Hirdetés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Batman2

    őstag

    válasz kjani18 #41850 üzenetére

    A sínről a modellvasúti kocsi kb. 3-13V közötti feszültséget kap, ami beérkezik az LDO lineáris tápba. Ennek a tápnak a kimenetét 2,75V-ra állítom, az a szuper kondi max. üzemi feszültsége. Bár a táp IC-ben van túláram védelem, lehet érdemes bekötni egy áramkorlátozó ellenállást, mivel a kondi üresen gyak. rövidzár, ami az alacsony belső ellenállása miatt több amper áramfelvételre teszi képessé egyszerre. Ha az IC-nek megfelelően megy a védelme, ahogyan elképzelem, akkor igazából nem szükséges az ellenállás, mert amig több mint 100mA-t kér a kondi, addig az IC áramkorlátként működik, csak ez alatt lesz feszültségkorlát.
    A kondi feszültsége nem elég a fehér LEDek üzemeltetéséhez, ezért mindenképpen szükséges egy feszültséget növelő áramkör alkalmazása, továbbá azért is, mert a kondi nem úgy viselkedik, mint az elem, vagy az akku, aminek van üzemi cella feszültsége, anek a környékén marad a kapocs feszültsége, amíg ki nem merül, hanem a töltöttségével egyenesen arányos a kapocs feszültsége, ami fél töltésen ez esetben már csak 1,35V a 2,7V helyett.
    Tehát ha a kapacitását, az eltárolt áramot ki akarom használni, akkor olyan tápot kell használnom, ami a kondi csökkenő feszültsége ellenére minél tovább képes a kimenetén a LEDeknek szükséges feszültséget előállítani.
    Az alkalmazandó IC 0,7V bemenő feszültségi képes üzemelni (állandó kimeneti feszt tartani), tehát a kondi kapacitásának kb. 3/4-ed részét ki lehet vele használni.
    A LEDeknek olyan 2,95-3V-os feszültség kell, éppen csak parázsfényen mennek, ennyi is bőven elég a kocsi belső valósághű kivilágítására, ekkor csak pár milliamper az áramfelvételük, melegedés semmi, így nem szükséges áramkorlátos üzemeltetés, vagy előtét ellenállás.

    Amikor felteszem a kocsit a sínre, és áramot kap, a kondi elkezd töltődni, majd mikor már meghaladta a feszültsége a 0,7V-ot, bekapcsol a belső világítás is.
    A kondi töltése sokkal nagyobb árammal történik, mint amit a LEDek és a táp esznek, így hamar be fognak kapcsolni.
    Nagyobb töltőáramat nem merek beállítani, mert a kocsi kereke és a sín között túl nagy lesz a szikrázás.
    Bár igaz, hogy a mozdonyok maximum tempó mellett vagy 300mA-t esznek, viszont bennük nincsen puffer kondi, legfeljebb a tekercs tud áramlökéseket okozni.

    Ez az elmélet, már nagyon kíváncsi vagyok a gyakorlatra ! :K

    Üdv.

    Batman2 - Viva la Mercedes W123-200D 1979

Új hozzászólás Aktív témák