fent HDR játékra, kivéve hogy OLEDFény 100 helyett 16

    A közös beállítások főmenüből:

    Energiatakarékosság OFF (sötét szoba) vagy esetleg Alacsony (vegyesen használva)
    OPLED panel / Screen Shift (hogy van ez magyarul? képernyő eltolás??) OFF / KI
    Méretarány Eredeti / Original és Just Scan ON

    Ezekből, ami fura lehet, az a feketeszint, az logikátlan (a High / Magas kell akkor, ha alacsonyan van számszerűleg a fekete a jelben), illetve hogy a "Just" (magyarul mi ez? "csak"?) mód bekapcsolva jelent 1:1
    levágás nélküli módot (sok TV-n a Just az vág az éleken).

    Illetve még végigjártam a 20 pontot az ISF módban, de azt már tényleg felesleges lenne megosztani, már a fehéregyensúly felső pontját is csak érdekességnek írtam be.

    Még annyi, hogy a Kontraszt sokkal "biztonságosabb" 100 helyett 90-en, ha nincs lehúzva pár pont a 2 pontos fehéregyensúly tetején, mint nálam (de lehet, hogy már anélkül sem vág, a szervizmenüben jól látszik, hogy nincs eltolva koppig a "mélyebb" paraméterezés). A HDR Kontraszt mindig maradhat 100.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz janos666 #5970 üzenetére

    Hopsz, ez a sor:

    HDR játékra ugyan az, mint fent HDR játékra, kivéve hogy OLEDFény 100 helyett 16

    ** itt HDR szót SDR szóra kellett volna cserélnem, tehát az SDR játék PC címke nélkül ugyan az, mint a HDR játék, csak OLEDFény 16 és nem 100

    Azért jobb a PC címke játékra, mert egyrészt 4:4:4, másrészt van korrekt színkezelés az ISF (vagy Cinema) móddal, mégsem lagol (PC címke nélkül lagos az ISF és Mozi mód !).

    HDR-ben viszont bugos a PC mód (akár Mozi/Cinema, akár Játék, mindig szar a PC módban a HDR, rossz a gamut mapping: a Rec2020-at Rec709-be tömöríti, amitől a Rec709 színtelen okádék).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz torma1981 #5835 üzenetére

    Játéknál, ha relatívan túl nagy a felbontás a távolsághoz és képátlóhoz képest, azt én úgy hívom "optikai SSAA". Majdnem olyan, mint mikor nagyobb felbontásban renderel a játék a kijelzőétől, csak több szempontból is jobb: ha nem is látod a nagyobb felbontás teljes részletességét, valamivel azért mégis több jön át, illetve jobb, ha "a szemedben olvad össze a recer", mint ha egy "izé" algoritmus csinálja (általában nem tudjuk szabadon váltogatni/paraméterezni azt az algót, csak Ki/Be opciót kapunk, vagy épp mind furán fest, ami beállítható, illetve néha problémás az SSAA kompatibilitás HUD-ok, feliratok, és hasonlók tekintetében).

    Lehet, hogy végül engem is ez fog meggyőzni, mert régóta sopánkodom már, hogy zavar az aliasing, de nincs normális AA, csak olyan ami maszatol, vagy persze méreg drága az SSAA, és akkor már inkább natív 4k...

    Na meg változnak a játékok is, egyre gazdagabb geometriát és nagyobb felbontású textúrákat kapunk, amik szebben néznek ki nagyobb felbontásban. Régen az egész lombkorona egy nagy átlátszó textúra volt, ma viszont vannak benne tényleges gallyak és levelek, a távoli gallyakon pedig néha 1-2 pixel szélességű vonal adódik, így kisebb felbontásban többször látni olyat, mint ha a gally vége a levegőben lógna és ez "csúszik" mozgás közben).

    Szóval ja... függőséget okoz 4k-ban nézegetni a videojátékokat. :DD

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz #94529552 #6117 üzenetére

    Tejesen más megalapozott véleménnyel rendelkezni arról, hogy mi lenne az ideális, mint képesnek és hajlandónak lennie arra, hogy a véleményközlés pillanatáig megvalósítani azt saját célra. :P

    (#6118) torma1981
    Na, akkor frissítek két héten belül harmadik alkalommal.
    Remélem megint újra kell kalibrálni. :C
    (Á, igazából szerintem semmi észlelhető nem változik .06 után, legfeljebb valami SMART dolog, de én az első használathoz még rápattintott UTP kábelt is kirántottam a seggé, miután beleolvastam a használati/adatkezelési feltételekbe. :U)

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #6154 üzenetére

    Nyugi, BFI nélkül az OLED is bőven sok persistence motion blur-t ad a képhez. ;]
    Nem annyira, de majdnem olyan rossz, mint a legjobb BFI nélküli IPS LCD. :P

    Én sohasem bírtam az ilyen real-time interpolációt (de kísérleteztem olyanokkal is régen, amik órákon át konvertáltak át pár percnyi videóanyagot). Olyan érzés, mint ha hibásan működne az agyam.
    Talán mindenki tapasztalt már például erős kialvatlanság esetén kósza kis vizuális hallucinációkat, főleg a periférián... Nekem folyamatosan ilyen érzés az interpoláció alaphangon (mindig olyan, mint ha valami lehetetlen dolog történne a szemem előtt, amit nem feltétlenül látok át tudatosan is, hogy mi a baj, de "érzem", hogy valami nagyon nincs rendben, "mint ha be lennék tépve"). Ráadásul még erre jön rá, hogy adott implementációtól/fokozattól függően gyakran egyértelműen látni konkrét hibákat is ("viccesen" torzuló/nyúló élek, formák, foltok, stb), illetve hogy egyenetlen a mozgás, mint ha mindig gyorsulna/lassulna (mint régen a VHS szalagról filmezés, ha rossz volt a lejátszó, vagy megnyúlt maga a mágnesszalag ->> Tudod, mikor hívtad a szerelőt, vagy nekiálltál te magad megjavítani a gépet :))).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #6156 üzenetére

    Az is a retina biológiája, hogy költséghatékonysági és/vagy pusztán gyakorlati fizikai megvalósíthatósági korlátok miatt csak 24, 25, 30, legfeljebb 50, 60 képkockát rögzítenek egy kamerával, teszem azt 100, 120, netán még 240 fps helyett?

    Ez a két dolog összefügg. A magas valós fps mellett sem tapasztalsz persistence blur-t, mert nem marad kint ugyan az a képkocka túl sokáig.

    Az interpoláció is azt próbálja pótolni, ami a felvétel rögzítésekor (vagy esetleg csak valahol később a csatornában) elveszett, mert nem akarták/tudták a többszörösét elhasználni a filmtekercseknek, HDD rack-eknek, bérelt sávszélességnek, stb (illetve a digitális kameránál sem akart már a gyártó sem "eszement" sávszélességekkel bajlódni, hanem egy kompromisszumot kerestek).

    Egyszer majd elérjük a pontot, ahol tényleg nem lesz értelme tovább növelni a felbontást/bitmélységet, és akkor ha még mindig tovább tud fejlődni a technológia (tárhely és sávszélesség, akár a forgatásokon/studio-kban helyben [még az üvegszálas lézeroptikás cuccoknak is van korlátja, mikor vissza kell menni fémre és elektromosságra], de aztán a kiadó/műsorszóró és felhasználó közt is), akkor elindulnak majd felfelé a mintavételi sűrűséggel ebben a dimenzióban is, és jön a 120fps mozi, stb (azokkal együtt, akiknek ma tökéletes a sample-and-hold 24fps is, de majd akkor kell nekik a HFR, mint a falat kenyér az éhezőnek).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Gtaati #6158 üzenetére

    Windows asztal, jobb klikk képernyő beállítások, méretezés és elrendezés (??? bocs, ~10 éve angol Win-t használok, scale and layout...): 100%-on lesz "eredeti", ez biztos jó 1080-hoz, de szerintem még 1440-hez is.

    Én elég közel ülök / jó még a látásom, hogy 100%-on használom 2160-ban, csak a webböngészőben és dokumentumkezelőkben húzom fel 150%-ra szükség szerint. Ez is olyan dolog, hogy mikor 1080-ban neteztem, akkor is "éreztem" már, hogy bizonyos weboldalak design-ja 1440p vagy akár 2160p monitorra van optimalizálva (1080-ban hatalmasak a betűk/gombok, kicsinyíteni kellett 75%-ra, hogy ne legyen kényelmetlen olvasni). Ez ilyen "átmeneti időszak", miután egy évtizeden át 1080p volt a standard, de a monitorok már rég átléptek 1440-be, illetve zajlik a lassú vándorlás 2160-ra...

    Amúgy pedig ha érdekel még pár észrevétel/tanács, az utóbbi két hétben teleszemeteltem a topic-ot ennek az OLED-nek a monitorkénti használatával szerzett tapasztalataimmal.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Gtaati #6161 üzenetére

    Tudtommal csak akkor csinálja készenlétben, ha a legutóbbi óta ment legalább 4 órát aktívan (ezt az időt meg lehet nézni, talán még átállítani is a szervizmenüben).

    Az a két opció szerintem inkább a rendhagyó felhasználók (PC monitor, kliens monitor, bolti bemutatódarab, stb) részére lett elérhetővé téve, hogy szükség szerint és előre tervezhetően is biztos le lehessen futtatni (pl. egy "kritikus munka" előtt frissen, ha monitornak használják, vagy amint feltűnő IR jelenik meg, ha bemutatódarabnak és "riaszthatja" a vásárlókat).
    De én még alig láttam IR-t az enyémen, csak a HDR hozta ki.

    Amúgy érdekes kérdés mikor és hogy csinálja pontosan. Nekem tippre úgy tűnik, hogy csak azért tart sokáig, mert megvárja míg "kihűl / kisül" (hőmérsékletre, elektromosan, mindkettő...? passz) és akkor fut le a ténylegesen csak pár (másod)perces kis mérés. De az is lehet, hogy tényleg hosszasan mér és mikor lezárásképp végigpásztázza a fehér csík a képernyőt, az csak a folyamat egy utolsó gyors lépése, nem a komplett folyamat.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Gtaati #6163 üzenetére

    Miért is próbáltam volna kikapcsolni?
    De szerintem félreérted, ezt a felhasználói menüből nem tudod kikapcsolni. Mindig megy az automata, esetleg a szervizmenüben tudsz mókolni vele, de nem látom értelmét.

    Vagy a képernyő/pixel eltolásra gondolsz (ami a teljes képet tologatja néhány pixellel ide-oda)? Azt persze, kikapcsoltam. (Az is ott van az OLED panel menüben.)

    (#6164) torma1981

    Mert nem kínálnak fel nekünk olyan módot, mikor minden pixelből copy-paste 4 egyforma lesz, csak valami lágy resample megy még 1080p120-ban is (mikor a legtöbb képfeldolgozás képmódtól/beállítástól függetlenül kikapcsol vagy "fapados módba" vált).

    Azt hiszem pár 4k-s Sony LCD-n van olyan képmód/beállítás, ahol nincs remaple, csak "nearest neighbor" (a Sony-nak van saját játékkonzolja, így nekik néha eszükbe jut ilyesmi, de nem tudom hogy az A1 OLED-jük tud-e ilyet).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Madwe #6192 üzenetére

    Csak a lejátszó és AVR közé kell "placebó" kábelt tenni, az ARV és TV közé (vagy ha két külön kábel megy a lejátszóból az AVR-be és a TV-be) mehet bármelyik "high speed", amelyik kézre esik és működik (nem "pislog" a kijelző, nem "szikráznak" a pixelek, nem írja ki a TV, hogy "nincs jel" vagy "ismeretlen formátum" --- ha rossz, azt egyértelműen észre fogod venni).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz daneel_hu #6209 üzenetére

    Itt mit értesz mozgóképfelbontás alatt?

    Az FullHD PDP-k súlya nagyjából 1.5-2x ezekhez a 4k OLED-ekhez képest.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Dave567 #6225 üzenetére

    Ha jó helyen van a két Front és a hallgató, akkor szerintem teljesen értelmetlen az ideálisan elhelyezett center. Ugyanakkor a gyakorlatban nem igazán tudod ideálisan elhelyezni azt a Center-t, mert mert valahol a TV mögött kéne lennie (úgy, hogy ki van lukasztva [vagyis nincs is ott] a TV, egyébként vagy alacsonyabban, vagy magasabban lesz, mint kéne, főleg ha nagy a TV [de a ha kicsit, akkor túl közel ülsz a hangdobozokhoz, és az is baj]). "Kelleni" csak azoknak kell Center, akiknél "össze vissza" állnak a Front-ok és/vagy ülnek a nézők szétszórva, és így kisebb zavart okoz a Center magassági problémája, mint a stereo síkeli torzulása. Ha jól a két front, akkor úgy hallani belőlük a Center-re szánt dolgokat, mint ha magából a TV képernyőből jönne a hang (mint ha egy akusztikailag semleges vászon lenne, mögötte egy Center-el). Ha fel/le szorul a Center a TV alá/fölé, akkor pedig hallani, ahogy vándorol a "forgolódó" hang fel-le (+ tökéletlen szobaakusztika és hasonlók miatt akár a hangszín is jobban változik így).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz daneel_hu #6227 üzenetére

    Tedd át Mozi módba és kapcsold ki a TrueMotion-t? :U

    - Doktor Úr! Á! Húúú. ÁÁÁÁ!!!
    - Mi az? Mi a baj?
    - Nagyon fáj a kezem, mikor beledöföm a villát. Kérem, segítsen!

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Batyops #6251 üzenetére

    Játékhoz a Full RGB (teljes, 0-255) az ideális, ami a TV-n a High (magas).
    (... aminek semmi értelme, mert 0-255 skálán a 16 magasabb, mint a 0, de...)
    PC módban jól működik az Auto is a TV-n (legalább is ha Full RGB jön PC-ből).

    De a fontosabb, hogy a két oldalon mindkettő ugyan oda legyen beállítva (azt nem biztos, hogy külön alapos vizsgálódás nélkül észreveszed, hogy oda-vissza konvertálgat-e full/limit vagy akár RGB/YCC közt, de az általában feltűnő, ha nem ugyan arra vannak beállítva), illetve hogy ha Auto-n hagyod, akkor ellenőrizd le, hogy tényleg jól működik-e (és ne a Kontraszt / Fényerő csúszkákkal próbáld ezt helyre tolni).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Batyops #6256 üzenetére

    Régen voltak TV-k, amik vagy egyáltalán nem tudták rendesen kezelni a Full RGB-t (csak nagyjából lehetett odakalapálni Kontraszt/Fényerő csúszkával, de az nem az igazi, csak közelítő megoldás), vagy nem minden képmódban engedték ezt állítani (pl. csak PC módban ment jól így), vagy látszólag be lehetett állítani, de hibázott vele a színkezelés (legtöbbször még ma is visszakonvertál a TV odabent valami YCC szerű színtérbe a képfeldolgozáshoz, és ez nem mindig sikerült jól, már csak azért sem mert sok volt a paraméter, amit csak a legvalószínűbb értékre rögzítettek előre, nem lehetett felismerni a jelből...).

    "Igazi" filmlejátszókból érdemes YCC-t kiküldeni, mert a videók mind abban vannak és nem veszteségmentes az YCC és RGB közti konvertálás. De ezt is nehéz így megfogni, mert nem tudatod, valójában mi van a "dobozban" és mit csinálnak vele (lehet hogy teljesen általános jellegű, PC-szerű SoC-ból építenek médialejátszót, lehet hogy videós célokra optimalizált SoC van benne, de lusták voltak speciális API-kat használni natív YCC-hez és mégis RGB-n keresztül megy).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #6525 üzenetére

    "Szokható LCD-hez képest.'"
    Te is biztos keresed a benzingőz szagú fenyőfaformájú autóillatosítót, mióta nem szivárog már át rendszeresen a szag a motorházból az utastérbe, ugye? :))

    Komolyan ennyire félni attól, hogy egy defekt javul...? :U
    (De még csak nem is teljesen, sőt...)

    Én bármikor kiperkáltam volna még ~20% felárat a C7 tetejébe, ha azért adtak volna komolyan finomhangolható BF-t (nem csak azt a 60/60 módot, mint a Sony, hanem már a panelvezérlő szintjén állható duty cycle tág keretek közt).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #6542 üzenetére

    Párszor már kérdezted és mindig megnyugtattalak, hogy maszatolja ezerrel a mozgást (már ha követed a szemeddel a mozgó elemeket, ha csak egyenesen belebámulsz egy képernyőn közepén lévő célkereszt közepébe, akkor éles marad a "háttér").

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partizan182 #6562 üzenetére

    átbevezni a Hdmi inputot és game mód

    Elég az egyik. Ha átnevezed a HDMI-t PC-re, akkor nem kell Game mód, a Cinema/Prof sem lagol (de jobb a képe, mint a Game-nek).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Gtaati #6766 üzenetére

    Ha külső lejátszóról nézed ezt a filmet (ha nem, de van rá mód, akkor próbaképp tégy így), akkor próbáld meg átnevezni a HDMI bemenetet PC-re, úgy 99.9%, hogy nincs se jóhiszemű tévedésből, se szándékos csalásból úgymond "beragadva" se a TrueMotion Off-tól magasabbra, se a RealCinema On helyett Off-ra, mert a PC mód fixen megkerüli ezeket (pusztán attól, hogy ezek kiszürkülnek a menüben, még mindig be lehetnének kapcsolva csalás/hibaként, de a PC mód eleve olyan, hogy a lag minimalizálás miatt fixen kihagyja azokat a dolgokat, amik jelentős késést okoznak és a TM látványos lagot eredményez TV módban --- és nekem nem tűnt fel, hogy lagolna a PC mód frissítés óta, pedig az feltűnik, ha TV módban felejtem HDR-ezés után, még akkor is ha a TrueMotion ott is ki van kapcsolva).

    De amúgy ha erősen koncentrálsz a mozgásélmény hibáira, mindig találsz valamit, akár technológia sajátosságokat LCD-n, PDP, OLED-en egyaránt, de ugyan úgy a 24fps ezektől független nyűgjeit is kiszúrhatod néha (vagy akár találhatsz hibákat a forrásban, mert az sem lehetetlen, főleg ha sok benne a CGI).

    Egy példa: még az első egy-két napban egymás alatt/felett állt az LG C7 és a Pio LX5090. Mikor a Passangers-be tekergettem bele, akkor láttam valami nagyon csúnyát. Már kezdtem volna szarozni az LG-t, de megnéztem a Kuro-n is ugyan azt ugyan úgy, és ledöbbentem, hogy majdnem pont ugyan az jön elő (a plazmán csak picit volt jobb a helyzet).
    Az egyik jelenetben, ha a kapitány szemébe nézek, úgy mozog átlósan, hogy ha követem a mozgást a képernyőn, akkor egy nagyon fura dolgot vélek látni: mint ha valami hallucináció lenne, "szétcsavarodik" az arca, mint ha zseléből lenne a feje és nyúlik ahogy mozog. :))
    De mint mondtam, ez ilyen az egyik (vélhetően a) legjobb plazmán és a C7-en is (TrueMotion nélkül, és ezt még a 03.xx.xx firmware-el néztem és nyilván a plazmán is kadenciahelyesen ment 24@72Hz-en, illetve interpoláció nélkül...).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #6758 üzenetére

    "HDMI állítása szerint, a 2.0b csatlakozóval szerelt készülékek frissíthetők lesznek 2.1-re."

    Ezt hol olvastad? Még nem futottam bele, és elsőre elég hihetetlennek hangzik, mivel a 2.0->2.1 az eddigi legnagyobb sávszélugrás a HDMI történetében két verzió közt, ami ezúttal nem csak szimpla órajelemelés, mint ami eddig lényegében mindegyik volt, hanem nő a sávok száma is, illetve változik a kódolás (logikusan inkább ezt kellett volna 2.0-nak nevezni, mert hivatalosan még kábelből is új kell - és vélhetően tényleg ritkán lesz jó a régi).

    Persze lehet igaz, de itt egy másik, ami miatt újraértékeltem nemrég a valószínűségét, hogy a '18-as széria már HDMI 2.1-el debütálna:

    https://www.hdmi.org/manufacturer/hdmi_2_1/index.aspx
    Q: When will the HDMI 2.1 Compliance Test Specification be available?
    A: The HDMI 2.1 Compliance Test Specification (CTS) will be available in Q1-Q3 2018.

    Ez alapján inkább a jövőre megjelenő készülékekre lehet majd igaz, hogy már 2.1 kompatibilis chipset-el jönnek, csak a hitelesítési tesztek hiányában nem írhatják majd még rá a marketinganyagokra, hanem majd egy firmware "feloldja", ha tényleg megfelelt a végleges tesztnek (vagy nemhivatalosan lesz elérhető pár dolog, pl. félhivatalos funkciótámogatás, HFR csak "overclock" jelleggel).

    A 2160p60 RGB 10bit sem lenne hatalmas overlock, mégsem akaródzik működni, ha forrás oldalon feloldjuk a TMDS limitet (próbáltam :DDD) ugyan úgy, ahogy az 1080p120 RGB 10bit is hiába fér át már most 18G-n, a '17-es LG TV-k nem sok jót kezdenek vele (SDR-ban butul a színkezelés, HDR nincs). Szóval most sem csak a 18G a korlát, nem feszegetik a húrt, nem tudom mit tudnának kezdeni a 2160p120 10bit-el a lánc további pontjain a '17-es készülékek attól, ha a HDMI részükön megemelnék ~3x-re sávszélt. (Talán van ott bőven fix funkciós feldolgozási korlát, vagy az egekbe szökne a lag az általános feldolgozókon, vagy magas pixelszám és frissítés mellett ormótlan banding lenne...)

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Partz #6902 üzenetére

    Akkor gondolom azt kizárólag a formátumok (metadata / flag) támogatására értette (amit jó lenne rugalmasan kezelni a szabványháború ideje alatt), a sávszélre egyáltalán nem vonatkozik.

    Előbbi triviális, példák is vannak rá 1.x időkből. Nyilván bármikor "visszaportolhatóak" a következő szabványok funkciói nemhivatalos, vagy akár "félhivatalos" formában (csak az változik, hogy miként szabad erre hivatkozni), ugyan úgy mint ha teljesen egyedi kiegészítést adna hozzá valaki.

    Persze a sávszélt is bármikor meg lehetne emelni (korlátozott mértékben) nem-hivatalosan. "Idiotiautizmus" is szerintem, hogy a 2160p60@4:4:4 az nem egy elterjedt "kvázi-garantált overclock" mód ezeken az OLED-eken is (mint ahogy a PC monitoroknál is van, hogy garanciát ugyan nem vállalnak rá, de nagy betűkkel hirdetik a gyártók, hogy túl lehet vele lépni a szabványos kereteket XY mértékben, ők úgy tervezték, csak nem biztos, hogy a VGA+kábel is bírja mindenkinél, mert nem szabványos, de általában működik), hisz nincs hatalmas hézag (jó minőségű alkatrészekkel és kábelekkel biztos bírná az eszközök >99%-a azt a "tuningot").

    A spec szerintem már kész, csak a hitelesítési teszt várat magára (amit linkeltem is), ezért is lenne még fura hivatalosan bejelenteni bármit, hogy támogatja (és úgy néz ki, hogy a CES-ig nem is lesz kész, ezért vagyok pesszimista, hogy '18-ban jönnek a 2.1-es TV-k, főleg hogy kezdettől így nevezik, nem csak későbbi frissítés oldja fel, de az nagyon lutri).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz dgyuri0123 #6981 üzenetére

    SDR-hoz bőven sok a 18, nekem is annyi van most. :K
    Nekem is kellemetlen is volt napig plazma után a 16-18 :D
    De kísérletképp fix 100nit-re húztam OFF-olt ABL-el a PDP-n megszokott 90+ABL helyett. Részben sikerült megszokni, viszont most szinte mindig világít a lámpa a szobában, amit plazmával csak ritkán kapcsoltam fel (ahhoz egy kis beszűrődő napfény is elég volt a falakra).

    Mondjuk HDR játékhoz (fény/kontraszt 100/100) mindenképp le kell nyomni a lámpát, az már zavaróan sötét dinamikus kontraszt nélkül sok jelenetben, mert olyankor 10000nit a metradata , amivel túl agresszív az LG-nél a roll-off.
    A dinamikus kontraszt első ránézésre megoldja, viszont a színhelyességet hazavágja, főleg High-on, pedig addig kéne tolni, hogy normális legyen fényerő szempontból. -> Nem tudom, hogy ezt miként éli meg az, aki 20 feletti OLED Fénnyel tolja az SDR-t, mert max 10-es OLED fényű SDR-nak felel meg a 100-as HDR-ben az SDR tartomány.
    Fogalmam sincs mit akart ezzel az LG, mert úgysem a sötét jelenetektől fog beégni HDR módban, a csúcsfény pedig most is elérhető a világos foltoknak, amik IR-t tudnak okozni. :U

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #6984 üzenetére

    Volt több jelentkező, aki gondolkodott rajta, hogy elviszi mondjuk ~10% árengedménnyel így beállítgatva, én pedig gondolkodtam, hogy ha tényleg eljönnének érte, akkor kipróbálnám inkább a Sony A1-et (annak most csökkent az ára, szóval végül ugyan oda jönnék ki, mint ha eredetileg is a Sony-t rendelem be és nem fukarkodom az áron, vagy a 20-40ms közti lag különbségen), de aztán mindenki passzolta (vagy ő is rögtön inkább Sony A1-ért ment [lehet, hogy azért, mert mondtam neki, hogy azt próbálnám ki, ha ezt elviszi :D], vagy inkább beérte egy olcsóbb LCD-vel, vagy nem mesélt tovább / vett inkább boltból valamit). Most meg lassan túl öreg lesz, hogy újszerűnek hívjam és közel bolti árat kérjek érte, olcsón pedig nem éri meg eladni (tudom, hogy a Sony-val sem lennék összességében, az árát is figyelembe véve sokkal elégedettebb + újra át kéne esni a pixelhiba-lottón...).

    Majd egyszer még kipróbálom, hogy ha megszoktam ezt, milyen utána visszamenni a Kuro-hoz. Akár már aktuális is lehetne, csak bonyolult mozgatni (főleg a plazmát).

    (#6985) Joshi

    Azt a demót én sem tudtam soha lejátszani semmivel, de azóta már "kölcsönözhető" a teljes film is barátságosabb formátumban (persze csak tesztelési célra ;]).

    Ja, neked olyan nincs. Te a Kontraszt-al és valami "range expander" nevű kapcsolóval tudsz játszani fényerő ügyben (nem ugrik be pontosan, magyar menüben teljesen passzolom).

    A BFI-vel játszottál már? Mennyire tűnik vele sötétnek / vibrálónak a kép, illetve mennyire tetszik úgy a mozgás?
    Nekem emiatt kókad le máig a szám játék közben, ha forgolódok a kamerával, hogy maszatol az LG a BFI hiánya miatt. :U
    Ugyanakkor tetszik, hogy alacsony a lag (a Sony-n duplája lenne, ami a TV-t illeti [persze máshonnan is adódik hozzá]) és BFI nélkül sokkal tolerálhatóbb a FastSync (ami egyenetlenebb mozgást ad, mint a hagyományos Vsync, de kevesebb lagot ad hozzá), szóval van itt mindennek előnye/hátránya...

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz dgyuri0123 #7018 üzenetére

    Nem emlékszem hogy 10-et javasoltam volna. Azt írtam, hogy:
    1: Én 18-on használom SDR-ban *, és
    2: HDR módban kb. annyira tömöríti az SDR tartományt 4000nit metadata mellett, mint ha nagyjából 10-ig lehúzom SDR módban (és igen, ez nekem is olyan, hogy tolerálható, de nem örülök neki, a 10000nit-hez használt tone mapping pedig már kimondottan zavar is, túl sötét még a plazmához szokott ízlésemnek is).

    * Az első pár napban 16-ra tettem, majd 17-en állt, most pedig már 18-on. De idő közben volt firmware frissítés, és gondolom az első napokban még számottevőbb változásokat produkál a "pixel frissítés" (a fehéregyensúlyt is arrébb kellett kicsit bökni az első pár hét után).

    De amúgy igen, az sem mindegy milyen évjárat. Bár a legnagyobb különbség ilyen szempontból ott lesz, ahol a régin már dolgozik az ABL, az újon pedig még nem.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Zan #7013 üzenetére

    Nem egyszerű eset, ha a lehető legkompromisszummentesebben szeretnéd monitorként használni ezeket az OLED-eket, illetve kijelzőtől függetlenül is komplikált PC-n HDR-ben játszani.

    SDR-hoz a PC mód a legjobb Cinema (vagy ISF/Haladó/Profi) képmóddal: alacsony a lag, de megmarad teljes körű színkezelés, ráadásul még a 24Hz is kadenciahelyes (tehát tulajdonképp sohasem kéne kivenni PC módból, ha csak SDR-ra használod) és még a chroma is átmegy 4:4:4-ben (illetve jól működik az RGB is, azon belül a Full Range is, ami ide ideális).

    HDR-hoz viszont jelenleg hibás a PC mód (ironikusan a Cinema itt még rosszabb, mint a Game, de egyik sem igazán jó), bár itt a HDMI-be sem fér be a 4k 4:4:4, szóval igazából nem olyan nagy veszteség kivenni PC módból HDR mozizáshoz vagy HDR játékhoz, amikhez rendre Cinema vagy Game mód passzol (a Cinema így TV módban nagyon lagos).

    Illetve online lövöldéhez, mint mondjuk egy kis CS:GO, használhatod az 1080p120 módot is (ott szerintem mindegy is, hogy PC vagy TV módban hagyod, ez kicsit önálló életet él, több minden is "kikapcsol", pl. bukod a komplett gamut mapping-ot akár Rec709-ről, akár Rec2020-ról, illetve totál használhatatlan a HDR, csak SDR-hoz jó és rikítani fognak a színek). Kicsit lágyan nagyít a TV 2k-ról 4k-ra, szóval másra nem használnám ezt a képmódot, csak olyankor, ha sokkal fontosabb a magas frissítési freki, mint a képminőség.

    Persze PC-n mindezt még meg lehet fűszerezni szoftveres 3DLUT-okkal. Még nem játszottam vele, de ránézésre teljesen kikupálható lehet a PC/HDR/Game mód, hogy ne kelljen soha váltogatni a PC és TV (illetve Cinema és Game) módok közt. Bár TV módban picit jobb az árnyalatfelbontás is, mint PC módban, szóval talán megéri venni a fáradságot és áttenni TV módba, mikor nem kell a 4:4:4 chroma és alacsony lag (vagy 4k HDR játékhoz úgysem fér bele a 4:4:4 és a Game mód mindig alacsony lagot ad). Sőt, ugyan így rendbe lehetne tenni a TV/HDR módokban is az agresszív SDR range tömörítést (a sötét 4000nit filmeket és még sötétebb 10000nit játékokat).

    ...

    nVidia kártyáknál régi játékokhoz vissza kell tenned a 378.92 driver-t, mert ha ott van a HDR kapcsoló a Windows-ban, akkor nem fognak működni. Az új játékok állítólag már működnek a Windows féle kapcsolóval is, de tippre mennek a régi driver-el is.

    Azért lesz sötét a kép, ha átbillented a HDR kapcsolót, mert túl agresszíven tömöríti az SDR régiót az LG, főleg az új firmware-el. Ezt filmeknél nem mindenki veszi észre, illetve az a baj, hogy a Windows asztallal és PC játékokkal 10000nit metadata megy ki, míg filmeknél 1000 vagy 4000, és előbbivel semmi baj nincs és utóbbi is tolerálható, csak a 10k a gáz.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Batyops #7040 üzenetére

    Ezt csinálja egyébként az Energy Saving funkció is Auto módban. ;)

    De ha jól rémlik, a régebbi modelleken érdemesebb magasan hagyni az OLED Fény-t és a Kontraszt-ot csökkenteni, hogy minimalizáld az ABL-t.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz dgyuri0123 #7059 üzenetére

    Ahogy írtam lentebb, a régebbi LG-nél jobb a magasabb OLEDFény, és inkább a Kontraszt-ot érdemes visszavenni. De összességben amúgy sötétebb is, illetve másképp működik az egész fényerőkezelése (nem egészen ugyan azt csinálják a csúszkák), így nem érdemes így összehasonlítani a számokat generációk közt, főleg nem még a 16 előttieket az az utániakkal.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #7113 üzenetére

    De, 60+60
    Pontosabban nem tudom, mikor épp mennyi, de mindig 120Hz-be pakol be X forrás és Y fekete képkockát, amiből nincs sok kombináció (60-nál csak 60+60, esetleg 24, 25, 30 bemeneteknél van játéktér, de nem sok, szerintem gyakorlatilag mindig 60+60, 72+48, 50+70, stb)

    Az a plazmás 600Hz csak marketing volt (kósza valóságalappal), 60Hz bemenettel 60Hz-en járt az a panel, csak minden frissítés több al-frissítésből rakódott össze (24Hz bemenettel 96, esetleg 72Hz-en jártak, 50Hz bemenettel általában 100Hz-en, esetleg 75-ön).

    De ez teljesen mindegy, sőt PDP-nél sokkal bonyolultabb volt ezt finomhangolni, mint LED-es LCD-nél csinálják is, vagy az OLED-nél lehetne. Ésszerű korlátok közt úgy időzítik a felvillanások számát és hosszát, ahogy nekik tetszik (és amit elbír a panel) úgy, hogy abszolút semmi köze a Hz-ekhez.

    El lehetne felejteni a Hz-eket, és egyszerűen beállítani, hogy minden képkocka mondjuk 6ms-ig világít és 10ms-ig fekete a képernyő, de azt is, hogy kétszer is felvillan 3 és 3ms-re, közte két 5-5ms szünettel, stb, de akár adhatnak a felhasználónak egy csúszkát, és akkor megy 3/13-tól 13/3-ig oda-vissza. De ezt a fajta BFI-t az LG-nek kéne most csinálni, ők pedig nem foglalkoznak vele, a Sony pedig csak a 120Hz-el játszik.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Joshi #7111 üzenetére

    24Hz-es filmmel próbáld inkább, az 50Hz TV adás szerintem sohasem lesz "hibátlan" BFI nélkül se (még sohasem próbáltam, nem nézek most semmi 50Hz-et).

    Szerk.: most próbaképp tologattam az ablakokat Windows asztalon 50Hz-en, és nem ugrált, szóval lehet hogy át tud váltani 100Hz-re a panel (vagy csak megtévesztő, majd egyszer megnézem alaposabban). Akkor jó lehet az 50Hz adás is, illetve a BFI sem feltétlenül 50+70 ilyenkor, hanem lehet 50+50

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #7117 üzenetére

    Mi abban az ördöngösség, hogy felszeletelik időben (egyszerre az összes pixelt) aktív/passzív szakaszokra és arányosan kompenzálják az aktív idő intenzitását? Nyilván mindenképp plusz munka, bizonyos esetekben és szempontokból jobban terhelheti a hardware-t (főleg pl. ha egyszerre akarsz minél világosabb HDR-t és BFI-t is, ráadásul minél kevesebb ABL-el...) és megvannak a fizikai és praktikus korlátai, de biztos lenne valami kompromisszum a lehetetlen elvárások és fizikailag lehetséges állapotok közt, ami jobb mint a 120Hz-es móka vagy a semmi.

    Akár az is működne, ha a 120Hz-et jelentősen tovább emelnék, amivel nagyobb lenne a játéktér a "fapados" megoldás számára, de bizonyos szempontból "olcsóbb" lenne inkább magában a panelvezérlőben megvalósítani a "pulzálást", ideális esetben kintről konfigurálhatóan (és még mi is kapnánk egy csúszkát, hogy húzzuk oda, ahol nekünk jó kompromisszumnak tűnik fényerő és mozgásélesség közt).

    (#7129) Joshi

    Kösz, hogy megnézted és leírtad a véleményed. :R

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #7135 üzenetére

    Egy néhány lépcsős csúszkára gondoltam, nem kvázi-végtelen precizitásra. Valamire, ami technikailag még viszonylag könnyen megvalósítható (nem több ezer Hz), és nagyjából ésszerűek a határai (mint ahogy írod, túl kicsinek, és túl soknak sincs értelme, mert úgysem látszik, vagy kibírhatatlanul zavaróan vibrál).

    Az utolsó bekezdésed nem értem. Miért akarsz még szintetikus blur-t is generálni? Már most is bőven sok van az alacsony fps miatt, nem kell több. :P

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ijk #7140 üzenetére

    Le lehetne vele utánozni, de kár lenne úgy hajtani az OLED-et, mint a plazmát, mert ezt lehetne jobban is. Főleg ne Panaszosan, a Pijó sokkal szebben csinálta a subfield témát (mára már biztos eljutott volna oda a Pana, ha nem álnnak le ők is, de az már más mese). Ne kreáljunk "foszforlagot", ha nem muszáj (amit így hívtunk átfogóan, az nem egészen csak az volt).

    Meg kéne nézni, hogy a Samsunk mit csinál a telefonokon, mert olvasható a görgetett szöveg. Vagy elő kéne kaparni a régi prototipus TV-jük, azon is volt BFI.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #7147 üzenetére

    Miért, szerinted 24Hz-es állítom az LG TV-t, mikor netezek vagy játszom rajta?
    (A biztonság kedvéért ideírom, hogy alapvetően 60-ra, esetleg 120-ra.)

    (#7148) Nemir Ombe - Lásd fent + ha 60Hz-en nézed a 24fps-t, nem szappanérzetet kapsz, hanem "remegést" (2:3 arányban egyenetlenül ugrál).

    Maco7911 (#7174) üzenetére - Szerintem nem fontos "4 óránként pihentetni". Az csak egy közelítőleg kisakkozott szám, amit beállítottak, hogy ha már legalább 4 óra eltelt, akkor fusson le, mert sűrűbben felesleges (legalább is én csak így látom értelmét az alapján, amit értek abból, hogy mit csinál). Szóval nem kell ott ülni stopperrel és kényszerpihenőket tartani, bár nyilván nem árt más szempontból sem. Otthon szerintem főleg pont az nem hagyja egész éjjel is járni, aki monitornak használja (népszerűbb hobbi TV adáson elaludni, mint játék közben).

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz PuMbA #7181 üzenetére

    A legegyszerűbben úgy tudod megnézni a 24/60 ugrálást, ha 24Hz-et küldesz a kijelzőre, és annak a menüjében kapcsolgatod Ki/Be azt a kapcsolót, amivel választani lehet, hogy kadenciahelyes legyen, vagy ugráljon. (Nem minden kijelzőn lehet, de sok felkínálja valamilyen formában.)

    Ezeken az LG OLED-eken a Real Cinema / Valós Mozi szabályozza: BE állásban minden bemenő képkocka ugyan úgy 5 panelfrissítésen át látható, KI állásban pedig 2:3 arányban jelennek meg a forrás képkockák.

    A TrueMotion-t nyilván kapcsold ki ehhez,. illetve nem is tudom, hogy ha a TM aktív, akkor számít-e bármit, hogy hol áll az RC kapcsoló, de mindképp a TM hatása lesz domináns már minimum fokozaton is.)

    A másik tényező, ami miatt ez sokaknak nem egyértelmű (a TrueMotion és társai mellett), az az hogy sok TV (beállításoktól függően, de esetenként automatikusan kikapcsolhatatlanul, máskor hibásan bekapcsolva se, de a lényeg, hogy létezik ilyen....) felismeri, ha csak 24 képkocka van a 60Hz bemenetben és automatikusan eldobja a forrásoldalon duplázott képkockákat (tehát újra 24Hz-et csinál a 60-ból, minden káros mellékhatás nélkül, "veszteségmentesen").

    Egy másik félreértés lehet még, hogy van aki azt hiszi PC = 60Hz, de a mai VGA-k röhögve küldenek ki bármilyen frekit, amit a kijelzők ismernek, és főleg PC monitorok közt van olyan, ami rengeteg frekvencialépcsőt támogat (többet, mint a TV-k), vagy akár még dinamikus frissítést is tud (Gsync/FreeSync, ami szintén nincs [még] TV-ken, de filmhez nem is kell, csak játéknál lehet haszna).
    Na persze kézileg, vagy automatikusan a lejátszószoftvernek át kell váltania a megfelelőre, ha szeretnéd (de itt megint te döntesz, hogy szándékosan 60Hz-en hagyhatod 24fps videóhoz is, vagy átválthatsz 24-re, 60-re, 120-ra, 142-re, stb, bármire ami a "csövön átfér" és fogadja a kijelződ).

    Még egy: ha bizonytalan vagy, akkor nem árt valahogy duplán ellenőrizni, legyez az asztali BD player, asztali "okoslejátszó", PC, laptop, bármi, hogy tényleg 24Hz-et küld-e ki, pl. úgy, hogy egyszer rákötöd olyan kijelzőre, ami kiírja, hogy mi a bemeneti freki -> sok TV és akár PC monitor is kiírja, de az LG OLED-ek pont nem.

    ~~~

    Szóval ... konklúzióként látható, hogy számtalan ponton és formában billenhet ez az egész oda/vissza, ezért nem kéne túl elhamarkodott következtetéseket levonni. Pl. lehet, hogy aki nem látja, az nem csak vak/igénytelen, hanem a tudtán kívül visszafordítja a TV a 60-ból a 24Hz-et. De persze lehet, hogy tényleg csak nem zavarja az illetőt, mert nem hatalmas különbség (de attól még nem kéne elbagatelizálni azt, ami létezik és lehet tenni ellene különösebb erőfeszítések nélkül, némi odafigyeléssel, hogy mit hogy konfigurálsz forrás/megjelenítő oldalon).

    Még arra, amit hozzászerkesztettél: Azért javaslom, hogy a TV-n billentgesd a RealCinema kapcsolót, mert könnyebb észrevenni, ha gyorsan ugyan olyan környezetben csak ez változik, mint ha két teljesen más kijelzőt nézel.

    A másik gond: egy hagyományos LCD rogyásig maszatolja a mozgást, ami szintén elfedi ezt (részben vagy egészben, sok mindentől fögg).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Maco7911 #7185 üzenetére

    Standby módot (távkapccsal kikapcsolás, de nem áramtalanítás).

    De amire válaszolsz, ott épp arra próbálok utalni, hogy szerintem kár vele foglalkozni. Életszerű otthoni használat mellett nem kell figyelni rá, főleg a "bűvös 4 áráról" kár is tudni (mert hamis következtetéshez vezethet, és a végén még ott ül az ember stopperórával, és görcsösen kikapcsolja ha 4 órához ér, ami hülyeség).

    Az egyetlen, amit be kell tartani, hogy ne áramtalanítsd rutinból feleslegesen (ha takarítasz,
    vagy napokra elutazol, stb, az megint más, olyankor kihúzhatod).
    Ezt is csak azért kell elmondani, mert van, akinek szokása akár automatizálva elvágni az áramot a kütyük elől, mikor nem használja őket (vagy ennyire elhivatott környezetvédő / pénzspórló szellemiségű, hogy néhány Watt is számat neki, vagy az áll mögötte, hogy volt valami túlfeszes/villámcsapásos balesete életében és annak valószínűségét próbálja csökkenteni.... mindenkinek megvannak a saját szokásai/mániái...).

    Aki pedig "extrém felhasználó", mondjuk egy studio féleség, ahol nem csak hogy komolyabb esélye van kialakulni IR-nek, de ráadásul komolyabb probléma is, ha megtörténik (kritikusabb a zavar, nehezebb ráhagyni, hogy majd éles használat közben eltűnik később) az majd kitapasztalja, hogy milyen körülmények közt mennyire gáz, és hogy próbálja ütemezni a dolgot (pl. manuálisan elindítja a refresh-t ebédszünetben).

    Nekem PC monitorként még csak HDR módban volt némi IR, az is hamarabb eltűnt kikapcs nélkül, mint az ilyen szempontból legjobb plazmáról (és plazmába sem égett még be nekem örökre semmi, csak változó időre ragadt be pár dolog), pedig nem babusgatok semmi kütyümet ("mész amíg élsz" módban is hamarabb meg szoktam unni mindent, mint hogy megdöglik, pedig viszonylag sokáig megtartok mindent).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Callisto #7193 üzenetére

    Rengeteget. Sokat vagyok itthon, és ha ébren is vagyok, szinte mindig megy (nagyon ritkán kapcsolgatom le kézzel, mikor határozatlan időre kimegyek a szobából, vagy a házból a közelben, és 1 óra a Windows képernyő kapcsolás, de általában hamar felébresztem legalább rápislantani, viszont attól újraindul 1 óra...).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz daneel_hu #7196 üzenetére

    Próbáld már ki a kedvemért, hogy átnevezed PC-re a HDMI-t, hogy úgy milyennek látod a mozgást (PC módban ha akarod se kapcsolod be a TrueMotion-t). Már kértem mástól is, aki ezen spekulált, de nem emlékszem, hogy kipróbálta nekem.

    Amúgy ma véletlen bóklászás közben feltűnt, hogy TV módban (bármi, csak nem PC címke a HDMI-n) a Real Cinema okozza a legnagyobb lagot, nekem érzésre még többet, mint a True Motion. Ha ezt is kikapcsolom, már nem is igazán érzem, hogy lassabb lenne a TV/Haladó a TV/Játék vagy PC/akármi módokhoz képest (talán nincs is már így számottevő különbség...? ki kéne mérni...).

    Ezt 60Hz bemenetnél láttam, szóval valószínűleg az lehet mögötte, hogy 2-3 képkockát is bufferel a Real Cinema 60Hz-es bemenetből, hogy elemezhesse vajon 2:3 ismételgetett 24Hz van-e benne (hogy ezesetben visszafejtse).

    -> Ezt azért is írom neked, hogy esetleg ez is állhat a mögött, ha tényleg jobb nálad a mozgás, ha véletlenül igazából 60Hz-et küld ki a lejátszód 24fps filmnél is, akkor eddig nem találta fel vele magát a TV (ezt leírták a korábbi tesztek, hogy nem fejti vissza 60-ból a 24-et), de most már talán igen (nem tudom, nem is akarom igazából kitesztelni, nem érint, én 24-et küldök rá filmekhez).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz daneel_hu #7198 üzenetére

    Bemenet gomb, minden bemenet, ikon szerkesztésre, PC
    Utána lépj vissza a forrásra (most PC néven szerepel) és rakd be Cinema módba.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Joshi #7200 üzenetére

    Sok Samsung TV-n volt olyan, hogy csak egy bizonyos porton működött és/vagy csak bizonyos bemeneti formátumokkal. Itt szerintem mindegyik HDMI-n megy és mindenféle formátummal (amit eddig próbáltam, az a HDMI 1 és 2, illetve kazalnyi formátum). De könnyű kipróbálni, mert látványos: példaképp épp ez, hogy kiszürkül a menüben a TrueMotion és RealCinema is.

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Joshi #7204 üzenetére

    Tudom, és PC módod sincs, csak a Játék és Grafika képmód tud teljes chroma-t, illetve azt hiszem csak előbbi ad alacsony lagot, de a mellé nincs teljes értékű színkezelés. Kb. ezek közt sakkozgatva mondtam le a fapados BFI-ről és minusz 170k-ról az LG javára.

    De használnál amúgy kettőnél többet teljes értékűen?
    TV adáshoz jobb a Coax és CI kártya, vagy gyakorlatilag HDMI 1.0 is elég. E mellé elfér egy medéalejátszó és lemezes lejátszó, vagy lemezes és PC, mindháromnak egyszerre nem látom értelmét (nekem pl. egy szál PC van és kész, még coaxot se dugtam rá, pedig ki akarom majd próbálni).
    Ja, és akkor még ott van a WiFi vagy UTP, mint csatlakozás, sokak elégedettek a beépített lejátszókkal (nekem addig volt benne UTP, míg elolvastam a felhasználói feltételeket :DDD).

    ~~~ más ~~~

    Kicsit bővebben is tanulmányozgattam/méregettem a HDR-t a C7-en. A műszer is azt mondja, hogy fakók a sötét színek, nem csak én láttam olyannak az embereket sötét vagy közepesen világos jelenetekben, mint ha át lennének fagyva, vagy betegek (zombik) lennének, tényleg nincs elég szín az arcbőrükön se.
    A színeknek nem is a szaturációja van lefojtva (én először arra gyanakodtam, hogy chroma mapping probléma), hanem a fényességük van lecsúszva a szürkékhez képest. Fura, valahogy úgy van most megcsinálva a HDR mód, hogy "kikiabáljon a színek mögül a fehér", mert az nincs úgy visszafogva, mint a színek.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Joshi #7206 üzenetére

    Magához képest azért nagy léptékben halad az LG. A 7-es sorozaton (főleg mióta segített nekik bepöcögtetni a Mozi/Haladó módok alapbeállításait a Technicolor) már pöpec az SDR mód, ami a 6-oson, főleg azok korai firmware verzióival még hasonlóan betegeskedett, mint most a 7-esek a HDR-el. Talán még ezeken is 7-eseken is eljut egy közepesen jó szintre a HDR is, mielőtt leáll a firmware érdemi fejlesztése (általában akkor, amikor megérkezik az N+1 gen, hogy ha nem tetszik a régi, akkor vegyél újat...), főleg hogy a legutóbbi frissítés HDR tekintetben visszalépés volt (szimplán "visszagörgetni" a korábbi állapotra pedig nem tűnik túl nehéznek, legfeljebb a makacsságot kell levetkőzni --- bár már nem emlékszem, nagyon keveset nézegettem a HDR-t, mielőtt frissítettem, csak azt tudom rosszabb, azt nem hogy mennyivel).

    Én pedig PC-n tudok neki adni filmekhez és játékokhoz is 3DLUT-al korrekciót (Windows asztalnak nem, de azt meg nem nézem HDR módban).

    De átlagfelhasználóknak én is épp azért szoktam Sony-t javasolni (mondjuk többnyire LCD viszonylatban, mert az OLED még új és keveseknek jön szóba az ár miatt), mert jellemzően ezeken a legkorrektebb a gyári Mozi mód alapbeállítása, illetve az otthon egyedül is könnyen elvégezhető beállítások után is ezek a legjobbak (és sok más TV-ből hosszas és műszeres babrálás után se lehet sokkal jobbat kihozni, szóval a Sony-n nincs is már nagyon mit simogatni ilyen nekifutásból se).

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Joshi #7213 üzenetére

    Csinálok neked egy youtube videót 'bazzeg. ;]

    Bár lehet a 6-oson még nincs, vagy más, mint a 7-esen.
    A 6-ossan már rég játszogattam, azóta sok firmware lefolyt és általában nem PC monitorként babráltam, ha 6-ossal találkoztam.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Joshi #7213 üzenetére

    Tessék, itt a mestermű (elszúrtam a kamera beállítást, de nem veszem újra :P):
    https://youtu.be/KEhtbmxvyXU (Nincs benne 18+, mint pl. az arcom)
    Érdekes az, ahogy a 4:4:4 tesztábra villog. Ezt eddig nem figyeltem. TV módban sem mindig csinálja, attól függ mi más van még mellette a képen (és lehet, hogy csak a legutóbbi firmware óta ilyen?).

    A későbbi megjegyzésed: PC-n számít a 4:4:4, ha netezel vagy játszol, vagy akár csak ha "placebó" minőségben nagyítod fel, pl. madVR-el (vagy drága asztali lejátszóval) a filmekben lévő 4:2:0 chroma-t 4:4:4-re, és meg akarod azt őrizni a TV-ig. Bár ez utóbbin nem szoktam görcsölni (nem véletlen hívtam placebónak) és a játékoknál sem annyira feltűnő a dolog, főleg nem 4k-ban, inkább csak a színes betűkön, vagy színes háttéren lévő fekete betűkön zavaró, néha nehéz ilyenek olvasni ha blur-os a chroma (pl. piros betűk szürke háttéren, amiket valós 4:4:4, pontosabban natív RGB monitorra szántak, szinte olvashatatlan tud lenni TV-n).

    Ez az OLED topic majdnem olyan rossz, mint annak idején a plazmás. Már csak a HDMI kábel témát kéne kötelező napirendi ponttá tenni minden szerdára, és ott lennénk a szeren.:))

    Mindenkinek a saját korlátozott felhasználói szokása az abszolút mértékadó és a saját szubjektív preferenciája a nemzetközi mértékegységrendszer etalonja, illetve jobban ért ahhoz, amiről még csak nem is olvasott eleget, mint az aki igen, sőt hosszas saját tapasztalata is van vele. Azok is egymás mellett elbeszélve oktatják ki egymást, akik igazából nagyjából egyetértenek. Szóval tipikus internet chat. ;]

    De ne vedd teljesen magadra, ezt az utóbbi pár hét termésére értem, mióta szórványosan követem a topic-ot (és én is tudom magamról, hogy bizonyos témákban ugyan ilyen vagyok néha, hiába próbálok nem ilyen lenni, ez eredendő emberi hiba...). De azért próbálhatnánk néha egy kicsit konstruktívabbak és nyitottabbak lenni egymás felé. ;)

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Ren Hoek #7220 üzenetére

    Engem hívtak. Átadták egy futárlevéllel a dobozt, és mondták, hogy a garancialevelet majd vigyem be 1 hónapon belül pecsételtetni. Mikor bevittem úgy 3 héttel később, kaptam egy telefonszámot, hogy mit hívjak fel, hogy hova kell postáznom. Győzködtek, hogy nem kell azt pecsételni, de aztán mégis adtak címet. Miután elpostáztam (egy órán belül), kaptam egy email-t, hogy nem kell pecsételtetni. Pár nap múlva visszapostázták pecsételve. :D

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Callisto #7225 üzenetére

    ... és ezzel megint leesik egy korsó a falról, mióta elkezdtem számolni.
    8/10, aztán ignore listára teszem az egész topic-ot. :P

    Tudom mire gondolsz,
    (van egy metszéspont, ahol a WRGB már nem tudja követni egyszerre a szaturációt és fényerő is, de fényben még közelebb tud menni a célhoz, ha odateszi az RGB mellé a W-t akkor is, ha az "kifakítja")
    de ha olvasnád és értelmeznéd, hogy mire válaszolsz, akkor nem írtad volna ez.

    Én azt mondtam, hogy sötét és közepesen világos jeleneteknél is fakók a színek. De megfogalmazom másképp is: egy olyan jelenet, amin nincs semmi világosabb elem, mint ami SDR-ba is befér, az is fakóbb HDR forrásból HDR módban, mint ha megnézed ugyan ezt a jelenetet SDR-ból SDR módban.
    HDR fórrást HDR módban nézve "hideg, fémes, kopár" hatású az emberek bőrszíne, a növények zöld színe, stb, mindegy milyen világos a jelenet. Sőt, sötét környezetben feltűnőbb, mint világosban.

    Ehhez műszer vagy referencia monitor sem kell. Szerintem azonnal látszik. De akkor is egyértelmű, ha oda-vissza kapcsolgatod az LG-n a lejátszóddal a HDR és SDR módot (ha a lejátszó tudja helyesen SDR-ba konvertálni a HDR forrást). SDR módban világosabbak a színek, életszerűbbek a bőrszínek, nem szürkék.

    Egyszerűen szarul kezeli a színeket a szoftware HDR módban. Hibás a gamup mapping Auto színtérben, illetve azon belül a chroma (x,y) jó helyre kerül, de a luma (Y) már nem.
    Nem hardware korlát, mert már csináltam is hozzá 3DLUT-ot, ami kompenzál, és most jó (ha eredendően nem lenne rá képes a kijelző, akkor nem lehetne hozzáhúzni kintről PC szoftverrel manipulálva a bemenetet úgy, hogy jó legyen).

    (#7227) Ren Hoek

    Bocs, nem emlékszem pontosan, mert viszonylag sok féle furát megfordul itt (többféle cég többféle méretű dobozokkal), de szinte mind telefonál legalább 10-20 perccel előtte és megkérdezi jöhet-e már. Csak a garancialeveles herce-hurca maradt meg élénken az emlékeimben és azért írtam, hogy könnyeben futhasd le azt a kört.

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Joshi #7228 üzenetére

    TV, monitor ... személygépjármű, kocsi, autó, járgány, verda ...
    Néha pislantsunk már át a kartondoboz élén, amiben önszántunkból élünk.
    Egy kijelző az egy kijelző.

    Pontosan leírtam, hogy mire gondolok, mikor látom, de megismétlem:
    - filmekhez, de nagyrészt még játékokhoz is placebónak tartom erőltetni
    - apró betűs színes szövegek, hátterek esetén az olvashatóság múlhat rajta

    1: Filmeknél ugye átlag ember eleve nem is lát soha 4:4:4-et, csak ha studioban dolgozik RAW-al (sőt, még ott se biztos, hogy szerkesztés közben 4:4:4 látható a monitoron, mert nem igazán fontos, hogy úgy legyen, hisz úgyis 4:2:0 lesz a történet vége), az pedig már teljesen más téma, hogy lehetne-e értelme megőrizni a teljes láncban a 4:4:4-et, mint hogy miután a tömörített 4:2:0 anyagból jobb vagy rosszabb minőségben 4:4:4-et csinál a lejátszó, akkor van-e értelme átvinni a kijelzőre azt az eredményt (nekem ez a placebó szint: minimálisan talán "érezhető", ha nem is megfogható, de hagyjuk, én nem foglalkozom vele, eleve nem küldök rá semmi csili-vili erőforrás-igényes chroma filtert, energiatakarékos DXVA módban megy, szóval nem kell engem ezért bonszorkányüldözni...).

    2: Játékoknál kevertebb a dolog, mert rengeteg féle grafika előfordul. Egyrészt lehetnek bennük apró betűs színes szövegek színes háttereken, amiknek rontja az olvashatóságát, másrészt alkalmanként olyan geometriailag részletgazdag, élénk színes, kontrasztos vonalvezetésű látványelemek, ahol némi "chroma aliasing" formájában megjelenhet a dolog, mint az apró betűkön is (nem annyira szembeötlően, mint a betűkön, de néha itt-ott picit életlenebbnek/pixelesebbnek/recésebbnek tűnnek a dolgok, bár tény és való, hogy 4:4:4-ben is van bőven aliasing és/vagy blur a játékokban, szóval ez csak egy csepp a tengerben, ami az apró hibákat halmozza, nem igazán kritikus ügy). Szóval összességében jobb 4:4:4-ben játszani, ha van rá mód, de persze nyugodtan lehet 4:2:0-ban is, nem vesztesz sokat, jórészt fel sem tűnik akkor sem, ha figyelsz rá.

    3: Ha a Windows asztalon átállítom 4:4:4-ből 4:2:2-be, azonnal lesüt a betűkről, hogy függőlegen ki van belük marva egy-egy csíknyi chroma (nekem fénylő sárgás recék szoktak szembeötleni). Ettől még az is jobb, ha átrakom 4:2:0-be, úgy inkább csak kicsit homályosabb/lágyabb hatása van az apró betűknek (mert a függőleges és vízszintes tengely mentén is egyforma a felbontáscsökkenés). Viszont, ha elkezdünk apró színes betűket, vagy szürke betűket élénk színeken nézegetni, akkor zavaró lehet (ha megszokod, akkor könnyen elolvasod még így is, de csak a vak nem látja, hogy nem olyan szépek a betűk, illetve hogy a színkombpozícióktól függően kimondottan néha nehézkes őket elolvasni).

    Na... szóval ezeket add össze:

    - életszerű tartalmakon is m@rhára k&urvára 'szottul lehet látni szabad szemmel (!!!) a 4:2:2-t, de még 4:2:0-t is (és előbbi egyértelműen rosszabb azokon a tartalmakon, ahol feltűnő), még 4k-ban is

    - a fogyasztott tartalmak túlnyomó részén teljesen lényegtelen (de attól még léteznek kivételek, nem kell a szőnyeg alá söpörni)

    Az én konklúzióm, hogy az téved nagyobbat, aki erősködik, hogy hanyagoljuk el a 4:4:4-et, hisz életszerű körülmények közt is van látható különbség, még ha kevés is és nem kéne, hogy ettől szakadjon le a TV gyártók profitja, ha 2$-t spórolhatnak a chipset-en.

    De ennyi erővel tök jót lehet szórakozni 720p-ben is, minek van akkor 4k? Vagy minek HDR? Rengeteg SDR anyag okozott már sokaknak vizuális orgiát. Sőt, OLED se kell, az LCD is kielégíti a felhasználok 99%-át. Vagy visszaköltözhetnénk barlangokba, mert "régen minden jobb volt".

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

  • janos666

    nagyúr

    LOGOUT blog

    válasz Gtaati #7234 üzenetére

    Ezt hogy szűrted le abból a hsz-ből? :U
    Az RGB az mindig 4:4:4, ha esetleg ez maradt ki.
    De amúgy kétségtelenül körülményes és komplikált ezeket a mai TV-ket és VGA-kat mindenféle kombinációkban (film-játék \ SDR/HDR) "ideálisan" üzemeltetni, sok kapcsolgatással járhat.

    PC-n az az ideális, ha mindig RGB Full megy ki a VGA-ból az elérhető legmagasabb bitmélységgel, mert a GPU mindent így számol. A kijelző pedig majd eldob belőle amennyit akar, ha muszáj neki (a saját képességeitől/beállításaitól függően). Csak a szűk HDMI sávszél miatt kell néha kompromisszumot kötnöd, pl. HDR játék esetén.

    Filmekhez ezekkel a TV-kkel PC-n mindig használhatsz 2160p23 Full RGB 10-bit módot a TV-n TV/Cinema módhoz is, akár SDR, akár HDR (átfér a HDMI-n).
    Játékoknál SDR-hoz is mehet Full RGB, ha 2160p60 mellé 8 bitre állítod. A HDR játéknál kezdődik a baj, ahol 2160p60 YCC 4:2:2-t vagy 4:2:0-t kell használnod 10 bithez (elvben megy a 2160p30 is, csak nincs értelme, mert hibás ezeken a TV-ken HDR-ben a 4:4:4 mód).

    De igazából, ha szeretnéd minél kevesebbet kapcsolgatni a beállításokat, akkor csak berakod YCC 4:2:0-ra és ott felejted, aztán csak a TV-t kapcsolgatod esetleg SDR-hoz PC módba, HDR-hez TV módba (de ha maximalista vagy, akkor átállítod a VGA-t is Full RGB-re, mikor megteheted SDR-ban).

    (Mindig nyugodtan használhatsz 12-bitet 10 helyett, ha engedi kiválasztani a driver, nem lesz rosszabb, bár jobb se.)

    [ Szerkesztve ]

    TV/monitor kalibrálást vállalok. ||| "All right , Thom. But understand this: I do care for you. I care for all the lost souls than end up up here."

Új hozzászólás Aktív témák